۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

چه عواملی مانع از همه گیر شدن دستگاه های خانه هوشمند می شوند؟

این روزها شاهد آن هستیم که دستگاه های خانه هوشمند از نظر کاربری، به چند بخش اصلی تقسیم بندی می شوند: سبک زندگی، سرگرمی و حفاظت. با نگاهی به اکوسیستم های موجود مانند Google home و Amazon Alexa، به نظر می رسد که دسته بندی سبک زندگی و سرگرمی، نسبت به دسته بندی حفاظتی، پیشرو است؛ اما بخش حفاظت در بلند مدت می تواند موجب بازگشت سرمایه شود.

ارائه دهندگان محصولات ارزان تره خانه هوشمند
ارائه دهندگان فناوری های خانه هوشمند، برای ارائه خدمات بهتر و سریع تر و نیز به منظور غلبه بر حساسیت مشتری روی مسئله قیمت و حریم خصوصی، استراتژی های جدیدی را راه اندازی می کنند. تحقیق اخیر مؤسسه تحقیقاتی Parks Associates مهم ترین مانع نصب و راه اندازی دستگاه های خانه هوشمند را قیمت بالای این محصولات می داند.

ارائه دهندگان و تولیدکنندگان خدمات و محصولات خانه هوشمند در تلاشند تا محصولات ارزان قیمت تری را به بازار عرضه نموده و تولید محصولات ویژه و خاص را متوقف سازند.

بر اساس آمار به دست آمده توسط Smart Home Tracker، تعداد 20.5 میلیون نفر (44 درصد) از مصرف کنندگانی که دستگاه خانه هوشمند ندارند، دلیل خود را برای عدم تهیه این محصولات، گران بودن تجهیزات خانه هوشمند اعلام کرده اند و بعد از آن، مسائل دیگری نظیر نداشتن فایده و دغدغه های حریم خصوصی و داده های شخصی مطرح کرده اند.

به منظور غلبه بر مانع قیمت، کمپانی Apple در حال ارائه نسخه کوچک تری از محصول خود به نام HomePod است و Google نیز قصد دارد ترموستات Nest جدید خود را با قابلیت های کمتر و قیمت مناسب تر ارائه کند.

مزایای تجهیزات خانه هوشمند برای سبک زندگی
پاتریس ساموئلز (Patrice Samuels) تحلیلگر ارشد در مؤسسه تحقیقاتی Parks Associates در این مورد می گوید: «بالا بودن قیمت ها، یک مانع کلیدی در نصب و راه اندازی دستگاه های خانه هوشمند به شمار می رود، اما مسئله دیگری نیز در میان افرادی که هنوز تجربه داشتن این دستگاه ها را نداشته اند وجود دارد و آن تصور نداشتن مزایا برای سبک زندگی است».

وی افزود: «تولیدکنندگان دستگاه های خانه هوشمند در این بازار در حال ارزیابی استراتژی هایی هستند تا موانع اصلی را از میان بردارند. کمپانی ها بر این باورند که تهیه حتی یک دستگاه در خانه، مصرف کنندگان را در مورد ارزش دستگاه های خانه هوشمند توجیه خواهد کرد و به آنان انگیزه ای برای خریدهای بعدی خواهد داد. تحقیق ما نشان می دهد که این یک استراتژی، مؤثر خواهد بود».

کمپانی هایی نظیر Eufy مدل های ارزان قیمت تری ارائه می کنند که بیشتر قابلیت های مدل های بالاتر را نیز دارند. آنان می دانند که احتمال اینکه مشتریانشان بعد از اولین خرید، محصولات بیشتری خریداری کنند بسیار بیشتر خواهد شد.

یک کمپانی ارائه دهنده خدمات فصلی خانه هوشمند به نام Smart Home Tracker نیز دریافته است که با ادامه تأثیر دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی جدید روی مدارس، دانشگاه ها و مشاغل، تعدادی از کمپانی های عظیم در فناوری، از جمله Facebook و Google، راهکارهای ویدئوکنفرانس را با محصولات و سیستم هایشان یکپارچه سازی خواهند کرد. افرادی که استفاده از خدمات ویدئویی را گزارش کرده اند، 54 درصد بیشتر از زمان قبل از پاندمی کرونا اعلام شده است.

ساموئلز یادآور شد: «یکی از پیشنهادهای ارزشمند و پیشرو در محصولات خانه هوشمند، بهبود راحتی و آسایش کاربران به شمار می رود. خدماتی نظیر Zoom بسیار ارزشمند شده اند. کمک به کاربران در راحت تر کردن تماس های ویدئویی، ارزش دستگاه های خانه هوشمند را در این روزهای پاندمی افزایش داده است و ما انتظار داریم تا شاهد یکپارچه سازی بیشتر راهکارهای جدید اینچنینی باشیم».

ثبت یک پاسخ