۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ایمنی و حریقمقالات

جلوگیری از حریق ناشی از سیم‌کشی‌های قدیمی و مشـکل‌دار در ساخـــتمان‌ها

سیم‌کشی برق در ساختمان‌ها چیزی نیست که همیشه جلوی چشم شما باشد و به همین دلیل، بسیاری از مواقع ساکنین ساختمان‌ها آنها را به فراموشی می‌سپارند.

بعد از وقوع حادثه‌ی پلاسکو در تهران، بسیاری آن را یک فاجعه‌ی بسیار بزرگ نامیدند. دلیل شروع حریق در این ساختمان، اتصالی سیم‌کشی داخلی عنوان شد. سیم‌کشی این ساختمان که در دهه‌ی چهل ساخته شده بود، همچون بسیاری از ساختمان‌های قدیمی در تهران دچار مشکل بود و ساکنین آن هیچ گاه به مسائل ایمنی توجهی نداشتند. در این مقاله سعی می‌کنیم به مشکل سیم‌کشی‌های قدیمی در ساختمان‌ها و لزوم رفع آنها بپردازیم.

یکی از عوامل همیشگی حریق

سیم‌کشی ساختمان یکی از عوامل بسیاری از آتش‌سوزی‌های ساختمان‌ها است. عاملی که زیاد به آن توجهی نمی‌شود. این مشکل نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر دنیا نیز یکی از عمده‌ترین عوامل آتش‌سوزی‌ها به شمار می‌رود.

در نتیجه، هنگامی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد، به راحتی می‌توان عامل آن را یافت. هزاران خانه و ساختمان در سراسر دنیا هر روزه به دلیل نقص در سیم‌کشی ساختمان دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

بدون توجه کردن به علائم خطر و به کار بستن تمهیدات لازم، افراد در معرض خطر بسیار بزرگی قرار دارند. اما اگر در ساختمانی به دلیل نقص سیم‌کشی ساختمان حریقی رخ دهد و این اتفاق منجر به مرگ و مصدومیت افراد گردد، ساکنین ساختمان خودشان مقصر هستند و نباید هیچ شخصِ دیگری را مسئول مصیبت وارد شده بر خود بدانند.

آمار حریق‌های ناشی از سیم‌کشی ساختمان

مشکلات سیستم‌های برق در ساختمان‌ها تنها در ایالات متحده باعث 53 هزار حریق در هر سال می‌شود. در مورد سیم‌کشی ساختمان‌ها ممکن است اتفاقات مختلفی روی دهد که منجر به حریق گردد. اتصالی برق که شامل جرقه خوردن میان سیم‌های برق می‌شود، در میان سال‌های 1999 تا 2003 باعث 37 هزار حریق تنها در ایالات متحده شد و همین امر نشان می‌دهد تا چه حد این مشکل بزرگ است و نیاز به یافتن یک راهکار ایمنی دارد. در این کشور سالیانه 500 نفر به دلیل حریق‌های ناشی از نقص سیم‌‌کشی برق جان می‌سپارند و بیش از 4/1 میلیارد دلار خسارت به بار می‌آید. در نتیجه، لازم است نگاهی جدی‌تر به این مبحث شود و ساکنین ساختمان‌ها، به خصوص ساختمان‌های بلندمرتبه تمهیدات ایمنی را بیش از پیش جدی بگیرند.

علائم نقص سیستم سیم‌کشی ساختمان

اگر ساکنین ساختمان علائم نقص سیم‌کشی‌های ساختمان خود را ندانند، چطور بفهمند که این سیم‌کشی‌ها نقص دارند؟ علائم مختلفی هست که نشان از نقص این سیستم‌ها در ساختمان دارند. این علائم عبارتند از:

پریزها و کلیدهای برق که سوخته و دارای اتصالی می‌باشند. ساختار آنها به گونه‌ای است که بعد از مدتی از کارکرد، اگر به آنها دست بزنید، داغی را حس می‌نمایید.

لامپ‌ها و چراغ‌هایی که چشمک می‌زنند و یا نور آنها کم و زیاد می‌شود، علامت آن هستند که مدارهای ساختمان بار بیش از اندازه‌ای دارند و یا ممکن است علامت نقص در سیم‌کشی باشد.

فیوزها هر چند وقت یک بار می‌پرند. این که در یک ساختمان خیلی کم و به صورت سالی یک‌بار فیوزی بپرد، امری معمول به شمار می‌رود. اما اگر این مسئله هر چند وقت یک بار اتفاق بیفتد و هر چند روز برق ساختمان قطع گردد، نشانه‌ی نقص در سیم‌کشی می‌باشد و لازم است نگاهی به این سیستم انداخته شود.

بوی سوختگی ناشی از سیم‌ها و پریزها. اگر بوی سوختگی شبیه به پلاستیک سوخته به مشام برسد، اما منبع آن را نتوان دید، در این میان، سیم‌کشی ساختمان متهم درجه‌ی اول است و باید به بررسی آن پرداخت.

محافظت از ساکنین

یکی از ساده‌ترین راه‌های محافظت از ساکنین ساختمان در برابر سیم‌کشی‌های دارای نقص بررسی مداوم سیم‌کشی‌ها به صورت دقیق است. هر ساله، مردم بسیاری به خاطر آتش‌سوزی و حریق ناشی از حریق ساختمان‌های بلندمرتبه، صدمه می‌بینند و کشته می‌شوند. انتخاب راهکارهای دقیق و بسیار مناسب برای جلوگیری از مرگ دلخراش افراد در چنین حوادثی بسیار اهمیت دارد.

ثبت یک پاسخ