۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

داده‌ها خطوط راه‌آهن را ایمن نگاه می‌دارند

خطوط راه‌آهن از جمله مهم‌ترین شکل‌های حمل و نقل به شمار می‌روند. با این وجود، با توجه به افزایشِ خطر حملات خرابکارانه و دیگر فعالیت‌های مجرمانه، این بخش به سمت کاربریِ سیستم‌هایی رفته تا از افراد و دارایی‌ها محافظت نماید. از زمان واقعه‌ی یازده سپتامبر و به دنبال حملات به ایستگاه قطار لندن و مادرید، آگاهی از حملات خرابکارانه به بخش حمل و نقل و به خصوص، آسیب‌پذیری‌های این بخش بیشتر شده است. ما شاهد افزایش حملات متعدد به شبکه‌ی ریلی در اروپا بوده‌ایم. وقتی به حملات این مکان‌ها و فقدان ابزارهای لازم برای جلوگیری از حملات در محل با دقت می‌نگریم، می‌بینیم که مدیران امنیتی نیاز به استفاده از فناوری‌های تخصصی دارند تا بتوانند از این حملات پیش از وقوع جلوگیری کنند. خوشبختانه، افزایش کسب اطلاعات از سیستم‌ها به این مسئله کمک کرده است. استفاده از داده‌های بزرگ به شکل فزاینده‌ای امروزه دارای اهمیت شده و باعث می‌شود که سطح بالایی از امنیت در بخش حمل و نقل ایجاد شود. آنالیز داده‌ها این امکان را به مسئولین می‌دهد که اطلاعات حساسی را به دست آورند و بدین ترتیب، خطرات را کاهش دهند، موقعیت‌های اضطراری را مدیریت نمایند و با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده در مورد حوادث روی داده به تحقیق بپردازند.

تصاویر ویدئویی – منبع اصلی داده‌ها

تصاویر ویدئویی که از دوربین‌های نصب شده در محل ایستگاه به دست می‌آید، مهم‌ترین کمک به اپراتورها به شمار می‌رود. اما نکته‌ای که باید بدان توجه کرد آن است که با وجود این حجم داده‌های ویدئویی، چگونه می‌توان هوشمندی قابل استفاده را در این تصاویر وارد کرد و چطور این اطلاعات می‌توانند به اپراتورها کمک کنند که از یک اتفاق ناخوشایند جلوگیری نموده و عکس‌العمل مناسبی نسبت به آن نشان دهند. این موارد به چالشی در این صنعت تبدیل گردیده است. اینجا است که ویدئوآنالیتیک وارد عمل می‌شود و می‌تواند به عنوان یک ابزار مناسب، فوراً به اپراتورها وقوع یک اتفاق غیرطبیعی و یا غیرمعمول را اطلاع دهد.

با داده های اضافی چه کنیم؟

استیو بیرکمایر، نایب‌رئیس فروش و توسعه تجاری یکی از شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی راهکارهای حفاظتی در ایتالیا گفت: نزدیک به 90 درصد از تصاویر دریافتی از سیستم نظارت تصویری غیرمرتبط است، اما حذف این موارد کمی دشوار است. اگر نیروهای امنیتی بخواهند این کار را انجام دهند، کار بسیار وقت‌گیری می‌شود. حتی اگر روند بررسی تمامی تصاویر توسط کارشناسان حرفه‌ای هم صورت گیرد، بسیار دشوار خواهد بود. آقای شان انیدز، مدیر توسعه تجاری بخش حمل و نقل در یکی دیگر از کمپانی‌های معتبر صنعت نظارت تصویری گفت: با قرار دادن دوربین‌های امنیتی در محل برای ضبط و ثبت تصاویر ویدئویی، می‌توانیم قابلیت‌های سیستم VMS را افزایش دهیم و از امکانات آنالیتیک دیگر از جمله شمارش افراد، شناسایی جریان ترافیکی، به دست آوردن میزان تراکنش‌ها و ردیابی بصری استفاده نماییم. مزایای این آنالیتیک‌ها شامل موارد مختلفی می‌شود، از جمله می‌توان مثلاً فردی که در تصاویر پیراهن آبی رنگ پوشیده را تشخیص داد و یا تمامی افرادی که در یک مسیر حرکت می‌کنند را در تصاویر انتخاب کرد. حتی اگر افرادی در حال دویدن باشند و یا سریع‌تر از دیگران حرکت کنند، سیستم‌ها می‌توانند به شناساییِ آنها بپردازند. در ایستگاه‌های مترو و یا راه‌آهن، تصاویر ویدئویی مجهز به ویدئوآنالیتیک می‌تواند به اپراتورهای امنیتی ایستگاه کمک کند تا مناطقی را برای تماشا کردن برگزینند و مطمئن شوند که مسافران از خطوط عبور نمی‌کنند و یا وارد محیط‌های ممنوعه نمی‌شوند. هر زمان که این اتفاق روی دهد، اپراتورها اعلام هشداری دریافت می‌کنند و در ادامه بسیاری از رویدادها فعال می‌شوند.

راهکارهایی برای ذخیره ویدئوی بیشتر

علاوه بر مدیریت رویدادها به صورت آنی، تصاویر و داده‌های ویدئویی برای تحقیقات اتفاقات روی داده بعد از وقوع آنها نیز به کار می‌روند. به لطفِ پیشرفت‌هایی که در حوزه‌ی تراکم تصویری و فناوری‌های ذخیره‌سازی اتفاق افتاده، تصاویر ویدئویی را می‌توان برای مدت بیشتری ذخیره کرد و این امر می‌تواند بسیار به اپراتورها کمک کند. پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌ی کیفیت تصویر و ذخیره‌سازی داده‌های ویدئویی در سالیان اخیر اتفاق افتاده و در همین راستا، اپراتورهای ایستگاه‌های قطار و مترو می‌توانند ساعت‌های تصاویر ویدئویی را با کیفیت بالا ذخیره نمایند. این تصاویر ضبط شده برای شناسایی فعالیت‌های مجرمانه بسیار اهمیت دارند و توسط مسئولین امر برای موارد مختلف می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

ثبت یک پاسخ