۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

درب‌های چرخشی مجهز به کنترل دسترسی

امروزه متخصصان حفاظت موظفند از کل تجهیزات یا ساختمان در برابر تهدیدات احتمالی محافظت کنند. با توجه به راه‌کارهای متنوع موجود، وظیفه‌ی بزرگی بر دوش آنان است؛ راه‌کارهایی که از حفاظت سایبری گرفته تا جلوگیری از حمله‌ی هکرها، نظارت تصویری و حفاظت فیزیکی خود ساختمان را شامل می‌شود. برای بیشتر مشاغل، دانشگاه‌ها و مدارس، محافظت از ورود و خروج در یک ساختمان ایمن، از اولویت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که فردی نتواند وارد ساختمان شود، تقریباً قادر نخواهد بود برای افراد داخل ساختمان مشکل ایجاد کند. با توجه به جهش سریع و چشمگیر در فناوری حفاظت و امنیت، ساختار و معماری درب‌های چرخشی شاید همیشه از نظر حفاظتی طراحی ایده‌آل به شمار نرود؛ اما با پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی در دهه‌ی گذشته و با توجه به اینکه درب‌های چرخشی از ورود ناخواسته‌ی هوای بیرون می‌کاهند، مسلماً وقت آن است تا بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم در یک برنامه‌ی حفاظت فیزیکی کامل نیز از این درب‌ها استفاده نماییم.

دسترسی محدود برای تداوم مجموعه

درب خروجی ساختمان و یا یک درب ورودی عمومی در ساعات کاری، معمولاً خط مقدم دفاعی در مقابل ورود افراد ناخواسته به سازمان است. اگر افراد در لابی یا پرسنل امنیتی احساس کنند که در بیرون از مجموعه اتفاقی افتاده (بحث، دعوا، حملات مسلحانه، اعتراض و غیره)، آنان به دنبال راهی سریع و مؤثر برای جلوگیری از ورود هر فردی به داخل ساختمان و به خطر افتادن ساکنین خواهند بود.در صورتی که افراد به داخل ساختمان راه پیدا کنند، خطراتی نظیر خسارت به منابع، از دست دادن بهره‌وری در کار، خشونت و غیر فعال شدن کسب و کار ممکن است اتفاق بیفتد. به طور مثال، اخیراً یک کمپانی مالی مشهور در غرب، هدف معترضینِ سیستم مالی مربوط به یک برنامه‌ی جنجالی قرار گرفت. جمعیت عظیمی در خیابان گرد آمدند، به زور وارد ساختمان شدند و در لابی داخل ساختمان تجمع کردند.معترضین نه تنها فروش و کسب و کار را در لابی ساختمان مختل کردند بلکه سعی داشتند مانع رفتن کارکنان به محل کار خود در طبقات فوقانی شوند. این اعتراض چند ساعتی به طول انجامید، انجام کار را مشکل کرد و برای کارکنان نیز پر استرس بود. علاوه بر این، پیچیدن خبر مربوط به اعتراض و انتشار آن برای وجهه‌ی مدیران عالی و کل برند آن مجموعه، مشکل ساز شد.

درب‌های چرخشی برای کنترل دسترسی

جرائم در محیط‌های کسب و کار، علاوه بر خطرات آنی ناشی از سرقت و خشونت، عواقب غیر مستقیمِ بی‌شماری بر روی کارکنان، ساکنین یا دانشجویان یک مجموعه می‌گذارند که می‌تواند اثرات عمیق‌تر و شدیدتری داشته باشد. این اثرات عبارتند از دردهای جسمی و رنج‌های روحی، همراه با احساس تشویش، اضطراب و عدم اطمینان نسبت به امنیت در آینده. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط Workplace Options در سال 2015، 53 درصد از کارگران ایالات متحده زمانی که سر کار بوده‌اند، حداقل یک جراحت بر اثر سانحه را تجربه کرده‌اند؛ همچنین خشونت یا جرم و جنایت در محل کار، یکی از چهار حادثه‌ی اول است که به جراحت و آسیب منجر می‌شود.درب‌های چرخشی می‌توانند راه‌کاری قابل اعتماد برای ارائه‌ی امنیتِ لازم به شمار آیند. این درب‌ها اغلب در ساختمان‌هایی نصب می‌شوند که در طول روز نیاز به رفت و آمد عموم دارد، اما پس از غروب آفتاب، کنترل دسترسی لازم است؛ همچون بانک‌ها، موزه‌ها، ساختمان‌های تجاری، آپارتمان‌ها، کتابخانه‌ها، خوابگاه‌ها، مراکز تفریحی و غیره. به کمک فناوری استفاده از برق در درب‌ها، درب‌های چرخشی امروزی نسبت به گذشته قابلیت بسیار بیشتری در نجات جان افراد یا خریدن زمان لازم برای آگاه ساختن پرسنل حفاظت یا با خبر کردن نیروهای قانونی برای مواجهه‌ی به موقع با موقعیتی خطرناک پیدا کرده‌اند تا مانع از آسیب، اضطراب و فشار یا غیر فعال شدن کار شود.

افزایش امنیت با کنترل قفل الکترونیکی

ویژگی‌های حفاظتی زیر، اکنون برای نصب و راه‌اندازی درب‌های چرخشی دستی در ساختمان‌ها موجود هستند:

 قفل حفاظت اضطراری: پرسنل تجهیزات یا پذیرش می‌توانند درب را فوراً به صورت الکترونیکی قفل کنند، فارغ از جای درب. در آن لحظه، تنها کافی است دکمه‌ی مربوطه از راه دور فشار داده شود. در لحظه‌ی بروز یک حمله‌ی امنیتی در بیرون درب ورودی، دسترسی به لابی یا درب ورودی می‌تواند فوراً ممنوع شود و افرادی که داخل ساختمان هستند مورد محافظت قرار گیرند.

 قفل از راه دور: در سال‌های گذشته، باید دسته‌‌ یا دکمه‌ای فشار داده می‌شد تا درب چرخشی با برخورد به باله‌ای در سقف یا کف، از حرکت باز ایستد. امروزه شما می‌توانید درب چرخشی دستی را با استفاده از دکمه‌ای از راه دور قفل کنید یا اینکه یک سیستم کنترل دسترسی می‌تواند به طور اتوماتیک در زمان مشخصی از روز، درب را قفل نماید. اگر شخصی در لحظه‌ی قفل شدن درب در حال خروج و در میان درب بوده، درب به او اجازه‌ی خروج را می‌دهد. زمانی که در قفل شد، در صورت ورود یک مراجعه کننده‌ی مجاز، پرسنل به راحتی می‌توانند درب را با همان مکانیزم از راه دور باز کنند.

 یکپارچه سازی کنترل دسترسی: یکپارچه سازی با سیستم‌های کنترل دسترسی به درب‌های چرخشی دستی قابلیت‌های بیشتری می‌بخشد. دسترسی ایمن با کمک یک دستگاه کنترل دسترسی نظیر یک ریدر کارت کلید در بیرون درب امکان‌‌پذیر خواهد شد. به محض مجاز شمردن شخص، قفل درب باز می‌شود و کاربر می‌تواند در را فشار دهد تا وارد مجموعه گردد. همچنین زمانی که تمامی محفظه‌های درب خالی باشند، درب از چرخیدن باز می‌ایستد.

مدیریت کارآمد حادثه

کاربری این قابلیت‌ها را در ساختمانی همچون یک آپارتمانی مرتفع در مرکز شهر در نظر بگیرید. در طول روز یا شب، ساکنین می‌توانند با نشان دادن کارت اعتباری خود به سیستم کنترل دسترسی در بیرون درب، وارد ساختمان شوند. اشخاص فاقد کارت دسترسی که از راه می‌رسند باید بیرون بایستند، زنگ درب را بزنند و منتظر بمانند تا مأمور پذیرش درب را برای آنان باز کند. اگر هر اتفاق خطر آفرینی بیفتد، پرسنل پذیرش می‌توانند فوراً درب‌ها را قفل کنند تا اجازه‌ی ورود بیگانگان به داخل مجموعه را ندهند و از مراجع مربوطه درخواست کمک نمایند. در یک ساختمان بلندمرتبه‌ی اداری، عملکرد این درب متفاوت است. قفل درب را می‌توان در طول روز برای ورود عموم باز کرد و در عین حال نگهبانانی در بیرون درب مراقب هستند و آماده‌اند تا به محض بروز مشکل یا اتفاقی در بیرون درب، آن را قفل نمایند. سیستم کنترل دسترسی می‌تواند درب‌ها را در ساعت 5 بعدازظهر تا 7 صبح فردا قفل کند، به گونه‌ای که حتی کارکنان یا خدمه‌ی مجموعه برای ورود، موظف به ارائه‌ی کارت شناسایی خود باشند.

یکپارچه‌سازی کنترل دسترسی

لازم به ذکر است که درب‌های چرخشی استاندارد به قابلیت تشخیص و جلوگیری از ورود افراد غیر مجازی که پشت سر افراد مجاز وارد می‌شوند، مجهز نیستند. این درب‌ها را نباید با یک درب چرخشی حفاظتی اشتباه گرفت که افراد آموزش دیده از آن‌ها تنها برای ورود کارکنان استفاده می‌کنند.با این تفاصیل، تصور کنید که در یکپارچه‌سازی کنترل دسترسی، یک درب چرخشی استاندارد زمانی باز می‌شود که به آن یک کارت اعتباری مجاز نشان داده شود، اما تا زمانی که شخصی داخل درب است، به چرخیدن ادامه می‌دهد تا مانع از گیر افتادن افراد در داخل درب شود.ورود فرد غیر مجاز به دنبال یک فرد مجاز همچنان در این درب‌ها محتمل است؛ بنابراین اگر این موضوع برای شما مهم و نگران کننده است، درب‌های چرخشی شما باید اولین لایه‌ از چندین لایه‌ی حفاظت فیزیکی دیگری همچون پرسنل نگهبان، دوربین‌های نظارت تصویری، مکانیزم‌های دیگر قفل و غیره باشد.

اطمینان از انطباق با استانداردها و قوانین

در نهایت، قوانین و استانداردهای جدید برای درب‌های چرخشی توسط تعدادی از آژانس‌های مختلف معرفی و ارائه می‌شوند که عبارتند از ANSI، IBC و NFPA. تمامی این قوانین تأکید دارند که بال‌های درب چرخشی باید قابل تخریب باشند تا در حین بروز حریق راه فراری ایجاد کنند و اینکه باید در فاصله‌ی 10 فوتی هر درب چرخشی در همان ساختمان یک درب کشویی یا نوسانی قرار داشته باشد. برای اطمینان از اینکه این درب اضافی، نقطه‌ ضعف امنیتی نخواهد بود، تنها خروج از طریق این درب اضافی، امکان‌پذیر باشد. یا اینکه برای افرادی که سعی دارند از بیرون ساختمان وارد شوند، درب قفل شود و تنها برای افرادی باز شود که می‌خواهند از داخل ساختمان خارج شوند. برای ایمن سازی ورود به ساختمان، درب‌های چرخشی استاندارد می‌توانند ساده، مقرون به صرفه و با کاربری آسان باشند که به جلوگیری از ورود ناخواسته‌ی افرادی که قصد آسیب رساندن به مجموعه را دارند کمک می‌کند. در نظر داشته باشید که درب‌های چرخشی می‌توانند اولین گام برای ایمن ساختن ورودی‌ها و خروجی‌های ساختمان شما باشند و هر شخص یا شیء موجود در داخل ساختمان را محافظت کنند.

ثبت یک پاسخ