۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

بهانه‌های واهی برای عدم کاربری RFID

خرده‌فروشانی که استفاده از RFID را «خیلی دشوار» توصیف می‌کنند؛ اطلاعات نادرستی درباره‌ی آن دارند.

بسیاری از خرده‌فروشانی که از RFID استفاده نمی‌کنند، معمولاً اطلاعات نادرستی درباره‌ی آن دارند و به همین دلیل تمایل چندانی به کاربرد آن در فروشگاه‌ها و مغازه‌هایشان ندارند.

وقتی با خرده‌فروشانی مواجه می‌شوم که از مزایای پیشرفته‌ی RFID در کسب وکارشان استفاده نمی‌کنند و علتش را جویا می‌شوم معمولا با یک جواب از پیش آماده شده می‌گویند: «استفاده از آن خیلی سخت است!» البته معمولاً خودشان هیچ وقت از RFID استفاده نکرده‌اند و براساس شنیده‌هایشان از بیرون سازمانِ خودشان قضاوت می‌کنند. این جواب که «خیلی سخت است» کلی و مبهم می‌باشد و منظور آن را نمی‌توان دقیقاً تشخیص داد.

استانداردهای پیشرفته و مناسبی برای به کارگیری RFIDدر بخش خرده‌فروشی وجود دارد. البته این فناوری هنوز plug and play نیست. من همیشه به خرده‌فروشان توصیه می‌کنم که از امکانات بالقوه‌ی نمایش تجربی عملیات و آزمایش آن برای تضمین کاربرد موفق استفاده کنند.

بسته به محیط خرده‌فروشی، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که بایستی رفع گردند، مانند قرارگیری آنتن و تنظیمات برق برای خواندن بهتر تگ‌ها. اما بسیاری از عرضه‌کنندگان و نصب‌کنندگان سیستم‌های RFID هستند که با استفاده از تجربیات خود در زمینه راهکارهای RFID برای خرده‌فروشی‌ها، می‌دانند چگونه این چالش‌ها را مرتفع نمایند.

خرده‌فروشانی که براساس داستان‌های غیرواقعی که از بیرون سازمانشان می‌شنوند؛ قضاوت می‌کنند، معمولاً با اطلاعات نادرست تصمیم‌گیری می‌نمایند. خرده‌فروش‌ها معمولاً از مسایلی شکایت دارند که به دلیل اشتباه در عملیات نمایشی یا آزمایش به وجود آمده‌اند.

هرچه خرده‌فروشان بزرگ در بخش‌های مختلف، از کاربردهای RFID بیشتر آگاه شوند؛ بیشتر درصدد استفاده از آن برمی‌آیند. همان پاسخی که خیلی‌ها می‌گفتند و از سخت بودن کاربا RFID شکایت داشتند معمولا ناشی از دو منبع است. یکی به دلیل مقاومت مدیر از تأیید مشکلاتی است که باید اصلاح شوند. به هر حال پنهان شدن پشت بهانه‌ی سخت بودن کار، راحت‌تر است! مطالعات نشان می‌دهند که میانگین دقت فهرست موجودی انبار خرده‌فروشی‌ها در ایالات متحده‌ی آمریکا 60درصد است. انبارهایی که از RFID استفاده می‌نمایند، دقت بسیار بالایی دارند.

مسأله‌ی دیگر مخالفت با تغییر است. معمولاً بحث خرده‌فروشی‌ها این است که RFID چه پیشبردهایی در کارشان دارد. آگاهی از کاربردهایی که این فناوری برایشان دارد، باعث می‌شود برای استفاده از آن تصمیم‌گیری کنند. مثلاً در یک مورد، مدیر یک خرده‌فروشی متوجه شد که کارمندانش عملیات انبارداری را طبق آنچه تنظیم شده انجام نمی‌دهند. وقتی قرار است محصولات به فروشگاه ارسال شوند؛ کارمندان تصور می‌کنند فقط باید محصولاتی که با کامیون به فروشگاه آورده می‌شود، در طبقات فروشگاه‌ها بچینند.

محصولاتی که مناسب قرارگیری روی طبقه‌ی فروشگاه‌ها نبودند، در اتاق‌های پشتی ذخیره می‌شدند. درحالی که کارمندان تصور می‌کردند آن‌ها را به دلیل اثر منفی که بر فروش دارند آن‌جا قرار داده‌اند. روشن کردن مساله روش خوبی است اما حل آن را آسان نمی‌کند.

ایجاد تغییر روی کار صدها یا هزاران کارمند تأثیر می‌گذارد. به خاطر همین است که در بیشتر مواقع در برابر آن مقاومت می‌شود. اما صنعت خرده فروشی در حال تغییر است و خرده‌فروشان باید این تغییر را بپذیرند. اگر به بهانه‌گیری برای عدم استفاده از RFID ادامه دهند؛ کسب و کارشان با مشکلات جدی روبرو می‌شود.

HID Global فرستنده‌های قابل نصب روی سطح مدل TapMark را عرضه کرد

کمپانی HID Global، سری جدیدی از فرستنده‌های UHF را به نام TapMark سازگار با استانداردهای EPC Gen2 و

 iso 18000-6c به بازار معرفی کرده است. تگ‌های TapMark برای اپلیکیشن‌های قابل نصب روی سطوح طراحی شده‌اند. طبق اعلام کمپانی، این تگ‌ها را در طیف گسترده‌ای از محصولات می‌توان به کارگرفت، از مبلمان و تجهیزات اداری و دفتری گرفته تا هزاران کارIT همچون کامپیوترهای شخصی و مرکزمجتمع دیتا. این تگ‌ها با تراشه‌ی Monza R6 ساخت Impinj ساخته می‌شوند و 96 بیت حافظه‌ی کد تولید الکترونیک(EPC) خواندنی، نوشتاری دارند که بر اساس اعلام کمپانی، حافظه‌ی خواندنی آن سه برابر سریع‌تر از تگ‌های نسل قبلی است. به علاوه طبق گزارشات این کمپانی، ویژگی Monza R6 این تگ‌ها باعث پیشرفت در خواندن آن شده است؛ به ویژه وقتی تعداد تگ‌ها انبوه و متراکم است. همچنین ویژگی تنظیم خودکار آن‌ها باعث می‌شود، در هنگام تغییرات شرایط آب و هوایی همچنان عملکرد مطلوبی داشته باشند. فرستنده‌های خواندنی، فضایی بیش از 9.8 فوت (3 متر) را پوشش می‌دهند.

تگ TapMark ساخت کمپانی HID Global

طبق گزارشات کمپانی، فرستنده‌های کوچک و نازک TapMark دارای آپشن‌های نصب متنوعی هستند، مانند زیپی، چسب‌های صنعتی، آهنربایی و پیچشی تا بتوانند روی هر سطحی از جمله فلزات نصب شوند. دو نوع استیکر بندبلند برای پیوست تگ روی سطوح هموار و ناهموار با دوام عالی موجود هستند.

همچنین آنتن ویژه‌ای هم طراحی شده که امکان می‌دهد تگ با ملخ فلزی که درست در وسط آن قرار دارد، بدون آن که تأثیری بر عملکردش به وجود آید نصب شود. اندازه‌های بند زیپی، پیچشی و نسخه‌ی چسبی 1.5 در 0.5 در 0.2 اینچ است (38 در 13 در 4.3 میلی‌متر) و تگ آهنربایی 1.5 در 0.5 در 0.25 اینـــچ (38 در 13 در 6.0 میــــلی‌متر)

است.

تگ‌های  HID Global را می‌توان به صورت شخصی هم با کدگذاری مخصوص، لوگوهای چاپی، کد بارکد/QR و ویژگی‌های رنـــگی و نــــــــوشتاری هم سفارش داد.

کمپانی SMARTRAC نوعی کیت شناسایی حیوانات با کاربری ساده عرضه کرد

کمپانی SMARTRAC، عرضه‌کننده‌ی فناوری RFID، سیستم فرستنده‌ی خودکار InTrace Cannula را برای تگ‌گذاری آسان  RFID ایجاد کرده تا بتوان به واسطه‌ی آن به گفته‌ی کمپانی تولیدکننده، بیشترِ گونه‌های حیوانی شامل حیوانات خانگی، گله‌های گاو و گوسفند، اسب، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان را ردیابی کرد.

محصول InTrace متشکل از سه بخش است که درون یک حباب قرار دارد: یک ماسوره، تگ شیشه‌ای SMARTRAC که روی ماسوره پیش نصب شده و شش برچسب بارکد برای ثبت درمان‌های دامپزشک تا صاحب حیوان در صورت نیاز بتواند از آن استفاده نماید. تگ شیشه‌ای که از شیشه‌ی سازگار با محیط زیست ساخته شده، مطابق با استانداردهای ایزو11784 و 11785 است و در همه جای دنیا در سه سایز مختلف فرستنده‌ی صوتی خودکار قابل دسترس می‌باشد. این بسته با کد ویژه‌ی ICAR SMARTRAC برنامه‌ریزی شده که می‌تواند با کد هر کشور یا تولیدکننده‌ای منطبق شود. بر اساس اعلام کمپانی SMARTRAC ماسوره‌ی استیل نازک و ضد زنگ با داشتن بُرش بسیارکوچک، آسان و سریع تزریق می‌شود. درون بسته یک رابط، یک mandrin و درپوش محافظتی در نوک سوزن وجود دارد.mandrin یک گیره‌ی بسیار نازک پلاستیکی درون ماسوره است که برای جای‌گیری طراحی شده است و مانع از استفاده‌ی دوباره از ماسوره می‌شود. بنابراین از انتشار عفونت به دنبال استفاده از یک ماسوره برای چند حیوان جلوگیری می‌شود. طبق اظهارات کمپانی، mandrin همراه با یک سیلیکون کوچک در سر سوزن از برون افتادن تصادفی فرستنده‌ی صوتی در انتهای ماسوره جلوگیری می‌کند. محصول InTrace با گازاتیلن اکساید، استریل می‌شود و تا دست کم پنج سال پس از تولید جرم نمی‌گیرد.

فرستنده‌های خودکار صوتی را می‌توان با پوشش پاریلن هم توزیع کرد که طبق گفته‌ی کمپانی، باعث می‌شود جای تگ در زیر پوست حیوان ثابت باقی بماند. دیتای فرستنده‌ی هر حیوان کدگذاری می‌شود تا بتوان آن را با پلت‌فرم خدمات ابر کمپانی، یعنی راهکار SMART COSMOS یکپارچه ساخت.

ثبت یک پاسخ