سیستم های یکپارچهمقالات

حفاظت در بندرگاه ها و چهار نکته برای مشتریان و یکپارچه سازان

به عنوان یکپارچه ساز سیستم حفاظتی، آیا تابحال خدماتی به یک بندرگاه ارائه کرده اید؟ آیا تاکنون مجبور شده اید تا عظمت چنین مکانی و تهدیدات بسیار زیاد آن را در نظر بگیرید؟

بندرگاه، یکی از پر خطر ترین مکان های موجود در هر کشوری به شمار می رود. محافظت از مرز به خودی خود وظیفه ای طاقت فرسا محسوب می شود، اما در هنگام محافظت از بندرگاه در برابر خطرات حفاظتی ساحلی چه باید کرد؟ در واقع، تهدیدات حفاظتی ساحلی اغلب پیچیده تر از اینها است و به تفکر نوآورانه و ابزارهای منحصر به فرد نیاز دارد.

در این مطلب، کنت نیستروم (Kenneth Nystrom) مدیرکل کمپانی Securify چشم اندازهای خود را در مورد تهدیدات حفاظتی سواحل ، راهکارها و چالش های محدودکننده اجرای این راهکارها اظهار می دارد.

  1. تهدیدات حفاظتی اصلی ساحل در بندرگاه ها

نظارت کردن محیط روی آب بسیار پر چالش است. محدوده زیادی را باید پوشش داد و معمولاً با شرایط آب و هوایی دشواری نظیر مه روبرو هستید. استفاده از دوربین ها چه اپتیکال یا حرارتی، به تنهایی برای تشخیص حرکات کافی نبوده و از طرفی نیز می تواند بسیار گران قیمت باشد.

نیستروم خاطرنشان کرد: «حتی اگر پوشش دادن فضای پیرامونی بندرگاه با دوربین ها از نظر اقتصادی مقدور و ممکن باشد، در شرایطی مانند آب و هوای سخت این انتظار می رود که دوربین ها به دلیل قابلیت دید محدود نتوانند تصویربرداری مناسبی انجام دهند؛ چرا که حتی دوربین های حرارتی نیز تحت تأثیر باران، برف و مه قرار می گیرند».

یک بندرگاه مکانی بسیار پویا است که فعالیت های مختلفی روی آب و در مکان های متعدد آن صورت می گیرد. پیش بینی کردن جایی که حادثه رخ خواهد داد و پوشش دادن آن با تعداد کافی دوربین نظارتی بسیار سخت است.

  1. راهکارهای اصلی برای حفاظت از سواحل در بندرگاه ها

به منظور تشخیص حرکات در مکان های گسترده، فارغ از شرایط آب و هوایی، رادار بهترین گزینه به شمار می رود. با یکپارچه سازی و ادغام دوربین های PTZ با یک سیستم رادار، می توانید قابلیت های تشخیصی عالی را همراه با تأیید بصری ترکیب کنید.

نیستروم در ادامه افزود: «اضافه کردن ویدئوآنالیتیک هوش مصنوعی با این راهکار، موجب بهتر شدن هر یک از راهکارها می شود. با در نظر گرفتن اینکه کاربر نهایی انتظار دارد که سیستم بتواند حرکات مجاز را از حرکات غیر مجاز بازشناسد، رادار با قابلیت نمایش جایگاه دقیق سوژه های مختلف، مزیت دیگری را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. این جایگاه ها می توانند با داده های جایگاه آنی به دست آمده از فرستنده های AIS تطبیق داده شوند».

  • یکپارچه سازی یک رادار با دوربین PTZ

یک سیستم مدیریت رادار (RMS) دوربین های PTZ را به گونه ای مدیریت می کند تا سوژه های مورد نظر را ردیابی کنند. نیازی به تنظیم و پیکربندی در دوربین وجود ندارد؛ بلکه دوربین می تواند فرمان گردش افقی، عمودی و زوم را در هر ثانیه از RMS دریافت کند. زمانی که سوژه های متعدد تأیید شدند، RMSدستور می دهد تا دوربین بین آن سوژه ها چرخش کرده یا اولویت را به جدیدترین و نزدیک ترین مورد بدهد. اپراتور حفاظتی می تواند تصمیم بگیرد تا دوربین روی یک سوژه یا هدف مشخص قفل کند.

  • استفاده از راهکار آنالیتیک مناسب

برای محافظت از یک بندرگاه در مقابل چالش های حفاظتی، به یک نرم افزار آنالیتیک هوش مصنوعی نیاز دارید که بتواند داده های ویدئویی حاصل از یک دوربین در حال حرکت را آنالیز کند؛ زیرا RMS هنگامی که سوژه ها را ردیابی می کند، در هر ثانیهجهت دوربین PTZ را تغییر می دهد.

نیستروم در این مورد اظهار داشت: «برای تشخیص افراد، ویدئو باید حداقل رزولوشن 100 پیکسلی روی سوژه داشته باشد. با استفاده از دوربین PTZ و یک رادار،طبقه بندی در شعاع 250 متری امکان پذیر خواهد بود. برخلاف نسل قدیمی ویدئوآنالیتیک (نوع مجهز به تشخیص حرکت) هیچ نیازی به تنظیمات زاویه دید یا چشم انداز نخواهید داشت. این ویژگی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اگرچه راه اندازی گسترده را با حداقل پیکربندی امکان پذیر می سازد».

  1. چالش های محدود کننده حفاظت در بندرگاه های ساحلی

حتی با اینکه راهکارهایی وجود دارد که در بندرگاه ها کار می کنند، اما چالش های موجود در اجرای آنها کار را دشوار می سازد. یکی از موانع اصلی ، نبود دانش و اطلاعات کافی در مورد کاربری سنسور برای دستیابی به بهترین نتیجه از آن برای تشخیص نفوذ بر روی آب است. کاربران نهایی و یکپارچه سازان سیستم اغلب سنسورهای بصری را به عنوان یک راهکار مد نظر قرار می دهند.

نیستروم افزود: «چالش دیگر، قرار دادن سنسورها به گونه ای است که کشتی های بزرگ میدان دید سنسور را نبندند. سیستم رادار باید با سیستم مدیریت ترافیک بندرگاه یکپارچه شود تا تمامی داده های فرستنده AIS را با ردیابی های رادار تطبیق دهد. زمانی که سوژه های مجاز به فاصله مشخصی می رسند، مسیرها باید با «سوژه دوستانه» ترکیب شوند».

این قابلیت به جلوگیری از خستگی اپراتور حفاظتی کمک خواهد کرد. زمانی که تهدیدی تأیید می شود و اپراتور حفاظتی موظف است تهدید را به حداقل برساند، یک نورافکن قدرتمند با عرض پرتوی باریک می تواند بسیار مفید باشد. اگرچه تقریباً هیچ علائم دیداری بر روی آب وجود ندارد، اما اپراتور حفاظتی می تواند نورافکن را به عنوان یک اشاره و نشانه استفاده نماید.

  1. وضوح استاندارد ها و مقایسه با فرودگاه ها

مانند فرودگاه های بین المللی، در بندرگاه ها نیز مقرراتی وجود دارد که از حملات مربوط به ترور، قاچاق و غیره جلوگیری می کنند. هم فرودگاه و هم بندرگاه هر دو روش های غربالگری و بازرسی حفاظتی دارند که هنگام ورود تسهیلات (هواپیما یا کشتی) به اجرا در می آیند.

به گفته نیستروم: «بخش هایی که به نفوذها آسیب پذیر تر هستند عبارتند از فرودگاه ها و بندرگاه های ساحلی؛ مناطق گسترده (بر روی آب یا آسفالت) همراه با مکان هایی که در آنها فعالیت های مجاز زیادی توسط افراد و وسایل نقلیه انجام می شود. زنجیره حوادث در این دو مکان یکی است؛ چه فرودگاه باشد یا بندرگاه».

نتیجه گیری

ارائه حفاظت سواحل اغلب فرآیند پیچیده ای است؛ نه تنها به دلیل ماهیت دریا، بلکه به دلیل خطرات زیادی که متوجه چنین مکانی است. درک واضح چالش ها و راهکارها کمک شایانی به آسان تر کردن کار یکپارچه ساز خواهد کرد. پیروی از مقررات نیز برای تضمین اینکه مشتری با مقامات مربوطه مشکلی پیدا نخواهد کرد، امری ضروری به شمار می رود.

ثبت یک پاسخ