۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

چهار شکست بزرگ در خانه‌های هوشمند که می‌توانید از آن جلوگیری کنید

این روزها بازار خانه‌های هوشمند خیلی گرم است. اما دستگاه‌های هوشمند ممکن است به مشکلات زیادی بر بخورند و زندگی روزمره ما را مختل کنند. اما با چند راهکار ساده می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. با وجود پیشرفت تکنولوژی مشکلات وسایل الکترونیکی و خانه‌های هوشمند روزبه‌روز کمتر می‌شود. اما این مشکلات هنوز هم پیش می‌آیند. چند نمونه از آن ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مشکل از لامپ بود

در سال 2009، رائول روخاس اولین کسی بود که در آلمان یک خانه هوشمند ساخت. در خانه این پروفسور علوم کامپیوتر هر چیزی از جمله لامپ‌ها، موزیک، تلویزیون و سیستم گرمایشی و سرمایشی را می‌شد با کامپیوتر روشن و یا خاموش کرد. در خانه روخاس حتی روبات‌هایی وجود داشت که جاروبرقی می‌کشیدند، از خانه مواظبت و چمن‌ها را کوتاه می‌کردند.

چهار سال بعد وقتی که روخاس در خانه خود را به روی رسانه های محلی باز کرد همه خانه از کار افتاد، هیچ کدام از وسایل دیگر کار نکرد و روبات ها از کار افتادند. دلیل؟ یک لامپ سوخته بود، و باعث حمله محروم‌سازی از سرویس (DoS) شد. لامپ باعث حمله محروم‌سازی از سرویس در سیستم خانه شده بود و با این کارش یک پیغام داد: «مرا عوض کنید».

توصیه ما: همه وسایل خود را هوشمند نکنید. در محصولات هوشمندی که دارید، همیشه از آخرین نسخه سفت‌افزار موجود در بازار استفاده کنید. بیشتر به‌روز‌رسانی‌های سفت‌افزارها توسط اپلیکیشن‌های iOS و اندروید ارائه می‌شوند.

امنیت همه چیز است

با رشد جرایم سایبری، روش‌های حفظ امنیت نیز پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند. متأسفانه خیلی وقت پیش نبود که بعضی از دستگاه‌های هوشمند با قابلیتی بسیار احمقانه وارد بازار شدند، برای استفاده از آن ها هیچ نیازی به گذرواژه نبود.

در سال 2013 یک گزارشگر فوربس دریافت که سیستم هوشمند خانگی وی قادر است از راه دور دستگاه‌های هوشمند همسایه‌ها را نیز کنترل کند. دلیل بروز این مشکل سیستم‌های قدیمی این سیستم بود که نیازی به حساب کاربری و گذرواژه برای دسترسی از راه دور نداشتند، به همین دلیل سیستم‌های ناامن برای هر کسی که در آن اطراف سیستم مشابه داشت قابل دسترسی بود. در حال حاضر سیستم‌های مدیریت ساختمان، برای همه محصولات هوشمند خود نیازمند ورود امن می‌باشند.

توصیه ما: بیشتر دستگاه‌های هوشمند جدید نیاز به احراز هویت دارند. فراموش نکنید که هر چند وقت یک بار گذرواژه خود را تغییر دهید. همچنین بهتر است با تغییر ساعت در شش ماه دوم سال باتری‌های سیستم تشخیص دود را عوض کرده و تنظیمات امنیتی روی دستگاه هوشمند خود را نیز تغییر دهید.

باگ ها

ترموستات Nest یکی از اولین دستگاه‌های هوشمند معروف بود که در سال 2011 توزیع شد. این دستگاه آنقدر پرطرفدار بود که گوگل در سال 2015 شرکت آن، Nest Lab را خریداری کرد. برعکس ترموستات‌های قدیمی، Nest با قابلیت اتصال وای‌فای از سنسور استفاده می‌کند و با استفاده از گوشی هوشمند می‌تواند دمای خانه را کنترل نماید.

در اوایل ماه ژانویه این دستگاه هوشمند پرطرفدار خاموش شد و باعث شد که میلیون ها کاربر در سرما بمانند. البته بعدها گوگل پذیرفت که یک باگ نرم‌افزاری باعث شد که باتری این دستگاه به سرعت تمام شود و با به‌روز‌رسانی نرم‌افزار این مشکل حل شد.

در آن زمان روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: «البته مشکل از Nest نبود، بلکه مشکل از دستگاه‌های هوشمندی است که ما به خانه‌هایمان راه داده‌ایم. اشکالات کوچک می‌تواند باعث مشکلات بسیار بزرگی شود.» توصیه ما: هرچه هم که این دستگاه‌ها هوشمند باشند، هنوز برای کار کردن نیاز به نیرو دارند. یک نقشه دوم داشته باشید تا اگر این دستگاه‌ها از کار افتادند به مشکل بر نخورید. همیشه به دستگاه‌های هوشمند متکی نباشید.

خطا از طرف انسان

شرکت Vink نرم‌افزار و سخت‌افزارهای متصل به اینترنتی را ارائه می‌دهد که به دستگاه‌های هوشمند خانگی متصل می‌شود و آن‌ها را کنترل می‌کند. در آوریل سال 2015 یک چهارم کاربران Vink از وجود مشکل در سیستم‌های خود خبر دادند.

اما این مشکل حمله محروم‌سازی از سیستم یا مشکلات احراز هویت نبود. حتی باگ هم نبود. بلکه عامل آن پیکربندی اشتباه اقدامات امنیتی از طرف شرکت سازنده بود که این مشکل را به وجود آورد. به بیان دیگر، خطا از طرف انسان بود.

دستگاه‌های هوشمند به انسان‌ها وابسته است، هم کسی که از این ابزارک‌ها در خانه استفاده می‌کند و هم کسی که این تکنولوژی را می‌سازد و ارائه می‌دهد. Vink این اشتباه را پذیرفت و آن را حل کرد.  توصیه ما: انتظار بروز اشکال را در دستگاه‌های هوشمند داشته باشید. وقتی که یک مشکل پیش آمد، ببینید شرکت سازنده چگونه واکنش نشان می‌دهد. مشکل را به سرعت و حرفه‌ای حل می‌کنند و یا مشکل شما را بدون پاسخ می‌گذارند؟ این که چه جوابی می‌دهند چیزهای زیادی در مورد شرکت و محصولاتشان به شما می‌گوید.

اشکالات دیگری که در محصولات هوشمند می‌تواند پیش بیاید

آیفون پرطرفدارترین گوشی هوشمند در دنیاست. حدوداً ده سال از زمانی که اپل اولین مدل خود را در سال 2007 معرفی کرد، می گذرد. با وجود طول عمر آیفون هنوز مشکلات نرم‌افزاری در آن پیش می آید، مشکلاتی که برای هر دستگاه هوشمندی ممکن است پیش بیاید. در اینجا به چند مشکل در دستگاه‌های هوشمند و نحوه صحیح برخورد با آنها اشاره می‌کنیم.

دستگاه شما آفلاین است: دستگاه‌های هوشمند به یک دلیل هوشمند هستند: به اینترنت متصل می‌شوند. وقتی که اینترنت قطع باشد، دستگاه شما به یک دکوری خیلی گران‌قیمت تبدیل می‌شود. در این مواقع دستگاه خود را  مجدداً راه‌اندازی کنید. البته بهتر است که اتصال وای‌فای خود را قطع و وصل نمایید. در بیشتر مواقع این کار باعث می‌شود که دستگاه شما دوباره آنلاین شود.

مشکل جفت شدن: وقتی که یک دستگاه هوشمند جدید می‌خرید، از شما خواسته می‌شود که آن را با گوشی هوشمند خود جفت کنید. اما گاهی اوقات این جفت‌شدگی از بین می‌رود و نیاز است که دستگاه خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

 همگام‌سازی: وقتی که دستگاه هوشمند درست کار می کند، دیتا به صورت خودکار با گوشی هوشمند شما همگام‌سازی می‌شود. اگر این همگام‌سازی متوقف شد، اول گوشی خود را ریبوت کنید و ببینید که مشکل حل می‌شود یا خیر، اگر نشد دستگاه را نیز مجدداً راه‌اندازی کنید. اگر باز هم نشد دو دستگاه خود را با هم مجدداً راه‌اندازی نمایید.

مشکلات دیگر: دستگاه‌های هوشمند مانند انسان‌ها نیاز به استراحت ندارند. اما برای بعضی از مشکلات اگر به مدتی خاص دستگاه خود را خاموش کنید، حل می‌شود. دستگاه‌های هوشمند بسیار عالی هستند، البته تا زمانی که از کار بیفتند. این که انتظار بروز مشکلات را داشته باشید و بدانید که چکار باید بکنید بسیار مهم است.

ثبت یک پاسخ