۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
معرفی پروژه ها

پروژه نظارتی در مدارس هوشمند سنگاپور

کمپانی NewDVR که در سال 2005 در سنگاپور تأسیس شد، در زمینه فناوری اینترنت اشیا یا IoT فعالیت دارد. هدف این کمپانی با شعار «ساده و هوشمند بمان» ، تبدیل جوامع به شهرهای هوشمند است.

این کمپانی تاکنون پروژه های مختلفی در سنگاپور و مناطق اطراف آن به اجرا درآورده است. وینسنت اویی (Vincent Ooi) مدیر اجرایی کمپانی NewDVR اظهار داشت: «اینترنت اشیا اکنون در بخش های مختلفی ایفای نقش می کند. ما این فناوری را برای هوشمند سازی خانه ها، مدارس و حتی زمین های کشاورزی به کار می گیریم. فلسفه ما حفظ سادگی و در عین حال هوشمندی تجهیزات است؛ به گونه ای که کار با آنها ساده باشد».

در سال 2017 دولت سنگاپور اعلام کرد که قرار است 1.7 میلیارد دلار بودجه را به همکاری با بخش خصوصی اختصاص دهد؛ از جمله مشاغل هوشمند و تازه کار، تا به فناوری هایی در زمینه آنالیز داده ها و سنسورها و نیز زیرساخت های جامعه دست یابند که شبکه سنسورهای اینترنت اشیا را به مراکز داده ها متصل سازد؛ به طور خلاصه، فناوری لازم برای جامعه هوشمند، جامعه ای همیشه در دسترس و متصل.

اویی خاطرنشان کرد: «با شنیدن این خبر، تیم ما آن را فرصتی طلایی تلقی کرد. با توجه به تخصص و تجربه ای که در زمینه سخت افزار، نرم افزار و هوش مصنوعی داشتیم، برای هوشمندسازی جامعه سنگاپور دست به کار شدیم».

محصول اصلی این کمپانی، اپلیکیشن ALiv Smart Community است. این اپلیکیشن، یک پلتفرم با چندین موتور از پیش تعریف شده است که می تواند مطابق با نیازمندی های پروژه، یکپارچه سازی شود. رافائل تَن (Raphael Tan) دستیار مدیر مارکتینگ کمپانی NewDVR تشریح کرد: «این سیستم که به جدیدترین نسل حفاظت سایبری مجهز است، در سرورهای محلی قرار دارد. بنابراین خطر سرقت اطلاعات در حداقل ممکن است».

تجهیز یک مدرسه به اینترنت اشیا

در آوریل 2020، یک مدرسه عمومی در سنگاپور برای ارتقای سیستم های حفاظتی خود با کمپانی NewDVR تماس گرفت. این مدرسه با قدمت 50 ساله، از سیستم های حفاظتی سنتی و قدیمی استفاده می کرد. نظارت تصویری، سیستم حضور و غیاب پرسنل و استفاده از تسهیلات، همگی به صورت مجزا از یکدیگر کار می کردند و مسئولین مدرسه می خواستند یک پلتفرم واحد برای مدیریت بهتر و رصد حضور و غیاب پرسنل ، گزارش کار و نظارت بر آنان داشته باشند تا از پیچیدگی و حساسیت وظایف نگهبانان و حراست مدرسه بکاهند.

تَن در ادامه خاطر نشان کرد: « با آغاز پاندمی کرونا، دولت سنگاپور مشاغل و مدارس را تشویق کرد تا تجهیزات خود را دیجیتالی و هوشمند کنند. در نتیجه این مدرسه نیز تصمیم به اتخاذ فناوری اینترنت اشیا گرفت. در حقیقت، پاندمی کرونا مانند یک کاتالیزور یا شتاب دهنده عمل کرد و سرعت تجهیز مشاغل به فناوری های دیجیتالی و پیشرفته را چند برابر نمود».

کمپانی NewDVR تصمیم گرفت برای این مدرسه از دستگاه های بی سیم استفاده کند تا از هزینه های کاربر جهت حفظ و نگهداری و توسعه احتمالی در آینده کاسته شود.

یک پلتفرم برای کل سیستم های حفاظتی

ایمنی، در مدارس یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رود، اما تنها دغدغه هم نیست. از چشم انداز یک مدیر مدرسه، مسئولیت حضور و غیاب پرسنل و کارهای روزمره تا موارد مهم دیگری نظیر پرداخت صورتحساب برق نیز اهمیت دارد. پلتفرم ALiv همچنین به مدرسه اجازه داد تا چندین نیازمندی را در یک اپلیکیشن ، ترکیب و ادغام کند.

سیستم نظارت تصویری هوشمند: با استفاده از هوش مصنوعی، می تواند حوادث اطراف محوطه مدرسه را تشخیص دهد؛ مانند درگیری، استعمال دخانیات ، بحث و مشاجره و غیره.
سیستم اکسس کنترل: پرسنل مدرسه با استفاده از اپلیکیشن ALiv در موبایل هوشمند یا روی کارت هوشمند خود می توانند به درب های مدرسه دسترسی یابند.
سیستم حضور و غیاب پرسنل: مدیران مدرسه می توانند حضور و غیاب پرسنل را نظارت و رصد کنند و به صورت خودکار، گزارشاتی را برای مسئولان مربوطه ارسال نمایند.
اتوماسیون کلاس درس: این مدرسه خواستار نظارت و اتوماسیون کلاس درس و سیستم روشنایی و تهویه آن بود. گاهی اوقات معلمان یا دانش آموزان فراموش می کنند که وسایل روشنایی یا تهویه کلاس را خاموش کنند. اتوماسیون این سیستم ها با نصب سنسورهای IoT در کلاس ها، به کاهش مصرف انرژی و صورتحساب برق کمک شایانی خواهد کرد.

سیستم مدیریت مراجعین و همایش: به کمک این سیستم، مدیران و پرسنل می توانند تردد مراجعین را در مدرسه و فضای اطراف آن رصد و نظارت کنند، هر گونه فرد بیگانه یا مراجع غیر مجاز را شناسایی نموده، هدف از بازدید را تشخیص دهند و بسیاری موارد دیگر از این دست.

یک سال بعد، افزایش کارآیی مدرسه مشهود شد

تَن اظهار داشت: «از زمانی که این پروژه را در مدرسه تکمیل کردیم، تقریباً یک سال می گذرد. دست کم بیش از 120 پرسنل مدرسه هر روز از این اپلیکیشن استفاده می کنند؛ از جمله معلمان، مدیران، فروشندگان بوفه ها، نگهبانان و پرسنل نظافت. مدیران مدرسه از این که می توانند سیستم ها و تجهیزات مختلف را به شکلی کارآمدتر نظارت کنند و در وقت و انرژی صرفه جویی بیشتری داشته باشند، بسیار خرسند هستند».

کمیته انضباطی مدرسه، متشکل از معلمان، خوشحال است که سیستم نظارت تصویری ، امکان نظارت بهتر بر دانش آموزان را پیدا کرده است. همچنین حوادث نیز بیش از پیش قابل کنترل هستند؛ حتی با تعداد پرسنل کمتر.

همچنین مدیران مدرسه به دلیل داشتن سیستم حضور و غیاب پرسنل و امکان دریافت گزارشات روزانه و هفتگی از تردد پرسنل، رضایت زیادی از این اپلیکیشن دارد. به گفته تَن: «این قابلیت، به ویژه با وجود پاندمی کرونا که موجب شده تا معلمان و پرسنل در خانه ، کار خود را ادامه دهند و گاهی اوقات تصادفاً به مدرسه بیایند، نقش چشمگیری ایفا می کند».

ثبت یک پاسخ