۹ فروردین ۱۴۰۳ |
حفاظت سایبریمقالات

آیا حافظه ی ابری می‌تواند دغدغــه‌های حــفاظتی مخابرات را برطرف سازد؟

امروزه تحول تکنولوژی، دانش محاسبات ابری را همراه با مزایای بسیاری که دارد برای صنعت مخابرات به ارمغان آورده، البته دغدغه‌های حفاظتی نیز از جمله دستاوردهای آن بوده است. لازم است که چالش‌ها مد نظر قرار گیرند و پیش از اینکه بر این صنعت تأثیر منفی و معکوس بگذارند، می‌بایست مورد بررسی قرار گیرند.

ارائه دهندگان خدمات ارتباط از راه دور که با پیشرفت تکنولوژی به طور مداوم با تغییرات سازگار می‌شوند، می‌بایست محاسبات ابری را به گونه‌ای انجام ندهند که درآمد بسیار بالایی داشته باشند اما دغدغه‌های حفاظتی آنان افزایش یابد. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که صنعت حفاظت چگونه می‌تواند با این دغدغه‌ها مقابله کند. در طول کمتر از دو و نیم دهه‌ی گذشته، بخش مخابرات و ارتباط از راه دور پیشرفت‌های چشمگیری را در تکنولوژی تجربه کرده و تحول غیر قابل تصوری رخ داده که شیوه‌ی زندگی مردم، ارتباط با یکدیگر و دسترسی آنان به اطلاعات را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این، بخش ارتباط از راه دور نوع و شیوه‌ی کسب و کار را به صورت زیربنایی تغییر داده، زیرا اکنون ارتباطات جهانی به گونه‌ای تغییر شکل یافته که در گذشته غیر قابل تصور بود. فناوری که توسط صنعت ارتباط از راه دور استفاده می‌شد نیز با تبدیل به خدمات 2G و سپس 3G و 4G با سرعت پیشرفت برق‌آسایی مواجه شده است. در حال حاضر، کشورهای گوناگونی در مرحله‌ی اجرای خدمات 5G هستند و انتظارات شهروندان و صاحبان کسب و کارها را افزایش داده‌اند. با این حال، ضروری است که از مزایا و معایب پیشرفت تکنولوژی در هر صنعتی آگاهی کامل داشته باشیم و این الزام برای صنعت مخابرات نیز مستثنی نیست. چرا که هر تغییری، مزایا، معایب و عواقبی با خود به همراه خواهد داشت. در صنعت مخابرات، تحول تکنولوژی منجر به هدایت این صنعت به سوی خدمات ابری شده، که مزایای فراوان خود را دارد اما دغدغه‌های حفاظتی آن نیز قابل ملاحظه می‌باشد. می‌بایست چالش‌ها را در نظر گرفت و پیش از بروز عواقب ناخوشایند و تأثیرات منفی، با آن‌ها به مقابله برخواست.

فرصت‌هایی برای مخابرات به لطف خدمات ابری

به منظور اطمینان از گذاری متعادل از یک نسل فناوری به نسل بعدی، ارائه دهندگان خدمات ارتباط از راه دور که اصطلاحاً TSP ها نامیده می‌شوند، می‌بایست برای حفظ سرعت متعادل، سرمایه‌گذاری فراوانی انجام دهند. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برای موفقیت و نوآوری مداوم لازم و ضروری است، چرا که در عوض تولیدکنندگان تجهیزات از مزایای آن بهره‌‌مند خواهند شد.

تمامی صنایع ماهیت‌های متنوعی دارند، این ماهیت‌ قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی را می‌سازد که به محصول نهایی امکان دستیابی به بازدهی مطلوب و مورد نظر تولیدکننده را می‌دهد؛ در واقع هدف، رسیدن محصول به دست مشتری است. اخیراً صنعت مخابرات برای کمپانی‌های OEM نظیر Nokia و Ericsson برپا شده تا هر زمان در تکنولوژی مخابرات پیشرفتی حاصل شد، بتوانند به سود بیشتری برسند. هدف از این کار آن است که ارائه دهندگان خدمات مخابرات موظفند تجهیزات را تهیه کنند و تمامی سیستم‌های داخلی خود را به کار بگیرند تا مشتریان را از مزایای به دست آمده برخوردار سازند.

با این حال، آیا این سیستم قصد دارد کل شیوه‌ی عملکرد صنعت مخابرات را از ریشه و اساس متحول سازد؟ پاسخ، ساده است، بله. نوع ساختار این صنعت و چگونگی عملکرد آن، تغییری جدی در صنعت ایجاد خواهد کرد؛ همانگونه که محاسبات ابری نیز متحول شده است. محاسبات ابری، استفاده از شبکه‌ی سرورهای از راه دور می‌باشد که در اینترنت جای می‌گیرد تا مدیریت، ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها را امکان‌پذیر سازد و در یک سرور یا کامپیوتر محلی فیزیکی مورد ارزیابی قرار گیرد. طی چند سال گذشته، محاسبات ابری دستخوش تحولات تکنولوژی خود شده است و در نتیجه‌ی آن خدمات، به صرفه، ایمن و کارآمد شدند. بیشتر ما در حال حاضر خدمات ابری را در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و کامپیوترهای خود به کار می‌بریم.

اخیراً دو سیستم یا رویکرد، عرضه شده که برای ارائه دهندگان خدمات مخابرات امکان استفاده از محاسبه‌ی ابری را مجاز می‌سازد تا بتوانند خدمات مخابرات را برای کاربران نهایی فراهم کنند. این دو رویکرد عبارتند از: شبکه‌های نرم‌افزاری تعریف‌شده‌ (SDN) و مجازی سازی نقش شبکه (NFV). SDN روشی را به کار می‌برد که از طریق آن مدیران شبکه مجاز خواهند بود عملکرد شبکه را به وسیله‌ی رابط‌های باز، اولویت بندی، کنترل، متحول و مدیریت کنند و این کار را با استفاده از پروتکل‌های بازی نظیر OpenFlow انجام دهند. از سوی دیگر، NFV یک مفهوم ساخت یا معماری شبکه است که فناوری‌های مجازی سازی IT را استفاده می‌کند تا تمامی سطوح نودهای شبکه را در اجزای سازنده‌‌ی قابل اتصال، مجازی سازی و خدمات اتصال را خلق نماید. NFV بر پایه‌ی سرور سنتی یا تکنیک‌های مجازی سازی همچون تکنیک‌های به کار رفته در IT اما متفاوت با آن است. NFV متشکل از یک یا چند ماشین مجازی می‌باشد که نرم‌افزار متفاوتی دارد و بر سرورها، سویچ‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی بزرگ یا حتی زیرساخت‌های محاسبات ابری پردازش انجام می‌دهد.

آشکارترین مزیت SDN و NFV آن است که این دو رویکرد، حداقل سخت‌افزار را به کار می‌گیرند و به نرم‌افزارهایی با جدیدترین و پرکاربردترین سخت‌افزار وابسته هستند که دائماً توسط خود ابر، ارتقا می‌یابد و به روز رسانی می‌شود. با تجهیز بخش میزبانی هواپیما به محاسبات ابری، هزینه‌ها، تلاش و انرژی بسیار کمتری صرف خواهد شد. به عنوان مثال، کمپانی Cisco روترهایی را همراه با تنظیمات سخت‌افزاری عمومی تولید می‌کند، در این مثال، کل سیستم مدیریت کنترل هواپیما می‌باشد که در سیستم ابری واقع شده است. از آنجا که ارائه دهندگان خدمات مخابرات می‌بایست در سیستم‌هایشان سخت‌افزار کمتری داشته باشند، امکان انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برایشان فراهم می‌باشد و از این رو مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری سنگین در بخش سخت‌افزار که با پیشرفت تکنولوژی منسوخ می‌شوند دیگر تولید نخواهد شد. این بدان معناست که ارائه کنندگان خدمات مخابرات در هزینه‌های اصلی و سرمایه‌ی خود، صرفه جویی خواهند کرد.

مزیت دیگر محاسبه‌ی ابری آن است که ارائه دهندگان خدمات ابری را قادر می‌سازد تا سخت‌افزار عمومی را برای پشتیبانی از تمامی تکنولوژی‌های جدیدی که نرم‌افزار آن‌ها را معرفی، اجرا و کنترل می‌کند، به کار ببرند. به عنوان مثال، استفاده از یک سخت‌افزار مشترک برای عملیات یا خدمات 5G امکان پشتیبانی از خدمات 6G را نیز فراهم می‌کند. اگرچه چنین رویکردی روی ارائه دهندگان خدمات مخابرات اثر می‌گذارد چرا که آنان در حال حاضر عملیات را اجرا می‌کنند، اما بازار این صنعت برای محاسبه‌ی ابر طی 5 سال آینده نزدیک به 100 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. بنابراین ورود چنین تکنولوژی‌هایی به صنعت مخابرات این صنعت را با تحول عظیمی مواجه می‌کند، که در این میان نرم‌افزار، نقشی برجسته‌تر را بازی می‌کند.

رویارویی با چالش‌ها

با تمام این تفاصیل، محاسبات ابری ما را با چندین دغدغه‌ی مهم مواجه می‌سازد. یکی از چالش‌های اصلی در معرفی یک سیستمی که در آن محاسبه‌ی ابری، سوق دهنده‌ی فناوری اجرا شده است و سخت‌افزار تضمین می‌کند که همه‌ی خدمات مربوط به تهیه و ارائه‌ی خدمات مخابرات در هیچ حالتی محدود نمی‌شوند. این ویژگی مخصوصاً با توجه به اینکه شبکه‌ها و سیستم‌های ارتباط از راه دور، از درون متصل می‌شوند، حائظ اهمیت می‌باشد و مسائل موجود در هر بخش از این زنجیره، تأثیری علت و معلولی بر کل مجموعه دارد.علاوه بر این، همانطور که پیش‌تر اشاره شد، صنعت مخابرات با بحث اتوماسیون در حال مبارزه و کشمکش می‌باشد که به منظور اجرای صحیح شبکه‌های ابری باید اصلاح شود. ارائه‌دهندگان خدمات مخابرات معمولاً داده‌های ثابتی را مدیریت می‌کنند، اما با داده‌هایی که به سرعت حرکت می‌کنند آنالیز فوری و آنی، بسیار ضروری است. این مسئله اولویت بیشتری دارد، زیرا خدمات ابری نسبت به تهدیدات، آسیب‌پذیر هستند که می‌تواند توانایی ارائه دهندگان خدمات مخابرات را متوقف نماید. زمانی که کل مدیریت به خدمات ابری انتقال یافت، احتمال بروز نقض امنیتی بالا خواهد بود. به علاوه، محاسبه‌ی ابری به کمپانی‌های اصلی OEM نیاز دارد تا اطلاعات مناسب را به اشتراک بگذارند.اندازه گیری این چالش‌ها با ایجاد سیستم‌هایی که خارج از هنجار عمل می‌کنند، برای صنعت مخابرات حائظ اهمیت است. اطمینان از اینکه سیستم‌های لازم و ضروری در جای خود هستند، اهمیت بسیاری دارد و باید هر چه زودتر شناسایی و بررسی شود. این امر، اتوماسیون بیشتری را امکان‌پذیر می‌سازد و تضمین می‌کند که می‌توان تمامی خدمات مربوط به نظارت، مدیریت عملکرد و جلوگیری از بروز تقلب را طرح ریزی نمود.

راه‌کارهایی برای داشتن یک شبکه‌ی ابری ایمن

اگرچه نگرانی‌هایی در مورد محاسبات ابری وجود دارد، اما این نگرانی‌ها از مزایای آن بیشتر نیستند و می‌توان فرآیندهایی را برای مدیریت مسائل حفاظتی به کار برد.

با مطالعه بر الگوها و نظارت بر تغییرات کوچک و جزئی، پیش‌بینی حملات راحت‌تر می‌شود، چرا که وقتی تهدیدی وجود دارد، نقاط به خصوصی در ترافیک و حجم مشخصی، ثبت و آنالیز می‌شوند. این داده‌های فوری می‌تواند به طور مداوم ثبت و ضبط شود و به اپراتورها اجازه دهد تا یکپارچگی و حفاظت سیستم‌هایشان را تضمین نمایند. مانند هر سیستمی، احتیاط‌ها و هشدارهای به خصوصی لازم است و محاسبه‌ی ابری از اپراتورها می‌خواهد تا درک عمیقی داشته باشند، همچون لایه‌ی مربوط به کاربر، سطح شبکه‌ی اصلی و مرکزی و داده‌های فروش بلیط. علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی برای انجام آنالیز فوری و مدیریت داده‌های تقلبی ابزار بسیار مهمی به شمار می‌رود. همبستگی تمامی این داده‌های جمع‌آوری شده به ساخت یک پلتفرم آنالیز هوشمندی که می‌تواند به سرعت مسائل را تشخیص داده و علامتگذاری نماید کمک خواهد کرد و در نتیجه اپراتورها را قادر به اجرای یک راه‌کار خواهد ساخت.

همچنین آنالیز محتوای ترافیک داده‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مدیریت درست و اثربخش خدمات در محیط مجازی ساده شده، که عملکرد آن به شدت به زیرساخت‌های ابری اساسی بستگی دارد، باید خود-یادگیری و تکنیک‌های پیش‌بینی کننده تهیه شوند تا عملکرد خدمات end-to-end را با ربط دادن ورودی‌ها در هر سطحی و در میان موقعیت‌های مکانی متفاوت مدیریت نمود.

اینکه آیا کمپانی‌های OEM چنین اولویت‌هایی را پشتیبانی می‌کنند یا خیر یک سؤال بحث برانگیز به حساب می‌آید. خریدن این رویکرد به علاقه‌ی اصلی آنان در کسب و کار مربوط می‌شود. ارائه دهندگان خدمات مخابرات با خریدن تجهیزات یک کمپانی OEM ساخته نخواهد شد، با توجه به این واقعیت، وابستگی به نرم‌افزار بیش از سخت‌افزار خواهد بود.

اما به نظر می‌رسد که صنعت مخابرات از این تغییر حمایت می‌کند چرا که منجر به ساده‌تر شدن نحوه‌ی کار می‌شود و حتی اجرای تکنولوژی‌های جدید نیز بسیار آسان‌تر خواهد بود. همچنین این تغییر، توانایی راه‌اندازی جدیدترین پیشرفت‌ها در برهه‌ی زمانی بسیار کوتاه‌تری را فراهم می‌سازد؛ چرا که ارائه‌دهندگان خدمات مخابرات دیگر مجبور نیستند شبکه‌ی کلی خود را تعمیرات اساسی نمایند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گذار از رویکرد مبتنی بر سخت‌افزار به روش اتکا بر نرم‌افزار به زودی اتفاق خواهد افتاد. تنها سؤالی که مطرح می‌شود آن است که این تغییر با چه سرعتی در صنعت مخابرات و ارتباط از راه دور اجرایی خواهد گردید؟

ثبت یک پاسخ