۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

تهیه فهرستی از ویژگی‌های محصولات، برای پروژه‌های کنترل دسترسی

یک پروژه‌ی خوب کنترل دسترسی اگر به درستی اجرا شود، محیط‌ها و ساختمان‌ها را ایمن و امن نگاه می‌دارد و با آن انعطاف‌پذیری و راحتی مدیریت در اختیار کاربر نهایی قرار می‌گیرد. معمولاً این پروژه‌ها با پیاده کردن مشخصات فنی محصولات آغاز می‌شود که نیازها و درخواست‌های مختلف کاربر را مد نظر قرار می‌دهد.

هنگامی که موضوع ثبت ویژگی‌های کامل محصولات مطرح می‌شود، باید اطمینان حاصل کرد که یک پروژه انتظارات کیفیتی کاربر را رفع می‌نماید. اولین قدم در این مسیر، شناسایی دقیق نیازهای امنیتی و ظرفیت سیستم‌ها است و این مسئله مستلزم تحقیق کاملی برای شناسایی تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای کنترل محدوده‌ی مزبور می‌باشد. در این قدم، کاربردی‌ترین راهکار آن است که توصیف کاربردی نیازهای سیستم و همین طور موقعیت و اهداف سیستم و دستگاه‌ها را یادداشت کنیم.

نکاتی که باید در نظر بگیریم

نکات مختلفی وجود دارد که هنگام نوشتن ویژگی‌های محصولات برای پروژه‌های کنترل دسترسی باید در نظر گرفت. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعداد کاربرانی که وارد مجموعه می‌شوند.
  • تعداد درهایی که برای دسترسی به آنها نیاز به کنترل وجود دارد که این امر از نظر دسترسی و مدیریت کلی مد نظر قرار می‌گیرد.
  • نوع شناسه یا دستگاهی که توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد: اثر انگشت، کارت، کد و یا ترکیبی از این موارد
  • نوع درهایی که سیستم برای آنها به کار می‌رود و مناسب‌ترین نوع سیستم مورد استفاده با توجه به هر درب
  • در صورت لزوم، باید اتفاقات مختلف را ثبت کرد، به عنوان مثال، تاریخ و زمان افرادی که وارد ساختمان می‌شوند.
  • در صورتی که مدیریت مجموعه قرار است در محل باشد و یا ارتباط از راه دور داشته باشد، باید مشخص گردد.
نگرانی ها

در نظر گرفتن نکات ذکر شده در بالا به پیشگیری از اشتباهات کمک می‌کند. آماده کردن مشخصات فنی محصولات ساده است، اما ممکن است اشتباهی از کاربران سر بزند. همین امر می‌تواند نتایج ناخوشایندی را برای مجموعه به وجود آورد. اولین نگرانی آن است که زمان پایان پروژه، ممکن است سیستم‌های نصب شده به درستی کار نکنند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، باعث صرف زمان و هزینه‌های اضافی می‌گردد. در چنین مواقعی، لازم است تجهیزات به کار گرفته شده حذف شوند و آن دسته از سیستم‌ها که نیازهای مشتری را رفع می‌نمایند، در مجموعه نصب گردد. هنگامی که ویژگی‌های فنی محصولات را پیاده می‌کنیم، باید تمامی جنبه‌ها در نظر گرفته شود تا اسناد رضایت‌بخش برای نیازهای پروژه به دست آیند. تهیه کردن ویژگی‌های محصولات به صورت مناسب باعث می‌شود تا نصب تجهیزات مؤثرتر، سریع‌تر و به‌صرفه صورت گیرند. خطایی که معمولاً اتفاق می‌افتد آن است که نوع قفل‌های مورد استفاده توسط کاربران برای کنترل درها در نظر گرفته نمی‌شود. باید آن دسته از قفل‌های الکتریکی را در نظر گرفت که سیستم شناسایی در آنها قابل استفاده است. تعیین نکردن نوع قفل‌ درها می‌تواند منجر به عدم رفع نیازها و انتظارات کاربران گردد.

ثبت یک پاسخ