۹ فروردین ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلینمایشگاه

داده‌های رسا آخرین محصولات نوآورانه خود را عرضه کرد

با نگاهی به پیشرفت‌ها و روندهای حال حاضر در بازار نظارت تصویری، می‌توان مشاهده کرد که محصولاتی با رزولوشن بالاتر و ارائه‌ی جزئیات بیشتر مورد توجه هستند و مسیر صنعت به سمت فناوری‌های 4K پیش می‌رود. دلیل استقبال بیشتر به این فناوری‌ها قابلیت مشاهده‌ی بهتر با آنها می‌باشد و این که بهتر می‌توان به شناسایی افراد و اشیا پرداخت. شرکت داده‌های رسا نیز به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در صنعت نظارت تصویری ایران به این امر به خوبی واقف است.

محصولاتی نوآورانه برای بخش‌های مختلف

شرکت داده‌های رسا نمایندگی طلایی کمپانی Sony ژاپن و نماینده رسمی کمپانی GVD با حضور در این دوره از نمایشگاه ایپاس به عرضه‌ی آخرین دستاوردهای کمپانی‌های Sony و GVD پرداخت. رامین روحی مدیر فنی شرکت داده‌های رسا در گفتگو با مجله علمی تخصصی دنیای حفاظت گفت: امسال ما با یک دیدگاه و نظر متفاوت در دو زمینه ارائه‌ی محصول و آموزش وارد نمایشگاه شدیم. زمینه‌ی اول، در حوزه‌ی محصولات جدید بود که محصولاتی منحصربه‌فرد را در نمایشگاه عرضه کردیم. یکی از این محصولات منحصربه‌فرد، دوربین‌های سری XIS ساخت Sony بود که در حوزه‌ی سیستم‌های دوربرد و برای مانیتورینگ در محیط‌های وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله محیط‌هایی که می‌توانند از این محصولات استفاده کنند می‌توان به محیط‌های نظامی، حفاظت مرزها، سیستم‌های کشتی‌رانی، سواحل دریاها، فرودگاه‌های بزرگ و محیط‌های بسیار وسیع دیگر شامل پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: این دوربین‌های جدید بر اساس نوع لنز آنها، عمق دیدی برابر با 25 کیلومتر را عرضه و در دو نــوع HD و Thermal تصویر ارائه می‌کنند. این سیستم دارای دو دوربین کاملاً مجزا می‌باشد که یکی از این دوربین‌ها برای نمای Wide و دیگری برای نمای Tele مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم همچنین نوعی نرم‌افزار خاص برای ردیابی اشیا به کار رفته است. این محصول پیش از این توسط نیروی دریایی ژاپن مورد استفاده قرار می‌گرفته که اکنون بعد از اعمال تغییراتی وارد بازار شده است.

رامین روحی همچنین گفت: محصول بعدی که ما ارائه کردیم، ویدئوپروژکتورهای جدید Sony با کیفیت 4K بودند که از نوع لیزری می‌باشند. دلیل عرضه‌ی این نوع ویدئوپروژکتورها در حوزه امنیت آن است که این دستگاه‌ها تصاویر به اندازه 147 اینچ ارائه می‌کنند و در نتیجه برای اتاق‌های کنترل بسیار مناسب هستند. تصاویر این ویدئوپروژکتورها با کنترلر و نرم‌افزار قابل مدیریت می‌باشد. نکته‌ی مهم در مورد این ویدئوپروژکتورها میزان MTBF آنها است که به مدت سه سال بدون خاموش کردن و بی‌نیاز به تعمیرات و نگهداری می‌توان از آنها استفاده کرد.

مدیر فنی داده‌های رسا در مورد دیگر محصولات ارائه شده توسط این شرکت گفت: دوربین‌های 4K محصولات دیگری بود که در نمایشگاه عرضه کردیم. در صنعت نظارت تصویری کمپانی‌های بسیاری هستند که دوربین‌های 4K ارائه می‌دهند، اما تفاوتی که دوربین‌های Sony با کیفیت 4K با سایر رقبا وجود دارد، در آن است که نوعی سنسور تصویری روی دوربین‌های این کمپانی ژاپنی به کار رفته که از تمامی سنسورهای موجود در بازار بزرگ‌تر و در دنیا منحصر‌به‌‌فرد می‌باشد( اندازه سنسورهای استفاده شده یک اینچ است). در نتیجه، دوربین‌های این کمپانی می‌توانند در 004/0 لوکس (بدون IR) تصویر ارائه دهند.

آشیش سامتانی مدیر فروش و توسعه تجاری کمپانی Sony در بخش خاورمیانه در رابطه با محصولات جدیدی که شرکتش در سال 2016 عرضه کرده، به مجله دنیای حفاظت چنین گفت: ما اخیراً دو محصول جدید را عرضه کرده‌ایم. دوربین دام و شبکه‌ای SNC-VM772R که به صورت پایه برای محیط‌های خارجی طراحی شده‌اند. این مدل می‌تواند در مکان‌های مختلفی همچون لابی هتل‌ها، پارکینگ‌های عمومی و مکان‌های روباز و وسیع نیازمند به تعداد کمی دوربین مورد استفاده قرار گیرد. امسال ما یک دوربین باکس مدل SNC-VB770 را نیز عرضه کرده‌ایم که دارای رزولوشن 4K و یک سنسور 35 میلی‌متری می‌باشد که این سنسور در مقایسه با دوربین‌های صنعت اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر دارد و عملکرد آن در محیط‌هایی با نور پایین بسیار عالی است و بدون نور IR امکان ارائه‌ی تصاویری مناسب را دارد. در واقع این محصول نوعی انقلاب را در صنعت پدید می‌آورد.

NVR های قابل حمل-تجهیزاتی برای دنیای امروز

محافظت از خودروها برای بسیاری از کشورها به امری مهم و ضروری تبدیل شده است. به خصوص اینکه، امروزه دیگر نیاز است تا تجهیزات دوربین‌های مداربسته، داخل خودروها به کار ضبط تصاویر بپردازند و در عین حال تصاویر را از طریق ارتباطات 3G و 4G به اتاق کنترل مرکزی انتقال دهند تا بتوان به صورت آنی نسبت به حوادث عکس‌العمل نشان داد.

رامین روحی در مورد محصولاتی که از کمپانی GVD در نمایشگاه عرضه شد، گفت: از محصولات کمپانی GVD نیز تجهیزات مختلفی ارائه گردید که شاخص‌ترین محصول دستگاه‌های Mobile NVR بوده که برای خودروهای حمل پول و خودروهای نظارتی سطح شهر قابل استفاده است. در این راهکارها برق دوربین‌ها تأمین می‌شود و روی آن فناوری‌هایی از قبیل GPS، WiFi نصب است. از این NVRها در چند پروژه در ایران استفاده شده که بسیار مورد استقبال کارفرمایان قرار گرفته است.

استیو چو، ریاست کمپانی GVD در رابطه با محصولات ارائه شده توسط این شرکت در سال 2016 گفت: یکی از محصولاتی که کمپانی GVD امسال عرضه کرده، راهکارهای مخصوص خودروها و راهکارهای همراه بوده است. در نتیجه، یکی از محصولات کمپانی GVD دستگاه‌های Mobile NVR است.

وی در ادامه گفت: کمپانی GVD محصولات بسیاری را نیز برای بازارهای تخصصی ارائه کرده است. یکی از این بازارهای تخصصی، بانک‌ها هستند که از جمله بازارهای اصلی این کمپانی تایوانی به شمار می‌روند. بانک‌ها نیازهای بسیاری به سیستم‌های نظارتی دارند که بیشتر آنها خاص و ویژه می‌باشند.

استیو چو، در مورد انطباق محصولات شرکتش با استانداردهای بین‌المللی گفت: اتحادیه اروپا، استانداردهای خاص خودش را دارد و در نتیجه، کمپانی GVD تمهیدات خاصِ خودش را اندیشید تا محصولاتش منطبق با استانداردهای اتحادیه اروپا گردد. نرم‌افزارهای جدیدی که برای این بازار طراحی شده‌اند، دارای سخت‌افزارهای ویژه‌ای هستند که این سیستم‌ها قیمت‌های مختلف و قابلیت‌های گوناگونی دارند تا با بودجه‌ی افراد مختلف تطابق یابند.

وی همچنین در مورد عرضه‌ی محصولاتی به جز دستگاه‌های NVR اظهار کرد: در حال حاضر، کمپانی GVD علاوه بر اینکه دستگاه‌های NVR ارائه می‌نماید، سیستم‌های اتاق کنترل را نیز به مجموعه محصولات خود اضافه کرده و این پیشرفت بسیار خوبی برای ما به شمار می‌رود.

رامین روحی در مورد مبحث آموزش که داده‌های رسا در نمایشگاه دنبال می‌کرد نیز گفت: در زمینه‌ی طراحی پروژه‌ها نیز داده‌های رسا به برگزاری کلاس‌های آموزشی مبادرت کرد که در زمان‌های مختلف در طول نمایشگاه، افراد متفاوتی برای این کلاس‌ها حاضر شدند. نوع طراحی پروژه‌ها و چگونگی رساندن آنها به دست کارفرمایان و استانداردهای لازم برای رعایت شدن در این نوع طراحی‌ها در کلاس‌ها تدریس شد.

پروژه‌های اجرا شده

کمپانی‌های Sony و GVD و همین طور شرکت داده‌های رسا در طول یک سال اخیر، پروژه‌های متعددی را در منطقه و ایران اجرایی کرده‌اند. آشیش سامتانی در این ارتباط می‌گوید: در سال گذشته، چندین هتل‌های بسیار بزرگ زنجیره‌ای در امارات متحده عربی به دوربین‌های Sony مجهز شده است. هتل Rotana در دوبی یکی از این پروژه‌ها است. پنجاه هتل از زیرمجموعه‌های Rotana در سراسر خاورمیانه دوربین‌های سونی را به کار گرفته‌اند و برنامه‌ی توسعه‌ی بسیار وسیعی را در آینده مورد نظر دارند. همچنین برای محیط‌های بسیار دیگری نیز محصولات این کمپانی ژاپنی به کار گرفته شده‌اند و در این رابطه هزاران دوربین‌های این شرکت در پروژه‌های مختلف نصب گردیده‌اند.

استیو چو در مورد پروژه‌های اجرا شده توسط کمپانی GVD این گونه اظهار کرد: پروژه‌های بسیاری توسط کمپانی GVD در سال 2016 انجام شده، اما بزرگ‌ترین پروژه‌ی این شرکت در بازار هندوستان بوده است. دفتر مرکزی کمپانی GVD در هندوستان حدود چهار سال پیش افتتاح شد و در سالیان گذشته، این کمپانی، پیشرفت‌های بسیار خوبی در این بازار داشته که باز هم بیشتر در بخش بانکی این کشور بوده است.

وی ادامه داد: یکی از بانک‌هایی که در این کشور، مجهز به سیستم‌های کمپانی GVD شده، Axis Bank نام دارد. این بانک حدود 2700 شعبه در هندوستان دارد که کمپانی GVD حدود هزار شعبه از آن را سال گذشته، به سیستم‌های خود مجهز کرده است. در این بانک‌ها سیستم‌های آنالوگ جای خود را به سیستم‌های IP داده‌اند. تمامی سیستم‌های این شعبات به صورت شبکه‌ای به سرور مرکزی بانک در شهر بمبئی متصل هستند. در حالی که دهلی نو پایتخت سیاسی هندوستان به حساب می‌آید، اما بمبئی پایتخت تجاری هندوستان است.

آقای استیو چو همچنین گفت: در این بانک‌ها، آلارم‌ها، اطلاعات کنترل دسترسی و نظارت تصویری به صورت یکپارچه به سرور مرکزی در بمبئی ارسال می‌گردد. در نتیجه، مسئولین این بانک اطلاعاتی آنی از وضعیت امنیتی و حفاظتی بانک و همین طور سیستم‌های اعلام سرقت و آلارم، کنترل دسترسی و نظارت تصویری به دست می‌آورند. در واقع این بانک با تبدیل سیستم‌های آنالوگ خود به IP توانسته در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نماید، چرا که فناوری‌های جدید، هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. ما همچنین قصد داریم که در آینده‌ی نزدیک، برای 1700 شعبه‌ی دیگر این بانک سیستم‌های خود را نصب نماییم.

ریاست کمپانی GVD درباره‌ی پروژه‌های دیگر این شرکت ابراز کرد: در سال‌های گذشته، کمپانی GVD حضور خوبی در امارات و شهر دوبی داشته است. اما امسال این شرکت به همراه کمپانی Sony توانسته پروژه‌هایی را در بخش residential یا ساختمان‌های مسکونی و هتل‌ها در دوبی اجرایی نماید. در این پروژه، بیش از هفت هزار دوربین Sony نصب شد که در سیستم‌ها از NVRهای ساخت GVD استفاده گردید.

رامین روحی نیز با اشاره به پروژه‌های داده‌های رسا در ایران، گفت: ما در بخش‌های مختلفی در ایران پروژه اجرا کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به پایانه‌های مرزی، نزدیک به پانصد شعبه بانکی مختلف، حدود پنج دیتاسنتر، در بخش صنعتی چند کارخانه، چند شهر در بخش مدیریت شهری، مراکز خرید مختلف، دو هتل و همین طور بخش‌های نظامی اشاره کرد.

رویکردهای داده‌های رسا

صنعت حفاظت کشور در مسیری قرار گرفته که محصولات و تجهیزات به صورت هوشمند درآمده‌اند. هنگامی که صنعت با محصولات و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مناسب هوشمند می‌شود، نیاز به شرکت‌هایی هست که سطح فنی آکادمیک و مناسبی داشته باشند. کار آکادمیک و فنی انجام دادن، مستلزم وجود دانشی فنی و همین طور رعایت کردن استانداردهای بسیاری است. رامین روحی در مورد رویکردهای شرکت خود اظهار داشت: یکی از معضلات موجود در صنعت سیستم‌های نظارتی ضعیف بودن دانش فنی در حوزه شبکه است. در حالی که یکی از مهم‌ترین مباحث در صنعت حفاظت، بحث شبکه است.

وی ادامه داد: سیستم‌های نظارت تصویری مانند بدن انسان هستند که دوربین‌های مداربسته نقش چشم و سیستم‌های رکوردینگ و اتاق کنترل نقش مغز انسان را دارد. بستر شبکه نیز همچون عصب‌هایی هستند که در تمام بدن وجود دارند و پیام‌ها را ارسال می‌نمایند. تمامی این موارد باید با نگاهی فنی اجرایی گردند. اگر بهترین دوربین دنیا را هم داشته باشیم، اما زیرساخت‌های ما مناسب نباشند، نمی‌توان تصاویر خوبی داشت. بهترین تجهیزات را برای مشاهده کردن داشته باشیم، اما اگر نتوانیم به پردازش اطلاعات آنها بپردازیم، نمی‌توان بهره‌برداری خاصی از آن اطلاعات داشت. داده‌های رسا همواره سعی کرده که به این سمت و سو حرکت کند و در این مسیر خود را قوی‌تر نیز می‌نماید. ما در حوزه‌های مختلفی در حال فعالیت هستیم، از قبیل استودیوهای رادیوتلویزیونی، سیستم‌های برادکست و غیره که همین امر باعث شده تا با اطلاعاتی وسیع وارد حوزه نظارت تصویری شویم. امیدوارم که کارفرمایان به سمت افزایش دانش و علم خود بروند تا خروجی مناسبی از پروژه‌ها ببینیم.

تغییرات بازار جهانی در سال گذشته

بازار جهانی در چند سال اخیر، با تغییرات بسیاری روبرو بوده است. آقای استیو چو در این باره گفت: می‌توان دید که بازار جهانی به دو سمت پیش می‌رود. اولین حرکت به سمت بازارهای تخصصی (Vertical Markets) است. در این بازارها مشتریان به این نتیجه رسیده‌اند که دقیقاً چه نیازهایی دارند. ما همچنین قابلیت‌هایی ویژه‌ی بخش خرده‌فروشی عرضه کرده‌ایم. به عنوان مثال، برای یکی از کمپانی‌های لجستیک همچون TNT پروژه انجام داده‌ایم و در این پروژه هدف آن بود که مسئولین بتوانند روند ارسال محموله‌ها را مشاهده نمایند. بدین ترتیب، آخرین وضعیت یک بسته و اینکه آخرین بار کجا دیده شده، مشخص می‌گردد. در واقع سیستم‌های امروزی نظارت تصویری پیشرفت‌های زیادی در بازارهای تخصصی از جمله، خرده‌فروشی، بانکداری، هتل‌داری، داشته‌اند.

وی همچنین گفت: دومین حرکتی که سیستم‌های نظارت تصویری امروزه با آن روبرو هستند، دسته‌بندی‌های جدید است که در این ارتباط سیستم‌های امروزی در دو دسته High End و Low End تقسیم می‌شوند. برخی از مشتریان اهمیت چندانی به کیفیت نمی‌دهند و بودجه برایشان بسیار مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان برای چنین مشتریانی محصولاتی ارزان‌قیمت تولید می‌کنند. مشتریان دسته‌بندی دیگر، بیشتر به دنبال کیفیت بالاتر و قابلیت اطمینان اضافه‌تر و همین طور دوام طولانی‌تر هستند. در این خصوص می‌توان به سازمان‌های دولتی یا بخش حمل و نقل و بانکداری اشاره کرد. آنها نمی‌خواهند خطر کنند، چرا که اگر حتی یک دقیقه هم سیستم دچار نقص شود، ممکن است که اتفاقی ناگوار رخ دهد. در نتیجه، همیشه سیستم‌های آنها باید در حال کار باشند.

آشیش سامتانی در این راستا گفت: در سال گذشته، رقابت بسیار زیادی در بازار ایجاد شده، چرا که بسیاری از محصولات جدید و فروشندگان دوربین‌های جدید وارد رقابت در بازار شده‌اند. همچنین قیمت‌گذاری یکی از محدودیت‌های صنعت بوده که باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان آسیای شرقی قیمت محصولات خود را کاهش دهند و همین باعث شده فروش محصولات بسیار سخت شود.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر در بازار جهانی، تغییرات به سمتی رفته که تلاش ما بر روی محصولات 4K متمرکز شده است. همچنین تمرکز خود را برای رفع نیازهای مختلف صنعت امنیت گذاشته‌ایم که در یک چارچوب ویژه و خاص است. هر کشوری دارای مقررات و قوانینی است، به عنوان مثال، در امارات قوانین خودشان را برای مبحث دوربین‌های مداربسته دارند و در دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قوانینی دیگر. برای اینکه نیازهای مختلف یک بازار را رفع نماییم، باید دید که بازار جهانی به دنبال چه محصولاتی است. به همین دلیل است که کمپانی Sony بر روی این فناوری جـــدید متمرکز شده است.

استیو چو با اشاره به آینده‌ی صنعت نظارت تصویری، گفت: برای سال‌های آینده تغییر چندانی را در صنعت پیش‌بینی نمی‌کنم و تنها حرکت قابل مشاهده می‌تواند ارتقای سیستم‌ها و راهکارها باشد. در حال حاضر بسیاری از سازندگان دوربین و دستگاه‌های NVR بر روی بازارهای تخصصی تمرکز کرده‌اند. چند هفته‌ی پیش، ما در نمایشگاه ESSEN آلمان حضور داشتیم که در آنجا نیز نرم‌افزارهای تخصصی نظارت تصویری و همین طور NVRهای خاص برای بازارهای تخصصی ارائه شده بود.

یک نماینده موفق در بازار ایران

آشیش سامتانی در رابطه با فعالیت‌های شرکت داده‌های رسا در بازار ایران برای برند Sony این گونه گفت: داده‌های رسا شرکت بسیار خوبی است و کارهای خیلی خوبی برای ما در ایران انجام داده است. بازار ایران در حال باز شدن است و این امر کاملاً و قطعاً قابل تشخیص است. پتانسیل‌های زیادی در این بازار وجود دارد و کارهای بسیاری باید در ایران در زمینه دوربین‌های مداربسته و امنیتی انجام شود. مشتریان و بازار بسیار خوبی در ایران هست و همه نیاز بسیار بالایی به این محصولات دارند و کار بسیار زیادی در این بازار می‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

وی همچنین در ادامه در مورد آینده‌ی فعالیت در ایران گفت: از آنجا که ایران کشوری در حال توسعه است، ما پروژه‌های بسیاری در این کشور داریم و پتانسیل بالایی را در بخش‌هایی همچون بانکداری، مراکز خرید، بخش خرده‌فروشی، مهمانداری و بخش‌های دیگر برای نصب سیستم‌های امنیتی متصور هستیم.

استیو چو در مورد فعالیت‌های داده‌های رسا در زمینه‌ی برند GVD گفت: من واقعاً از عملکرد شرکت داده‌های رسا رضایت دارم. آنها نمایندگی بسیار خوبی برای ما در ایران بوده‌اند و توانسته‌اند به خوبی بازار GVD را در ایران گسترش دهند. یکی از دلایل موفقیت بسیار بالای داده‌های رسا، دانش تخصصی آنها در حوزه فناوری‌های IP بوده است. آنها دانش خوبی نیز از کاربران ایرانی دارند. محصولات ما در بخش بازار بانکداری ایران بسیار موفق بوده است. دلیل این امر آن است که مسئولین داده‌های رسا دانش خوبی نسبت به بانکداری و روندهای آن دارند و قابلیت‌های کاملاً مناسبی را برای آنها انتخاب می‌نمایند. داده‌های رسا همچنین پروژه‌های دولتی بسیاری را نیز اجرا کرده و به همین دلیل، من به شخصه از آنها رضایت دارم.

آقای استیو چو، همچنین گفت: من در دو سال گذشته، سه بار در ایران حضور داشته‌ام و جلسات بسیار زیادی را با مسئولین بخش‌های مختلف از جمله بانک‌های ایران برگزار کرده‌ام. آنها بسیار علاقه‌مند بودند تا ببینند حرکات بعدی ما در عرضه‌ی محصولات جدیدتر در حوزه‌ی نظارت تصویری برای بانک‌ها چه خواهد بود. در اینجا کاربران دانش بسیار خوبی دارند و نسبت به خطرات و چالش‌ها آگاه هستند و می‌دانند که چطور بودجه‌ی خود را برای اقدامات مختلف تقسیم‌بندی نمایند تا تجهیزات بهتری داشته باشند.

وی افزود: البته، در بازار ایران همچنان نبردی میان تجهیزات آنالوگ و IP وجود دارد. اما با این وجود حرکت برای داشتن فناوری‌های پیشرفته‌تر سرعت بیشتری یافته و کاربران با سرعت بیشتری در حال حرکت از سیستم‌های آنالوگ به IP هستند.

ریاست کمپانی GVD در مورد آینده‌ی بازار ایران نیز گفت: به نظر من فرصت بسیار خوبی در بازار ایران وجود دارد. در طی سال گذشته، تحریم‌ها برداشته شده و بازار ایران باز شده که این امر سیستم‌ها و تجهیزات امنیتی را نیز در بر می‌گیرد. در همین نمایشگاه نیز تولیدکنندگان بسیاری هستند که محصولات بیشتری عرضه کرده‌اند.

ثبت یک پاسخ