۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
نظارت تصویری

چالش‌هایی از جنس نرم‌افزار

در سال‌های اخیر، کمپانی‌های تولید و عرضه کننده‌ی نرم‌افزارهای نظارت تصویری، تمرکز ویژه‌ای بر پلتفرم‌های باز داشته اند؛ چرا که این موضوع برای کمپانی‌های تولیدکننده‌ی دوربین‌های نظارتی و حتی کاربران و مصرف‌کنندگان نیز حائظ اهمیت فراوانی بوده است. در حقیقت، کاربران خواهان آن هستند که نرم‌افزار نظارت تصویری مورد استفاده‌شان به سایر سخت‌افزارهای این حوزه از برندهای مختلف سازگار باشد. از سوی دیگر، با توجه به حملات سایبری گسترده‌ای که با سرعتی روزافزون سیستم‌های نظارت تصویری را تهدید می‌کنند، امنیت نرم‌افزارهای نظارت تصویری از حساسیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. بنابراین، مجله‌ی دنیای حفاظت به سراغ چند کارشناس مطرح از دو کمپانی صاحب نام و قدرتمند در زمینه‌ی تولید نرم‌افزارهای نظارتی رفته تا نظرات آنان را در مورد راه‌کارهای اخیر و تکنولوژی‌های آینده در بخش نرم‌افزارهای نظارت تصویری جویا شود.

Yannick Herve-Genetec

یانیک اروه، مدیر توسعه تجاری Genetec دستاوردهای سال گذشته را این‌گونه بیان کرد: در سال 2017 شاهد رشد نرم‌افزارهای نظارت تصویری بودیم. علاوه بر این در زمینه‌ی کنترل دسترسی نیز نرم‌افزارهایی ابداع و تولید شد و همچنین به سیستم‌های ابری دست یافتیم. به نظر من در سال‌های آینده رشد بیشتری به دست خواهد آمد و این پیشرفت تنها به نظارت تصویری محدود نمی‌شود، بلکه در یکپارچه‌سازی و یکی کردن انواع راه‌کارهای حفاظتی همچون حفاظت پیرامونی، رادارها و غیره با یکدیگر نیز نمود پیدا می‌کند.

وی، جدیدترین و کاربردی‌ترین استانداردهای فشرده‌سازی و کاهش پهنای باند در نرم‌افزارها را نام برد و گفت: با وجود استانداردهای اخیر فشرده‌سازی همچون H.265 و تلاش کمپانی‌های متعدد برای کاهش پهنای باند محتوای ویدئوهای خود، شاهد پیشرفت قابل قبولی در این زمینه هستیم. پهنای باند شبکه‌ها رو به کاهش است که در نهایت، حجم ذخیره‌سازی را نیز کاهش می‌دهد. سرعت سازگاری تجهیزات به فناوری H.265 آهسته است اما همچنان پیشرفت می‌کند. به موازات این فناوری، کمپانی‌های مختلف سعی کرده‌اند فناوری‌های دیگری را برای فشرده‌سازی ارائه دهند؛ همچون H.265+، Zipstream و غیره. مدیر توسعه تجاری کمپانی Genetec همچنین به معایب ویدئوآنالیتیک در نرم‌افزارهای نظارت تصویری اشاره نمود و اظهار داشت: از جمله معایب ویدئوآنالیتیک می‌توان به بالا بودن تعداد آلارم‌های اشتباه اشاره کرد که امیدواریم در آینده‌ی نزدیک این تعداد کاهش یابد تا کار برای اپراتورها نیز ساده‌تر گردد. همچنین با وجود فناوری‌های جدیدی همچون پلتفرم Mission Control که توسط کمپانی Genetec تولید شده و به اپراتورها در کاهش خطاهای سیستم کمک می‌کند، میزان صحت تشخیص و عملکرد ویدئوآنالیتیک ارتقا یافته است.

Firas Jadalla –Genetec

فیراس جادالا، مدیر منطقه‌ای Genetec در خاورمیانه، ترکیه و آفریقا پیشنهادات خود را برای افزایش بهره‌وری نرم‌افزارهای نظارت تصویری این‌گونه مطرح کرد: برای افزایش بهره‌وری VMS می‌توان گفت، هر چه کیفیت نرم‌افزارهای نظارت تصویری بالاتر باشد، نویز کمتری از دوربین‌های نظارتی به دست خواهد آمد. بنابراین بدون شک، این کاهش نویز منجر به افزایش بهره‌وری VMS خواهد شد. تمامی اجزای سیستم نظارت تصویری به یکدیگر متصل و مرتبط هستند. برخی دوربین‌ها خود به نوعی قابلیت فشرده‌سازی مجهز هستند که در نهایت منجر به کاهش پهنای باند مصرفی خواهد شد. بنابراین به نظر من باید چندین راه‌کار مختلف را با هم و در کنار یکدیگر به کار برد تا به بالاترین بهره‌وری ممکن دست یابیم.  وی در ارتباط با کاهش مشکلات ذخیره‌سازی گفت: راه‌کارهای متعددی برای کاهش پهنای باند و فشرده‌سازی هر چه بیشتر ارائه شده است که هر کدام بسته به نوع کاربرد، برای مصرف‌کنندگان به‌خصوصی مناسب است. عوامل مختلفی در کاهش پهنای باند نقش دارند که باید تمامی عوامل را در نظر گرفت تا نهایتاً به کاهش هزینه‌های کاربران کمک کند.

Christian Ringler –Milestone

کریستین رینگلر، مدیر فروش خاورمیانه کمپانی Milestone پیرامون نرم‌افزارهای باز گفت:در بازارِ نرم‌افزارهای حفاظتی هیچ نرم‌افزار بازی نداریم. زیرا نرم‌افزار باز بدان معناست که با داشتن پلتفرم باز بتواند بر روی تعداد بسیار زیادی سخت‌افزار فارغ از نوع و کمپانی سازنده‌ی آن، نصب و راه‌اندازی شود.

 وی همچنین افزود: در سال 2018 VMS به برنامه‌ای تبدیل می‌شود که قابلیت‌ پلتفرم باز در آن روز به روز ارتقا می‌یابد و با نرم‌افزارهای نظارت تصویری یکپارچه‌سازی خواهد شد و اینگونه می‌توانیم ببینیم که عملکرد VMS چگونه خواهد بود و چه تأثیری بر پیشرفت نرم‌افزارهای نظارت تصویری خواهد داشت.  آقای Ringler برای افزایش بهره‌وری VMS پیشنهاد کرد: باید مجدداً مسئله‌ی هوش مصنوعی و فناوری‌های مربوط به آن را مورد اشاره قرار داد. حال این سؤال را مطرح می‌کنیم که بهره‌وری به چه معناست؟ بهره‌وری در این مبحث، یعنی جمع‌آوری تعداد بسیار زیادی داده. در واقع شما حداکثر مقدار ممکن داده را جمع‌آوری می‌کنید. اما چگونه این داده‌ها را ارزیابی، آنالیز، تحلیل و بررسی کنیم؟ پاسخ به این سؤال، که با کمک هوش مصنوعی محقق خواهد شد، نکته‌ی اصلی در ارتقای بهره‌وری VMS خواهد بود. مدیر فروش خاورمیانه کمپانی Milestone نقاط ضعف نرم‌افزارهای نظارت تصویری را این‌چنین ذکر کرد: به نظر من مشکل و ضعف اصلی نرم‌افزارهای نظارت تصویری آن است که بازار به شدت رقابتی شده است. به عنوان مثال اگر به بازار ایران نگاه کنیم خواهیم دید که در این کشور نیز VMS تولید می‌شود؛ چند فروشنده‌ی مختلف که هر کدام محصول VMS خود را به فروش می‌رسانند. از یک سو بازار ایران بسیار بزرگ و وسیع است و از سوی دیگر پلتفرم‌های مختلفی به این بازار وارد می‌شوند و در نتیجه یافتن محصولی که ارزش بالاتری دارد و از استانداردهای لازم برخوردار است مشکل خواهد بود. وی در ارتباط با چالش فشرده‌سازی در نظارت تصویری متذکر شد: برای کاهش پهنای باند و مشکلات مربوط به ذخیره‌سازی، در حال حاضر فناوری و استاندارد H.265 موجود است که همه‌ی ما از آن بهره می‌بریم.

با کمک این استاندارد می‌توان پهنای باند را تا حد چشمگیری کاهش داد. اما از سوی دیگر چالشی که در این مسیر، پیش روی شما قرار خواهد گرفت، نیاز به پردازنده‌ی قوی در سیستم نظارت تصویری شماست. به بیان دیگر برای اینکه سیستم نظارت تصویری خود را به فناوری H.265 مجهز کنید، سیستم شما می‌بایست از عملکرد بالایی برخوردار باشد. در حال حاضر فناوری بهتری نسبت به H.265 برای فشرده‌سازی وجود ندارد، اما الگوریتم‌ها و اجزای زیادی به آن افزوده شده تا پیشرفته‌تر گردد و بازدهی آن افزایش یابد.

ثبت یک پاسخ