۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
IoTRFIDمقالات

خودروهای خودران و رابطه‌ی آنها با IoT و RFID

ما به عنوان مشتریان قرن بیست و یکم، به حضور فناوری در تمامی جنبه‌های زندگی خود بسیار عادت کرده‌ایم. اینترنت اشیا چه در قالب نرم‌افزارهای تلفن‌های همراه هوشمند امروزی، دستگاه‌های نظارتی خانگی (از قبیل امنیت، روشنایی، حرارتی و غیره) و چه فناوری‌های دیگری همچون FitBit و یا Google Glass تبدیل به امری جدانشدنی در دنیای ما شده و هیچ نشانی از توقف در آن مشاهده نمی‌شود. در حالی که مثال‌هایی از فناوری IoT و RFID بی‌پایان به نظر می‌رسند، یکی از موضوعات قابل ذکر، مبحث اتومبیل‌های خودران است.  برای مثال، کمپانی فورد اعلام کرده که تا پایان سال 2025 خودروهایی کاملاً خودکار را روانه‌ی بازار خواهد کرد و تولیدکنندگان دیگری همچون مرسدس، ولوو و بی‌ام‌‌دبلیو در حال حاضر مشغول تست محصولات خود هستند. امروزه نام و نشان فناوری‌های زیادی در این راستا به گوش می‌رسد و بسیاری از کمپانی‌ها مشغول آزمایش بر روی قابلیت‌های خود هستند تا فرآیند رانندگی خودران را به بازار عرضه کنند. اتومبیل‌های خودران در حال حاضر دورنمایی برای صنعت بیمه ترسیم کرده‌اند. اما این فناوری چطور می‌تواند با اینترنت اشیا و RFID ارتباط داشته باشد؟

اتوماسیون خودران

اتومبیل‌های خودران نیازمند میزان داده‌های بسیاری از طریق اتصال به خدمات هدایت‌کننده و ترافیکی مبتنی بر ابر و همچنین اتصال می‌باشند. بر اساس تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده: تا سال 2020، پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به 250 میلیون خودرو بتوانند به اینترنت متصل شوند. همچنین یکی دیگر از مؤسسات تحقیقاتی پیش‌بینی کرده که بازار خودروهای متصل به اینترنت تا آن سال به 149 میلیارد دلار برسد. با توجه به این پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که شرکت‌ها نهایت تلاش خود را به کار بگیرند تا مانیتورینگ و آنالیز بیشتر و درست‌تری از این جریان داده‌ها به دست آید. برای مثال، یکی از مؤسسات تحقیقاتی مطالعه‌ای را انجام داده که نشان می‌دهد هفتاد درصد از دستگاه‌های مبتنی بر IoT در معرض حملات هکرها قرار دارند و با توجه به اینکه، یکی از این دستگاه‌ها می‌تواند خودروی ما باشد، این امر بسیار هشداردهنده است. برای مثال، هنگامی که نرم‌افزاری از یک خودرو به ابر متصل می‌شود، این داده‌ها در معرض درز امنیتی قرار گرفته و ممکن است هک شوند. این امر هر ساله اتفاق می‌افتد و همین سالِ گذشته بود که کمپانی فیات کرایسلر حدود یک میلیون از خودروهای خود را از بازار جمع‌آوری کرد، چرا که نرم‌افزار آن دچار نوعی ضعف بود که توسط هکرها مورد هجوم واقع می‌شد و هکرها توانستند کنترل خودروها را در دست بگیرند. برای اطمینان از این که خودروها ایمنی و راحتی را افزایش می‌دهند، لازم است صنعت خودروسازی از این امکان اتصال به اینترنت در خودروها محافظت به عمل آورد. مطالعه‌ی یکی از مؤسسات تحقیقاتی توصیه می‌کند که سازمان‌ها پیش از کاربری، نوعی راهکار ویژه را برای شناسایی نقاط ضعف نرم‌افزار به کار بگیرند.

نگرانی‌های صنعت

ظهور خودروهای خودران و اتصال آنها به IoT نگرانی‌هایی را به وجود آورده، مخصوصاً اینکه این فناوری هنوز برای بسیاری ناآشنا است. از جمله سؤالاتی که در این راستا مطرح شده، می‌توان به این موارد اشاره کرد: خودروها در ترافیک بالا چه عکس‌العملی دارند؟ آیا ممکن است خودرو هک شود؟ اگر راننده نیاز به کنترل دستی خودرو داشته باشد چه می‌شود؟ آیا این سیستم‌ها احساس امنیت و ایمنی کاذب را به رانندگان می‌دهند؟ و در نهایت آیا این امر باعث تصادفاتی می‌شود که در صورت عدم استفاده ممکن است رخ ندهد؟ اما علی‌رغم این نگرانی‌ها، به نظر می‌رسد که شرکت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا فرآیند حفاظت از داده‌ها و ایمنی خودروها را تضمین نمایند. بر اساس مقاله‌ای که در گاردین منتشر شده، سرنشینان درونِ خودروهای خودران، نقش‌آفرینان اصلی هستند – درست مانند گوگل، که بهترین تیم امنیتی دنیا را در اختیار دارد. به خاطر نگرانی‌های ناشی از امنیت این دستگاه‌ها، شرکت‌ها نهایتِ تلاش خود را می‌کنند تا از فعالیت‌های بدخواهانه از طریق این دستگا‌ه‌ها جلوگیری نمایند. بدون توجه به این نگرانی‌ها، به نظر می‌رسد که ترس از درز این اطلاعات امنیتی آن قدرها نیست که بتواند جلوی رشد صنعت خودروهای خودران را بگیرد. اما خودروهای خودران و فناوری IoT و RFID که بیشتر برای ارائه‌ی مزیت‌ها عرضه می‌شوند، چه تأثیری بر روی صنعت بیمه خواهند گذاشت؟ بر اساس تحقیقات حاضر، حتی اگر تمامی افراد هم نخواهند، بسیاری از مصرف‌کنندگان مایلند تا از مزیت خودروهای خودران بهره‌مند گردند و این به معنای ایمن شدن خودروها است که به دنبال آن کاهش تصادفات، دعوی شکایت کمتر برای کسب خسارت بیمه، کاهش خطر برای سرنشینان خودرو و پایین آمدن نرخ‌های بیمه از سوی شرکت‌های بیمه‌گذار خواهد بود. اگر رانندگان قانع شوند که خودروهای خودران احتمال بروز تصادف را کاهش می‌دهند، تقاضا برای بیمه کردن خودرو کاهش می‌یابد و شرکت‌های بیمه سعی خواهند کرد که در نرخ‌های خود تجدید نظر کنند. خواه ناخواه، خودروهای خودران و فناوری IoT و RFID در راه هستند، ما ناگزیر به پذیرش آنها هستیم و به نظر می‌رسد که قلمرو خود را بیش از اینها گسترش خواهند داد. توسعه و پیشرفت اینترنت اشیا ریشه در صنعت بیمه‌ی خودرو دارد و راهبردهای شرکت‌ها را به صورت کلی در هر بخش تغییر می‌دهد. اگرچه، رشد IoT باعث نگرانی‌هایی شده، اما اجرای آن در صنعت خودروسازی برای مصرف‌کنندگان قطعاً بدون امتیاز و مزیت نخواهد بود.

ثبت یک پاسخ