۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ITSمقالات

چالش های حمل و نقل هوشمند و فناوری ابر در وسایل نقلیه

سیستم حمل و نقل هوشمند یا ITS در صنعت حمل و نقل دارای چند بُعد مختلف است. فشارهای به وجود آمده برای افراد فعال در صنعت حمل و نقل آنان را وادار کرده تا سیستم های حفاظتی مدرن را نصب و راه اندازی کنند. با کمک این سیستم ها، خطرات، آسیب‌ پذیری و رشد محدودیت های این صنعت کاهش خواهد یافت. برای افزایش راهکارهای یکپارچه جدید و ارتقا و به روز رسانی سیستم های حفاظتی قدیمی تر، موانعی بر سر راه حفاظت فیزیکی وجود دارد.

بحث را با دستگاه های edge مانند سنسورهای هوشمند و دوربین های حفاظتی آغاز می کنیم. این دستگاه ها امروزه تقریباً در تمامی وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ، قطار ، مترو ، هواپیما ، خطوط مسافربری و موارد دیگری از این دست، وجود دارند. حتی می توانید آنها را در جدیدترین تله کابین های دستی دنیا در سانفرانسیسکو پیدا کنید.

لایه بعدی که باید در زیرساخت ها و شبکه های این دستگاه ها در نظر بگیرید VMS است که برای متمرکز ساختن و اتصال ایستگاه های نظارتی حمل و نقل به آن نیاز داریم. بدون سیستم مدیریت نرم افزار یا VMS تمامی سیستم های edge یا ایستگاه ها بیهوده خواهند بود؛ زیرا ارتباط بین آنها قطع خواهد شد.

لایه نهایی که هنگام ساخت یک راهکار حمل و نقل کامل مورد نیاز است، نرم افزارها، ضبط ویدئو یا مشاهده خود ایستگاه هایی است که ویدئو را ثبت و گزارش می کنند.

چالش حمل و نقل

با این حال، صنعت حمل و نقل چالش‌ منحصر به فردی دارد که بسیاری از صنایع دیگر با آن مواجه نیستند. این چالش چیزی نیست جز پویایی و جابجایی مداوم. این در حالی است که صنایع دیگر به دلیل ثبات مکانی که دارند، مجبور نیستند نگران این باشند که در حین جابجایی، اتصال آنان به اینترنت یا شبکه دستگاه‌های دیگر قطع شود. مسلماً در ماهیت حمل و نقل، این دغدغه وجود دارد.

عملیات حمل و نقل امروزه نیازمند روشی پیشرفته‌تر است تا بتواند دائماً مسیرِ پیشِ روی وسایل نقلیه در حال حرکت را پیش‌بینی کند و در صورت نیاز، اطلاعات مربوطه را به مسئولین یا اداره پلیس گزارش دهد. این کار تنها با داشتن نظارت آنی و بی وقفه امکان پذیر است. چگونه ویدئوی گرفته شده از وسایل نقلیه عمومی را به صورت آنی برای دفاتر مرکزی مربوطه ارسال کنیم؟ این مهم ترین سؤالی است که در مورد جمع آوری، آنالیز و به اشتراک گذاری داده های مربوط به وسایل نقلیه در حال حرکت باید بپرسیم.

مدیریت داده های ویدئویی

به منظور پاسخ به این سؤال، باید به موارد اولیه در صنعت حمل و نقل هوشمند بازگردیم. مدیریت و ماهیت داده های ویدئویی تفاوت قابل توجهی با داده های قراردادی (IT) دارد. این داده های ویدئویی نه تنها تعداد فریم بسیار زیادی دارد، بلکه ارتباطات مهم و ویژه ای بین فریم ها و زمان بین آنها موجود است. این ارتباط اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند به راحتی قطع گردد. به همین دلیل لازم است شیوه مناسبی برای جابجا کردن فریم های متعدددر نظر بگیریم تا با وجود شبکه های ناپایدار، مشکلی در جابجایی این فریم ها به وجود نیاید.

اینترنت و پروتکل های آن، بیش از دو دهه است که با هدف انتقال داده های IT طراحی شده است. اگرچه ماهیت اینترنت تغییری نکرده است، اما امروزه محیط های شبکه بسیار سریع تر شده اند و بنابراین انواع مختلف و متنوعی از داده ها را پشتیبانی می کنند. از آنجا که اینترنت قابل اطمینان تر و ارزان قیمت تر از گذشته شده است، برخی افراد تصور می کنند که می تواند هر چیزی را مدیریت کند. اما اینترنت برای انتقال داده ها مناسب است، نه برای انتقال ویدئو. بنابراین با تبدیل ضبط ویدئو به ابر می توان به بهترین شکل از انتقال داده های ویدئویی بهره برد.

پروتکل انتقال ویدئو

یکی از مشکلات اصلی فناوری های امروزی، تنزل کیفیت ویدئو در هنگام انتقال ویدئو از طریق اینترنت است. ITS نیاز شدیدی به انتقال معتبر ویدئوهای ضبط شده به صورت آنی دارد. برای حل این نیاز، پروتکل انتقال ویدئو به تازگی به بازار معرفی شده است. این پروتکل، فناوری هوش مصنوعی را برای سازگاری با محیط های مختلف و رساندن تمامی فریم های ویدئو در هر شرایطی با کیفیت بالا به کار می گیرد. همچنین زمانی که به رمزگذاری و احراز هویت مجهز شود، به ویدئو این امکان را می دهد تا از طریق اینترنت به شکلی امن و معتبر در یک فضای ابری منتقل شود.

در نهایت، صنعت حمل و نقل یک راهکار ابری ضبط ویدئو دارد که برای انتقال تصاویر بدون وقفه و در لحظه طراحی شده است. چنین پروتکلی نه تنها چالش های فعلی صنعت حمل و نقل را برطرف می سازد، بلکه محیط ابر را که قبلاً فضایی پر خطر بود، به محیطی امن تبدیل می کند. با کمک پروتکل های جدید انتقال، زمان آن رسیده تا فناوری ابر خصوصی را برای کارهای حمل و نقل خود اتخاذ کنید.

ثبت یک پاسخ