۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

خلاقیت در خدمت زندگی

خلاقیت در خدمت زندگی شعار کمپانی بزرگی است که همواره آن را با آرم خود چاپ کرده و در جهت‌گیری محصولات ساخته شده خود از آن استفاده کرده است. در این بررسی کوتاه جهت‌گیری مسیر تولید محصولات شرکت بوش آلمان بررسی و طرز تفکر حاکم بر تولیدات این شرکت تشریح خواهد شد.

شرکت بوش همواره در جهت تولید تجهیزات ایمنی و امنیتی خود از راهکارهای خلاقانه بهره برده است که باعث بهبود کارکرد سیستم شده و کارآمدی آن را چندین برابر می‌کند یا حتی باعث ایجاد یک سیستم جدید می‌شود. بسیاری از دیگر شرکت‌ها همانند شرکت بوش محصولات ایمنی و امنیتی مانند سیستم اعلام حریق، دوربین مداربسته، سیستم اعلام عمومی صوتی، سیستم کنترل تردد، سیستم مدیریت انرژی، سیستم مدیریت پارکینگ و انواع دیگر سیستم‌ها را که موجب آسایش زندگی امروزه گردیده ارائه می‌نمایند. چیزی که شرکت بوش را از دیگر شرکت‌ها در این صنعت متمایز کرده راهکارهای یکپارچه بوش برای به خدمت گرفتن این محصولات است. در حقیقت بوش ضمن تأکید بر کیفیت محصولات تولیدی، اصل مهم‌تری را مد نظر قرار داده است: «بهره‌برداری از تجهیزات و برقراری ارتباط این سیستم‌ها با یکدیگر». می‌توان به بیان ساده عنوان کرد که بوش برای نیازهای جامعه محصولات خود را طراحی و عرضه می‌نماید.

به عنوان مثال راهکار شرکت بوش برای مراکز تجاری بزرگ و مراکز خرید با توجه کامل به نیازهای بهره‌برداری در این مجتمع‌ها ارائه شده که شامل تمام ابعاد مورد نیاز در این حوزه می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های بارز این راهکار، یکپارچه‌سازی کلیه سیستم‌های ذکرشده با یکدیگر است. بوش با ارائه نرم‌افزار BIS  (Building Integration System) انقلابی در عرصه یکپارچه‌سازی به راه انداخته است. این نرم‌افزار باعث گردیده به راحتی امکان برقراری ارتباط با کلیه سیستم‌های مورد نیاز در یک مرکز تجاری برقرار شود.

به عنوان مثال هدف مدیران مراکز خرید برای استفاده از این تجهیزات، فراهم سازی محیطی ایمن و امن برای مشتریانی است که در این مکان حضور می‌یابند. همواره بزرگترین دغدغه مدیران این است که علی‌رغم انتخاب بهترین سیستم‌ها برای مراکز خود، مشکل بهره‌برداری صحیح از تجهیزات برقرار است، دقیقاً تمایز استفاده از راهکارهای بوش اینجاست. فرض کنید در یک سناریوی ساده حریق، قرار است سیستم اعلان حریق بعد از تشخیص حریق اعلامی عمومی انجام دهد، در یک سیستم ساده بعد از تشخیص حریق سیستم اعلام حریق شروع به راه‌اندازی آژیرهای خود کرده و با اعلام هشداری عمومی همه را از وجود حریق مطلع می‌نماید؛ حال فرض کنید در یک مرکز خرید 2000 نفر در حال خرید هستند و قرار است کلیه مشتریان را از مرکز تخلیه کنیم؛ کاملاً مشخص است که استفاده از یک سیستم ساده به دلیل ازدحام باعث یک فاجعه خواهد شد. همین فرض را با راهکارهای ارائه شده توسط بوش بررسی می‌کنیم.

بعد از تشخیص حریق توسط سیستم اعلام حریق در اتاق فرمان بوش چه اتفاقی رخ می‌دهد:

  1. سیستم اعلام عمومی صوتی بر اساس سناریوهای از قبل تعریف شده برای این موضوع شروع به اعلام پیام صوتی جهت تخلیه مشتریان می‌نماید؛ مثلاً اگر در یک مجتمع پنج طبقه، حریق در طبقه چهارم رخ دهد، سیستم اعلام صوتی اول در خود طبقه چهارم هشدار می‌دهد و بعد از مدت کوتاهی که طبقه چهارم تخلیه شد، نسبت به اعلام هشدار جهت تخلیه طبقه بالایی اقدام می‌کند و پس از آن برای تک‌تک طبقات پایین‌تر هشدار تخلیه صادر می‌نماید. لازم به ذکر است که این اعلام، هشداری صوتی با صدای انسان است، که موجب خونسردی مشتریان و اعلام توصیه‌های عمومی جهت آموزش‌های سریع به منظور کنترل جمعیت و ازدحام است و کاملاً متفاوت با صدای آژیر می‌باشد.
  2. در اتاق فرمان و برروی مانیتورها سیستم نظارت تصویری وارد عمل شده و دوربین‌های آن محدوده را نمایش و کل اوضاع را تحت پوشش تصویری قرار می‌دهد.
  3. سیستم کنترل تردد وارد عمل شده و کلیه درب‌های مورد نیاز را باز کرده تا هیچ ترددی در هنگام بحران با مشکل مواجه نشود.
  4. سیستم مدیریت پارکینگ از ورود خودروهای جدید جلوگیری می‌کند و همچنین خروجی‌ها را برای رهایی خودروهای در حال خروج باز نگاه می‌دارد.
  5. سیستم مدیریت انرژی وارد عمل شده و کلیه موارد حادثه‌ساز را از مبدأ ورودی مسدود می‌کند؛ مثلا بستن شیرهای اصلی گاز شهری و قطع کردن ورودی‌های برق حادثه‌ساز.
  6. سیستم مدیریت ساختمان با دریافت هشدار از طریق نرم‌افزار BIS وارد عمل شده و کلیه هواسازها و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را متوقف می‌نماید.
  7. نقشه‌های گرافیکی آن محیط در نرم‌افزار BIS به صورت آلارم بالا آمده و اوضاع را جهت بررسی آماده می‌نماید.

در راهکار ارائه شده توسط بوش تمام این سناریوها ظرف مدت چند ثانیه و به صورت خودکار انجام می‌شود؛ کلیه این ارتباطات بر روی بسترهای ارتباطی رایج مثل شبکه‌های TCP و یا serial  انجام می‌شود و پروتکل‌های تعریف شده در کسری از ثانیه تمامی فرمان‌ها و وضعیت تجهیزات را ارسال می‌کنند. تمامی راهکارهایی که اگر بستر ارتباطی با خطا مواجه گردد و یا اگر ارتباط سیستم‌ها با نرم‌افزار BIS قطع گردید، پیش‌بینی شده و کلیه سیستم‌های حیاتی مجهز به ارتباط جایگزین هستند و این قابلیت را دارند که در هنگام از دسترس خارج شدن نرم‌افزار به صورت مستقل نسبت به انجام وظایف تعریف شده خود عمل کنند و فرامین لازم را به دیگر سیستم‌ها ارسال کنند.

این است مفهوم واژه شعار بوش «خلاقیت در خدمت زندگی». بوش با طرح چنین راهکارهایی تفکر متفاوتی نسبت به سایر شرکت‌های تولیدکننده محصول ارائه و این تفکر را روی محصولات خود پیاده‌سازی کرده و به صورت واقعی تکنولوژی را در خدمت انسان‌ها گمارده است. بوش ضمن تأکید بر کیفیت محصولات، استفاده از تکنولوژی، زیبایی ظاهری و دوام و کارایی، محصولات خود را برای استفاده در راستای رفاه عمومی جامعه تولید می‌کند.

ثبت یک پاسخ