۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

فناوری‌های هوشمند ویدئوآنالیتیک (قسمت دوم)

به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان صنعت حفاظت، ویدئوآنالیتیک در حال حاضر مهم‌ترین موضوع بخش نظارت تصویری به شمار می‌رود. هر آنچه در ده سال گذشته از ویدئوآنالیتیک می‌خواستیم، اکنون در حال پیوستن به حقیقت است. پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی و افزایش چشمگیر قابلیت دسترسی به آن‌، موجب شده تا راه‌کارهای هوشمندتر ویدئوآنالیتیک روانه‌ی بازار حفاظت شوند. این فناوری، مزایایی همچون امکان کاربری برای همه، هوشمندی بالا، افزایش بهره‌وری در کار و قدرت پردازش فراوان را برای کاربران به ارمغان می‌آورد و به همین جهت توانسته در مدت زمانی کوتاه محبوبیت و رواج بسیار زیادی در صنعت به دست آورد. در این مطلب برخی کارشناسان صنعت حفاظت به سؤالات دنیای حفاظت در ارتباط با نقش ویدئوآنالیتیک در این صنعت پاسخ داده‌اند و به تشریح نظرات خود پرداخته‌اند.

برای تشخیص چهره در ویدئوآنالیتیک چه فناوری های جدیدی ارائه شده است؟

Milind M. Borkar : فناوری تشخیص چهره نیز در سال 2018 به فناوری‌های پیشرفته‌تری مجهز خواهد شد؛ چرا که در ماه‌های گذشته نیز با تغییرات فراوانی مواجه شد. این فناوری، قابلیت‌های آلارم را نیز در ویدئوآنالیتیک با تغییر مواجه ساخت. همه‌ی فناوری‌های ویدئوآنالیتیک در حال بهبودی و ارتقا هستند؛ اما در سالی که گذشت نرخ آلارم‌های اشتباه 50 درصد بود. امیدواریم در سال 2018 با بهبود و ارتقای هر چه بیشتر الگوریتم‌های تشخیص چهره، تعداد این آلارم‌های اشتباه را تا حد چشمگیری پایین بیاوریم.

Mohamed Rabah: از جمله فناوری‌های جدید ویدئوآنالیتیک می‌توان قابلیت تشخیص چهره به صورت برنامه‌ای در تلفن همراه را نام برد که نمونه‌ی آن در گوشی موبایل iPhone X تعبیه شده است. در بخش نظارت تصویری نیز به لطف وجود فناوری یادگیری عمیق در ویدئوآنالیتیک، فناوری تشخیص چهره پیشرفته‌تر و هوشمندتر خواهد شد.

 

آیا ویدئوآنالیتیک به هوش مصنوعی مجهز شده است؟

Milind M. Borkar : در سال 2017 صحبت از کاربری هوش مصنوعی در ویدئوآنالیتیک به وجود آمد و به نظر می‌رسد در سال 2018 این تئوری، عملیاتی و پیاده‌سازی خواهد شد.

Mark Rainbow : هوش مصنوعی به کمک مانیتورینگ صحنه‌ها می‌آید و فرآیند نظارت را خودکارتر می‌سازد. امیدواریم در سال 2018 بتوان با کمک فناوری‌های جدیدتر ویدئوآنالیتیک، عملکرد دوربین‌ها را ارتقا بخشید و از تعداد خطاهای سیستم‌های ویدئوآنالیتیک نیز کاست. همچنین این احتمال وجود دارد که در سال‌های آتی بتوان تشخیص صحیح را به حداکثر و تعداد آلارم‌های اشتباه را به صفر رساند تا فرآیند مانیتورینگ در ویدئوآنالیتیک نیز کاملاً اتوماتیک شود و به جای استفاده از نیروی انسانی به‌عنوان اپراتور، بتوان به ویدئوآنالیتیک به طور کامل تکیه و اعتماد کرد.

Mohamed Rabah : در حال حاضر نظارت تصویری با هوش مصنوعی یکپارچه سازی شده است. به عبارت دیگر، ویدئوآنالیتیک خود نوعی هوش مصنوعی به شمار می‌رود. دوربین به تنهایی قادر به تفکر، تشخیص و تفکیک جزئیات صحنه‌ها از یکدیگر نیست و این قابلیت با همکاری مداوم دوربین‌های نظارتی با فناوری‌های ویدئوآنالیتیک امکان‌پذیر می‌شود.

Giovanni Parisi: در سال 2018 شاید بتوان گفت تنها فناوری که ما را در دستیابی به فناوری‌های جدید یادگیری عمیق کمک می‌کند، سازگاری با راه‌کاری بسیار قدرتمند و متمرکز است. از طرفی دستیابی به مقادیر زیاد داده امکان‌پذیر نیست. زیرا آنالیز صحیح به معنای آلارم و هشدار آنی و فوری است.

 

معایب ویدئوآنالیتیک چیست؟

Milind M. Borkar : از نظر من به غیر از بحث آلارم‌های اشتباه، معایب چندانی در سیستم ویدئوآنالیتیک به چشم نمی‌خورد و در برخورداری از حداکثر قابلیت‌ها و مزایای این فناوری، نحوه‌ی نصب داده‌ها (دیتاشیت) بسیار اهمیت دارد؛ چرا که ممکن است شیوه نصب، مکان نصب و شرایط نور محیط به شکلی نادرست انجام شود و عملکرد سیستم را با مشکلاتی مواجه سازد.

Mark Rainbow : با کمک ویدئوآنالیتیک در دوربین‌ می‌توان هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد. به عنوان مثال این قابلیت، نیاز به اپراتور را در فرآیند مانیتورینگ تا حد زیادی کاهش خواهد داد. چرا که در نظارت تصویری بخش مانیتورینگ بسیار پر هزینه و گران است.

Mohamed Rabah : یکی از معایب راه‌کارهای آنالیز تصویر، پر هزینه و گران قیمت بودن آن‌ها است. مشکل دیگر ویدئوآنالیتیک آن است که دست آویزی برای برخی کمپانی‌ها جهت فریب مشتریان و مصرف کنندگان کم تجربه شده است. برخی کمپانی‌ها مدعی هستند که ویدئوآنالیتیک را عرضه می‌کنند؛ اما در حقیقت چنین نیست و زمانی که محصول را خریداری و راه‌اندازی می‌کنید درخواهید یافت که در عمل ویدئوآنالیتیکی که خریداری کرده‌اید، کار نمی‌کند! بنابراین می‌توان گفت در حال حاضر متأسفانه تشخیص ویدئوآنالیتیک واقعی و اصلی از ویدئوآنالیتیک تقلبی کار ساده‌ای نیست.

Giovanni Parisi : در اشاره به ضعف‌های ویدئوآنالیتیک باید گفت پاسخ به این سؤال بستگی زیادی به انتظار هر شخص از ویدئوآنالیتیک دارد. تولیدکنندگان باید در نظر داشته باشند تا برای متعادل‌سازی سیستم، اطلاعات کافی فراهم نمایند.

Nicola Risi : به نظر من در حال حاضر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نقطه ضعف فناوری‌های ویدئوآنالیتیک تعداد بالای آلارم‌های اشتباه است. در سناریوهای ساده شاید تعداد این آلارم های اشتباه کم باشد و مشکلی ایجاد نکند. اما در موقعیت‌های پیچیده و سخت با تعداد افراد و رویدادهای زیاد در صحنه، می‌توان گفت در حال حاضر ویدئوآنالیتیک به قدر کافی برای چنین موقعیت‌هایی پیشرفت ننموده و قادر به تشخیص و تفکیک دقیق و صحیح محیط‌ها و اهداف نیست. در نتیجه شاهد تعداد بسیار بالای آلارم‌های اشتباه خواهیم بود؛ بنابراین می‌توان گفت در چنین موقعیت‌هایی ویدئوآنالیتیک نمی‌تواند چندان مفید و سودمند باشد.

ثبت یک پاسخ