۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

نرم‌افزارهای نظارت تصویری پلت‌فرم باز فرصتی برای گسترش سیستم‌ها

در صنعت نظارت تصویری دو گونه نرم‌افزار داریم. نرم‌افزارهایی با پلت‌فرم بسته که با محصولاتی محدود کار می‌کنند و در صورت نیاز نمی‌توان تجهیزاتی از برندهای متفاوت به آنها اضافه کرد. همچنین با نرم‌افزارهایی دارای پلت‌فرم باز نیز روبرو هستیم که در آنها کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود محصولات جدیدی را به سیستم اضافه نمایند و یا برندهای مختلفی را در راهکارهای خود به کار بگیرند. مسلم است که در صنعت نظارت تصویری همگان برای تبلیغ هم که شده، اظهار می‌دارند که سیستم‌های آنها پلت‌فرم باز دارد، اما چگونه می‌توان عیار این سیستم‌ها را تشخیص داد. مجله تخصصی دنیای حفاظت  با برخی از کارشناسان صنعت نظارت تصویری در این باره گفتگو نمود.
تولیدکنندگان سیستم‌های پلت‌فرم باز همواره در حال رشد

آندری پیمنوف (Andrey Pimenov) مدیر روابط عمومی کمپانی روسی Elvees Neotek در رابطه با نرم‌افزارهای پلت‌فرم باز و کاربردهای آنها گفت: نرم‌افزارها و سیستم‌های نظارت تصویری پلت‌فرم باز امروزه بسیار کاربردی هستند و تمامی بازار به دنبال راهکارهایی مناسب و کاربردی می‌باشند. در نتیجه، آینده از آنِ سیستم‌های پلت‌فرم باز است و این سیستم‌ها چشم‌انداز خوبی دارند.

امروزه شرکت‌های بسیاری در دنیا هستند که به تولید تجهیزات و سیستم‌های پلت فرم باز می‌پردازند  و این میزان همواره در حال رشد است.

پلت‌فرم باز رفع محدودیت‌ها در انتخاب برند

گاس بریکر (Gus Brecher) مدیر مارکتینگ و توسعه تجاری کمپانی Cathexis در مورد این سیستم‌ها گفت: سیستم‌های پلت‌فرم باز بدان معنا هستند که شما می‌توانید هر نوع محصولی را در آن‌ها مورد استفاده قرار دهید. دیگر نیازی نیست که کاربران در سیستم‌های خود به تنها یک برند متکی باشند. آنها می‌توانند برندهای مختلف را انتخاب نمایند و سیستم‌های ذخیره‌سازی و سرورهای ضبط مختلف را برای سیستم‌های خود برگزینند.

وی ادامه داد: مشکل سیستم‌های نرم‌افزاری پلت‌فرم بسته آن است که کاربران محدودیت بسیاری دارند و نمی‌توانند نرم‌افزار، دوربین‌ها و سیستم‌های ذخیره‌سازی را تغییر دهند. اما وقتی سیستمی دارای پلت‌فرم باز باشد، انعطاف‌پذیری بیشتر می‌شود و می‌توان بهترین راهکارها را برای سیستم برگزید.

اگر کاربری بخواهد بخشی از سیستم خود را تغییر دهد، این امر به راحتی صورت می‌گیرد. در نتیجه، کاربران درمورد تجهیزات پروژه قدرت انتخاب خواهند داشت.

چند درصد از بازار پلت‌فرم باز است؟ آقای بریکر در پاسخ به این سؤال گفت: سؤال بسیار خوبی است. این امر بستگی به مناطق مختلف در دنیا دارد. در منطقه خاورمیانه این میزان به شدت در حال افزایش است. مسلماً زمانی که سیستم‌ها در حال تغییر از آنالوگ به IP هستند، این درصد بیشتر هم می‌شود و در حال حاضر حدود شصت تا هفتاد درصد از محصولات بازار به سیستم‌های پلت‌فرم باز تعلق دارد. شاید در مناطق دیگر دنیا این میزان کمتر باشد، اما در خاورمیانه درصد این نوع سیستم‌ها زیاد است.

یکپارچه شدن با سیستم‌های دیگر
اولگ کیاشکو (Kiyashko Oleg) مسئول فنی شرکت TRASSIR در رابطه با مزیت باز بودن سیستم‌ها برای یکپارچه شدن با راهکارهای دیگر گفت: باز بودن پلت‌فرم به سیستم‌ها کمک می‌کند تا شخصی‌سازی و گسترش آنها به خوبی صورت گیرد و این سیستم‌ها برای سازمان‌ها ضروری هستند. به عنوان مثال، در کشورِ ما، روسیه، سیستم‌های مختلف زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم‌هایی همچون نظارت تصویری، کنترل دسترسی، سیستم‌های اعلام حریق و کاربران ما نیازی جدی دارند تا این سیستم‌ها با یکدیگر یکپارچه شوند. با یکپارچه شدن سیستم‌ها، اگر سیستم نظارت تصویری شخصی را در ورودی سازمان شناسایی نماید، سیستم کنترل دسترسی می‌تواند وی را شناسایی نماید و از ورود او جلوگیری نماید. در صورتی که فردی بخواهد از کارت شخص دیگری برای ورود به سازمان استفاده نماید، سیستم نظارت تصویری به راهکارهای کنترل دسترسی این موضوع را اطلاع می‌دهد و از ورود وی جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه با ذکر لزوم ارائه‌ی خدمات برای محصولات نظارت تصویری گفت: به نظرم شرکت‌های تولیدکننده‌ی نرم‌افزارها مسئولیت‌پذیری از خود نشان دهند و خدمات مناسبی برای سیستم‌های خود ارائه نمایند. شرکت‌ها بایستی به سمت استفاده از سیستم‌هایی با پلت‌فرم باز پیش بروند، اما در  عین حال باید میان باز بودن پلت‌فرم سیستم‌ها و کیفیت آنها توازنی به وجود آید.

آقای کیاشکو همچنین در مورد فراوانی این سیستم‌ها نیز گفت: در این رابطه با دو نوع بازار روبرو هستیم. بازار محیط‌های عمومی و محیط‌های تجاری. در محیط‌های عمومی کاربران نیازی به سیستم‌هایی با پلت‌فرم باز ندارند. اما در محیط‌های تجاری، به نظرم 99 درصد کاربران به دنبال سیستم‌های پلت‌فرم باز هستند. این در حالی است که حجم وسیعی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی نرم‌افزاری به تولید سیستم‌هایی با پلت‌فرم بسته اقدام می‌کنند و به جرأت می‌توان گفت، تنها بیست درصد از شرکت‌ها به صورت واقعی به تولید نرم‌افزارهایی با پلت‌فرم باز می‌پردازند.

افزایش ارزش افزوده با سیستم‌های پلت‌فرم باز
کریستین رینگلر (Christian Ringler) – مدیر فروش خاورمیانه، آفریقا و آلمان، اتریش و سوئیس  Milestone با مفید قلمداد کردن سیستم‌های پلت‌فرم باز گفت: در نرم‌افزارهای پلت‌فرم باز کاربران می‌توانند ارزش افزوده را در سیستم‌های خود اضافه نمایند. همچنین این توانایی را دارند که هر نوع قابلیتی را به آن بیفزایند و هر نوع دوربین و محصول شرکت ثالثی را در سیستم‌ها به کار بگیرند.

وی با ذکر محدودیت‌های سیستم‌های پلت‌فرم بسته گفت: وقتی کاربری از محصولات End to End استفاده می‌نماید، مجبور است که دوربین‌ها، نرم‌افزار و کلیه‌ی تجهیزات را از یک برند به کار بگیرد و ممکن است این تجهیزات نیازهای کاربر را رفع ننماید. اما در راهکارهای نظارت تصویری پلت‌فرم باز کاربران این امکان را دارند تا در آینده تجهیزات و سیستم‌هایی را به راهکارهای خود اضافه و به  نوعی سیستم خود را برای آینده بیمه کنند. در واقع کاربر هر نوع راهکاری را که می‌خواهد می‌تواند داشته باشد و به صورت شخصی‌سازی شده آن را به کار بگیرد. بدین ترتیب، افراد می‌توانند کاربری سیستم خود را با ده دوربین شروع کنند و در ادامه این تعداد را به ده هزار دوربین برسانند.

او با سخت برشمردن تخمین درصد تولیدکنندگان سیستم‌های پلت‌فرم باز در دنیا گفت: به نظرم، اگر نگاهی به بازار بیندازید، خواهید دید که این بازار بسیار وسیع است و ما وظیفه‌ی خود می‌دانیم تا این پیام را به بازار دهیم که چنین نرم‌افزارهایی را به بازار عرضه می‌نماییم. اما با توجه به وسیع بودن بازار، بسیار سخت است که بخواهیم تخمین بزنیم چه میزان از حجم بازار در اختیار سیستم‌های پلت‌فرم باز قرار دارد.

آقای رینگلر با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان سیستم‌های بازار به واقع تولیدکننده‌ی پلت‌فرم باز نیستند، گفت: برای این که سیستم‌های یک کمپانی به این صورت باشد، باید SDK اختصاصی خودشان را داشته باشند. همچنین باید به کاربران آموزش داد چگونه از آن استفاده نمایند و برای آن پشتیبانی ارائه گردد. در نتیجه، اولین سؤالی که از تولیدکنندگان این نوع سیستم‌ها باید پرسیده شود آن است که آیا شما دارای SDK اختصاصی خود هستید؟ اگر پاسخ آنها منفی باشد، سیستم‌های آنها پلت‌فرم باز نیست. اگر پاسخ آنها مثبت باشد باید پرسید برای این محصولات خدماتی هم ارائه می‌کنید؟ اگر باز هم پاسخ آنها منفی باشد، آنها تولیدکننده‌ی واقعی سیستم‌های پلت‌فرم باز نیستند.

انعطاف‌پذیری بیشتر با پلت‌فرم‌های باز
یانیک اروه (Yannick Herve) مدیر توسعه تجاری کمپانی Genetec به قابلیت‌های این سیستم‌ها پرداخت و گفت: این سیستم‌ها قابلیت کار با راهکارهای نظارت تصویری، کنترل دسترسی، سیستم‌های تشخیص چهره و اینترکام‌ها را دارند. ضرورت استفاده از سیستم‌های پلت‌فرم باز در این است که کاربران می‌توانند به گستره‌ی بسیار وسیعی از برندهای دوربین‌ها، سیستم‌های کنترل دسترسی و غیره دست یابند. در نتیجه، کاربر این آزادی را خواهد داشت تا با برندهای مختلفی کار نماید و از میان برندهای مختلف دوربین مداربسته بهترین گزینه‌ی مورد نظر خود را داشته باشد. این سیستم‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری به کاربران می‌دهد و آنها می‌توانند تولیدکنندگان دوربین را در مدت کاربری سیستم‌های خود تغییر دهند. آقای اروه کاربری‌های متعددی را برای سیستم‌های پلت‌فرم باز اظهار داشت: همچنین با این نوع سیستم‌ها کاربران می‌توانند کاربری‌های متنوعی از سیستم‌های خود داشته باشند. از جمله اگر دتکتور حرکتی برای درها به کار رفته باشد، می‌توان با سیستم پلت‌فرم باز با دریافت آلارم از سوی این دتکتور، دوربین‌ها را به سمت آن آلارم برد تا ماهیت آن مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه، اپراتور می‌تواند اقداماتی را برای آن صورت دهد. وی در مورد آمار شرکت‌های موجود در بازار که در این زمینه خدمات ارائه می‌دهند، گفت: البته من آماری از شرکت‌های دارای سیستم‌های پلت‌فرم باز ندارم، اما می‌توانم بگویم که این مسئله روندی است که در بازار مشاهده می‌شود و شرکت‌ها به سمت آن حرکت می‌کنند. بسیاری از تولیدکنندگان سعی می‌کنند این قابلیت را در سیستم‌های خود داشته باشند.

ثبت یک پاسخ