۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

داده‌های بزرگ مشکلی برای اپراتورها و سیستم‌های نظارت تصویری

نظارت تصویری در دنیای امروزی پیشرفت‌های بسیاری کرده و به مؤلفه‌ای ضروری برای تمامی سازمان‌ها تبدیل شده است. در نتیجه، هر سازمان و شرکتی در حال حاضر اقدام به نصب سیستم‌های نظارت تصویری در دنیا می‌کند. برخی از سازمان‌ها به واسطه‌ی وسعت بسیار زیادِ خود از تعدادی محدود تا چند هزار دوربین را مورد استفاده قرار می‌دهند. این تعداد دوربین را در کنار افزایش میزان رزولوشن در سیستم‌ها قرار دهید. در آن صورت خواهید دید چه حجم زیادی از داده‌ها به وجود می‌آید. برای این مشکل چه باید کرد؟ آیا اصلاً چنین مسئله‌ای مشکل به حساب می‌آید؟ شرکت‌ها برای کاهش میزان حجم داده‌های خود چه اقداماتی را می‌توانند صورت دهند؟ کارشناسان صنعت، پاسخ این سؤالات را با مجله دنیای حفاظت در میان گذاشتند.

هارد درایوهایی با ظرفیت بیشتر

الکس هوانگ (Alex Huang) مدیرعامل کمپانی COP Security تایوان در مورد داده‌های بزرگ چنین می‌گوید: به نظرم هر روزه میزان حجم تصاویر افزایش می‌یابد و نیاز به فضای زیادی برای آرشیو کردن آنها وجود دارد. در گذشته، دوربین‌های شرکت‌ها در نهایت دو مگاپیکسل بودند، اما امروزه دوربین‌های استاندارد، سه، چهار یا پنج مگاپیکسل و یا حتی 4K هستند و رزولوشن‌های بالاتر باعث افزایش میزان حجم تصاویر شده است. در نتیجه، امروز دیگر باید ظرفیت‌ها بالاتر باشد و یکی از راه‌ها استفاده از هارددرایوهایی با ظرفیت بیشتر است. بروس چانگ (Bruce Chang) مدیر مارکتینگ COP Security تایوان نیز در تأیید حرف‌های وی می‌گوید: امروزه هارددرایوهایی تا هشت ترابایت نیز به بازار آمده‌اند. اما در حال حاضر این هارددرایوها با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شوند. الکس هوانگ ادامه می‌دهد: فضای ذخیره‌سازی همواره مشکلی بوده که نیاز به حل شدن داشته و همه نتوانسته‌اند بهترین راهکار را به دست آورند. فکر می‌کنم که امروزه روند حرکت از H.264 رو به H.265 است. بروس چانگ نیز در ادامه می‌گوید: البته H.265 هنوز چندان رایج نشده و همه‌ی تولیدکنندگان آن را در محصولات خود به کار نگرفته‌اند و به نظرم لازم است تا همه‌ی شرکت‌ها به سمت این فناوری حرکت کنند.

استفاده از تکنیک‌های مختلف تراکم تصویری

هریش بوجاری مدیر فروش منطقه‌ی خاورمیانه Pelco با ذکر مشکلات داده‌های بزرگ می‌گوید: راه‌حل اول برای رفع این مشکل استفاده از تکنیک‌های مختلف تراکم تصویری  و Encryption است. به عنوان مثال، ما در حال حاضر نوعی فناوری برای Encryption عرضه کرده‌ایم که با آن کاربران می‌توانند تا حد زیادی در فضای ذخیره‌سازی صرفه‌جویی نمایند، بدون اینکه کیفیت تصاویر دچار افت شود و در عین حال با استانداردهای بین‌المللی انطباق دارد.

وی با بیان اینکه می‌توان با کاهش فریم‌ریت تصاویر حجم آنها را کم کرد، ادامه می‌دهد: در مورد تصاویر ضبط شده، کاربران باید بدانند که چه چیزهایی را ضبط می‌کنند. همه‌ی کاربران نیازی به ضبط تصاویر Full Frame ندارند. با کاهش نرخ فریم تصاویر می‌توان میزان فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی تصاویر را کاهش داد.

آقای بوجاری همچنین گفت: استفاده از برخی ویدئوآنالیتیک‌ها برای سیستم‌های نظارت تصویری بسیار اهمیت دارد. برای مثال، ما نوعی ویدئوآنالیتیک را در بسیاری از محصولات و دوربین‌های خود وارد کرده‌ایم. کاربران نیاز دارند تا ویدئوآنالیتیک‌های بیشتری را در سیستم‌های خود در اختیار داشته باشند. از جمله این ویدئوآنالیتیک‌ها می‌توان به الگوریتم‌های ویژه‌ای از جمله تشخیص چهره اشاره کرد. طی سال جاری، ما فناوری هوشمند خود را به بازار ارائه خواهیم کرد که Smart Compression نام دارد.

مشکل اپراتورها در بررسی حجم بالای تصاویر

اولگ کیاشکو (Kiyashko Oleg) مسئول فنی شرکت TRASSIR نظر متفاوتی دارد و فضای اشغال شده توسط داده‌ها را مشکل سیستم بر نمی‌شمارد: به نظرم مشکل اصلی داده‌های بزرگ فضای اشغال شده توسط آنها و تعداد هارددیسک‌ها نیست؛ بلکه بر اساس قانون مور هر هجده ماه، فضای ذخیره‌سازی و قدرت پردازش دوبرابر می‌‌شود. مشکل اینجاست که داده‌ها همواره در حال افزایش هستند و نمی‌توان یک رویداد را در این حجم از داده‌های وسیع یافت. در نتیجه نیاز به راهکارهایی داریم تا بفهمیم چه اتفاقی در تصاویر در حال روی دادن است. اپراتورها نمی‌توانند سیستمی را با 64 مانیتور بررسی کنند و مشکلی را بیابند. این کار غیرممکن است و فراتر از قدرت بشر می‌باشد. باید کامپیوتر در این راه به ما کمک کند و حدسیاتی بزند. بررسی و اقدام در برابر مشکلات در نهایت بر عهده‌ی انسان است. برخی اوقات دوربین‌های مداربسته تنها به ضبط کردن تصاویر می‌پردازند و باید فکری به حال این همه داده کرد که ذخیره می‌شوند.  وی در ادامه همچنین گفت: برای کاهش حجم تصاویر نیاز به ابزارهای تراکم تصویری جدیدی داریم تا بتوانیم حجم تصاویر را کمتر کنیم. فناوری‌هایی همچون H.264، H.265 و H.265+ از جمله مواردی هستند که می‌توانند در این راه به ما کمک کنند. به نظرم در سال 2017 فناوری H.265 بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد و در بسیاری از سیستم‌ها به کار رود.

روش‌های جدید برای تراکم تصویری

نیکو کالافاتیس، مدیرعامل و مدیر اجرایی کمپانی CUBITECH با معرفی چندین راه‌حل برای رفع مشکل داده‌های بزرگ در سیستم‌های نظارت تصویری گفت: برای مقابله با مشکل داده‌های بزرگ در سیستم‌های نظارت تصویری می‌توان چندین اقدام انجام داد. یکی از این اقدامات استفاده از روش‌های تراکم تصویری جدید است. ما معتقد به ذخیره‌سازی تصاویر نظارت تصویری به صورت متمرکز هستیم. می‌توان درون سیستم‌های نظارت تصویری نوعی هوشمندی را به کار گرفت تا سناریوهای منطقی داشت. به عنوان مثال، با قابلیت ویدئوآنالیتیک می‌توان به طبقه‌بندی تصاویر خودروها و افراد پرداخت و در صورت استفاده از این قابلیت، می‌توان نوعی آلارم را برای آن تعریف کرد و در آن صورت سیستم می‌تواند خودش تصمیم‌گیری کند که در مواقع بروز اتفاق چه تصمیمی را صورت دهد. اصولاً دانستن این که چه اتفاقی مهم و چه اتفاقی غیرمهم است، نکته‌ای کلیدی برای کاهش هزینه‌ها به شمار می‌رود. وی در ادامه با ذکرمثالی اظهار داشت: تصور کنید که دوربینی برای یک فضای پیرامونی نصب شده است. این دوربین در 99 درصد مواقع از فنس‌های خالی تصویر می‌گیرد. هیچ اتفاقی در این تصاویر نمی‌افتد. اپراتورهایی که این تصاویر را مشاهده می‌کنند، در بهترین حالت تصاویر صد دوربین را می‌توانند تحت کنترل داشته باشند. اما اگر در یک صفحه‌ی بدون رویداد، ناگهان اتفاقی بیفتد، چه می‌شود؟ مثلاً شخصی از فنس‌ها بالا برود و یا خودرویی وارد فضایی غیرمجاز شود. در اینجا نیازی نیست که اپراتور تصاویر تمامی دوربین‌ها را ببیند، بلکه باید اتفاقاتی واقعی را در صحنه مشاهده نماید. این کار با سیستم‌های هوشمند نظارت تصویری امکان‌پذیر است و این همان چیزی به شمار می‌رود که من آن را برای آینده بسیار فراگیر می‌بینم. در آن صورت به جای اینکه اپراتور تمامی تصاویر یکصد دوربین را ببیند، کاری می‌توان کرد که او تنها پانصد رویداد مختلف را ببیند.

راهکارهایی جدید برای ذخیره‌سازی اطلاعات

تایلر سندر (Tyler Sander) متخصص ارتباطات مارکتینگ در کمپانی Promise Technology در رابطه با مشکل داده‌های بزرگ در سیستم‌های نظارت تصویری گفت: ما تولیدکننده تجهیزات ذخیره‌سازی داده‌های نظارت تصویری (Surveillance Storage) هستیم. شرکت‌هایی نظیر ما پاسخی برای این مشکل به شمار می‌روند. در حال حاضر ما در منطقه‌ی خاورمیانه با مشتریانی روبرو هستیم که هزاران دوربین دارند و برای ذخیره شدن اطلاعات، نیاز به فضایی برابر با پتابایت دارند (هر پتابایت برابر با 1024 ترابایت است) و باید دستگاه‌هایی داشته باشند که اطلاعات درونِ آنها به صورت امن ذخیره شود.  وی در ادامه با اشاره به فناوری‌های جدید صنعت نظارت تصویری ابراز نمود: به صورت کلی، در صنعت نظارت تصویری، فناوری‌هایی همچون H.265 برای کاهش فضای ذخیره‌سازی وارد بازار شده‌اند که وجود آنها بسیار لازم است، چرا که تعداد دوربین‌ها به صورت مداوم در صنعت افزایش می‌یابد و هر قدر با پیشرفت‌های بیشتری در این صنعت روبرو هستیم، تولیدکنندگان به دنبال آن هستند تا تصاویر را بیش از پیش متراکم نمایند و از میزان بار گذاشته شده بر روی هارددیسک‌ها بکاهند و چنین فناوری‌هایی در آینده در صنعت بیش از پیش مرسوم خواهند شد و ضروری هستند، چرا که در آینده کاربران در حجم زیادی از داده‌ها غرق خواهند شد. اما با فناوری‌هایی که موجود است، می‌توانند بر این مشکل غلبه کنند.

معمول بودن هاردهایی با ظرفیت بالا در صنعت

لودویگ برگشنایدر – مدیرعامل Grundig Security با اشاره به عرضه‌ی هارددرایوهایی با حجم‌های بالاتر گفت: امروزه برای سروکارداشتن با داده‌های بزرگ هارددرایوهایی با حجم‌های بالاتر به بازار آمده‌اند و دیگر هاردهایی با ظرفیت شش ترابایت محصولی معمول است. همچنین در همین راستا، فناوری H.265 می‌تواند پهنای باند موجود در سیستم‌ها را کاهش دهد و در عین حال افزایش رزولوشن را می‌توانیم داشته باشیم. این امر دقیقاً مانند صنعت IT است. هر قدر عملکرد سخت‌افزارها افزایش می‌یابد، تقاضا برای نرم‌افزارهای مرتبط بیشتر می‌شود. این مسئله در صنعت ما نیز صدق می‌کند. به همین دلیل است که امروزه شاهد عرضه‌ی هارددرایوهایی با ظرفیت‌های بسیار بالاتر هستیم.

H.265 یکی از راه‌های کاهش حجم داده‌های بزرگ

تتسو اوکاوا مدیر ارشد فروش و مارکتینگ کمپانی Panasonic برای منطقه خاورمیانه و آفریقا نیز با اشاره به فناوری‌های جدید در صنعت گفت: یکی از فناوری‌هایی که در رابطه با داده‌های بزرگ به ما کمک می‌کنند، H.265 است و علاوه بر این‌ها، فناوری‌های دیگر هم می‌تواند بسیار به ما کمک کنند. به عنوان مثال، ما در محصولات پاناسونیک نوعی فناوری کاهش حجم تصاویر داریم که با آن هنگام شب، پهنای باند تا حد زیادی کاهش می‌یابد و چنین فناوری‌هایی می‌توانند برای کاهش فضای مورد نیاز جهت ذخیره‌سازی تصاویر به کار روند.

آندری پیمنوف (Andrey Pimenov) مدیر روابط عمومی کمپانی روسی Elvees Neotek نیز در همین رابطه با ذکر مزایای استفاده از سیستم‌های ویدئوآنالیتیک گفت: برای رفع مشکل داده‌های بزرگ باید از ویدئوآنالیتیک استفاده کرد و این فناوری می‌تواند مشکل سیستم‌ها را رفع نماید. در نتیجه، تنها تصاویر مورد نیاز ضبط می‌شوند و صحنه‌هایی که در آنها اتفاقی نیفتاده، در سیستم ذخیره نمی‌شوند.

H.264 دیگر جوابگوی ما نیست

میلین بورکر نایب‌رئیس برای منطقه خاورمیانه، آفریقا و منطقه اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC) کمپانی Infinova با ذکر مشکلات استانداردهای کنونی در صنعت گفت: همه چیز در این صنعت به پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی بستگی دارد. به عنوان مثال، در بحث نظارت تصویری شهری، برخی اوقات کاربران می‌خواهند نظارت تصویری کاملی داشته باشند و تمامی تصاویر را به مدت شش ماه در فضای ذخیره‌سازی خود آرشیو نمایند.  وی ادامه داد: اگر بخواهیم این میزان تصاویر را ذخیره نماییم، چندین ترابایت می‌شود.

در حال حاضر راهی برای این امر جز تراکم بیشتر تصاویر نداریم. همچنین فناوری H.264 دیگر جوابگوی ما در این حوزه نیست. چون اگر تصاویر شش ماه چند هزار دوربین را بخواهیم داشته باشیم، فضای مورد نیاز آنها چندین پتابایت می‌شود. در چنین حالتی هزینه‌های مرتبط با ذخیره‌سازی بسیار بالا می‌رود.  آقای بورکر همچنین گفت: در حال حاضر H.265 در بازار موجود است. اما تعبیر شرکت‌ها از این استاندارد متفاوت است و هر شرکتی برای خودش نوعی از استاندارد H.265 را دارد. در صنعت نوعی از فناوری هم عرضه شده با عنوان H.265+ که من چندان با آن آشنایی ندارم. برخی از شرکت‌ها می‌گویند که پشتیبانی از استاندارد H.264 تا پنجاه درصد حجم تصاویر را کاهش می‌دهد و برخی دیگر از شرکت‌ها نیز اعتقاد دارند با H.265 پنجاه درصد از حجم تصاویر کم می‌شود. بدین ترتیب حجمی دیگر باقی نمی‌ماند! اینها به نظرم همه تبلیغات شرکت‌ها است و باید در عمل نتیجه‌ی آنها را ببینیم.

ثبت یک پاسخ