۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
معرفی پروژه ها

نرم افزار جنتک و محافظت از دیتاسنترهای بانک RB در ایسلند

Reiknistofa bankanna (RB) یکی از ارائه دهندگان سیستم های IT حساس برای مؤسسات مالی ایسلند به شمار می رود. این مجموعه مدیریت و کنترل ترخیص و سیستم تسویه حساب مرکزی کشور ایسلند و تعدادی از راهکارهای بانکداری مرکزی را بر عهده دارد. همچنین سیستم پرداخت و تسویه حساب الکترونیکی را برای شرکت ها و مصرف کنندگان اجرا می کند.

مجموعه نامبرده به صورت مشترک متعلق به سه بانک اصلی ایسلندی، دو بانک پس انداز کننده، مؤسسه بانک پس انداز ایسلندی و سه پردازنده کارت پرداخت اصلی در کشور ایسلند است. مشتریان RB عبارتند از بانک مرکزی ایسلند و سایر مؤسسات مالی و نیز دولت و نهادهای عمومی. RB با راهکارهای اجرا شده در پایگاه داده ها یا دیتاسنترهای متعدد و در محیط مشترک بین چند بانک، به دنبال یک کمپانی ارائه دهنده راهکار حفاظتی منعطف بود که بتواند بالاترین سطح از حفاظت اجرایی، مقرون به صرفه بودن و مقاومت را داشته باشد.

سیستم های اکسس کنترل سنتی

RB از سالها قبل دیتاسنترها و دفاتر خود را به وسیله سیستم های اکسس کنترل و نظارت تصویری مجزا از یکدیگر محافظت می کرد. این فناوری های مجزا می بایست به صورت جدا از هم راه اندازی و حفظ و نگهداری می شدند. آنها همچنین بسیار قدیمی شده بودند و نگهداری از این سیستم ها به مشکلی مهم هم از نظر مالی و هم از لحاظ اجرا تبدیل شده بود. تأمین پشتیبانی فنی قابل اطمینان و سخت افزارهای سازگار هنگام بروز مشکل، روز به روز دشوارتر می شد؛ چرا که رسیدن قطعات تعویضی، اغلب حداقل دو هفته به طول می انجامید.

برای پیشگیری از بروز اختلالات به دنبال این مشکلات، باید تغییراتی در حفاظت و اجرا، صورت می گرفت. گِیر سماندسون (Geir Sæmundsson) مدیر دیتاسنتر در RB پس از به عهده گرفتن مسئولیت زیرساخت های حفاظتی، چشم انداز روشنی برای الزامات در تمامی تسهیلات RB تنظیم کرد. وی اظهار داشت: «من به دنبال یک سیستم جامع و واحد بودم که گزینه های سخت افزاری ما را در آینده محدود نکند. این سیستم به سودرسانی بلند مدت نیاز داشت و از این رو من برای محدود کردن گزینه های RB به تنها یک تولیدکننده دوربین های نظارت تصویری یا ریدر درب آماده نبودم».

نیاز به راهکار اکسس کنترل مدرن

RB به یک سیستم مدرن و قابل اطمینان نیاز داشت تا ویدئو و اکسس کنترل را به یک راهکار واحد تبدیل سازد؛ به گونه ای که مجموعاً بتوانند تمامی جزئیات را به اپراتورها نشان دهند و آنان را از وقوع رخدادی احتمالی مطلع سازند. بنابراین سماندسون با Hafliði Jónsson که یک مشاور حفاظتی است تماس گرفت. وی نیز به او درباره دریافت فناوری هایی که بتوانند این قابلیت ها را به شکل مطلوبی داشته باشند، مشاوره داد. طی فرآیند مشاوره، به سرعت مشخص شد که یک راهکار کمپانی جنتک از سری محصولات Security Centre 5.9 گزینه بهینه و مناسبی برای این مجموعه به شمار می رود.

نرم افزار جنتک

این نرم افزار شرکت جنتک، به عنوان یک پلتفرم باز همراه با قابلیت های داخلی ویدئو و اکسس کنترل، قادر است فعالیت های حفاظتی روزانه را تسهیل نموده و یکپارچه سازی بیشتر با ابزارهای دیگری نظیر سیستم های گرمایش و سرمایش مجموعه RB را فراهم کند.

علاوه بر این، نرم افزار نامبرده این امکان را به RB می دهد تا یک تکامل مرحله ای زیرساخت های خود را انجام داده و فشارهای بودجه را بدون به تأخیر انداختن برنامه زمانی اجرای کار کاهش دهد. به عنوان مثال، RB در ابتدا تمامی دوربین های مداربسته خود را که از قبل در مجموعه نصب و راه اندازی شده بودند، حفظ کرد و اکنون در حال ارتقای دستگاه های پیشرفته تر و جدیدتر کمپانی موبوتیکس طی دوره ای سه ساله است.

گِیر سماندسون، مدیر دیتاسنتر در مجموعه RB خاطرنشان کرد: «ما از روز اول سیستم واحدی را می خواستیم که بتواند به تیم هایمان در درک سریع موقعیت کمک کند و در صورتی که نیاز به توجه آنان بود، به آنان هشدار دهد. این راهکار کمپانی Genetec دقیقاً همین کار را انجام می دهد و به ما این امکان را می دهد تا هشدارهای اختیاری و سفارشی شده ای بسازیم تا هوش تجاری خود را افزایش دهیم و در نهایت بازگشت سرمایه مجموعه را بهبود بخشیم».

نصب و اجرای آسان

RB از آنجا که راهکارهای حفاظتی را در یک سیستم واحد جمع آوری کرد، اکنون می تواند به اپراتورها داشبوردهای سفارشی سازی شده ای ارائه کند که به سرعت به آنان هشدار دهند و توجه آنان را جلب نمایند. برای مثال، اقدامی غیر مجاز برای ورود یا افزایش ناگهانی دما در داخل پایگاه داده، منجر به تولید پیغامی در مرکز حفاظت برای یکی از کارکنان در اتاق مانیتورینگ می شود تا پاسخ و تحقیق و بررسی انجام شود. سهولت در انتقال و کاربری آسان این راهکار بدان معنا است که RB قصد دارد راهکار جنتک را به زودی در دفاتر خود نیز نصب کند؛ چرا که در این مجموعه خواسته شده تا یک راهکار واحد برای تمام ساختمان ها به کار رود؛ حال آنکه این ساختمان ها با گستره ای از فناوری های یکپارچه سازگارشده اند.

برقراری ارتباط مستقیم که خود آینده ای روشن را رقم می زند، یکی از دلایل اصلی در موفق بودن این پروژه بوده است و RB در جستجوی آینده ای روشن با همکای کمپانی جنتک است. فرآیند راه اندازی و پیکربندی، از آنچه پیش بینی شده بود سریع تر انجام شد و به عنوان یک سیستم مبتنی بر ابر، برای مجموعه مسجل شد که فرآیند افزودن دستگاه ها یا تسهیلات جدید به شبکه بسیار ساده خواهد بود.

کنترل مستقیم بر سیستم ها

اکنون بعد از گذشت یک سال از اجرای سیستم، RB سیستم خود را به صورت خودکار و بدون نیاز به تماس با پشتیبانی بیرونی اجرا و مدیریت می کند. یکی از دلایل کلیدی چنین عملکردی، توانایی RB و شرکت یکپارچه ساز سیستم های حفاظتی آن یعنی Hafnes Ehf است که به صورت مستقیم و بدون واسطه با کمپانی جنتک همکاری می کند.

ثبت یک پاسخ