۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

کارگاه آموزشی Panasonic در ساختمان مرکزی حفاظت الکترونیک عرفان

به گزارش دنیای حفاظت، در روز 24 اردیبهشت 96 برابر با 14 ماه می 2017، شرکت حفاظت الکترونیک عرفان سمینار و کارگاه تخصصی کمپانیPanasonic  را برگزار کرد. در این سمینار و کارگاه آموزشی که در محل ساختمان مرکزی حفاظت الکترونیک عرفان اجرا گردید، آقایان ماتسوشیتا (Matsushita)، سوتومو اوتسومی (Tsutomo Utsumi) و تتسو اوکاوا (Tetsuo Okawa) از کمپانی Panasonic ژاپن حضور داشتند و به ارائه‌ی توضیحات در مورد آخرین محصولات و راهکارهای این کمپانی ژاپنی پرداخته و به سؤالات حضار نیز پاسخ دادند.

Alireza Ahmadzadeh-Erfan Security

قابلیت‌هایی پیشرفته در سیستم‌های جدید

سوتومو اوتسومی مدیر فنی کمپانی Panasonic در مورد برخی از قابلیت‌ها و فناوری‌های جدید موجود در راهکارهای جدید پاناسونیک و همین‌طور برخی از محصولات جدید این کمپانی ژاپنی توضیحاتی داد. وی در ابتدا گفت: حالت fog compensation برای از بین بردن مواردی همچون گردوخاک و مه در تصاویر دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارکرد آن نیز بدین شکل است که هر زمان چنین مشکلاتی در محیط بود، کاربر می‌تواند با فعال کردن این قابلیت روی دوربین، تصویری شفاف را به دست آورد. بدین ترتیب، تمامی نویزهای موجود در تصویر با این قابلیت حذف خواهد شد. آقای اوتسومی در ادامه به قابلیت دیگر به کار رفته در دوربین‌های جدید شرکتِ Panasonic اشاره کرد و گفت: گزینه‌ی High Light Compensation، برای جبران وجود نورهای زیاد در تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با فعال کردن این گزینه، می‌توان تصاویر بسیار مناسبی به دست آورد. با این فناوری همچنین هاله‌ی نور چراغ‌های خودروها هنگام شب نیز از بین می‌رود و وضوح بهتری از تصاویر حاصل می‌گردد.

Matsushita-Panasonic

تنظیم فوکوس دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالا، امری بسیار سخت است. اگر کاربران بخواهند تعداد دوربین‌های بالایی را تنظیم کنند، بسیار زمانبر خواهد بود. گزینه‌ی Auto-Vari focus در دوربین‌های جدید سری‌های پنج و شش پاناسونیک ارائه شده است. این فوکوس به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد، به این شکل که با حرکت سنسورهای دوربین، فوکوس انجام می‌شود. علاوه بر فوکوس اتوماتیک، روی بدنه‌ی دوربین نیز دگمه‌ای قرار دارد که به صورت دستی می‌توان آن را تنظیم کرد. فوکوس به صورت اتوماتیک دو بار در طول روز انجام می‌شود، هنگامی که تصویر از روز به شب و یا از شب به روز می‌رود. با قابلیت فوکوس اتوماتیک، زمان پروژه‌ها تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد. دوربین‌های جدید Outdoor ساخت Panasonic از نوع IP66 دارای قابلیت dehumidification یا سیستم رطوبت‌زدایی داخل خود هستند. هنگامی که تغییر دما در محیط ایجاد می‌شود، داخل کاور دوربین‌ها بخار می‌کند و تصویر شفافی به دست نمی‌آید. دوربین‌های پاناسونیک می‌توانند بخارهای ایجاد شده داخل کاور دوربین را جذب و تصویری شفاف به کاربران ارائه نمایند. در دوربین‌های ضدضربه و Vandal Proof ساخت پاناسونیک علاوه بر اینکه کاور دوربین‌ها از نوع پلی‌کربنات و ضدضربه است، داخل دوربین‌ها از تعدادی کمک‌فنر و بلبرینگ‌های کوچک استفاده شده که وقتی ضربه‌ای به محفظه‌ی دوربین می‌خورد، این ضربه به هیچ وجه به داخل دوربین راه پیدا نمی‌کند و حتی اگر هم شدت ضربه به داخل دوربین وارد شود، به خاطر وجود آن کمک‌فنرها آسیبی نخواهد دید.

یکی دیگر از قابلیت‌های دوربین‌های پاناسونیک، امکان Rain Wash Coating است. در سری‌های گذشته‌ی دوربین‌های پاناسونیک، این قابلیت وجود داشت، اما نبایستی دست با آنها تماس پیدا می‌کرد. در سری دوربین‌های جدید Extreme، تمامی دوربین‌های بولت و دام نیز مجهز به این فناوری شده و در سری دوربین‌های PTZ اعلام شده که حتی در صورت تماس با دست نیز این خاصیت حفظ می‌شود. میزان MTBF در این دوربین‌ها حدود یازده سال است.

هوشمندی در دوربین‌ها

آقای اوتسومی در رابطه با هوشمندی در دوربین‌ها اظهار داشت: قابلیت Smart Coding در دوربین‌های پاناسونیک صرفاً به خاطر کاهش پهنای باند ایجاد شده است. دوربین‌های با رزولوشن بالا امروزه پهنای باند بسیار زیادی را اشغال می‌کنند. برای کاهش پهنای باند، از سه فناوری GOP Control، FDF یا Filter Divided Frequency و 3D-MNR یا 3D-Multi Noise Reduction استفاده می‌شود که در قالب فناوری Smart Coding ارائه گردیده است. دوربین‌های پاناسونیک، در هر ثانیه یک فریم را عرضه می‌کنند که به i-Frame معروف است و حداکثر پهنای باند را اشغال می‌نماید. با فعال شدن قابلیت GOP Control در تصاویر، هنگامی که حرکتی در تصویر نباشد، دوربین فریم جدید را با فریم قبلی مقایسه می‌کند و اگر تغییری در تصاویر نباشد، یک فریم به نام P-Frame ارسال می‌شود که در این حالت هر هشت ثانیه یک فریم ارائه می‌گردد. هر قدر تعداد p-Frame افزایش یابد، تعداد i-Frame با کاهش مواجه می‌شود. در نهایت، پهنای باند به شدت کم می‌شود، بدون اینکه تصویر خاص و یا کیفیت محسوسی را از دست دهیم. فناوری FDF با تقسیم‌بندی فرکانس روی دوربین‌ها، نویزهای شبیه به برف را از تصاویر حذف می‌کند. قابلیت 3D-MNR نیز به صورت سه‌بعدی به کاهش میزان نویز تصاویر می‌پردازد و در نتیجه، نویزهای مربوط به تصاویر شب کاهش می‌یابند. در نهایت، با قابلیتSmart Coding حدود هفتاد درصد از میزان پهنای باند کاهش می‌یابد.

ویدئوآنالیتیک‌ها روی دوربین‌های پاناسونیک

کمپانی پاناسونیک از جمله معدود شرکت‌هایی است که ویدئوآنالیتیک را روی خودِ دوربین‌ها قرار داده است. شش نوع مختلف از ویدئوآنالیتیک‌ها روی دوربین‌های سری جدید پاناسونیک قرار گرفته که عبارتند از:

Intruder Detection, Object Detection, Cross line Detection, Loitering Detection, Direction Detection, Sense Change Detection

تعاریف فناوری‌های مختلف ویدئوآنالیتیک در محصولات Panasonic

شناسایی اشخاص غیرمجاز (Intruder Detection): در گزینه‌ی Intruder Detection، کاربران می‌توانند محدوده و فضایی را به عنوان تردد غیرمجاز برای دوربین‌ها تعریف کنند و در نتیجه هر زمان ترددی در آن صورت گیرد، آلارمی به اپراتور ارسال می‌شود. شناسایی اشیای محیط (Object Detection): اگر شیئی در محیط کم و یا چیزی اضافه شود، دوربین‌ها می‌توانند آلارمی را ارسال نمایند.

شناسایی عبور از خط فرضی (Cross line Detection): با تعریف یک خط فرضی برای تصاویر دوربین‌ها، هر زمان که افراد از آن خط عبور کردند،‌ دوربین‌ها آلارمی را می‌فرستند. شناسایی پرسه‌زنی افراد (Loitering Detection): در صورتی که فردی در محیط در حال پرسه‌زنی باشد، دوربین‌ها وی را شناسایی می‌کنند. این قابلیت بین پنج ثانیه تا ده دقیقه برای دوربین‌ها قابل تعریف شدن است.

شناسایی جهت حرکتی (Direction Detection): در صورتی که خودرویی به صورت خلاف در خیابانی حرکت کند، آن را شناسایی می‌نماید.

شناسایی ایجاد تغییر حالت دوربین (Sense Change Detection): هر زمان در حالت نصب دوربین‌ها تغییری ایجاد شود، آلارمی مبنی بر تغییر حالت دوربین ارسال می‌شود.

قابلیت‌های هوشمند تصاویر در دوربین‌های سری Extreme

قابلیت iA: بر اساس این قابلیت در دوربین‌های پاناسونیک، بخش‌هایی از تصاویر که برای ما اهمیت کمتری دارند، به خاطر کاهش پهنای باند، با رزولوشن پایین‌تری ارسال می‌شوند و هر قسمتی که بسیار بااهمیت است، با کیفیت معمول فرستاده می‌شود. این قابلیت دو حالت دارد، حالت اول، Auto Sense Detection است که طی آن، دوربین‌ها شیء متحرک، تغییر روز و شب و تغییر قطر آن شیء را شناسایی می‌نماید.  حالت دوم،Auto Parameter Setting  است که دوربین، حالت‌های تثبیت لرزش تصاویر و کاهش نویز را با هم ترکیب می‌کند و در نهایت تشخیص می‌دهد که کدام مناطق تصاویر اهمیت بیشتری دارد.

قابلیت Color Night Vision: در پایین‌ترین لوکس نوری می‌توان تصاویری رنگی در اختیار داشت. سنسورهای 3/1  اینچی این کمپانی برابر با کارآیی 2/1 اینچی سایر کمپانی‌ها است.

 قابلیت Super Dynamic: این امکان در دوربین‌های سری جدید پاناسونیک از 133 به 144 دسی‌بل ارتقا یافته است. این قابلیت از دو مؤلفه‌ی Auto Face Super Dynamic و iA در آن استفاده شده است. مکانیزم این فناوری همچون دوربین‌های دیگرِ کمپانی است و با دریافت چهار فریم از تصاویر، بهترین حالت آن را برای کاربر به نمایش در می‌آورد.

فشرده‌سازی تصاویر در سری جدید دوربین‌های Extreme

دوربین‌های جدید کمپانی پاناسونیک علاوه بر اینکه فناوری H.264 را پوشش می‌دهند، از H.265 نیز پشتیبانی می‌کنند و کاربر می‌تواند بر اساس نیاز خود یکی از آنها را انتخاب نماید. در این سری از دوربین‌ها با اضافه شدن فرمت فشرده‌سازی H.265 تا میزان پنجاه درصد از پهنای باند کاهش یافته است. همچنین به وسیله‌ی گزینه‌ی Smart Coding هر زمان که حرکتی در تصاویر نباشد، تا میزان 95 درصد از حجم ترافیک پهنای باند کاسته می‌شود.

قابل اطمینان بودن تجهیزات پاناسونیک

محصولات و تجهیزات تولید شده توسط کمپانی Panasonic از نظر قابل اطمینان بودن منطبق با استانداردهای معتبر اروپایی و آمریکایی هستند. این محصولات به صورت اصلی در ژاپن تولید می‌شوند و استاندارد FCC ایالات متحده و CE اروپا را دارا هستند. در همین راستا انواع تست‌های مختلف از جمله فشار، حرارت، زلزله، ضدآب بودن، زمین خوردن و موارد دیگر روی دوربین‌ها انجام می‌شود.

فناوری Extreme Data Security

سال 2016، مراکز متعددی به دلیل هک شدن دوربین‌های مداربسته در سراسر دنیا، حدود 500 میلیون دلار خسارت دیدند و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 این میزان به دو تریلیون دلار برسد. در همین رابطه، دوربین‌هایی هم در عابربانک‌ها هک شده‌اند که این اتفاق حدود یک میلیون دلار هزینه ایجاد کرده است. در رابطه با حفظ امنیت در دوربین‌ها، کمپانی پاناسونیک از دو سال پیش، با شرکت Symantec قرارداد بسته و بر این اساس، تمامی ارتباطات میان تجهیزات را به صورت ایمن و حفاظت شده برقرار می‌نماید. بدین ترتیب، تمامی اطلاعاتی که میان دوربین‌ها، دستگاه کنترلی و مانیتورها ردوبدل می‌شود، به صورت کاملاً حفاظت‌شده و رمزگذاری‌شده است. این رمزگذاری در تمامی محصولات سری Extreme پاناسونیک به کار رفته و قابل اجرا می‌باشد و در نتیجه، داد‌ه‌های دوربین‌ها به هیچ‌وجه هک نمی‌شوند. تمامی این کدگذاری‌ها با استاندارد FIPS 140 انطباق دارد.

فناوری‌های جدید آنالیتیک در دوربین‌های پاناسونیک

آقای اوتسومی در ادامه گفت: دوربین‌های پاناسونیک علاوه بر آن شش قابلیت داخل دوربین، دارای برخی امکان‌های آنالیتیک شامل تشخیص چهره، تشخیص رویدادها، تشخیص رفتار، تشخیص تصادف خودروها، آنالیز رفتار، شمارش افراد، حذف شدن اشیای محیطی و نقشه‌های حرارتی از افراد نیز می‌باشد. در دوربین‌های 4K و Fisheye ساخت پاناسونیک سه قابلیت وجود دارد. اول، گزینه‌ی Heat Mapping یا تشخیص حرارتی افراد است که بر اساس تردد فرد، شدت گرما روی تصاویر نشان داده می‌شود. مورد دوم، شمارش افراد می‌باشد که می‌توان در معابر ورودی مسیرهایی را تعریف کرد تا شمارش افراد صورت گیرد و این امر هم برای ورود و هم برای خروج به‌کار می‌رود. سومین گزینه‌ی سیستم‌ها، Object Removal می‌باشد که در مکان‌هایی با سطح امنیتی بالا کارآمد است، مثلاً در موزه‌ها و مکان‌هایی که شیء گران‌قیمتی در آن قرار دارد، شخصی که تحرک دارد، از تصویر حذف می‌شود تا دید بهتری از شیء مورد نظر به دست آید. این مورد در خط‌های تولید کارخانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه، افرادی که در کنار خط تولید قرار دارند، به صورت نرم‌افزاری مخفی می‌شوند و کاربر می‌تواند خط تولید را به طور کامل مشاهده نماید. در سیستم‌های نرم‌افزاری ساخت پاناسونیک، همچنین امکان تشخیص چهره (Face Detection) نیز وجود دارد. نرم‌افزار ارائه شده همراه دوربین‌های پاناسونیک، صورت‌ها و چهره‌هایی را که با هم انطباق دارند، شناسایی می‌نماید و افراد غیرمجاز را تشخیص می‌دهد؛ در نتیجه، در صورت عدم انطباق با داده‌های موجود، آلارمی را می‌فرستد. بدین ترتیب، می‌توان جستجوی چهره را در تصاویر داشت. در این قابلیت افراد ردیابی می‌شوند و این امکان تشخیص فراهم می‌گردد که مثلاً کدام دوربین در چه لحظه‌ای تصویر وی را گرفته است. همچنین سیستم‌ها، قابلیت شناسایی جنسیت و سن افراد را نیز دارند و می‌توان یک خروجی Excel از افراد مراجعه‌کننده، بر اساس جنسیت، سن، بیشترین زمان تردد و قسمت‌های پرتردد را به دست آورد. برای حاصل شدن بهترین نتیجه از فرآیند تشخیص چهره، بهترین محل نصب، ارتفاع 2 متر و 30 سانتی‌متر تا 2 متر و 40 سانتی‌متر است و زاویه‌ی چهره‌ی شخص باید بین 10 تا 15 درجه باشد.

سری جدید دوربین‌های Extreme

دوربین‌های سری جدید Extreme که فناوری H.265 را پشتیبانی می‌نماید، عبارتند از دوربین‌های دام Outdoor Vandal، Indoor Vandal، Indoor Dome، دوربین‌های بولت HD و Full HD و دوربین‌های باکس HD و Full HD.

دوربین Outdoor PTZ جدید پاناسونیک

کمپانی پاناسونیک دوربین جدیدی با مدل WV-X6531N ارائه کرده که از نوع PTZ و مخصوص محیط‌های خارجی (Outdoor) است.

نکته‌ی مثبت اول در مورد این مدل آن است که قابلیت‌های ویدئوآنالیتیک به صورت پیش‌فرض روی آن قرار گرفته و نکته‌ی دوم هم آنکه، دوربین از نوع Full HD منطبق با استاندارد H.265 است و میزان زوم در آن نیز برابر با 40X اپتیکال و 12X دیجیتال می‌باشد؛ در نتیجه، می‌تواند حدود پنج کیلومتر را پوشش دهد. لرزش‌گیر هوشمند در این دوربین به کار رفته، در نتیجه اگر لرزشی روی دکل یا ساختمان به وجود آید، در زوم‌های بالا این لرزش گرفته می‌شود.

دستگاه‌های NVR مدل WJ-NX400

این دستگاه‌ها 128 کانال برای پشتیبانی از دوربین‌ها دارند.

میزان Throughput در این دستگاه‌ها برابر با 600 مگابیت بر ثانیه است، و دارای دو خروجی HDMI می‌باشد که یکی 4K و دیگری تا Full HD را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند. نرم‌افزارهای  WV-ASM300 قابلیت کارکرد با این NVR را دارند. در این دستگاه، 64 کانال به صورت رایگان قرار دارد و دو قسمت 32 کاناله باید توسط کاربران خریداری گردد تا میزان پشتیبانی دستگاه به 128 دوربین برسد. تمامی ارتباطات این دستگاه با دوربین‌ها به صورت ایمنانجام می‌شود.

این دستگاه همچنین کاملاً PC-less است و بدون سیستم نرم‌افزار می‌توان از آن خروجی گرفت. این سیستم به گونه‌ای است که تا 324 ترابایت را با استفاده از هاردهای خود می‌تواند ذخیره نماید. در این دستگاه‌ها، اگر یک دوربین Full HD روی حالت H.265 و سی فریم بر ثانیه تنظیم شود، نهایتاً برای 128 کانال، به 256 مگابیت Throughput نیاز دارد که عدد بسیار قابل توجهی است.

نرم‌افزارهای WV-ASM300 ساخت پاناسونیک

نرم‌افزار ASM300 نوعی سیستم پایه دارد که توسط کاربران خریداری می‌شود و دارای 6 نرم‌افزار جانبی نیز هست که می‌توانند به آن اضافه شوند.

از جمله این نرم‌افزارهای جانبی می‌توان به WV-ASM300UG، WV-ASE202، WV-ASE203، WV-ASE204، WV-ASE205، WV-ASE231 اشاره کرد.

این نرم‌افزارها قابلیت نصب به یکصد دستگاه رکوردر، 64 دستگاه انکودر و 256 دوربین به صورت همزمان را دارند. در صورتی که کاربران چهار لایسنسWV-ASE203  تهیه کنند، می‌توانند تا 1280 دوربین را روی این نرم‌افزار نصب نمایند.

در این نرم‌افزارها می‌توان تا پنج ناحیه را برش داد و با نمایی بزرگ‌تر مشاهده کرد. در واقع ضمن اینکه کل تصویر را در اختیار داریم، می‌توانیم قسمت‌هایی که برایمان اهمیت دارد را به صورت زوم شده با جزئیات بیشتر، مشاهده نماییم. این نرم‌افزار همچنین قابلیت آن را دارد تا به صورت خودکار رکوردر و یا دوربین‌ها را شناسایی نماید.

دوربین‌های Aero-PTZ-SUD638

به گزارش اختصاصی مجله‌ی دنیای حفاظت، در واپسین دقایق برگزاری این سمینار آقای اوتسومی قابلیت‌های یکی از جدیدترین سری دوربین‌های پاناسونیک را تشریح کرده و گفت: برخی از دوربین‌ها و تجهیزات پاناسونیک، برای مکان‌هایی همچون بندرگاه‌ها و کلیه‌ی محیط‌های دارای آب و هــوای نــــمکی منــاسب هستند.  از جمله این تجهیزات می‌توان به دوربین‌های Aero-PTZ-SUV638 اشاره نمود. بدنه‌ی این دوربین‌ها از جنس پلی‌کربنات است و هیچ نوع رطوبت و نمکی را جذب نمی‌کند. در این دوربین‌ها نیازی به نور اضافی نیست و نور مادون قرمز آن تا 150 متر را پشتیبانی می‌نماید.

ثبت یک پاسخ