۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

سمینار تخصصی سیستم‌های نظارت تصویری کمــپانی Sony در شهر اصــــفهان بــــــــــرگــــزار شـــد

به گزارش اختصاصی مجله دنیای حفاظت، سمینار کمپانی سونی (Sony) در روز 9 خرداد در مرکز همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد. در این سمینار که توسط شرکت داده‌پردازی سپنتا نمایندگی سونی در اصفهان اجرا می‌گردید، جمعی از مدیران و دست‌اندر کاران حفاظتی و همچنین مسئولین داده‌های رسا نمایندگی طلایی سونی در ایران و مدیران این کمپانی ژاپنی حضور داشتند. در ابتدای سمینار، آقای احمد قادری، مدیرعامل شرکت توسعه داده‌پردازی سپنتا به ارائه‌ی توضیحاتی در ارتباط با معرفی شرکت خود و پروژه‌های اجرا شده در سطح استان با تجهیزات سونی پرداختند. شرکت سپنتا فعالیت خود را از سال 1386 آغاز کرده و عمدتاً در حوزه‌ی طراحی و مشاوره و اجرای پروژه‌های نظارتی فعالیت داشته است. اجرای اتاق‌های کنترل دوربین مداربسته و سیستم‌های مانیتورینگ و ویدیووال و همین طور راهکارهای حفاظت پیرامونی نیز از جمله فعالیت‌های شرکت سپنتا بوده است. این شرکت توانسته تأییدیه شورای عالی انفورماتیک و مجوز فعالیت از نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان، پروانه احراز صلاحیت در حوزه طراحی و مشاوره در پروژه‌های انفورماتیک را دریافت نماید و همچنین توسط وزارت نیرو و وزارت نفت احراز صلاحیت گردد. در سال 1389 شرکت سپنتا توانست نمایندگی محصولات کمپانی سونی و مرکز کنترل GVD را از داده‌های رسا دریافت نماید و به صورت رسمی به فعالیت در حوزه‌ی نظارت تصویری بپردازد. در ادامه، همکاری خود را با شرکت پردازش تصویر کمان نیز آغاز کرد و نرم‌افزار ضبط و مانیتورینگ این شرکت را در محصولات خود قرار داد تا در پروژه‌ها راهکاری کامل را ارائه نماید.

 

برخی از پروژه‌های اجرا شده توسط سپنتا

برخی از پروژه‌هایی که شرکت سپنتا با سیستم‌های سونی اجرا کرده عبارتند از:

  • سیستم نظارت تصویری مجتمع فولاد آلیاژی استان اصفهان
  • شرکت ذوب‌آهن اصفهان
  • شرکت مخابرات استان اصفهان و طراحی و تجهیز اتاق مانیتورینگ این شرکت
  • شهرداری‌های شهرهای مختلف استان بوشهر
  • سیستم نظارت تصویری بیمارستان شهید چمران اصفهان
  • مجتمع فولاد کبیر استان اصفهان

انتخاب دوربین، اتخاب دستگاه ضبط و مانیتورینگ و انتخاب زیرساخت شبکه از جمله مراحل اجرای یک پروژه‌ی نظارت تصویری می‌باشد که مسئولین شرکت سپنتا اعلام می‌کنند که تمامی این مراحل را می‌توانند اجرایی نمایند.

شرکتی طلایی دارای نمایندگی طلایی

در ادامه‌ی سمینار، آقای کامران روحی مدیرعامل شرکت داده‌های رسا، به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد اقدامات داده‌های رسا برای محصولات کمپانی سونی پرداخت. این شرکت در سه بخش عمده مشغول فعالیت است که عبارتند از:

 سیستم‌های صدا و تصویر و Broadcast

داده‌های رسا پروژه‌های زیادی را در این حوزه با سازمان صدا و سیما انجام داده است. طراحی و اجرا و راه‌اندازی کامل استودیوهای رادیو-تلویزیونی در این راستا قابل ذکر می‌باشد. این شرکت همچنین به تولید سیستم‌های زیرنویس فارسی در صدا و سیما و همین طور سیستم جامع دوبله دیجیتال پرداخته است.

 سیستم‌ها و تجهیزات سمعی و بصری یا ProAV

سالن‌های همایش و آمفی‌تئاتر و سینماها، سالن‌های کنفرانس و جلسات، اماکن و ورزشگاه‌های ورزشی از جمله مکان‌هایی هستند که در ایران شرکت داده‌های رسا سیستم‌ها و تجهیزات سمعی و بصری خود  را در آنها نصب کرده است. اتاق بحران شهرداری تهران و سالن اجلاس سران از جمله این مثال‌ها هستند.

سیستم‌های نظارت تصویری

داده‌های رسا نمایندگی طلایی کمپانی سونی در ایران است. در حال حاضر 70 تا 75 درصد سنسورهای سیموس دنیا ساخت کمپانی سونی است و این مسئله تنها مربوط به سیستم‌های نظارت تصویری نیست و تجهیزات صدا و تصویر و همچنین تجهیزات پزشکی نیز از این سنسورها استفاده می‌نمایند.

کیفیت حرف اول

مسئله‌ای که کامران روحی روی آن تأکید داشت، کیفیت و اصالت کالا و خدمات نظارت تصویری بود. به گفته‌ی وی، شرکت‌های بسیاری هستند که به ارائه‌ی تجهیزات در این صنعت می‌پردازند، اما به دلیل نداشتن اصالت و کیفیت محصولات، برای آنها خدماتی را نیز ارائه نمی‌کنند. اما تجهیزات سونی دارای کیفیت بسیار مناسب و استاندارد است و خدمات خوبی را نیز ارائه می کند. وی در ادامه با ذکر اینکه داده‌های رسا، نمایندگی GVD را نیز در ایران در اختیار دارد، گفت: GVD هم برند بسیار خوبی است که به واسطه‌ی کمپانی سونی با آن آشنا شدیم. بر اساس اعلام مدیرعامل GVD، داده‌های رسا در دنیا از نظر فروش محصولات GVD در سال 2015 دارای مقام سوم بوده است. مصطفی آیدین تولان، یکی از مقامات ارشد کمپانی سونی در ادامه به صحبت پرداخت. وی برگزاری این سمینار را در یک محیط دانشگاهی بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: چنین سمیناری در چنین مکانی و با چنین مهمانان محترمی قابل ستایش است. وی همچنین به تعدادی از پیام‌های کمپانی سونی نیز اشاره کرد.

پیام‌های کمپانی سونی

1- سونی از جمله شرکت‌هایی است که به صورت اختصاصی به ارائه‌ی راهکارهایی کامل می‌پردازد. این شرکت در بخش‌های مختلفی از جمله صدا و تصویر، نظارت تصویری، سیستم‌های ProAV راهکار برای ارائه دارد. سونی یکی از تنها شرکت‌هایی است که در حوزه‌های مختلفی همچون دریافت، پردازش و نظارت بر تصاویر فعالیت می‌نماید.

2- سونی از جمله شرکت‌هایی است که در هر موقعیت مکانی و هر مدت زمانی به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کند. اگرچه سونی خود را یک کمپانی در سطح بین‌المللی عرضه داشته، اما خدمات خود را به افراد همچون شرکت‌های منطقه‌ای از نزدیک ارائه می‌دهد و در نتیجه به صورت جهانی-منطقه‌ای Glocal (حاصل دو واژه Global و Local) عمل می‌نماید.

3- اگر شخصی خودکاری با کیفیت نه‌چندان خوب تهیه کند، اگر خراب شد، می‌تواند آن را دور بیندازد و یکی دیگر تهیه نماید. اما اگر ابزاری همچون یک دوربین مداربسته خراب شود، خسارات زیادی به شرکت‌ها و افراد وارد می‌آید و در نتیجه توصیه می‌شود که افراد همواره از شرکت‌های مجاز خریداری کنند تا بتوانند از زنجیره‌ی خدمات پس از فروش شرکت استفاده نمایند. رامین روحی مدیر فنی شرکت داده‌های رسا، با معرفی برخی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد محصولات سونی و همچنین برخی از محصولات جدید به سخنرانی پرداخت. یکی از خصوصیات منحصربه‌فردی که در دوربین‌های سونی وجود دارد، WDR است که در دوربین‌های سونی به نام View-DR مي‌باشد. برندهای موجود در بازار از سه فریم همزمان برای این مبحث می‌باشد. در حالی که دوربین‌های سونی چهار فریم همزمان را به کار می‌گیرند و در نتیجه کاربران تصویر واضح‌تری را مشاهده می‌کنند.

دوربین‌های سونی همچنین قابلیت دیگری دارند کـــه به آن Visibility Enhancer (ارتقادهنده قابلیت دید) یا Tone Correction (تصحیح تونالیته رنگ) گفته می‌شود. هنگامی که فردی از محیط بیرونی همراه با نور وارد جایی می‌شود که نور کمتری دارد، به ناگهان تصویر چهره‌ی فرد تاریک می‌شود که با دوربین‌های سونی به دلیل وجود پردازشگر بسیار قوی و همچنین دو قابلیت فوق‌الذکر به صورت همزمان این مشکل وجود ندارد.

در دوربین‌های نسل ششم سونی، سنسورهای Exmor-Cmos به کار رفته که WDR قدرتمندتری دارد و همچنین در شرایط نوری بسیار بد به دلیل سنسور بزرگ‌تر، تصاویر رنگی مناسب ارائه می‌دهند. امکانی که در سنسورهای Exmor پیشرفته‌ی دوربین‌های سونی نسل ششم اضافه شده، عملکرد فریم بر ثانیه است.

قابلیت دیگری که در دوربین‌های سونی اضافه شده، Image Stabilizer (تثبیت‌کننده تصویر) برای جلوگیری از لرزش تصاویر دوربین‌ها است. ویژگی Defog Image Processing که روی دوربین‌های اسپیددام سونی فعال شده، ویژگی مه‌زدایی دارد و امکان گرفتن تصاویر در مه را می‌دهد.

هوشمندسازی در دوربین‌های سونی

پنج قابلیت هوشمندسازی در دوربین‌های سونی قرار دارد که کاربران می‌توانند به صورت رایگان از آنها استفاده نمایند. عبور غیرمجاز از خط فرضی، ورود غیرمجاز به محیط، شمارش افراد، شناسایی اشیای رهاشده و تشخیص چهره از این قابلیت‌ها هستند. قابلیت Edge Storage برای اولین بار توسط کمپانی سونی و مایلستون در دوربین‌ها ابداع گردید. هنگامی که ارتباط دوربین با سرور و سوئیچ PoE یا برق AC/DC قطع می‌شود، دوربین‌های سونی به دلیل مولتی‌پاور بودن می‌توانند تصاویر را بدون قطعی ضبط نمایند. در ادامه آقای روحی به معرفی دوربین‌های مختلف نسل ششم از سری‌های W، V، E، X، C و Z پرداخت. دوربین جدیدی که شرکت سونی ارائه کرده از سری XIS است که به سفارش ارتش ژاپن و نیروی دریایی این کشور ساخته شده است. این دوربین قابلیت گرفتن تصاویر به دو صورت حرارتی (با کیفیت VGA) و معمولی (با کیفیت HD) را دارد. مزیت آن این است که با یکی تصویر کامل را می‌توان داشت و با دیگری می‌توان کارهای زوم را انجام داد. دوربین خاصی است که در محیط‌های ویژه از قبیل صنعتی و نظامی قابلیت استفاده دارد. محصول دیگری که سونی عرضه کرده، نوعی ویدئوپروژکتور 4K است. این ویدئوپروژکتور می‌تواند تا 147 اینچ را در فاصله‌ی 20 سانتی‌متری ارائه نماید و بیست هزار ساعت (دو سال) بدون نیاز به خدمات و نگهداری به کار ادامه دهد.

 

زیرساخت پروژه‌های نظارت تصویری

مهندس آستانی مدیرعامل شرکت دانا به معرفی برند آلمانی Premium Line در ادامه پرداخت. این برند تولیدکننده‌ی کابل‌ها و زیرساخت‌های شبکه‌ای است که در سال 1990 کار خود را آغاز کرده است. وی ویژگی این برند آلمانی را در قیمت و کیفیت مناسب محصولات آن و همچنین OEM نبودنِ آن برشمرد. دفتر مرکزی این شرکت در آلمان و دفاتر منطقه‌ای دیگر آن در کشورهایی از قبیل مکزیک، روسیه، اوکراین، تایوان، سنگاپور، چین و همین طور امارات متحده عربی قرار دارد و در 31 کشور از جمله ایران نمایندگی این شرکت فعال است. تا به حال بیش از پانصد پروژه در سطح دنیا با این برند انجام شده و در این زمینه دارای تجربه‌های متفاوت و فراوانی می‌باشد.

برخی از پروژه‌هایی که با این برند در ایران انجام گرفته عبارتند از:

  • کاشی نیلو در اصفهان
  • شهرداری‌های تهران، شیراز، تبریز و شاهین‌شهر اصفهان
  • مناطق نفت‌خیز جنوب
  • پتروشیمی‌های مارون، لاله، کاویان، انتخاب
  • نفت فلات قاره
  • بانک کشاورزی
  • برق منطقه‌ای اصفهان
  • اتوبوسرانی اصفهان

پروژه «پنج پست اصفهان» که زیرساخت این پروژه توسط Premium Line انجام می‌شود.

وی همچنین به ویژگی‌های کابل‌های شبکه Premium Line اشاره کرد. اولین و مهم‌ترین ویژگی کابل‌های شبکه، روکش آنها است. روکش کابل محیط‌های خارجی، کاملاً باید از جنس پلی‌اتیلن باشد. موادی همچون PVC و LSZH اصلاً برای این طراحی مناسب نیستند. ویژگی مهم بعدی این کابل‌ها ژله‌ای بودن داخل آنها است. در نتیجه حتی اگر روکش کابل به هر علتی خراش پیدا کند، هیچ رطوبتی وارد این کابل‌ها نمی‌شود. مقاومت در برابر دمای این کابل‌ها از 40- تا 60+ را شامل می‌شود.

رکوردینگ و مانیتورینگ در سیستم‌های نظارت تصویری

در حوزه‌ی نرم‌افزارهای ضبط و پایش تصویری تا چند سال گذشته، وابستگی ما به سیستم‌های خارجی مشهود و گریزناپذیر بود. در پروژه‌های نظارت تصویری کشور، بیشتر از نرم‌افزارهای ساخت کشورهایی استفاده می‌شد که حتی نیازهای اولیه‌ی ما را نیز تحریم کرده بودند و این در حالی بود که از نرم‌افزارهای آنها در پروژه‌های حساس و امنیتی استفاده می‌شد که نکته‌ای قابل تأمل است. خوشبختانه در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی توسط شرکت پردازش تصویر کمان انجام پذیرفته و این شرکت توانسته با سرمایه‌گذاری خصوصی نرم‌افزاری را تهیه نماید و امروز می‌توانیم بگوییم نرم‌افزاری با زبان فارسی و تاریخ هجری شمسی ارائه شده که می‌توان در پروژه‌های مختلف از آن استفاده کرد. مهندس کیوان زیاری مدیرفروش شرکت پردازش تصویر کمان به معرفی نرم‌افزار شیردال، ساخت پردازش تصویر کمان مبادرت کرد. این نرم‌افزار توانسته مجوزهای لازم را از ارگان‌های ذیربط دریافت نماید. از جمله این گواهینامه‌ها و مجوزها، گواهی شورای عالی انفورماتیک، گواهی تأیید سازمان حراست وزارت نفت و گواهینامه مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد هستند. این نرم‌افزار در سه دسته‌بندی شیردال پایا، پویا و پیشرو عرضه می‌گردد. یکی از نکات قابل توجه برای به کارگیری نرم‌افزارهای نظارت تصویری، وجود درب مخفی در آنها است که این موضوع در نرم‌افزارهای خارجی وجود دارد. مسئله‌ی بعدی امکان به‌روزرسانی است که نرم‌افزارهای قفل‌شکسته امکان به‌روزرسانی مناسبی در آنها موجود نیست و در نرم‌افزارهای دیگر با هزینه‌های شارژ سالیانه همراه است. اما در نرم‌افزارهای داخلی با درخواست‌های مشتریان امکان توسعه‌ی نرم‌افزار وجود دارد و هر قابلیت مورد نیاز می‌تواند اضافه شود. یکی دیگر از ویــژگی‌های نـــرم‌افــزار داخلی مقرون‌به‌صرفه بودن است که تا حد زیادی در مقایسه با نرم‌افزارهای خارجی باعث صرفه‌جویی می‌گردد. سیستم‌عامل شیردال لینوکس است و در نتیجه استفاده از سخت‌افزار تا حد زیادی بهینه می‌شود. اینترفیس نرم‌افزار شیردال کاملاً فارسی است و کاربران می‌توانند به خوبی از آن استفاده نمایند. از جمله امکاناتی که در نرم‌افزار شیردال موجود است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تعریف خط و فنس مجازی
  • امکان تعریف ناحیه جدید برای جسم متحرک
  • تعیین محل دوربین‌ها و نمایش وضعیت آنها روی نقشه

مجموعه‌ی پردازش تصویر کمان نرم‌افزار دیگری به نام یوزدال را نیز دارد که برای آنالیز تصاویر به کار می‌رود. هوشمندسازی‌های دیگری اضافه‌تر از شیردال در یوزدال موجود است. نرم‌افزار شیردال در سه نسخه ارائه شده، نسخه‌ی پایا تا 64 دوربین و یک سرور، نسخه‌ی پویا تا 512 دوربین و هشت سرور به صورت موازی و نسخه‌ی پیشرو نرم‌افزار تعداد دوربین‌ها و سرورهای نامحدودی را پشتیبانی می‌کند. ساختار نرم‌افزار کلاینت سروری است. بعد از نصب سرور، می‌توان تعداد مورد نظر کلاینت را برای آن تعریف کرد. این نرم‌افزار ONVIF است و تمامی دوربین‌های تحت این استاندارد قابل نصب روی این نرم‌افزار هستند. همچنین مواردی بوده که دوربین‌هایی تحت این استاندارد نبودند و بعد از نصب درایورهای دوربین روی نرم‌افزار قابل کنترل آن شده‌اند. در انتهای سمینار، حاضرین به طرح سؤالات خود پرداختند و مسئولین شرکت‌ها به آنها پاسخ دادند.

ثبت یک پاسخ