۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

مجموعه سمینارهای آموزشی BOSCH و کاراطیس

به گزارش اختصاصی دنیای حفاظت، شرکت کاراطیس، نماینده‌ی رسمی توزیع بوش و خدمات پس از فروش محصولات BOSCH Security، به‌منظور ارتقای سطح اطلاعات فنی همکاران و معرفی محصولات این کمپانی در حوزه‌ی نظارت تصویری، روز یکشنبه مورخ 15 مرداد ماه 1396 برابر با 6 آگوست، سمیناری را واقع در دانشگاه خاتم تهران برگزار نمود. طبق اعلام شرکت کاراطیس، برگزاری این دوره، پیش‌نیازی است برای دوره‌های حرفه‌ای آتی. مدت زمان این دوره‌ها بیشتر بوده و مباحث تخصصی‌تری را نیز شامل می‌شود. در پایان دوره‌ها، از طرف کمپانی بوش مدرک معتبری به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد. در این سمینار، آقای Vijay Krishnan مدیر فروش و بازاریابی خاورمیانه کمپانی BOSCH، آخرین فناوری‌های تصویری و قابلیت‌های موجود در تجهیزات و دوربین‌های این کمپانی را تشریح نمود.

دوربین‌های BOSCH در ساختارهای متنوع

آقای  Vijay Krishnanدر ابتدا سه دسته‌ی کلی و جامع دوربین‌های بوش را ذکر کرده و گفت: دوربین‌های BOSCH به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از دوربین‌های ثابت (fixed cameras)، دوربین‌های متحرک (moving cameras) و دوربین‌های ویژه (special cameras).

فناوری‌های کلیدی

وی افزود: محصولات بوش دارای تعدادی فناوری‌ کلیدی و اصلی هستند که اصطلاحاً فناوری‌های تصویــــری مبتــنـی بــر محتـــوا یا CBIT  (Content-Based Imaging Technologies) نامیده می‌شود. این فناوری‌ها در تمامی دوربین‌های BOSCH Security موجود می‌باشند و به قرار زیر هستند:

1) کاهش نویز داینامیک هوشمند (IDNR): در سناریوی دوربین‌های مداربسته، نویز به مجموعه نقاط و دانه‌های نامطلوبی گفته می‌شود که در تصاویر به چشم می‌خورد و کیفیت و شفافیت تصویر را کاهش می‌دهد. وجود نویز در تصویر پهنای باند را افزایش خواهد داد. فناوری کاهش نویز یا noise reduction در محصولات BOSCH با تشخیص هوشمند نویز در تصویر، از افزایش پهنای باند جلوگیری می‌کند.

2) نوردهی خودکار هوشمند (IAE): فناوری که برای موقعیت‌هایی با نور بیش از حد پس زمینه‌ یا پیش زمینه‌، کارآمد است. در چنین شرایطی فناوری مزبور، از شدت نور ورودی می‌کاهد تا وضوح تصویر را حفظ کند. این فناوری شباهت زیادی با فناوری WDR دارد.

3) فناوری Starlight: با کمک این فناوری حتی کم‌ترین نور موجود در محیط‌های تاریک نیز قابل استفاده و بهره‌برداری خواهد بود و به افزایش قابلیت دید تصویر کمک خواهد کرد. دوربین‌های مجهز به این فناوری قادرند در لوکس نوری بسیار پایین، تصویر تولید کنند و از حداقل نور موجود در محیط نهایت بهره‌برداری را به عمل آورند. با وجود قابلیت Starlight در دوربین‌های BOSCH، می‌توان حتی در چند ده هزارم لوکس نوری تصویر سیاه‌وسفید و در چند هزارم لوکس نوری (مثلاً در 0.0069 lux ) تصاویر رنگی دریافت نمود.

4) ویدئوآنالیتیک: چشم انسان زمانی که بیش از 20 دقیقه به یک نقطه یا صحنه نگاه کند، دچار خستگی شده و بسیاری از جزئیات تصویر را از دست خواهد داد. فناوری ویدئوآنالیتیک به‌گونه‌ای طراحی شده تا دیگر نیازی به پایش تصویر به طور مستقیم توسط انسان نباشد. تنها کافی است در سیستم، الگوریتم‌های به‌خصوصی تعریف شوند (همچون تشخیص عبور از خطی تعیین شده، ورود شخصی به محدوده‌ای مشخص و یا تشخیص و تفکیک رنگ به‌خصوصی در تصویر) و به سیستم آلارم متصل گردد. آنالیز تصویر در دوربین‌های BOSCH شامل 14 مورد است که عبارتند از:1- Line Crossing یا عبور از خط؛ 2- Enter/Leave field یا ورود به محدوده‌ی مشخص شده،؛3- Loitering یا پرسه زنی؛ 4- Remained Object که به طور مثال، در صورت جا ماندن شیئی در محیط، سیستم آلارم را فعال می‌کند؛ 5- People Counting، از بالا یا کنار گیت ورودی تعداد افرادی که در حال عبور و مرور هستند را شمارش می‌کند؛ 6- Face Detection چهره‌ را تشخیص می‌دهد، 7- Face Recognition: تفکیک چهره‌ی افراد و تطبیق با تصاویر ذخیره شده در پایگاه داده‌ها؛ 8- Follow route، 9-  Idle/Removed Objective، Occupancy، 10-  Crowd densiry estimation، 11- Condition change، 12- Similarity Search، 13-Geolocation و 14- Masking.

ویدئوآنالیتیک در نگاهی دقیق‌تر

آقای کریشنان فناوری ویدئوآنالیتیک را به دو دسته تقسیم نموده و گفت: انواع ویدئوآنالیتیک عبارتند از: ویدئوآنالیتیک پایه یا EVA (Essential Video Analytics) و ویدئوآنالیتیک هوشمند یا IVA (Intelligent Video Analytics). ویدئوآنالیتیک پایه در محیط‌های کنترل‌شده و بسته همچون فروشگاه‌‌ها یا محیط‌های اداری به‌کار می‌رود. اما در محیط‌های باز و وسیعی همچون فرودگاه‌ها و شهرها، ویدئوآنالیتیک هوشمند کاربردی‌تر است. تفاوت این دو نوع در تشخیص چهره (Face Detection) و شرایط محیطی مختلف است؛ به عبارت دیگر تنها دوربین‌های مجهز به IVA قادر به تشخیص چهره‌ هستند و نیز در شرایط محیطی و آب‌وهوایی سخت می‌توانند تصاویری با کیفیت بالاتر بگیرند. وی در ادامه گفت: در مبحث آنالیز تصویر، از جمله ویژگی‌های دوربین‌های بوش می‌توان به ردیابی هوشمند (Intelligent Tracking) اشاره نمود. این فناوری مختص دوربین‌های PTZ مجهز به قابلیت آنالیز تصویر یا ویدئوآنالیتیک است و به کمک آن، دوربین می‌تواند حرکت شیء یا فرد یا هر موجود متحرک دیگری (target) را تشخیص داده و دنبال کند. ردیابی هوشمند، دوربین را قادر می‌سازد تا متوجه نوع حرکت نیز بشود. زمانی که شخصی در اتاق کنترل شیء متحرکی را در تصویر ببیند، تنها با یک کلیک می‌تواند حرکت آن را دنبال نماید.

سبد محصولات BOSCH Security

در ادامه، آقای Krishnan به معرفی و تشریح محصولات و فناوری‌های جدید بوش پرداخت و گفت: دوربین‌های IP کمپانی BOSCH به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از دوربین‌های ثابت، PTZ و پانورامیک. دوربین‌های ثابت از دوربین‌های پایین‌رده سری 2000 برای مصارف شخصی و خانگی گرفته تا دوربین‌های رده بالاتر سری 4000، 5000، 6000، 7000، 8000 و 9000 را شامل می‌شود. این تقسیم‌بندی بر اساس توان پردازش تصویر دوربین می‌باشد؛ به عنوان مثال، توان پردازش تصویر، میزان فشرده‌سازی و آنالیز تصویر در سری 8000 از سری‌های قبلی خود بیشتر است. مدل‌های 6000 و 7000 کاملاً هم‌رده و مشابه یکدیگر هستند با این تفاوت که نوع آنالیز تصویری سری 6000 پایه و در سری 7000 هوشمند می‌باشد. سری 8000 و 9000 نیز شامل رزولوشن تصویر 4K می‌شود. دوربین‌های PTZ عبارتند از مدل‌های 4000، 5000، 7000 (سری MIC) و غیره. دوربین‌های پانورامیک که هیچ نقطه کوری در محیط باقی نمی‌گذارند، عبارتند از مدل‌های سری 5000 با رزولوشن 5 مگاپیکسل، 6000 و نیز سری 7000 با رزولوشن 12MP. قابل ذکر است که هر سه سری در مدل‌های Indoor و Outdoor ارائه شده اند. دوربین‌های سری MIC جزو دوربین‌های خاص (special  camera) بوده و دوربینی کاملاً صنعتی و مناسب برای شرایط سخت است. بدنه‌ی این سری دوربین‌ها با داشتن انواع و اقسام استانداردها، نسبت به خورندگی و آسیب‌های شدید مقاومت بسیار بالایی دارد. این دوربین‌ با قابلیت Starlight بالا می‌تواند در لوکس‌های نوری بسیار پایین نیز تصویربرداری کند و سری Starlight 7000 HD نام ‌دارد. چهار ویژگی موجود در دوربین‌ها مجموعاً و به‌اختصار DORI نامیده می‌شود که مخفف کلمات Detection، Observation، Recognition و Identification می‌باشد و مقدار آن به مدل لنز، میدان دید و رزولوشن دوربین بستگی دارد.

کاهش پهنای باند

آقای ویجی کریشنان گفت: فناوری‌هایی که کمپانی BOSCH Security برای کاهش پهنای باند و فشرده‌سازی در حال حاضر استفاده می‌کند فناوری‌های H.264 و IDNR (کاهش نویز داینامیک هوشمند) هستند. Krishnan افزود: فناوری‌های آینده‌ی بوش که در چند ماه آتی در محصولاتِ رونمایی شده خودنمایی خواهند کرد عبارتند از H.265 و Intelligent Streaming که مجموعاً پهنای باند را تا 80 درصد کاهش می‌دهند. Intelligent Streaming یک قابلیت مربوط به نرم‌افزار BVMS می‌باشد که قابلیت‌های High resolution و Low resolution را در دوربین به‌کار می‌برد تا از سخت‌افزار به‌صورت بهینه‌تری استفاده کند و در نهایت پهنای باند را کاهش دهد.

نرم‌افزار BVMS

سپس آقای کریشنان در رابطه با نرم‌افزار بوش تحت عنوان BVMS (BOSCH Video Management Software)e توضیحاتی ارائه کرد و گفت: نرم‌افزار BVMS دارای چند بخش متعدد است که یک بخش آن مدیریت تصویر یا VRM نام دارد و بخش دیگر آن مدیریت آلارم و سیستم اعلام هشدار را دربر می‌گیرد. VRM مخفف Video Management System مدیریت ضبط ویدئو را عهده دار می‌باشد و قادر است تا 2000 دوربین را بر روی یک سرور مدیریت کند. در شماره‌ی قبلی مجله‌ی دنیای حفاظت مشخصات فنی نرم‌افزار BVMS به تفصیل، معرفی و تشریح گردید. از قابلیت‌های کلیدی این نرم‌افزار می‌توان به مدیریت نامحدود دوربین تحت شبکه، تغییر هوشمند ابعاد تصویر در live stream، آنالیز هوشمند تصاویر با forensic search، یکپارچه‌سازی تصاویر، پشتیبانی از سایر دوربین‌ها، مدیریت روی تمامی امکانات سخت‌افزاری تحت پوشش و رمزنگاری بسیار پیشرفته در تبادل اطلاعات بین دوربین‌ها و سرور مرکزی اشاره کرد.  در پایان این کارگاه آموزشی، آقای Krishnan به ارائه‌ی توضیحاتی کاملاً تخصصی و فنی در حوزه‌ی سیستم‌ها و تجهیزات نظارت تصویری پرداخته و به سؤالات مدعوین در این زمینه پاسخ داد.

ثبت یک پاسخ