۹ فروردین ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

چالش بزرگ در مدیریت شهر هوشمند

تحقیقی توسط مجمع جهانی اقتصاد به تازگی بر روی 36 شهر هوشمند پیشرو صورت گرفته است. این تحقیق با هدف شناسایی نقاط ضعف در مدیریت شهر های هوشمند در حوزه های به خصوصی نظیر حفظ حریم خصوصی داده ها، حفاظت سایبری و قابلیت دسترسی انجام شد.

این تحقیق انجام شد تا مسئولان دریابند که آیا استفاده از فناوری های شهر هوشمند به صورت اخلاقی و مسئولانه مورد استفاده قرار می گیرند یا خیر.

گزارش «مدیریت شهر هوشمند» که توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) منتشر شد، تلاش می کند به رهبران و مدیران شهر های هوشمند امکان شناسایی چالش ها و خلاء ها، حفاظت بلند مدت از منافع و حفظ سرعت پیشرفت فناوری را فراهم آورد.

 چالش های مدیریتی شهرهای هوشمند

این گزارش دریافت که شهر های هوشمند در ابعاد گوناگون ، موقعیت های جغرافیایی مختلف و سطح توسعه متفاوت ، چالش های مدیریتی جدی دارند؛ همچون ناتوانی در تعیین یک فرد پاسخگو و مسئول حفاظت سایبری یا ارزیابی خطرات حریم خصوصی هنگام تهیه کردن سیستم های فناوری جدید. اما این گزارش از رهبران و مدیران شهری می خواهد تا با انجام اقدامات لازم در زمان حال، این چالش ها را برطرف نموده و از دارایی های شهر هوشمند در بلند مدت محافظت کنند.

اتحادیه شهر هوشمند و شرکای آن بیش از 200 هزار شهر ، دولت محلی، کمپانی پیشرو، مجموعه تازه کار، مؤسسه تحقیقاتی و جامعه شهری مختلف را شامل می شوند. این اتحادیه به عنوان پلتفرمی برای کمک به شهرها در تقویت دانش، تخصص و مدیریت فناوری های شهر هوشمند عمل می کند.

یافته های اصلی این گزارش
  • تقریباً تمام شهرهای مورد تحقیق قرار گرفته، اعم از شهرهایی که معمولاً به عنوان شهرهای برتر دنیا محسوب می شوند، با چالش های سیاست گذاری شدیدی در مورد مدیریت فناوری های شهر هوشمند مواجهند.
  • با وجود افزایش بی سابقه در حملات حفاظت سایبری جهانی، بیشتر شهرها یک مقام دولتی به خصوص را به عنوان مسئول نهایی حفاظت سایبری، تعیین نکرده اند.
  • اگرچه بیشتر شهرها، اهمیت حفاظت از حریم خصوصی شهروندان خود را مهم نمی شمارند، اما تنها 17 درصد از شهرهای مورد تحقیق قرار گرفته، ارزیابی های تأثیر حریم خصوصی را قبل از اجرای فناوری های جدید اجرا می کنند.
  • کمتر از نیمی از شهرهای مورد تحقیق واقع شده، پروژه هایی در دست دارند که تضمین می کنند فناوری های تهیه شده، برای ساکنین مسن تر یا افراد دارای معلولیت فیزیکی نیز در دسترس هستند.
  • سیاست داده های باز، شاید تنها حوزه ای است که در آن بیشتر شهرها در نمونه به سطحی از راه اندازی ابتدایی دست یافتند. حتی در اینجا، هشدار مؤلفان تنها 15 درصد از شهرهای پیشگام است که درگاه های داده های باز آنان را با زیرساخت های داده های شهر وسیع تر آنان یکپارچه سازی کرده اند، که گامی ضروری برای باز نمودن پلتفرم شهر هوشمند به شمار می رود.

 

ثبت یک پاسخ