۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

مهم‌ترین عنوان خبری نظارت تصویری در سال 2017

 

سال 2016 با تمام فراز و نشیب‌هایش تمام شد و سال میلادی جدید از راه رسید. در سالی که گذشت، اتفاقات زیادی را در صنعت نظارت تصویری شاهد بودیم. از جمله‌ی این اتفاقات می‌توان حملات سایبری به دوربین‌های مداربسته در نقاط مختلف دنیا، احتمال دست‌یابی کشورهایی به تصاویر دوربین‌های مداربسته، ادامه‌ی پیشرفت‌ها در مبحث ویدئوآنالیتیک، گذار از آنالوگ به IP، افزایش میزان مگاپیکسل در دوربین‌های امنیتی، تردیدها برای گذار از H.264 با H.265 و موارد دیگر را مورد اشاره قرار داد که صنعت را دستخوش تغییرات بسیار کرده‌اند. در این میان، شاید مبحث امنیت سایبری و حملات احتمالی هکرها به دوربین‌های مداربسته و امکان کنترل دوربین‌ها توسط دولت‌های مختلف مبحث امنیت در صنعت نظارت تصویری را داغ کرده باشد. در این مقاله از مجله دنیای حفاظت، نظرات کارشناسان این صنعت را مورد بررسی قرار می‌دهیم و این که آنها دربار‌ه‌ی سال جدید میلادی چگونه می‌اندیشند.
چارلز لو (Charles Lu) مدیر فروش کمپانی تایوانی Deeplet

تیتر خبری سال 2017 در اختیار فناوری H.265 و همین طور فناوری HD از طریق کابل‌های کواکسیال می‌تواند باشد. مقابله سیستم‌های آنالوگ با شبکه‌ای یا IP نیز در این حوزه به چشم می‌آید. فناوری H.265 در سال 2016 چندان رایج نبود و همچنان صنعت از فناوری H.264 استفاده می‌کرد. اما در سال 2017 به نظرم استفاده از H.265 رایج‌تر از قبل شود و آینده از آنِ این فناوری خواهد بود. هنوز هم شرکت‌های بسیاری H.264 را به کار می‌گیرند. چرا که این فناوری برایشان آسان‌تر است و کاربری ساده‌تری دارند. در نتیجه فناوری جدیدتر H.265 باید قابلیت‌های بیشتری را به خود اضافه کند و شرکت‌های نرم‌افزاری آن را در محصولات خود به کار بگیرند. این امر در مورد کمپانی‌های تولیدکننده چیپ‌ست نیز صدق می‌کند و شرکت‌ها باید فناوری‌های خط تولید خود را تغییر دهند. اما اعتقاد ما این است که امسال متعلق به H.265 خواهد بود.

تتسو اوکاوا (Tetsuo Okawa)مدیر ارشد فروش و مارکتینگ کمپانی Panasonic برای منطقه خاورمیانه و آفریقا

ما در محصولات خود بسیار به جنبه‌های حفاظتی اهمیت می‌دهیم. یکی از خبرهای مهم امسال جنبه‌های امنیتی است. امسال خطرات امنیتی ناشی از هک شدن یکی از مشکلات صنعت نظارت تصویری بوده است. در همین راستا، ما محصولات جدید سری Extreme را عرضه کرده‌ایم که نکات ایمنی در آنها نسبت به قبل بیشتر رعایت شده و از حفاظت بیشتری برخوردار است.

لودویگ برگشنایدر (Ludwig Bergschneider) مدیرعامل Grundig Security

عنوان خبری سال 2017 رزولوشن‌های بالاتر همراه با فناوری H.265 خواهد بود. البته در این میان نباید از آنالیتیک تصویری نیز غافل شد. این فناوری‌ها نیز امسال رشد زیادی خواهند داشت.

هریش بوجاری (Harish Pujary) مدیر فروش منطقه‌ی خاورمیانه Pelco

 

هوشمندی بیشتر در سیستم‌های نظارت تصویری به نظرم عنوان خبری سال 2017 خواهد بود. استفاده از قابلیت‌ها و فناوری‌های ویدئوآنالیتیک امسال بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد و در ادامه هزینه‌ی کلی استفاده از چنین قابلیت‌هایی کاهش خواهد یافت. سیستم‌های آنالیتیک الگوریتم‌های هوشمندی هستند که در سیستم‌های نظارت تصویری به کار می‌روند و بر اساس قوانین از پیش تعریف شده به صورت خودکار رفتارهایی خاص را در تصاویر تشخیص می‌دهند. در بسیاری از کشورهای منطقه، دوربین‌های مداربسته تحت نظر قوانین مختلفی قرار دارند. هر قدر هزینه‌های دوربین‌ها بالاتر می‌رود، این دوربین‌ها قابلیت‌های آنالیتیک بیشتری به دست می‌آورند و در نتیجه به نظرم در سال 2017 تمرکز بیشتری بر روی سیستم‌های آنالیتیک قرار خواهد گرفت.

 

آنتون گومزا (Anton Gomza) مهندس سیستم‌ها و راهکارهای شرکت Intelligent Security Systems

حفاظت سایبری و ویدئوآنالیتیک تیترهای خبری سال 2017 خواهند بود. حفاظت اطلاعات و فیزیکی در حال ترکیب شدن با هم هستند. تا پیش از این، چندان به بخش حفاظت سایبری توجه نشده بود، اما تمرکز روی این صنعت بیش از پیش در حال افزایش است. در ابتدا مشتریان بزرگی همچون شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی به فکر حل کردن مشکلات حساس خود در زمینه‌ی امنیت سایبری افتادند. آنها به این می‌اندیشند که چگونه می‌توان تصاویر ویدئویی را ایمن‌سازی کرد و ارتباط میان سرورهای ویدئویی و ایستگاه‌های کاری و همین طور سرورهای ویدئویی و دوربین‌ها را امن ساخت. این امر علاوه بر سال 2017، در سال‌های پیش رو نیز سرخط خبرهای صنعت نظارت تصویری خواهد بود.

گاس بریکر (Gus Brecher) مدیر مارکتینگ و توسعه تجاری کمپانی Cathexis

راهکارهای یکپارچه به نظرم عنوان خبری سال 2017 خواهد بود و امسال بسیار مرسوم و رایج می‌شوند. منظورم از سیستم‌های یکپارچه این است که سیستم‌های مختلف در کنار یکدیگر کار کنند تا بهینگی و تأثیر بیشتری برای کنترل محیط و سیستم‌های مدیریت تصاویر ویدئویی ارائه شود. کنترل دسترسی، سیستم‌های اعلام حریق، کنترل تردد ورودی، فنس‌های پیرامونی می‌توانند اطلاعات خود را به سیستم‌های نظارت تصویری بدهند و این سیستم می‌تواند عکس‌العمل متناسب با آن را ارائه نماید. در نتیجه، اتاق کنترل بسیار برای اپراتور بهینه می‌گردد. به عنوان مثال، اگر سیستم مانیتورینگ یک محیط برای فنس‌های پیرامونی دارای یکصد زون باشد و یکی از آن زون‌ها آلارم ارسال نماید و اپراتور اتاق کنترل پیامی دریافت نماید مبنی بر اینکه زون شماره 50 آلارمی دریافت کرده، در سیستم‌های نظارت تصویری نمی‌توان تشخیص داد که کدام دوربین را باید نگاه کنیم و باید حدس زد که کدام دوربین مربوط به زون شماره 50 است. اما اگر سیستم یکپارچه باشد، می‌توان به صورت خودکار تصویر همان دوربین زون شماره 50 را روی مانیتور به نمایش درآورد و به اپراتور در تصمیم‌گیری کمک کرد. بدین ترتیب در اتاق کنترل محیطی بهینه فراهم می‌گردد. این امر در نهایت ارزش افزوده‌ای برای کاربران به شمار می‌رود.

 

ایگور اولینیک (Igor Oleynik) مدیرعامل کمپانی Trassir

بزرگ‌ترین تیتر خبری سال 2017 را داده‌های بزرگ می‌دانم. بعد از اینکه داده‌های دوربین‌ها جمع‌آوری شدند، باید دید که با این حجم داده چه کار می‌توان کرد. لازم است دستگاه‌هایی را برای پردازش آنها به کار گرفت. سیستم‌های جدید امروزی علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات به پردازش آنها نیز مبادرت می‌نمایند. این سیستم‌ها تشخیص می‌دهند که چه بخشی از اطلاعات به‌دردبخور و مناسب هستند و چه اطلاعاتی را می‌توان دور ریخت. امروزه بسیاری از شرکت‌ها به سمت دستگاه‌هایی رفته‌اند که بر اساس یادگیری ماشینی فعالیت می‌کنند.

این امر نه‌تنها در صنعت امنیت، بلکه برای همه‌ی شرکت‌های دنیا در هر بخشی مطرح است. اگر دستگاه‌های خاص مخصوص این داده‌ها را به کار بگیریم، می‌توان داده‌های بیشتری از دوربین‌ها را مورد بررسی قرار داد و حتی آنها را طبقه‌بندی کرد.

مورد اول برای این امر، ویدئوآنالیتیک است. کاربران ابتدا داده‌های ویدئویی را دریافت می‌نمایند، مورد دوم بررسی آلارم است. هزاران دوربین ممکن است که در سیستم‌ها باشند و حجم زیادی از تصاویر را برای سرورها ارسال نمایند. این داده‌ها را باید مورد بررسی نیز قرار داد و از این حجم زیاد اطلاعات، تنها داده‌های مورد نیاز را استخراج کرد. ما همچنین باید اطلاعات سیستم‌های مختلف را که از سیستم‌های گوناگونی همچون نظارت تصویری، آلارم‌ها و کنترل دسترسی می‌آید، با یکدیگر ترکیب نماییم.

راه‌حل اول برای این حجم زیاد اطلاعات، استفاده از روش‌های متراکم‌سازی تصاویر است که یکی از آنها H.265 می‌باشد. ما در یکی از شرکت‌های تحقیقاتی روسیه به بررسی سیستم‌های مختلف از نظر میزان تراکم‌سازی پرداختیم و می‌توان گفت که با استفاده از این فناوری حجم داده‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از آنجا که ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات بر روی هارددرایوها هزینه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد، به نظر منطقی می‌رسد که از استانداردی جدید همچون H.265 برای متراکم‌سازی تصاویر استفاده کنیم، چرا که این امر را در آزمایشگاه‌های خود در روسیه مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای این استاندارد جدید همچنین سیستم‌های ابری نیز راه‌حل دیگری به شمار می‌روند.

 

کریستین رینگلر (Christian Ringler) مدیر فروش خاورمیانه، آفریقا و آلمان، اتریش و سوئیس Milestone

نرم‌افزارهایی با بستر باز به نظرم عنوان خبری امسال خواهد بود. ما بر این اعتقاد هستیم که راهکارهای End to End دیگر چندان برای آینده‌ی بازار مناسب نیستند و نرم‌افزارهای بستر باز بیشتر در بازار موجود خواهند بود و ارزش افزوده‌ی بیشتری به کاربران ارائه می‌دهند.

در نرم‌افزارهای پلت‌فرم باز کاربران می‌توانند ارزش افزوده را در سیستم‌های خود اضافه نمایند. همچنین می‌توانند هر نوع قابلیتی را به آن بیفزایند و هر نوع دوربین و محصول شرکت ثالثی را در سیستم‌ها به کار بگیرند. وقتی کاربری از محصولات End to End استفاده می‌نماید، مجبور است که دوربین‌ها، نرم‌افزار و کلیه‌ی تجهیزات همان شرکت را به کار بگیرد و ممکن است این تجهیزات نیازهای وی را رفع ننماید. اما در راهکارهای نظارت تصویری پلت‌فرم باز کاربران این امکان را دارند تا در آینده تجهیزات و سیستم‌هایی را به راهکارهای خود اضافه و به نوعی سیستم خود را برای آینده بیمه کنند. در واقع کاربر هر نوع راهکاری را که می‌خواهد می‌تواند داشته باشد و به صورت شخصی‌سازی شده آن را به کار بگیرد. در نتیجه، کاربر استفاده از سیستم خود را با ده دوربین شروع مي‌کند و در ادامه این تعداد را به ده هزار دوربین می‌رساند.

به نظرم، اگر نگاهی به بازار بیندازید، خواهید دید که این بازار بسیار وسیع است. در نتیجه، بسیار سخت است که بخواهیم تخمین بزنیم چه میزان از حجم بازار در اختیار سیستم‌های پلت‌فرم باز است، بیست درصد، پنجاه درصد و یا بیشتر.

برای این که سیستم‌های یک کمپانی دارای پلت‌فرم باز باشند، باید SDK در آنها قرار گیرد. همچنین باید به کاربران چگونگی کاربری آن را آموزش داد و برای آن پشتیبانی ارائه کرد. در نتیجه، اولین سؤالی که از تولیدکنندگان این نوع سیستم‌ها باید پرسیده شود آن است که آیا شما دارای SDK اختصاصی خود هستید؟ اگر پاسخ آنها منفی باشد، سیستم‌های آنها پلت‌فرم باز نیست. اگر پاسخ آنها مثبت باشد، باید پرسید برای این محصولات خدماتی هم ارائه می‌کنید؟ اگر باز هم پاسخ آنها منفی باشد، آنها تولیدکننده‌ی واقعی سیستم‌های پلت‌فرم باز نیستند.

اشلی وایتون (Ashley Wyton) مدیر فروش بین‌الملل و مارکتینگ محصولات حرارتی در کمپانی 360Vision Technology

تصور می‌کنم که فناوری IP یکی از موارد قابل توجه در سال 2017 خواهد بود و در کنار آن تمرکز روی مگاپیکسل بالاتر و همین طور رشد تجهیزات مقابله با حملات سایبری از دیگر موضوعات مهم امسال هستند.

جیمز مین (James Min) مدیر منطقه‌ای کمپانی IDIS برای خاورمیانه، اروپا و آفریقا

از نظر من بزرگ‌ترین مسئله و چالش برای سال 2017، امنیت سایبری خواهد بود. سال گذشته، نگرانی‌های زیادی در این زمینه ایجاد شد که از سوی برخی کمپانی‌ها بود.

اطلاعات امنیتی دوربین‌های آنها بی‌هیچ زحمتی به بیرون درز پیدا کرد. این شرکت‌ها همواره می‌بایست در برابر حملات خارجی و کاربردهای غیرمجاز کاربران از سیستم‌ها، خود را ایمن نمایند. این مسئله سال گذشته، دردسر بزرگی برای شرکت‌ها ایجاد کرد و امسال بسیاری از آنها در این زمینه به عرضه‌ی راهکار پرداخته‌اند. چالش بعدی در این صنعت IoT است. در شرایط عادی دوربین‌های IP تصاویر دوربین را دریافت می‌نمایند و از طریق شبکه به سرورها و نرم‌افزارها انتقال می‌دهند. این امر در نهایت باید توسط شبکه و اینترنت انجام شود. به دلیل ساختار اینترنت، این تجهیزات همین حالا هم نوعی IoT به حساب می‌آیند؛ مسئله‌ی اصلی ساخت و ارائه‌ی محصولات تجاری‌تر برای بخش‌های عمومی و شرکت‌های خصوصی است.

یانیک اروه (Yannick Herve) مدیر توسعه تجاری کمپانی Genetec

مسلماً عنوان خبری سال 2017 به امنیت سایبری اختصاص خواهد داشت. چرا که سال گذشته، حملات سایبری زیادی به دوربین‌ها داشتیم. در نتیجه، امسال در مناطق آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی، از سوی تولیدکنندگان دوربین شاهد ارائه‌ی سیستم‌های نرم‌افزاری و VMS خواهیم بود که سطح امنیتی پلت‌فرم‌های خود را ارتقا بخشیده‌اند. ما توانسته‌ایم روند جریان تصاویر که از دوربین می‌آید را به خوبی ایمن‌سازی نماییم. در نتیجه، تصاویر ویدئویی برای کاربران نهایی کاملاً رمزی و ایمن می‌شوند. به دلیل ساختار ضعیف در برخی از سیستم‌های امنیتی، هکرها می‌توانند به راحتی به تصاویر دوربین‌های مداربسته دسترسی یابند و در ادامه دست به اقدامات مجرمانه بزنند. مسلماً سیستم‌ها بایستی دارای تمهیدات ویژه‌ای باشند تا جلوی این قبیل اقدامات گرفته شوند و از جمله با فایروال‌ها، راهکارهای تشخیص ورود غیرمجاز به سیستم‌ها، آنتی‌ویروس و موارد دیگر از دسترسی مستقیم به تصاویر جلوگیری کرد. همچنین بایستی از تمهیداتی برای ایمن‌سازی دوربین‌ها، سرورها و بخش‌های دیگر سیستم نظارت تصویری استفاده نمود. تمامی ارتباطات باید رمزی‌سازی شوند تا بدین ترتیب خطر هک شدن کاهش یابد. تولیدکنندگان باید اطمینان حاصل کنند که کاربران آنها از گذرواژه‌های بسیار ایمن استفاده می‌نمایند و گذرواژه‌های پیش‌فرض را تغییر داده‌اند.

 

نیکو کالافاتیس (Nikos Kalafatis)، مدیرعامل و مدیر اجرایی کمپانی CUBITECH

ترکیب داده‌های سیستم‌های نظارت تصویری که از دوربین‌های مداربسته حاصل می‌گردند و این که بتوان کاری معنادار با این اطلاعات انجام داد، نکته‌ای بسیار مهم و کلیدی است. در واقع آگاهی پیدا کردن نسبت به این که چه اتفاقی در صحنه‌ها و تصاویر می‌افتد، بسیار اهمیت دارد. ما بر این اعتقاد هستیم که فناوری‌هایی همچون تشخیص چهره و یکپارچه شدن با سیستم‌های دیگر باعث می‌شود تا سطح امنیت ارتقا یابد و امنیت افزایش پیدا کند.

آندری پیمنوف (Andrey Pimenov) مدیر روابط عمومی کمپانی Elvees Neotek

به نظرم عنوان خبری امسال استفاده از ویدئوآنالیتیک داخل دوربین‌ها خواهد بود. شرکت‌ها امسال سیستم‌های آنالیتیک را درون دوربین‌ها یکپارچه خواهند کرد. کیفیت‌های بالاتر و کاهش آلارم‌های کاذب می‌تواند یکی از موارد قابل توجه در استفاده از سیستم‌های آنالیتیک باشد.

تایلر سندر (Tyler Sander) متخصص ارتباطات مارکتینگ در کمپانی Promise Technology

افزایش روزافزون داده‌های نظارت تصویری به نظرم یکی از مشکلات امروزی صنعت است و امسال باید فکری به حالِ آن شود. میزان رزولوشن دوربین‌ها هر روزه افزایش می‌یابد. فناوری 4K در صنعت رایج شده و تعداد دوربین‌ها هم در یک پروژه افزایش یافته است. برای این امر نیاز به راهکارهایی داریم تا بدانیم برای چه مدت باید داده‌ها ذخیره شوند. به نظرم، کارشناسان امنیتی و دوربین‌های مداربسته، در حال حاضر به این فکر می‌کنند که این حجم وسیع داده‌ها را چگونه ذخیره نمایند.

میلین بورکر (Milind M. Borkar) نایب‌رئیس برای منطقه خاورمیانه، آفریقا و منطقه اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC) در کمپانی Infinova

امسال صنعت امنیت با پیشرفت‌های زیادی همراه خواهد بود و در این راستا، فناوری تشخیص چهره در سیستم‌های نظارت تصویری با استقبال همراه می‌شود. ما اعتقاد داریم که آینده‌ی خوبی برای این فناوری جدید می‌توان متصور بود. در واقع تشخیص چهره و سیستم‌های آنالیتیک درون دوربین‌ها می‌تواند از جمله موارد قابل توجه در سال 2017 باشد. مواردی همچون نرم‌افزار، بیومتریک و موارد دیگر را می‌شود به جای سرور داخل دوربین قرار داد.

ثبت یک پاسخ