۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای خارجینمایشگاه

نمایشگاه بین‌المللی لوازم هوشمند خانگی در برلین آلمان

نمایشگاه IFA 2016 بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی مختص لوازم الکترونیک و هوشمند خانگی و خانه‌های هوشمند دوم تا هفتم سپتامبر 2016 برابر با 12 تا 17 شهریور 2016 برگزار شد. در این نمایشگاه که در مرکز نمایشگاهی Messegelände شهر برلین آلمان اجرا گردید، آخرین دستاوردهای صنعت تجهیزات الکترونیک و خانه‌های هوشمند به نمایش درآمد. به گزارش دنیای حفاظت و به نقل از ایران‌آنلاین، این نمایشگاه که از سال 1924 آغاز به کار کرده و به جز چند سالی که به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم برگزار نشد، بقیه دوره‌های آن تاکنون برپا بوده، محلی برای گفت‌و‌گو و تبادل نظر و نیز انعقاد قرارداد میان کمپانی‌های مختلف است. رونمایی از آخرین دستاوردها در زمینه تلفن‌های هوشمند، فناوری‌های پوشیدنی، لپ‌تاپ، تبلت، پهپادها، واقعیت مجازی، پرینت سه‌بعدی، آشپزخانه‌های هوشمند، خودروهای خودران، اینترنت اشیا، سنسورهای ورزشی و. . . نیز بخش دیگری از این رویداد فناورانه است که البته امسال با دوره‌های پیشین تفاوت‌هایی هم داشت. امسال توجه ویژه‌ای به حضور زنان جوان در صنعت IT شد و بخشی از جلسات بحث و گفت‌و‌گو به این مورد اختصاص یافت. همچنین امسال برای نخستین بار یک بخش ویژه در بیرون از محوطه نمایشگاه با عنوان STATION Berlin 2016 طراحی شد که منحصراً ویژه خریداران، بنگاه‌های اقتصادی، سازندگان گجت‌ها و. . . بود تا کمپانی‌های فناوری راحت‌تر بتوانند به عقد قرارداد و خرید و فروش بپردازند.

حضور 30 کشور در برلین

در نمایشگاه فناوری  IFAبرلین 30 کشور جهان از جمله چین، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، لهستان، اتریش، اسلوونی، تایوان، ترکیه و غیره، در بیش از هزار و ششصد غرفه، آخرین دستاوردهای وسایل دیجیتال و لوازم خانگی هوشمند را به نمایش گذاشتند تا بازدیدکنندگان بتوانند مدت‌ها قبل از ورود این گجت‌ها به بازار، آنها را از نزدیک ببینند. کنفرانس‌های این نمایشگاه نیز با نگاهی به آینده و با شعار «بررسی جامعه دیجیتال» برگزار شد و متخصصان درباره آخرین یافته‌ها و دستاوردهای خود در حوزه هوش مصنوعی، روبات‌ها، واقعیت مجازی و خودروهای خودران به بحث و گفتگو نشستند. همچنین بیش از 70 استارتاپ و 100 کمپانی، مؤسسه تحقیقاتی، دانشگاه و مجمع‌های مرتبط، آینده فناوری را به نمایش درآوردند و در غرفه‌ای به نام «تبادل ایده‌ها برای بازارهای آینده»، میزبان پنل‌ها و جلسات بحث و گفت‌و‌گو در حوزه فناوری بودند. این نمایشگاه همچنین اهرمی مناسب و برجسته برای توسعه بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود و گردش مالی و قراردادهای منعقد شده در این نمایشگاه و سفارش‌ها سال گذشته به 35.4 میلیارد یورو رسید. یک مزیت این نمایشگاه نزدیک بودن نسبی آن به کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی است، چرا که بازدیدکنندگان برای این بازار برنامه‌ریزی مناسبی داشتند و این موضوع برای کمپانی‌های حاضر در این رویداد، یک نقطه قوت محسوب می‌شد. آیفا یکی از نمایشگاه‌هایی است که شرکت‌های بزرگ بخشی از محصولات مهم‌شان را برای معرفی به آنجا می‌آورند. نمایشگاه آیفای امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود و شرکت‌های بزرگ و کوچک آخرین دستاوردها و محصولاتشــان را چــه طـــی کنفرانس‌هایی پیش از آغاز نمایشگاه و چه در غرفه‌هایشان به نمایش در آوردند. به گزارش دنیای حفاظت و به نقل از GSM، از نمایشگاه IFA 2016 انتظار می‌رفت جدیدترین پوشیدنی‌ها، دستگاه‌های هوشمند و گجت‌های واقعیت مجازی را ارائه کند. همین طور هم شد. دیدن تمام این لوازم خانگی هوشمند و متصل در یک جا این حس را به انسان می‌دهد که در سال‌های آتی، این فناوری‌ها تا چه حد به زندگی روزمره ما نفوذ خواهند کرد.

گجت‌های هوشمند در جمع‌بندی نمایشگاه IFA 2016

اتوی هوشمند، مسواک هوشمند، یخچال هوشمند که هر ساعت از محتویات درونی‌اش توسط سه دوربین عکس می‌گیرد و به گوشی شما می‌فرستد تا همیشه بدانید داخل یخچال چه چیزهایی وجود دارد و ندارد! یخچال هوشمند در واقع یکی از محصولات Samsung است که در ماه مه 2016 رونمایی شد.

یخچال Familiy Hub علاوه بر سرک کشیدن به محتویات درون یخچال، از شما می‌خواهد از او در انجام هر کاری کمک بگیرید! کمک در خرید مواد غذایی، تماشای تلویزیون، نوشتن یادداشت و به اشتراک گذاشتن آن‌ها و بیرون بردن زباله‌ها. مورد آخر شوخی بود، اما با این سرعت پیشرفت تکنولوژی و خبرهای عجیبی که هر روزه به گوشمان می‌رسد احتمال وقوع چنین چیزی بعید نیست.

اتوی هوشمندی که مانند یک دوست خوب شما را یاری خواهد کرد!

نمونه اولیه‌ی اتوی هوشمند توسط شرکت سوئیسی Laurastar در IFA 2016 ارائه شد. این اتو یک برنامه به همراه خود دارد که وضعیت اتو را به شما نشان می‌دهد و همچنین به شما می‌آموزد که چگونه به درستی اتو بکشید! ما قبلاً نیز گجت‌های هوشمند را دیده بودیم. اما هر ساله این گجت‌ها ویژگی‌های جدیدی به ارمغان می‌آورند. گاهی این ویژگی‌ها مضحک‌اند، مثل دوربین جدید حیوان خانگی Acer. این دوربین به گروهی هشت نفره از افراد اجازه می‌دهد تا با یک پت بازی کنند. در سمت دیگر طیف «خانه‌ی هوشمند» امکانات و ویژگی‌ها اتوماتیک می‌شوند. هنگامی که وارد اتاق می‌شوید، بدون اینکه شما کاری انجام دهید سنسور حرکتی Philips چراغ را به طور خودکار روشن می‌کند. پروژکتور Sony نیز هر چیزی را در خانه به صفحه‌ی لمسی تبدیل می‌کند. اما هر وقت هزینه‌ی خرید دستگاه‌های این چنینی به نقطه‌ای رسید که همه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، لوازم غیرهوشمند به آسانی محو شده و جای خود را به لوازم هوشمند می‌دهند.

هدست واقعیت مجازی را بپوشید، وقت ماساژ است!

تا حدی، طبیعت سودمند IFA برای ارزیابی چگونگی تأثیر فناوری‌ها بر زندگی روزمره‌ی انسان‌ها مناسب است. در نمایشگاه‌های فناوری دیگر، تقریباً هر هدست واقعیت مجازی که می‌بینید به یک کامپیوتر مخصوص بازی متصل است. اما در IFA واقعیت مجازی یا افزوده به شما کمک می‌کند تا از یک ماساژ لذت ببرید یا در یک انبار بسته‌ی صحیح را بردارید.

موارد غافلگیرکننده‌ای هم در این نمایشگاه وجود داشت. برای مثال Alcatel هدست واقعیت مجازی مستقل خود را عرضه کرد. با هدست VR مستقل، دیگر به کامپیوتر یا موبایل برای استفاده از واقعیت مجازی نیاز ندارید. این حرکت به طور غیر منتظره‌ای شرکت چینی تولیدکننده‌ی قطعات الکترونیکی را در نقشه‌ی واقعیت مجازی قرار داد. اما با وجود همه‌ی هدست‌های حاضر در نمایشگاه، هنوز هم نمی‌توان این احساس را برطرف کرد که آنچه می‌بینیم مرحله‌ای ابتدایی از یک تجربه‌ی عالی واقعیت مجازی در آینده است.

واقعیت مجازی از طاقچه‌ی بازی‌های رایانه‌ای بیرون خواهد آمد؟

در جمع بندی نمایشگاه IFA 2016 حضور واقعیت مجازی چشمگیر بود. پس خود را برای یک کوله پشتی عجیب آماده کنید! اولین کوله‌پشتی VR-Ready که برای فروش عرضه شده و به خوبی کار می‌کند، اما به طور عجیبی سنگین است. مطمئن باشید نمی‌خواهید در حالی که چنین چیزی پوشیده‌اید در جایی دیده شوید. بنابراین واقعیت مجازی چه هنگام از طاقچه‌ی بازی‌های رایانه‌ای بیرون خواهد آمد و همه از آن برای اوقات فراغت و سرگرمی استفاده خواهند کرد؟ شاید یک نسل طول بکشد شاید هم سه نسل! بیشتر این وسایل هنوز بسیار بزرگ، دارای گرمای زیاد و دست و پا گیر هستند. هنگامی که بتوان هدست VR را مثل عینک استفاده کرد و حضور آن را حس نکرد، قضیه فرق خواهد کرد.

فشار پشت واقعیت مجازی قوی و زیاد است. Facebook، Samsung، Google و Apple (که حتی هنوز هیچ محصولی در رابطه با واقعیت مجازی ندارد) نگاهی ویژه به این موضوع دارند. در سال‌های آتی جنبه‌های بیشتری از واقعیت مجازی را خواهید دید.

تلویزیون‌های OLED ارزان‌تر

یخچال‌های دارای نمایشگر بزرگ و هدست‌های واقعیت مجازی به کنار، انبوهی از تلویزیون‌های عادی در IFA 2016 برلین وجود داشت. حدس بزنید نکته‌ی جالب چه بود؟ اکثر این تلویزیون‌ها دارای نمایشگر OLED 4K بودند. در واقع LG تونلی از این نمایشگرها درست کرده بود. در غرفه‌ی کمپانی‌هایی نظیر Samsung، Sony و Panasonic نیز تلویزیون‌های بزرگ OLED 4K جایگاه ویژه‌ای داشتند. این حقیقت که تلویزیون‌های OLED زیبا و باریک شده‌اند تازه نیست. چیز تازه این است که قیمت این تلویزیون‌ها در نهایت به حدی پایین آمده که بتوانید جایگزین LCD قدیمی خود کنید. شاید 55,000 دلار برای یک تلوزیون 98 اینچی 8K OLED ارزان نباشد، اما دستگاه‌های این چنینی یک سال پیش دو برابر این قیمت داشتند.

ساعت‌های هوشمندی که شبیه ساعت‌های عادی‌اند

در جمع‌بندی IFA امسال دو چیز دیگر باید مطرح شود. پوشیدنی‌ها و گوشی‌های هوشمند. ساعت‌های هوشمند زیادی در نمایشگاه وجود داشت، که ساعت هوشمند Samsung Gear S3 سردمدار ساعت‌های دیگر بود. اگر بخواهیم در مورد گرایش موجود بین همه‌ی این ساعت‌های هوشمند بگوییم باید در مورد تمایل برای شباهت این ساعت‌ها به ساعت‌های آنالوگ سخن بگوییم. کمپانی Samsung قصدش برای چنین کاری را با ارائه‌ی Gear 3 مخصوصاً در مدل کلاسیک، پنهان نکرد. شرکت Withings نیز یک ساعت تناسب اندام زیبا و ظریف عرضه کرد.

شاید جالب‌ترین ایده در این زمینه ساعت هوشمند شرکت دانمارکی Skagen متعلق به گروه Fossil باشد. ساعتی هوشمند که دقیقاً شبیه ساعت آنالوگ است. این ساعت شما را از پیام‌‌ها، ایمیل‌ها و قرارها از طریق ویبره و حرکات گوناگون عقربه‌هایش (که قابل شخصی‌سازی هستند) آگاه می‌کند.

رونمایی از بلندگوی هوشمند در آیفا 2016

به گزارش دنیای حفاظت و به نقل از ایرنا، نمایشگاه آیفا یکی از معتبرترین نمایشگاه های تجهیزات الکترونیکی است که در آن بهترین گوشی‌های هوشمند، انواع تبلت، کامپیوترهای شخصی، تلویزیون‌ها و تجهیزات پوشیدنی و همین طور محصولات خانه‌های هوشمند معرفی و رونمایی می شوند.

شرکت Bang and Olufsen از یک بلندگوی جدید موسوم به BeoSound رونمایی کرد که قابلیت کنترل با استفاده از گوشی هوشمند را دارد. این بلندگوی بی‌سیم و قابل حمل قابلیت پخش صدای 360 درجه را دارد. این بلندگوی هوشمند در دو مدل ساخته شده که مدل BeoSound 1 با فناوری‌های Google Cast، AirPlay و DLNA سازگاری دارد و مدل BeoSound 2 با حذف برخی از امکانات جانبی، از سه تقویت کننده قدرتمند اضافی نیز بهره می‌برد.

رونمایی از محصولات شرکت Fitbit

در نمایشگاه IFA 2016 شرکت Fitbit حضور فعالی داشته و محصولات متنوعی را رونمایی کرده است. این شرکت کمی قبل از برگزاری نمایشگاه، رسماً تولید دو ردیاب تناسب اندام Fitbit Flex 2 و Fitbit Charge 2 را اعلام کرد.

هر دو محصول ویژگی‌های جالبی دارند. برای مثال می‌توان در هنگام شنا نیز از Flex 2 استفاده کرد اما این محصول فاقد قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب است، همچنین با وجود این که Charge 2 در مقایسه با نسخه‌های قبلی نازک‌تر است، اندازه نمایشگر آن افزایش یافته است، اما در عمل قابلیت‌های آن تغییر چشمگیری نداشته‌اند.

خانه های هوشمند و اینترنت اشیا پربارتر از سال‌های قبل در آیفا 2016

نمایشگاه آیفا 2016 عرصه رقابت بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند Samsung، LG و D-Link برای رونمایی از محصولات خود در زمینه خانه‌های هوشمند است. به گزارش دنیای حفاظت و به نقل از ایرنا، اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند بر پایه اتصال اشیا به اینترنت و به یکدیگر و امکان استفاده از برنامه‌های مختلف برای کنترل و مدیریت هرچه بهتر اشیا اشاره دارد که در سال‌های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است.

همکاری شرکت LG با آمازون برای توسعه خانه‌های هوشمند

شرکت لوازم الکترونیکی LG در حال توسعه اکوسیستمی مطابق با خانه‌های هوشمند است و در این راستا با شرکت‌های بزرگی از جمله آمازون همکاری کرده است.

شرکت LG اعلام کرد که از دستیار صوتی شرکت آمازون به نام Alexa، برای اتصال لوازم خانگی خود به اینترنت استفاده کرده است. این دستیار صوتی در حسگر شرکت LG به نام SmartThinQ استفاده شده است که ارتباط لوازم خانگی با یکدیگر و با اینترنت را فراهم می‌کند. متخصصان شرکت LG معتقدند توسعه اینترنت اشیا با مشارکت شرکای حرفه‌ای در این زمینه به هدف نزدیک‌تر می‌شود.

رونمایی شرکت D-Link از تجهیزات متناسب با خانه‌های هوشمند

شرکت D-Link از آخرین مجموعه تجهیزات خانگی هوشمند خود از جمله دوربین‌های نظارتی، روترهای Wi-Fi و فناوری‌های خودکارسازی امور منزل، در نمایشگاه IFA رونمایی کرد.

در کنار مجموعه وسیعی از دوربین‌های نظارت خانگی مجهز به فناوری 180 درجه Wide Eye، روتر DIR-895L با استفاده از 8 آنتن خارجی پرتوان و فناوری Wi-Fi بهبود یافته، قادر است پهنای باندی معادل 5. 300 مگابیت بر ثانیه را با ثبات کافی در تمام منزل در اختیار قرار دهد.

ثبت یک پاسخ