۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

نظارت تصویری سریعا هوشمندتر و قدرتمندتر می شود

پاندمی جهانی کرونا موجب شد تا نوآوری ها و تغییرات چشمگیری در صنعت نظارت تصویری شکل بگیرد. سال گذشته، سازمان ها در سراسر جهان به منظور مدیریت بهتر فاصله گذاری اجتماعی، نظارت بر تجمع افراد در فضاهای بسته و باز و ارتقای کیفیت کار در دوران پس از قرنطینه، از فناوری های نظارت تصویری بیش از پیش استقبال کردند.

کمپانی ها که در سال گذشته مجبور شدند تا حد امکان خود را با شرایط جدید کار و محدودیت های مربوطه وفق دهند، به سرعت از سیستم های نظارت تصویری نسل جدید با قابلیت های بالا استفاده کردند. چه این قابلیت ها، استفاده از فناوری های تشخیص حرکت برای بستن خودکار درب ها بود یا روشن کردن چراغ ها در ادارات و دفاتری که دیگر خلوت شده اند؛ یا حتی بررسی اینکه آیا افراد ماسک زده اند و از قوانین فاصله گذاری اجتماعی پیروی می کنند یا خیر. یا حتی نظارت دقیق بر خیابان ها و فضاهای عمومی در حین ساعاتی که تردد ممنوع است.

فارغ از کاربری این سیستم برای مقاصد نظارتی، سازمان ها از قابلیت های هوش مصنوعی نیز می توانند برای انجام وظایف مختلفی بهره مند شوند. نظارت تصویری همراه با هوش مصنوعی قابلیت های بسیاری را در اختیار کابران قرار می دهد؛ از اتوماسیون مدیریت ساختمان و بهینه سازی عملیات داخل انبارها گرفته تا افزایش بازده تولید و نگهداری از تسهیلات همراه با قابلیت پیش بینی حوادث.

صنایعی که بیش از سایرین در همه گیر شدن نظارت تصویری نقش داشته اند عبارتند از بهداشت و درمان، شرکت ها، فروشگاه ها و صنایع تولیدی.

نظارت تصویری ، ابری می شود

سال گذشته، گذار به دورکاری و کار در فضای دیجیتالی، سازمان ها را بر آن داشت تا به سرعت از خدمات مبتنی بر ابر بهره مند شوند؛ خدماتی نظیر راهکارهای نظارت تصویری ابری به عنوان یک سرویس (VSaaS) که به بنگاه های اقتصادی عظیم، انعطاف پذیری بیشتری بخشید. این راهکارها علاوه بر اینکه بسیار مقرون به صرفه هستند، به سازمان ها کمک می کنند تا پس از حادثه، بهبودی سریع تری یابند و داده های نظارت تصویری خود را به شیوه ای کارآمدتر، مدیریت کنند.

به عنوان مثال، سیستم های مبتنی بر ابر جدید، علاوه بر اینکه امکان دسترسی و حفظ و نگهداری از راه دور را فراهم می آورند، نیاز به صرف هزینه برای فناوری های ذخیره سازی محلی (هارد دیسک ها و غیره) را نیز حذف می کنند.

در حقیقت، داده های ارائه شده توسط تحقیقات مشتریان نشان می دهد که در سال گذشته، 63 درصد از سازمان ها، استفاده از گزینه ذخیره سازی در محل را کنار گذاشته و در عوض تمامی داده های ویدئویی ضبط شده توسط سیستم نظارت تصویری خود را به ابر انتقال دادند. یک نقد و بررسی عمیق تر آمار جهانی نشان می دهد که میانگین دوره ماندگاری داده های ضبط شده ویدئویی، 28 روز بوده و سازمان ها در آسیا میانگین ماندگاری 38 روز را داشتند؛ یعنی 33 درصد بیشتر از موارد مشاهده شده در مناطق دیگر.

بهبود پهنای باند و مقیاس پذیری ناشی از ابر، به افزایش کاربری ضبط صدا علاوه بر تصویر کمک کرده است. در واقع، تحقیق ما نشان داد که تعداد دوربین های نظارتی مجهز به قابلیت ضبط صدا که مشتریان بین سالهای 2016 تا 2020 استفاده کرده اند، بیش از 200 درصد رشد داشته است.

معنا دادن به داده های بزرگ

آسان تر شدن قابلیت اتصال و پهنای باند قابل گسترش با کمک ابر، کمپانی های بیشتری را بر آن داشته تا دوربین های نظارت تصویری بیشتری را به شبکه هایشان متصل کنند. بالاترین انگیزه برای انجام این کار، تولید داده هایی است که برای ارتقای کسب و کار و هوشمندی در کارها قابل استفاده باشد.

در سال های اخیر، انتخاب راهکارهای ویدئوآنالیتیک ، در صنایع مختلف، رشد چشمگیری داشته است. دامنه قابلیت هایی که ویدئوآنالیتیک به کاربر می دهد، قابل ملاحظه است و کاربردهای متنوعی را پوشش می دهد. از طبقه بندی و ردیابی اشیا و الگوهای رفتاری به صورت همزمان گرفته تا تشخیص ناهنجاری یا پیش بینی بر اساس رویدادهای حال و گذشته، همگی قابلیت های ویدئوآنالیتیک به شمار می روند.

داده های جمع آوری شده توسط دوربین های متصل به فضای ابر امروزی می تواند برای آموزش داده به یادگیری عمیق و آنالیتیک هوش مصنوعی به کار رود تا در نهایت، داده های بزرگ را به سرعت به اطلاعات قابل استفاده تبدیل کند. با یکپارچه کردن این اطلاعات با داده های به دست آمده سیستم های دیگرِ داخل مجموعه، سازمان ها می توانند تقریباً به صورت همزمان، دید 360 درجه ای از فعالیت های خود داشته باشند.

IT اکنون پیشتاز است

دیگر تنها دغدغه مجموعه ها، حفاظت از کارکنان حاضر در محل نیست؛ بلکه کاربری نظارت تصویری به گونه ای گسترش یافته که IT یا فناوری اطلاعات روز به روز در مدیریت و کنترل این سیستم ها، پیشتازتر می شود.

صرف نظر از این حقیقت که IT در مواجهه با مفاهیم حفاظت سایبری توجهات روزافزونی را به خود جلب می کند، تقاضای کاربران برای یکپارچه سازی نظارت تصویری با پلتفرم های مجموعه نیز رو به افزایش است تا داده هایی تولید شوند که مدیران مشاغل به آنها نیاز دارند.

از آنجا که سازمان ها یکپارچه سازی ویدئو را با سایر اپلیکیشن های کاری خود همچون سیستم های نقطه فروش، اکسس کنترل، کنترل فرآیند و سیستم های تولیدی گسترش می دهند، این صنعت با شتاب در حال گسترش است.

نگاهی به آینده

در حال حاضر، صنعت نظارت تصویری در نقطه اوج خود قرار دارد؛ چرا که سیستم های ویدئویی روز به روز استراتژیک تر می شوند تا به مجموعه ها در افزایش بهره وری، سازگاری، رضایت مشتریانشان و حفاظت از کارکنان و مشتریان کمک کنند.

با ادامه روند افزایشی حل مسئله و تصمیم گیری به کمک فناوری های جدید، کاربری و اتخاذ دوربین های نظارت تصویری IP در مشاغل مختلف نیز افزایش خواهد یافت.

 

ثبت یک پاسخ