۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

معرفی راهکارهای كمپاني Salto در کارگاه آموزشی شرکت تکلاد کنترل

به گزارش اختصاصی دنیای حفاظت، شرکت تکلاد در روز سه‌شنبه بیست تیر ماه 1396 اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی در دو بخش با موضوع کنترل دسترسی و معرفی فناوری‌های کمپانی Salto Systems کرد. در بخش ابتدایی این کارگاه که در محل شرکت تکلاد برگزار شد، مسئولین این شرکت و همین طور آقای Victor Hage از شرکت Salto برای حاضران که مسئولین هتل‌های مختلف کشور بودند، اقدام به سخنرانی و معرفی فناوری‌های جدید کردند. در بخش اول کارگاه، آقای ساسان حیدری، معرفی کوتاهی از شرکت تکلاد ارائه کرد. وی گفت: کاربران در ایران، شرکت تکلاد را به‌عنوان عرضه‌کننده‌ی محصولات اعلام و اطفای حریق می‌شناسند. در واقع هسته‌ی مرکزی این شرکت از 34 سال پیش و در سال 1363، با سیستم‌های اعلام و اطفای حریق آغاز به کار کرد.

شرکتی با سابقه‌ای طولانی

مسئولین شرکت تکلاد از حدود پانزده سال پیش کار در زمینه‌ی سیستم‌های کنترل دسترسی را شروع کردند. اما طی سال‌های گذشته، کارشناسان این شرکت در زیرمجموعه‌ی خود دو شرکت مجزا و مستقل ایجاد نمودند که شرکت اول تکلاد حریق و دوم تکلاد کنترل نام دارد. شرکت تکلاد کنترل در زمینه‌ی ارائه‌ی سیستم‌ها و راهکارهای کنترل دسترسی و تردد به فعالیت می‌پردازد. تعداد پرسنل شرکت تکلاد در حال حاضر حدود 215 نفر است که البته در پروژه‌های مختلف این عدد کم و یا زیاد می‌شود. این شرکت که تاکنون 1017 پروژه‌ی ملی را اجرایی کرده، در یازده استان مختلف کشور نمایندگی دارد و به وسیله‌ی این نماینده‌ها حدود سه هزار پروژه‌ی مختلف را در شهرهای کشور به اجرا درآورده است.

آقای حیدری در ادامه گفت: ما نمایندگی بیش از چهارده برند خارجی را در اختیار داریم که همگی به صورت انحصاری هستند. این شرکت‌ها محصولات کاملاً معتبری را ارائه می‌دهند و تنها به همین امر اکتفا نمی‌کنند، بلکه، راهکار عرضه می‌نمایند. برخی از این مجموعه‌ها حدود 150 سال قدمت دارند. وی همچنین در مورد برخی از پروژه‌های شرکتِ خود گفت: ما در بخش‌های مختلفی به اجرای پروژه مبادرت کرده‌ایم. سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات مالی، بیمارستان‌ها و مراکز دولتی، برج‌های مسکونی، صنایع، هتل‌ها، دانشگاه‌ها و ساختمان‌های اداری تجاری از جمله مکان‌هایی هستند که ما تجهیزات خود را در آنها نصب کرده‌ایم. شرکت تکلاد تاکنون بیش از 50 پروژه‌ی دولتی را به اجرا رسانده است. بانک‌های بسیاری نیز به سیستم‌های این شرکت مجهز شده‌اند. بانک مرکزی، بانک ملی و بانک سپه از جمله پروژه‌هایی هستند که ساختمان‌های مرکزی‌شان به سیستم‌های تکلاد تجهیز گردیده‌اند. بیش از شصت بیمارستان مختلف در مجموعه پروژه‌های اجرا‌شده‌ی تکلاد وجود دارند. همچنین در زمینه‌ی هتل‌های مختلف نیز، شرکت تکلاد، بالغ بر 100 هتل مختلف را به سیستم‌های خود مجهز کرده که چهارده هزار اتاق گوناگون را در بر می‌گیرند. از جمله‌ی این هتل‌ها می‌توان به مجموعه‌ هتل‌های Accor، روتانا، اسپیناس، پارسیان آزادی، برج‌های هتل استقلال در تهران و هتل بزرگ تهران ، هتل قصر طلایی، هتل لاله و هتل آرمان، هتل سارا و ایمان در مشهد، هتل صفایی یزد و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

پنج رکن اصلی سازمانی در شرکت تکلاد

شرکت تکلاد در چارت سازمانیِ خود پنج رکن اصلی دارد که همواره به آنها پرداخته می‌شود. این پنج رکن عبارتند از:

  • طراحی و مشاوره
  • ارائه‌ی تجهیزات
  • نصب و راه‌اندازی
  • آموزش
  • سرویس و نگهداری

فعالیت‌های تکلاد کنترل

در شرکت تکلاد کنترل، در دو زمینه فعالیت صورت می‌گیرد، اولی در مورد محصولات کنترل تردد و دیگری، سیستم‌های هوشمند مدیریت هتلداری. برای بخش هتلداری، این شرکت به عرضه‌ی سیستم‌های کنترل درب اتاق مهمان، سیستم‌های بک‌آفیس، سیستم‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، راهکارهای مدیریت اتاق مهمان (GRMS) و راهکارهای دیگر می‌پردازد.

امروزه هتل‌ها به استفاده از اطلاعات مرتبط با رفتار مهمانان روی آورده‌اند تا برای سرویس‌دهی بهتر به آنان استفاده شود. به عنوان مثال، مهمانی که به هتل می‌رود، دوست دارد صبح‌ها دمای اتاقش بین 21 تا 23 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

همچنین مایل است که روزنامه‌ی خاصی به اتاقِ وی آورده شود. وی می‌خواهد همیشه وقتی به هتل می‌آید، از مهمانداری، برایش خمیردندان بیاورند. سیستم‌های هوشمند مدیریت اتاق مهمان، این اطلاعات را ذخیره می‌نمایند و هر زمان، آن شخص به هر یک از هتل‌های زیرمجموعه‌ی این هتل برود، این اطلاعات برای ارائه‌ی خدمات بهتر به او مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه آقای حیدری راهکارهای مخصوص هتل‌ها را معرفی کرد. شرکت تکلاد در زمینه‌ی راهکارهای هتلی، به عرضه‌ی محصولات کمپانی Vivid انگلستان می‌پردازد که پانل‌های هوشمند مدیریت اتاق را تولید می‌نمایند.

برخی از پروژه‌های شرکت تکلاد در شهر مشهد بوده است. آقای حیدری در این مورد ابراز داشت: اگر در هتل‌ها از سیستم‌هایی استفاده کنیم که مهمانان با کاربری آن آشنایی نداشته باشند، در اولین اقدام، تلفن اپراتور را می‌گیرند و نحوه‌ی کار با سیستم سرمایش را می‌پرسند. اگر چنین موردی را در تعداد اتاق‌ها ضرب نماییم، هزینه‌ها و دردسرها افزایش می‌یابد. در نتیجه، یک هتل باید سطح اطلاعات مهمانان را در نظر بگیرد و در همین راستا می‌تواند صد اتاق معمولی، پنجاه اتاق پیشرفته‌تر و بیست اتاق کاملاً پیشرفته داشته باشد.

امروزه، در هتل‌ها دیگر نمی‌توان از یخچال‌های کمپرسوری استفاده کرد، چرا که هنگام استراحت، با سروصدا باعث ایجاد مزاحمت برای مهمان می‌شود. تکلاد نمایندگی IndelB ایتالیا را نیز در اختیار دارد که به تولید یخچال‌های جذبی و هتلی می‌پردازد. سیستم‌های هوشمند می‌توانند به سیستم اصلی GRMS گزارش دهند که مثلاً یک مهمان یک نوشابه‌ی بخصوصی را دوست دارد و هر زمان که به هتل مراجعت می‌کند، زنگ می‌زند و دو نوشابه از همان نوع را سفارش می‌دهد.

 در نتیجه، با این اطلاعات هر زمان که این شخص به یکی از هتل‌های زیرمجموعه مراجعه کرد، سه نوشابه‌ی همان نوع در یخچالِ وی قرار می‌گیرد. در نتیجه، همه چیز به سمت رضایت مشتریان پیش می‌رود.

شرکت تکلاد همچنین نمایندگی VTech را در اختیار دارد که دفتر مرکزی آن در هنگ‌کنگ بوده و گوشی‌های تلفن هتلی تولید می‌نماید. تلفن‌های این شرکت قابلیت‌های بسیاری دارند. برخی از انواع آنها در اتاق‌های کنفرانس قابلیت کاربری دارند. یکی از قابلیت‌های جالب این گوشی‌ها، ضدباکتری بودن آنها است. در نتیجه، گوشی‌های مذکور دارای نوعی پوشش ضدباکتری هستند که اجازه‌ی انتقال باکتری را نمی‌دهند.

عرضه‌کننده‌ی برتر سیستم‌های کنترل دسترسی در دنیا

سپس آقای Victor Hage، مدیر بخش خاورمیانه‌ی شرکت Salto Systems، به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد این شرکت و همین طور محصولات آن پرداخت: ما حدود هفت سال است که به صورت انحصاری با شرکت تکلاد همکاری داریم. پروژه‌های زیادی را نیز در شهرهایی از ایران اجرا کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به شهرهای مشهد و تهران اشاره کرد.

وی گفت: شرکت Salto Systems در سال 2001 در اسپانیا تأسیس شد. درست است که سابقه‌ی زیادی نداریم، اما مزیت شرکت ما آن است که هیچ سیستم قدیمی و از رده‌خارجی ندارد که بخواهیم راهکارهای جدیدی را جایگزین آنها کنیم. ما تنها فناوری RFID را در محصولاتِ خود ارائه می‌کنیم. در سال 2004، ما تنها 34 نفر کارمند داشتیم، اما امروزه، بیش از چهارصد نفر در شرکت ما فعالیت می‌کنند. حجم مبادلات شرکت بیش از صد و پنجاه میلیون یورو است. در اروپا سومین شرکت تولیدکننده‌ی تجهیزات کنترل دسترسی و در دنیا پنجم هستیم. تاکنون بیش از دو میلیون سیستم دسترسی را به فروش رسانده‌ایم و همچنین با پانزده هزار پروژه و پانزده میلیون کاربر در سراسر دنیا کار کرده‌ایم. همه‌ی محصولات ما در اسپانیا و در محل کارخانه تولید می‌شوند.

آقای Victor Hage همچنین در مورد جدیدترین فعالیتی که شرکت Salto دارد، گفت: در حال حاضر، شرکت ما راهکارهای موبایلی و ابری تولید می‌نماید، چرا که به نظرِ ما، آینده در اختیار این نوع راهکارها می‌باشد. در حال حاضر، ما حدود 60 نفر را در بخش تحقیقات و توسعه داریم که به صورت جدی مشغول تحقیق و مطالعه هستند و از این میان از سه سال قبل، حدود هفده نفر صرفاً بر روی راهکارهای موبایلی و ابری تحقیق می‌نمایند.

آقای Hage ادامه داد: ما تنها به فروش در بازار اسپانیا اعتقادی نداریم، روی تمامِ دنیا تمرکز کرده‌ایم و در حدود 97 کشور دنیا دفاتر فروشِ ما فعالیت می‌کنند و در نتیجه، در چهار قاره‌ی آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا به عرضه‌ی محصولات می‌پردازیم. ما پروژه‌های متعددی را در بخش‌های مختلف اجرایی کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به بخش‌های آموزش، حمل و نقل، سازمان‌های دولتی، خدمات بهداشت و درمان و همچنین بخش هتل‌داری اشاره کرد. در حوزه‌ی آموزش، دانشگاه‌هایی همچون Oxford، Cambridge و MIT در ایالات متحده و همین طور دانشگاه‌های بسیاری در دنیا و خاورمیانه به سیستم‌های ما مجهز شده‌اند. همچنین در بخش حمل و نقل نیز فرودگاه‌هایی از قبیل ترمینال‌های چهار و پنج فرودگاه هیثرو قابل ذکر هستند که در آن نزدیک به پنج هزار درب به سیستم‌های هوشمند مجهز شده‌اند. سازمان‌های دولتی بسیاری نیز به سیستم‌های ما مجهز شده‌اند. به عنوان مثال، تمامی ساختمان‌های پارلمان فرانسه با راهکارهای ما تجهیز گردیده‌اند. در بخش بیمارستان‌ها نیز فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌ایم.

یکی از بیمارستان‌های ابوظبی با اتاق‌هایی بسیار مجلل در حد پنج ستاره به سیستم‌های Salto مجهز شده است. ما همچنین در بسیاری از هتل‌های زنجیره‌ای و بزرگ دنیا حضور داریم.

راهکارهای جدید برای دنیای امروز

آقای Hage با اشاره به سیستم‌های امروزی کنترل دسترسی گفت: امروزه بسیاری از سیستم‌های کنترل دسترسی به سمت و سوی تجهیزات بی‌سیم پیش می‌روند. تمامی مؤلفه‌های تجهیزات ما به صورت بی‌سیم هستند. در سیستم‌های ما تعداد درهای بیشتری را می‌توان با سیستم‌ها کنترل کرد و این به معنای کاهش هزینه‌ها خواهد بود. همچنین نصب و نگهداری آنها بسیار کم‌هزینه است. از اینها گذشته، کاربر می‌تواند تمامی فرآیندهای کنترل دسترسی را بر روی کامپیوترِ خود مشاهده و یا آلارم آن را دریافت کند. اپراتور می‌تواند از راه دور کارت‌های ورود به اتاق مهمانان را لغو نماید. در نتیجه، دیگر نیازی نیست که مهمان کارت خود را تحویل دهد و آن کارت در ادامه با سیستم لغو شود، بلکه تمامیِ این روند از روی سیستم کامپیوتر و تنها با چند کلیک امکان‌پذیر است.

برخی از مهمانان شاید اتاقِ خود را دوست نداشته باشند. به عنوان مثال، شاید یک مهمان، بخواهد به جای منظره‌ی کوه، منظره‌ی دریا را ببیند. در سیستم‌های قدیمی، وی مجبور است که به پذیرش مراجعه کند، کارت خود را تحویل دهد و کارت دیگری را که مربوط به اتاق روبرو است، دریافت نماید. آقای Victor Hage در این باره می‌گوید: حالا با سیستم‌های آنلاین کنترل دسترسی، بعد از اینکه مهمان با پذیرش تماس گرفت و درخواستش را اعلام کرد، مسئول پذیرش می‌تواند با استفاده از کامپیوتر و تنها با چند کلیک، اتاق دیگری را به وی اختصاص دهد، بدون اینکه نیاز باشد تا شخص برای تحویل کارت به بخش پذیرش مراجعه نماید. ما در راهکارهای خود از دو فناوری استفاده می‌کنیم: فناوری NFC و BLE. فناوری‌های ما همچنین به صورت ابری و مبتنی بر Cloud کار می‌کنند. شاید برخی بگویند که راهکارهای ابری، ایمن نیستند. برخی از رقبای ما در شرکت‌های دیگر، اطلاعات را در فضای ابری ذخیره می‌کنند. اما در سیستم‌های ما، هیچ اطلاعاتی در ابر قرار نمی‌گیرند؛ بلکه از آنها تنها به عنوان پلی ارتباطی استفاده می‌شود.

وی در ادامه همچنین به معرفی برخی از قابلیت‌های کنترل دسترسی سیستم‌های شرکت Salto برای محیط‌های هتلی پرداخت. سیستم‌های این شرکت برای یک میلیون تراکنش در هتل‌ها قابل استفاده هستند و بعد از این مدت، می‌توان باتری آنها را تعویض و مجدداً سیستم را مورد استفاده قرار داد. این سیستم‌ها همچنین منطبق با استاندارد IP66 هستند.

این تجهیزات همچنین برای آسانسورها نیز قابل استفاده هستند. در سال‌های گذشته، آسانسورها به این شکل بودند که کاربر، وارد آنها می‌شد، دگمه‌ای را می‌زد و به طبقه‌ی خاصی می‌رفت. اما امروزه با کارت‌ها می‌توان دسترسی به طبقات مختلف را کنترل کرد. همچنین ساعات دسترسی به طبقات مختلف که دارای باشگاه و استخر هستند را می‌توان برای سیستم تعریف کرد. برخی از اتاق‌ها دارای درهای شیشه‌ای هستند که نباید هیچ گونه دریل‌کاری بر روی آنها انجام شود، سیستم‌های Salto‌ به راحتی بر روی این نوع درها قابل نصب هستند.

حدود نود درصد از سیستم‌های مدیریت پارکینگ دنیا، قابل نصب بر روی سیستم‌های Salto هستند. در صورتی که یک تولیدکننده‌ی داخلی در ایران سیستمی برای مدیریت پارکینگ تهیه کند، پروتکل‌های سیستم این کمپانی به صورت رایگان قابل انطباق با این سیستم‌ها هستند. این سیستم‌ها همچنین قابلیت یکپارچه شدن با سیستم‌های مدیریت اتاق هتل‌ها ساخت برندهای مختلف را دارند.

راهکارهایی سبز با قابلیت یکپارچه شدن

از نظر یکپارچه شدن با سیستم‌های نظارت تصویری، تجهیزات Salto با محصولات برندهایی همچون Milestone، Axis، Canon، Samsung، Hikvision و بسیاری برندهای دیگر یکپارچه می‌شوند. در حوزه‌ی آلارم نیز محصولات این شرکت با تجهیزات Honeywell، Siemens و بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی محصولات حریق قابل یکپارچه شدن است.

سیستم‌های Salto به گونه‌ای طراحی شده‌اند که معلولین جسمی به راحتی می‌توانند آنها را مورد استفاده قرار دهند. همچنین این محصولات دوستدار محیط زیست هستند و بخش‌های مختلف آنها به صورت کاملاً‌ سبز طراحی شده‌اند.

در انتهای این بخش، مهمانان حاضر، به طرح سؤالاتی پرداختند که آقایان Hage و ساسان حیدری پاسخگوی آنها بودند.

آموزش‌هایی برای طراحان و مشاوران کشور

بخش دوم کارگاه آموزشی با حضور مهمانانی از بخش طراحان و مشاوران، در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد. در این بخش، آقای ساسان حیدری، توضیحاتی در مورد شرکت تکلاد ارائه کرد. در ادامه، آقای Victor Hage به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد شرکت Salto و راهکارهای این شرکت پرداخت: ما در حوزه‌های مختلف به فعالیت و اجرای پروژه می‌پردازیم. این هفت حوزه عبارتند از: آموزش، حمل و نقل، ساختمان‌های تجاری، سازمان‌های دولتی، هتل‌داری و مهمانداری و بیمارستان‌ها. در دانشگاه Princeton ما حدود پانزده هزار در را به سیستم‌های خود مجهز کردیم. دانشگاه Royal Commission در عربستان که از نظر وسعت برای خود شهری به حساب می‌آید، از دیگر پروژه‌های ما است. وی همچنین در حوزه‌های دیگر تعدادی از پروژه‌های شرکت Salto را نام برد.

نصب ساده در کوتاه‌ترین زمان

در سیستم‌های کنترل دسترسی قدیمی، برای نصب راهکارها به سه تا چهار ساعت زمان نیاز بود. تمامی تجهیزات باید به خوبی نصب شوند، تنظیمات مختلفی باید برای آنها در نظر گرفته شود و نهایتاً زمانی لازم است تا ایمنی‌سازی‌های مورد نیاز در درها به کار رود. امروزه، شرکت Salto همین موارد را در وضعیت Offline می‌تواند نصب نماید. کارشناسان این شرکت، قفلی را بر روی یک در نصب می‌کنند که به صورت کامل آفلاین است. برخی از سیستم‌های این شرکت در دو تا سه دقیقه قابل نصب می‌باشند.

شرکت‌های معتبر در بازار، برای نصب پروژه‌ای با پانصد درب، به شش تا هشت ماه زمان و پنجاه کارمند برای اجرا نیاز دارند که هزینه‌ی بسیاری را ایجاد می‌کند. در صورتی که پروژه مخصوص نوسازی باشد، زمان بیشتری مورد نیاز است. اما، در شرکت Salto پروژه‌ای شش ماهه، در طی سه هفته تا یک ماه قابل نصب است و هزینه‌های آن در نهایت، یک سوم می‌شود.

برخی دیگر از انواع سیستم‌های شرکت Salto از نوع وایرلس است که با سرور ارتباط برقرار می‌نماید. در محیط‌های بسیار امنیتی، کاربران علاقه‌ای به مرتبط بودن همه‌ی درها ندارند. چرا که اگر یک در با مشکل مواجه شود، تمامی سیستم مختل می‌گردد. اما در سیستم‌های Salto، اگر سیستم یک درب دچار مشکل شود، از آنجا که به صورت ایزوله است، برای درب‌های دیگر اختلالی ایجاد نمی‌نماید. در این سیستم‌ها همچنین اگر شخصی بخواهد با یک فلز دربی را باز نماید، سیستم تشخیص می‌دهد و به اپراتور اعلام هشدار می‌نماید. راهکارهای ساخت این کمپانی به گونه‌ای هستند که امکان به‌کارگیری ریدرهای پارکینگ، سیستم‌های پلاک‌خوان، ریدرهای بیومتریک و حضور و غیاب یا هر ریدر ساخت شرکت‌های دیگر در آنها وجود دارد.

این سیستم‌ها امکان تعریف زمان برای دسترسی را نیز دارند. به عنوان مثال، کارکنان یک شرکت، از ساعت هشت صبح تا هشت شب امکان ورود به شرکت را دارند. در صورتی که بعد از این ساعت کسی بخواهد واردِ محل شود، سیستم آن را رویدادی غیرعادی برداشت می‌نماید. در این صورت چند اقدام صورت می‌گیرد. در مورد اول، آلارمی فعال می‌شود، اما با صدای بلند نیست و تنها گزارش آن ارسال می‌شود. همچنین می‌تواند به صورت یک ورودی آلارم نیز اعلام گردد. در این سیستم‌ها همچنین می‌توان حالت‌های دیگری را نیز تعریف کرد. به عنوان مثال، اگر رمز وارد شدن به محلی 1234 باشد و کاربر به خاطر تهدید شخصی مسلح 1235 را بزند، درها باز می‌شود، اما آلارمی برای اتاق کنترل می‌رود.

در سیستم‌های آفلاین هیچ ارتباطی با سرور برقرار نیست. در این سیستم‌ها از کارت‌های RFID استفاده می‌شود. تمامی طرح دسترسی سیستم به جای کنترلر و یا قفل روی کارت قرار می‌گیرد. مواردی همچون ساعت و زمان ورود، میزان دسترسی، استفاده از مؤلفه‌های بیومتریک و یا هر اطلاعات دیگری در این کارت‌ها آمده است. این نوع راهکارها زندگی ما را بسیار راحت می‌کنند. هنگامی که کارت به قفل‌های آفلاین نشان داده می‌شود، تمامی اطلاعات مربوط به گزارش‌گیری درونِ همان قفل ذخیره می‌شود و در عین حال، درونِ کلید و یا کارت نیز قرار دارد. در صورتی که بخواهیم دسترسی یک کارت را لغو کنیم، این کار را با کامپیوترها انجام می‌دهیم و در ادامه این فرمان به درهای آنلاین می‌رود. در نتیجه، می‌توان دسترسی‌ها را در سیستم‌های آفلاین نیز تغییر داد، بدون اینکه سیم یا کابلی مورد استفاده قرار گیرد.

در اینجا آقای Victor Hage مثال جالبی زد و سؤالی را مطرح کرد. وی گفت: فرض کنید شخصی به نام مصطفی از شرکت اخراج شده و کارت وی نیز بالطبع باطل شده است. وی می‌داند که اتاق سرور در کجای ساختمان قرار دارد و همچنین می‌داند اگر از در ورودی برود، سیستم‌های آنلاین از ورود وی جلوگیری می‌کنند. حال وی تصمیم می‌گیرد که از پنجره‌ی سالن وارد شود و مستقیم به سمت اتاق سرور برود و آن را به سرقت ببرد. با این پیش‌فرض که سیستم اتاق سرور آفلاین است و هنوز آپدیت نشده، آیا مصطفی اجازه‌ی ورود به اتاق سرور را دارد؟

وی در ادامه پاسخ این سؤال را به این ترتیب داد: در گذشته، اگر کسی را می‌خواستند اخراج کنند، کار بسیار مشکلی بود، باید تمامی کلیدها را از او پس گرفته و تمامی دسترسی‌های وی را به ساختمان از بین می‌بردند. اما امروزه با توجه به سیستم‌های کنترل دسترسی آنلاین، می‌توان شخصی را در خانه‌اش اخراج کرد و از همان جا به او گفت که دیگر به محل کارش نیاید. پاسخ سؤال مذکور خیر است. به دو دلیل: اگر کسی اطلاعات اتاق سرور را آپدیت نماید (که البته در این مورد صدق نمی‌کند)، از ورود مصطفی جلوگیری می‌شود. دلیل دوم جلوگیری از ورودِ وی آن است که مصطفی هنگام ورود کارتش را به سیستم‌های جلوی درِ ورودی نشان نداده است. در نتیجه، هیچ دری را به هیچ وجه نمی‌تواند باز کند. سیستم‌های دیگر به جز آفلاین و آنلاین، راهکارهای وایرلس هستند. این راهکارها بدونِ نیاز به سیم‌کشی می‌توانند اطلاعات را به گیت‌وی‌ها ارائه نمایند. البته تمامی قفل‌های شرکت Salto به صورت ذاتی وایرلس هستند. در این نوع راهکارها نیز امکان گزارش‌گیری و کنترل همه‌ی موارد وجود دارد.

لایه‌های امنیتی اضافه

در سیستم‌های دسترسی Salto لایه‌ی امنیتی دیگری نیز به لایه‌های قبلی اضافه شده است. این لایه‌ی امنیتی هنگامِ شروع ارتباط بین دو سیستم است. در این روش، همواره زمانِ شروعِ ارتباط بین سیستم‌ها، پروتکل‌ها تغییر می‌کنند. برای مثال، ما هر دو یک کتاب مشترک داریم. من می‌گویم، کتاب را باز کنید، صفحه 230، پاراگراف سه، خط دوم، کلمه‌ی پنجم چیست؟ مثلاً توت‌فرنگی است. اگر این کلمه در هر دو کتاب یکی بود، ارتباطِ ما شروع می‌شود. در آن صورت اگر سیگنال باز شدن در ارسال شود، درها باز می‌شوند. بار دیگر هنگامی که سیگنال دیگری برای درها ارسال می‌شود، رمز عبور عوض شده است. کتاب را باز کنید، صفحه‌ی اول از فصل اول، خط بیست و ششم، کلمه‌ی ششم، این کلمه چیست؟ قهوه. اگر این کلمه یکی باشد، ارتباط آغاز می‌گردد. اگر در سیستم مقابل اینبار نیز کلمه‌ی توت‌فرنگی باشد، ارتباط برقرار نمی‌شود. این لایه‌ی امنیتی چیزی است که باعث شده تا سیستم‌های Salto در مکان‌های حساس از قبیل پارلمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها و دیگر مکان‌های مهم مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس استانداردهای جهانی، می‌توان این سیستم‌ها را به شکلی برنامه‌ریزی کرد که هنگام آتش‌سوزی درها از هر دو سمت باز شوند. در عین حال شرکت Salto، برای همه‌ی انواع درها از قبیل در چوبی، فلزی، گردان، شیشه‌ای، درهای اضطراری و یا هر نوعِ دیگری یک نوع قفل ویژه دارد. تمامیِ این انواعِ قفل‌ها در همه جا به سیستم مرکزی پاسخگو هستند. اگر دفتر مرکزی در تهران باشد، تمامی سیستم‌ها از شهرهای دیگر از جمله مشهد، تبریز، اصفهان و یا شیراز با سیستم مرکزی ارتباط برقرار می‌نمایند و با تنها یک نرم‌افزار کنترل می‌شوند.

شرکت Salto همچنین نرم‌افزارهای تجاری (Enterprise Software) نیز ارائه می‌نماید. در این نوعِ نرم‌افزار، سیستم‌های شرکت‌های دیگر نیز با راهکارهای کنترل دسترسی یکپارچه می‌شوند. نرم‌افزارهای تجاری به گونه‌ای هستند که می‌توانند ورودی‌های آلارم‌های هر نوع دستگاهی را مدیریت نمایند.

در انتهای کارگاه آموزشی حاضران سؤالات خود را مطرح کردند و آقای Victor Hage به این موارد پاسخ داد.

ثبت یک پاسخ