۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

معرفی محصولات Videotec برای صنعت نفت و محیط‌های خاص

به گزارش اختصاصی دنیای حفاظت، شرکت حفاظت الکترونیک عرفان، نمایندگی كمپاني Videotec ، سمینار و کارگاه آموزشی این کمپانی را در روزهای سوم و چهارم مرداد ماه برابر با 25 و 26 جولای 2017 برگزار نمود. در این سمینار آقایان انریکو برتانی Enrico Bertani و نیکلا ریسی Nicola Risi از کمپانی Videotec به ارائه توضیحات فنی و تخصصی محصولات این کمپانی پرداختند.

معرفی کمپانی Videotec

آقای Nicola Risiدر ابتدای سخنان خود گفت: سال‌های زیادی‌ است که ما با شرکت عرفان کار می‌کنیم و از طریق این شرکت در بازار ایران حضور داریم. کمپانی Videotec یک شرکت 100 درصد ایتالیایی و کاملاً خصوصی است و کلیه‌ی محصولات آن به‌طور کامل در ایتالیا طراحی، تولید و به نقاط مختلف جهان ارسال می‌گردد. شرکت Videotec با حدود 30 سال سابقه در زمینه‌ی سیستم‌های امنیتی، در تولید محصولاتی مختص شرایط بحرانی تخصص ویژه‌ای به‌دست آورده است.

محصولات Videotec در شرایط گوناگون

آقای Risi در ادامه تشریح کرد: این محصولات برای استفاده در شرایط و موقعیت‌های مختلفی طراحی می‌شوند:

  1. شرایط آب و هوایی سختی همچون دمای بسیار بالا، بارش شدید باران، بادهای ساحلی بسیار شدید که منجر به ارتعاش دوربین‌ها می‌شود، همگی می‌توانند صحت عملکرد دوربین‌های نظارت تصویری را تهدید کنند. کمپانی Videotec محصولاتی عرضه‌ می‌کند که در سخت‌ترین شرایط، تصاویری باکیفیت ارائه می‌نمایند. به‌عنوان مثال می‌توان به سکوهای نفتی اشاره کرد که در میان دریا واقع شده‌اند؛ فضایی که اتمسفر آن مملو از نمک است. محفظه‌های Videotec که برای این شرایط طراحی شده‌اند از جنس استیل ضد زنگ یا stainless steal هستند که از اکسید شدن و سایش تجهیزات، جلوگیری به عمل می‌آورند. از دیگر شرایط جویِ دکل‌های نفتی دریا می‌توان طوفان‌های شدید را نام برد که منجر به بالا رفتن امواج دریا تا ارتفاع بسیار زیادی می‌شود. مناطقی همچون صحرا با آب و هوای به‌شدت گرم نیز از دیگر نمونه‌هایی هستند که اهمیت محصولات این کمپانی را اثبات می‌کنند.
  2. حفاظت پیرامونی مورد مهم دیگری است. در این مورد تجهیزات باید تشخیص افراد را پیش از رسیدن به فنس‌ها امکان‌پذیر سازد. در این شرایط ارسال هرچه سریع‌تر تصاویر با کیفیت به اتاق کنترل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا عملیات لازم برای جلوگیری از ورود غیر مجاز فرد یا افراد به داخل محوطه صورت گیرد؛ حفاظت پیرامونی می‌تواند مکان کوچکی همچون ساختمان سازمان ملل باشد که از نظر امنیتی شرایط بسیار ویژه‌ای داشته و از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و یا منطقه‌ای وسیع همچون مرز بین دو کشور که لازم است در آن از ورود اشرار به کشور جلوگیری شود. محصولات Videotec برای شرایط گوناگون محیطی مناسب هستند.
  3. حمل و نقل ریلی به دلیل حرکت سریع قطارها اهمیت زیادی دارد و باید از سالم بودن مسیر، اطمینان حاصل نمود. مثلاً در ابتدا و انتهای تونل‌ها باید دوربین نصب کرد تا از ورود انسان‌ها یا حیوانات به داخل تونل جلوگیری شود.
  4. سایر مکان‌های ویژه‌ای که نظارت تصویری در آن‌ها از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است عبارتند از: استادیوم‌های ورزشی از جمله استادیوم‌های فوتبال، به سبب حضور حجم بسیار بالای جمعیت در فضایی کوچک؛ زندان‌ها و لزوم اشراف بر هر دو محیط بیرونی و داخلی، کنترل شهری و به ویژه در شهرهای بزرگ جهت نظارت بر مکان‌های حساسی همچون میدان‌ها و پارک‌ها، پارکینگ‌های عمومی که حساسیت این مورد به جهت با ارزش بودن اتومبیل‌ها می‌باشد، پل‌ها: به خصوص پل‌هایی که وسایل نقلیه از آن عبور می‌کنند و می‌بایست از نظر ترافیکی نظارت شوند و یا پل‌های متحرک که باید از باز بودن کامل آن‌ها اطمینان حاصل کرد. برای پل‌هایی که بالای دریا بنا شده‌اند لازم است برای دوربین‌ها از محفظه‌های استیل ضد زنگ استفاده نمود، فرودگاه‌ها: در حداکثر درجه امنیتی قرار دارند. امنیت فرودگاه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود؛ محیط داخلی برای امنیت مسافران و محیط وسیع خارجی برای امنیت هواپیماها، کنترل ترافیک اتوبان‌ها و جاده‌ها: که نیازمند همکاری مستقیم اتاق کنترل با پلیس راهنمایی رانندگی می‌باشد، نیروگاه‌های برق فشار قوی: که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، اسکله‌های گمرکی: به سبب تردد بسیار بالای کانتینرهای انتقال کالاها، افراد و سایر وسایل نقلیه.
  5. صنعت نفت و گاز: حساسیت این بخش در احتمال زیاد بروز انفجار است که تجهیزات Videotec در نهایت منجر به جلوگیری از بروز اینگونه حوادث می‌شود. از جمله تجهیزات مهم در این زمینه می‌توان به خطوط لوله و دریل‌های حفاری اشاره نمود.

در تمامی موارد مذکور، نظارت شبانه روزی بسیار مهم و ضروری بوده و دوربین‌ها می‌بایست در مقابل شرایط نامساعد محافظت شوند.

معرفی محصولات جدید

آقای Nicola Risi به برخی از فناوری‌های جدید ویدئوتک اشاره کرد و گفت: کمپانی Videotec خانواده‌ای بزرگ از دوربین‌های ثابت و PTZ و همینطور واشرهایی برای شستشوی لنزها را ارائه کرده است. دوربین‌های  PTZ Videotec محصولاتی هستند که در محیط‌های خطرناک نیز به‌خوبی کار می‌کنند و حتی در شب نیز تصاویر باکیفیتی را حتی از فواصل چند کیلومتری ارسال می‌نمایند. این امکان ارسال تصویر از فاصله‌ی چند کیلومتری به افراد کمک می‌کند تا زمانی که مثلاً اتومبیلی مشکوک شناسایی می‌شود، زمان کافی برای ارسال نیروهای امنیتی و پلیس و پیشگیری از بروز خطرات وجود داشته باشد.

وی افزود: محصولات جدیدی که در ماه اکتبر معرفی خواهند شد عبارتند از: 1- محفظه‌ای ضد انفجار که در حال گرفتن گواهینامه‌های مختلف است. این محفظه ابعاد کامپکت و کوچکی داشته و به قابلیت‌هایی همچون امکان نصب بر روی دوربین‌های Full HD، زوم 3X  در روز و 10X  در شب، قابلیت عملکرد در مناطق بسیار سرد تا منفی 40 درجه و در مناطق بسیار گرم تا 65 درجه سانتیگراد مجهز می‌باشد. در نتیجه این محصول برای مناطق جنوبی کشور و نیز مناطق کوهستانی کاربردی است؛ 2- بدنه‌ای ثابت در اندازه‌ای نسبتاً کامپکت می‌باشد که کیفیت تصاویر آن نیز Full HD است. این محصول نیز قابلیت مقاومت در بازه‌ی دمایی منفی 40 درجه تا مثبت 65 درجه سانتیگراد را دارد. تنظیم این محصول از طریق کابل امکان‌پذیر بوده و برای بررسی تنظیمات، نیازی به حضور نصب کننده نخواهد بود؛ 3- دوربینی با قابلیت زوم بیشتر و بدنه‌ای بزرگ‌ می‌باشد. این محصول، دوربین PTZ Videotec می‌باشد که سرعت عملکرد آن تا 100 درجه بر ثانیه بوده و قادر است به صورت عمودی (بالا و پایین) حرکت کند و بالاتر از خط افق را نیز نشان دهد، به‌راحتی نصب می‌شود. کشور چین با اینکه در این زمینه تولیدات متنوعی دارد، اما در تأسیسات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی خود، برای حوزه‌ی نفت و گاز و پتروشیمی خود از تجهیزات Videotec  به‌خصوص محفظه‌ی دوربین‌های PTZ Videotec استفاده می‌کند؛ 4-تجهیزات و واشرهای مخصوص شستشوی لنز دوربین که پمپ‌های این واشرها از اتاق کنترل قابل هدایت است. 5- محصولی مخصوص محیط‌های نسبتاً کوچک اما با قابلیت زوم بسیار قوی که در مرزها، برای حفاظت از جنگل‌ها گزینه‌ای بسیار مناسب به شمار می‌رود. در بخش کنترل ترافیک، این دوربین مثلاً از فاصله‌ی 400 متری اتومبیل را تشخیص داده و جزئیات آن را نشان می‌دهد. اگر پلیس بخواهد در محدوده‌ای خودروها را شناسایی کند، با این دوربین می‌تواند خودروهای در حال تردد را مشاهده و پلاک آن‌ها را تشخیص دهد. این محصول قادر است یک انسان را از فاصله‌ی 5 کیلومتری تشخیص دهد. بنابراین در مناطق مرزی می‌توان افرادی را که احتمال دارد به خاک کشور حمله کنند، از فاصله‌ی 5 کیلومتری تشخیص داده و از نفوذ آنان جلوگیری نماید. همچنین از فاصله‌ی 3 کیلومتری جنسیت افراد نیز قابل تشخیص خواهد بود. از جمله موارد کاربرد این دوربین‌ها، شهرهایی هستند که نقاط حائظ اهمیت بسیاری دارند و برای جلوگیری از آسیب رساندن به آنها وجود این دوربین‌ها از فواصل دور، امنیت و اطمینان بیشتری را ارائه خواهد داد.

وی با اشاره به توزیع محصولات Videotec به بیشتر کشورهای جهان و کاربری در پروژه‌های متعدد، گفت: این محصولات تقریباً با تمامی شرایط آب و هوایی سازگار است و به کشورهایی نظیر سوریه، عربستان سعودی، ایران، شرق آسیا، کره و ژاپن صادر می‌شود.

آزمایشات استاندارد بر روی محصولات استاندارد

آقای Nicola Risi  در نهایت تعدادی از آزمایشاتی که بر روی دوربین‌های Videotec پیش از ورود به بازار انجام می‌شود را نام برد: از جمله آزمایشاتی که محصولات کمپانی ما پشت سر می‌گذارند، تست IP یا آزمون معروف به عدم نفوذ آب به داخل دوربین است.

در این تست آب با فشار بسیار زیاد، با سرعت 100 لیتر در دقیقه و از تمامی جهات به دوربین پاشیده می‌شود.

در پایان تست، محفظه دوربین باز می‌شود و در صورت عدم مشاهده‌ی آب، محصول، این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

تست باد برای دوربین‌هایی که در محیط‌های بادگیر (با حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت) نصب می‌شوند، صورت می‌گیرد. تست سوم تستی سخت‌افزاری است. در این تست دوربین روی صفحات لرزشی نصب می‌گردد و در پایان، می‌بایست بدون هیچگونه مشکلی به ضبط تصاویر ادامه دهد.  تمامی این آزمایشات بر روی همه‌ی محصولات Videotec انجام می‌شوند و فقط مختص تعداد بخصوصی از آن‌ها نیست.

محفظه‌های Videotec و محیط‌های پرخطر

آقای Enrico Bertani، مدیر پشتیبانی فنی و مشاور فنی Videotec، محیط پر خطر را تعریف نمود و گفت: محیط‌های پر خطر محیط‌هایی هستند که هر لحظه امکان بروز انفجار در آن‌ها وجود دارد؛ همچون تصفیه خانه‌ها، سکوهای نفتی، لوله‌های انتقال، کارخانه‌های پتروشیمی و در بعضی مواقع کارخانه‌های تهیه و تولید مواد غذایی. در این محیط‌ها حجم گاز و بخار گازهای قابل اشتعال در مدت زمان مشخص، از سطح طبیعی و معمول بالاتر است. وی افزود: برای تشخیص محیط‌های خطرناک استانداردهای بین‌المللی وجود دارد. دو استاندارد حائظ اهمیت در این حوزه استانداردهای ATEX و IECEx نام دارند. معمولاً محصولاتی که با این دو استاندارد تأیید می‌شوند، تقریباً در تمام مناطق جهان با شرایط تست شده قابل استفاده و کاربردی خواهند بود، برخی کشورها نیز استانداردهای مخصوص به خود را دارا می‌باشند. استاندارد ATEX محیط‌های پر خطر را به بخش‌ها و درجات مختلف تقسیم‌بندی می‌کند که به مدت زمان انتشار گازهای اشتعال‌زا و خطرات ناشی از آن‌ بستگی دارد. مثلاً محیط خطرناک محیطی است که گازهای قابل اشتعال به مدت طولانی در فضای آن موجود باشد که برای گازها و بخارات گازها zone0 و برای گرد و غبار قابل احتراق zone20 در نظر گرفته شده است.‌ در محیط‌های کاری طبیعی، فضا و اتمسفر قابل انفجار وجود دارد اما مقدار آن بالا نیست؛ در این حالت، این رقم در زمینه گازها zone1 و در زمینه گرد و غبار zone21 می‌باشد. حالت دیگری که خطر کمتری دارد و مقدار گازهای خطرناک در محیط کمتر است، zone2 و zone22 می‌باشد. تجهیزات Videotec این قابلیت را دارند که در محیط‌های با زون 1-21 و 2-22 به‌کار روند. بر روی تمامی محصولات الکترونیکی طراحی شده برای اینگونه محیط‌ها که دارای لیبل ضد انفجار هستند، نشانه‌‌ها و علامت‌هایی قابل مشاهده است. این علامت‌ها مشخص می‌کنند که محصول برای چه محیط‌هایی مناسب است.

استاندارد ATEX محیط‌های پرخطر را شناسایی می‌کند

آقای Bertani افزود: استاندارد ATEX محصولات را به سه گروه تقسیم‌بندی می‌کند. گروه اول تجهیزات مورد استفاده در معادن می‌باشد؛ گروه دوم مشخص کننده نوع گاز و بخارات گازی در محیط‌هایی غیر از معادن است که بر اساس انواع گازها سه زیرمجموعه دارد و گروه سوم گرد و غبارهای قابل اشتعال را شامل می‌شود که این گروه نیز خود به سه بخش تقسیم می‌شود. در مبحث گازها، استاندارد ATEX سه سطح امنیتی را مشخص نموده است. به‌عنوان مثال سطح 2D یا 2G به معنی سطح امنیتی بالا می‌باشد.

از میان انواع پروتکشن‌های به‌کار رفته توسط استاندارد ATEX می‌توان به Exd و Exe برای گازها، بخارات گازها و گرد و غبار به‌عنوان پرکاربردترین‌ها اشاره کرد. وجود این پروتکشن‌ها در محفظه‌ی دوربین موجب می‌شود تا بروز هر اتفاقی در داخل دوربین هیچ‌گونه تأثیری روی محیط خارجی نگذارد. وی به اهمیت دما در این مورد اشاره کرد و گفت: اهمیت دما به این دلیل است که برخی گازها و بخارات گازها در دماهای مشخصی منفجر می‌شوند.

بنابراین دمای سطح محفظه‌ی دوربین نباید از آن دمای مشخص بالاتر رود. برای اطمینان از شرایط محیط و میزان خطرات موجود می‌بایست آزمایشات متعددی صورت گیرد. محفظه‌های Videotec در صورت بروز انفجار در داخل دوربین (به دلیل افزایش دما و وجود گازهای اشتعال‌زا) قادرند حرارت را کنترل نموده و به محیط بیرونی انتقال ندهند.

تشریح فنی محصولات

اولین خانواده از محصولات Maximus محصولات MPX HD می‌باشد. این محفظه‌ها PTZ بوده و علاوه بر چرخش افقی 360 درجه، تا مثبت و منفی 90 درجه قابلیت حرکت عمودی به بالا و پایین را دارند. میزان زوم نیز بر اساس نوع دوربینی که داخل این محفظه‌ها قرار می‌گیرد متغیر است. این دوربین‌ها در محیط‌هایی نظیر سکوهای نفتی، سکوهای بارگیری، ترمینال‌ها و نیز صنایع غذایی به‌کار می‌روند و گواهینامه‌های اروپا، روسیه، برزیل، چین و غیره را کسب نموده اند. کلاس دمایی این محصول، P6 برای گازها و T85 درجه برای گرد و غبار می‌باشد؛ به عبارت دیگر سطح بیرونی محفظه در حین عملیات هیچگاه از 85 درجه سانتیگراد گرم‌تر نخواهد شد. این مدل همچنین به گواهینامه IP66، بدنه stainless steal مدل 616L و مقاوم در برابر خوردگی و شیشه پاک کن برای تمیز نگه داشتن لنز، به همراه واشر پمپ‌های Videotec مجهز می‌باشد. سرعت حرکت دوربین از 1/0 درجه تا 100 درجه بر ثانیه متغیر است که قابلیت دنبال کردن اشیا با سرعت بالا را ارائه می‌دهد. از نظر منبع تغذیه سه مدل مختلف در ولتاژهای 24، 120 و 220 ولت AC موجود است که بدون کابل نیز قابل استفاده می‌باشد. آقای  Bertaniبه دو محصول دیگر در خانواده Maximus که دو دوربین ثابت با مدل‌های NVX و NVXHD هستند اشاره کرد و افزود: این مدل نیز کاربری‌های مشابه مدل PTZ را دارد، یعنی سکوهای نفت و گاز، پتروشیمی و غیره. این محصول نیز تقریباً تمامی گواهینامه‌ها و certificate ها را دارا می‌باشد و در اکثر نقاط قابل استفاده می‌باشد، گواهینامه‌هایی مخصوص دما نیز دریافت کرده نموده، از جمله گواهینامه T5 با قابلیت تحمل دما تا 65 درجه سانتیگراد و T6 تا 85 درجه سانتیگراد. این دوربین‌ها نسبت به مدل قبلی مقاومت بالاتری در برابر نفوذ آب دارند. زیرا علاوه بر داشتن گواهینامه IP66، استاندارد IP68 را نیز دارد، یعنی می‌توان دوربین را در زیر آب نصب کرد. همچنین در حوزه‌ی نفت و گاز گواهینامه IP69 را نیز دارا می‌باشد. بنابراین دوربین را می‌توان با پمپ‌های آب فشار قوی شستشو داد. بدنه‌ی این دوربین نیز از جنس stainless steal 616L می‌باشد که در مقابل خوردگی مقاومت منحصر به‌فردی دارد. بر اساس استاندارد ISO 11228-1 این دوربین به‌راحتی، توسط یک نفر و بدون نیاز به هیچ ابزار یا شخص دیگری جهت بلند کردن دوربین، نصب می‌شود (دوربین تنها 8 کیلوگرم وزن دارد). منبع تغذیه این دوربین نیز مدل 12 تا 24 ولت BC و 24 ولت AC موجود است. مدل آنالوگ این دوربین نیز مشابه مدل PTZ آنالوگ می‌باشد، همراه با 36X  زوم اپتیکال و قابلیت فعال‌سازی برف‌پاک‌کن. یک مدل Full HD نیز دارد که در دو مدل 10X  زوم اپتیکال و 30X  زوم اپتیکال موجود می‌باشد. در این مدل نیز می‌توان از پمپ شستشو استفاده نمود. پایه‌های مخصوص نصب به سقف و دیگر سطوح نیز روی بدنه‌ی دوربین قابل مشاهده است. برای این مدل و سایر مدل‌های مذکور جهت داشتن استاندارد ATEX باید کابل اتصال به زمین نیز به دوربین وصل شود. بر روی بدنه‌ی دوربین تمامی علائم مربوط به استاندارد ATEX قابل مشاهده می‌باشد.

وی محصول مدل ULISSE2 را معرفی نمود و افزود: مهم‌ترین قابلیت این محصول آن است که امکان ضبط تصاویر با رزولوشن 4K  را دارا می‌باشد و قابلیت نصب پروژکتورهای IR را نیز دارد که موجب می‌شود در تاریکی مطلق نیز تصاویر با کیفیتی ارائه گردد. این پروژکتورهای IR بر روی محفظه‌ی دوربین PTZ نصب می‌شوند. بنابراین با حرکت دادن دوربین، این پروژکتورها نیز حرکت می‌کنند. ULISSE2 به شیشه پاک کن نیز مجهز است و به انواع پمپ‌های شستشو قابل اتصال می‌باشد. این همچنين دارای دمای عملکرد از منفی 40 درجه تا مثبت 65 درجه سانتیگراد، استاندارد IP66 و بدنه آلومینیومی است؛ بنابراین نمی‌توان محصول را در محیط‌های نزدیک به دریا نصب نمود. این محصول می‌تواند دائماً به صورت افقی 360 درجه و به صورت عمودی نیز از مثبت 90 درجه تا منفی 40 درجه حرکت کند.

لوازم جانبی Videotec

در پایان آقای  Enrico Bertani در مورد لوازم جانبی این کمپانی گفت: برای محصولات جدید Videotec می‌توان به‌عنوان لوازم جانبی از دوربین‌های Full HD IP استفاده کرد که قابلیت زوم 30X اپتیکال را دارد، به Privacy Masking Dynamic، قابلیت مه زدایی و stabilizer تصویر دیجیتال مجهز است. در شرایط محیطی بسیار گرم از بخش بالایی هاوزینگ می‌توان بهره برد که شیشه مخصوص ضد یخ را دارد و در نتیجه از یخ زدن شیشه جلوگیری می‌کند. پروژکتورهای IR و پمپ‌هایی با ظرفیت مخازن بین 5 تا 23 لیتر در مدل‌های مختلف و همچنین پایه‌های گوناگونی جهت نصب بر روی میله، دیوار و گوشه‌های دیوار، از دیگر لوازم جانبی Videotec به شمار می‌روند.

ثبت یک پاسخ