۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
حفاظت پیرامونیمقالات

فناوری های رایج در حفاظت پیرامونی کدامند؟

حفاظت پیرامونی ، خط مقدم دفاعی در برابر مهاجمین و متجاوزانی است که وارد یک مجموعه یا محل دیگر می شوند. ابزارهای سنتی حفاظت پیرامونی مانند فنس ها ، در سال های اخیر پیشرفت کرده و جای خود را به گزینه های رده بالا داده اند. در این مطلب تعدادی از کارشناسان صنعت حفاظت به این سؤال پاسخ داده اند که فناوری های رایج در حفاظت پیرامونی کدامند؟

چریل استوارت (Cheryl Stewart) از کمپانی Genetec, Inc.

با توجه به اینکه هر ماه در صنعت هوا فضای سراسر جهان میلیون ها پهپاد تولید شده و به پرواز در می آیند، تشخیص پهپاد ، یک موضوع داغ در بحث حفاظت پیرامونی به شمار می رود. بعضی از این پهپاد ها به عنوان دوربین های نظارتی پرنده به کار می روند، اما برخی دیگر ممکن است برای مقاصد بدخواهانه ای مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین لازم است بدانیم که چرا یک پهپاد به پرواز درآمده و بتوانیم آن را ردیابی کنیم که به کجا می رود تا مطمئن شویم که هدف آن پهپاد ، قانونی و هماهنگ شده است. حفاظت پیرامونی معمولاً بر روش چند لایه ای متکی است که فناوری های مختلفی را شامل می شود؛ از جمله دوربین ، پهپاد ، رادار ، سنسور LiDAR ، فناوری تشخیص چهره و سایر سیستم های مستقل.

لئو لویت (Leo Levit) از مؤسسه ONVIF

آنچه در حفاظت پیرامونی بسیار اهمیت دارد، به حداقل رساندن آلارم های کاذب است؛ نه فقط تشخیص احتمالی فرد یا شیء غیر مجاز. بسیاری از سیستم ها اکنون به تأیید آلارم مجهزند که می تواند یک آلارم را با استفاده از دوربین نظارتی تأیید کند. استفاده از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند دقت و صحت آلارم را بیشتر تأیید کند؛ در نتیجه آلارم ، بیشتر از همیشه دقیق و کم خطا خواهد شد. پیش بینی می کنم که برای کاهش آلارم های کاذب، یکپارچه سازی بیشتری را در میان فناوری های مختلف شاهد باشیم؛ بنابراین پرسنل مربوطه در مرکز آلارم ، زمان کمتری را صرف اطمینان از مورد تأیید بودن آلارم خواهند کرد.

جان دیویس (John Davies) از کمپانی TDSi

به کارگیری فناوری مبتنی بر شتاب سنج در سیستم های نظارت بر فنس ها در حقیقت جذابیت زیادی پیدا کرده است؛ زیرا توانایی قابل توجهی در جلوگیری از آلارم های کاذب دارد؛ قابلیتی که در فناوری های نظارت بر فنس قدیمی تر موجود نبود. دقت تشخیص اکنون به کمتر از 3 متر رسیده و تنظیمات حساسیت بسیار وسیع شده و تشخیص آلارم کاذب را بسیار بهتر کرده است. از نظر زیبایی نیز این سیستم به گونه ای است که در تمامی سیستم های فنس و دیوار ها قابل نصب و راه اندازی است. اما موضوع مهم تر اینکه سیستم ها سازگار با IP شده اند و قابلیت اتصال به شبکه های حفاظتی بزرگ تری نسبت به قبل دارند. همچنین امکان یکپارچه سازی با نرم افزارهای کمپانی های مختلفی نظیر Milestone، Genetec، Qognify، Advancvis و غیره در این تجهیزات حفاظت پیرامونی قابل مشاهده است.

الکساندر هارلاس (Alexander Harlass) از کمپانی Security & Safety Things

مانند بسیاری از عوامل حفاظت ، فناوری حفاظت پیرامونی نیز می تواند با روش چندلایه ارتقا یابد. ویدئوآنالیتیک یکی از ابزارهایی است که می تواند به عنوان راهکار مستقل یا در کنار سایر فناوری ها به کار رود. با کمک هوش مصنوعی و نگاه کامپیوتر ، تیم های حفاظت نه تنها می توانند پیش بینی ، پیشگیری و شناسایی کنند، بلکه قادر خواهند بود به آنالیز عمیق تر رویداد ها دسترسی یابند و پاسخی مناسب تر و پیش بینانه تر ارائه کنند. تشخیص نفوذ یک فرد، موضوع مهمی است که باید به آن پاسخ داد، اما اگر آن فرد سلاحی در دست داشته باشد، نوع پاسخ باید متفاوت باشد. نگاه کامپیوتر لایه دیگری از اطلاعات را اضافه می کند که می تواند برای آگاهی بیشتر نسبت به موقعیت تحلیل شود، و در نهایت منجر به حفاظت پیرامونی دقیق تر و اصولی تری خواهد شد.

نتیجه گیری

از پهپادها گرفته تا سنسورهای گوناگون، از نظارت تصویری گرفته تا هوش مصنوعی ، فناوری های مختلفی وجود دارد که برای تضمین حفاظت پیرامونی هر روز در حال رشد هستند. با این حال، روش های ابتدایی و پایه ای مانند راهبند ها، موانع و فنس ها نیز نقش چشمگیری در جلوگیری از نفوذ افراد بیگانه و غیر مجاز به محیط پیرامونی ما ایفا می کنند.

 

ثبت یک پاسخ