۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

فناوری‌های هوشمند ویدئوآنالیتیک (قسمت اول)

به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان صنعت حفاظت، ویدئوآنالیتیک در حال حاضر مهم‌ترین موضوع بخش نظارت تصویری به شمار می‌رود. هر آنچه در ده سال گذشته از ویدئوآنالیتیک می‌خواستیم، اکنون در حال پیوستن به حقیقت است. پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی و افزایش چشمگیر قابلیت دسترسی به آن‌، موجب شده تا راه‌کارهای هوشمندتر ویدئوآنالیتیک روانه‌ی بازار حفاظت شوند. این فناوری، مزایایی همچون امکان کاربری برای همه، هوشمندی بالا، افزایش بهره‌وری در کار و قدرت پردازش فراوان را برای کاربران به ارمغان می‌آورد و به همین جهت توانسته در مدت زمانی کوتاه محبوبیت و رواج بسیار زیادی در صنعت به دست آورد. در این مطلب برخی کارشناسان صنعت حفاظت به سؤالات دنیای حفاظت در ارتباط با نقش ویدئوآنالیتیک در این صنعت پاسخ داده‌اند و به تشریح نظرات خود پرداخته‌اند.

در سال 2018 ویدئوآنالیتیک تا چه حد رشد خواهد کرد؟

Milind M. Borkar : ما در سال 2018 در بخش ویدئوآنالیتیک شاهد رشد سریعی خواهیم بود. اما موضوع مهم و بحث برانگیز، صحت تشخیص در ویدئوآنالیتیک است. کاربران دائماً از تعداد بالای آلارم‌های اشتباه گله می‌کنند. شاید این مشکل تا یکی دو سال آینده مرتفع شود، اما در حال حاضر مهم‌ترین چالش در صنعت نظارت تصویری به شمار می‌رود.

 

Milind M. Borkar نایب رئیس کمپانی Infinova در خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا

Mark Rainbow : در سال 2018 شاید رشد چشمگیر و اساسی در ویدئوآنالیتیک اتفاق نیفتد، اما مطمئناً فناوری‌ها و راه‌کارهای جدید و ارزشمندی اضافه خواهد شد که به هوشمندتر کردن ویدئوآنالیتیک در نظارت تصویری کمک می‌کند. همچنین صحت تشخیص در ویدئوآنالیتیک ارتقا می‌یابد و از تعداد آلارم‌های اشتباه کاسته خواهد شد. علاوه بر این کاربری فناوری‌های ویدئوآنالیتیک ساده‌تر می‌شود.

 

Mark Rainbow مدیر مارکتینگ کمپانی Ogier Electronics

 

Mohamed Rabah: ویدئوآنالیتیک در سال‌ 2018 با رشد سریعی همراه خواهد بود. یکی از فناوری‌های رو به رشد که اهمیت آن در حال افزایش می‌باشد، قابلیت تشخیص در دوربین‌های رده بالا است. قابلیت ویدئوآنالیتیک در مکان‌های حساسی همچون مرزها کاربردی بسیار وسیع و گسترده دارد. با توجه به شرایط فعلی خاورمیانه و اهمیت موضوع امنیت در این منطقه، می‌توان گفت وجود ویدئوآنالیتیک و فناوری‌های پیشرفته‌ی وابسته به آن در خاورمیانه بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

Mohamed Rabah  مدیر فروش و بازاریابی خاورمیانه در کمپانی SensorTec

Giovanni Parisi : ویدئوآنالیتیک نیازمند قدرت قابل توجهی در رقابت است. این قدرت رقابتی، توسط سایر کمپانی‌های تولیدکننده‌ی سیستم‌های حفاظتی فراهم می‌شود؛ مانند کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده‌ی سیلیکون نظیر Intel یا سایر برندهای مشابه. اکنون در بازار به نظر می‌رسد با راهکار جدیدی مواجه هستیم تا بتوان به ویدئوآنالیتیکی قدرتمندتر دست یافت. اما کمپانی‌ها می‌بایست پلتفرمی برای اجرای این راه‌کارهای جدید طراحی کنند و این فرآیندی زمانبر است. من معتقدم در سال 2018 در بخش‌ها و صنایع دیگر شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در ویدئوآنالیتیک خواهیم بود. به عنوان مثال در صنعت خودرو، اتومبیل‌های هوشمند بدون راننده، نیازمند تعداد بسیار زیادی سنسور گوناگون و متنوع هستند. یکی از قدرتمندترین سنسورها، سنسور مجهز به فناوری لیدار (Lidar) می‌باشد. این فناوری قادر است محیط و فضای اطراف خود را به صورت سه بعدی درک کند.

 Giovanni Parisi مدیر فنی کمپانی Spark

 

Nicola Risi : مسلماً فناوری‌های ویدئوآنالیتیک سال به سال رشد می‌کنند. گام بزرگ و اصلی زمانی است که ویدئوآنالیتیک به سطح قابل قبولی از امنیت دست یابد. در حال حاضر با وجود استفاده‌ی صنایع از ویدئوآنالیتیک به منظور حفاظت، تعداد آلارم‌ها و هشدارهای اشتباه این فناوری همچنان زیاد است. کمپانی‌ها در تلاشند تا تعداد این آلارم‌های اشتباه را کاهش دهند تا جایی که ویدئوآنالیتیک تنها آلارم‌های واقعی و درست را ارسال کند.

Nicola Risi مدیر فروش منطقه‌ای خاورمیانه در کمپانی Videotec

ویدئوآنالیتیک چگونه به افزایش امنیت و حفاظت کمک می‌کند؟

Milind M. Borkar: ویدئوآنالیتیک با تشخیص افراد تبهکار به ارتقای امنیت کمک می‌کند، اما برای این منظور ما نیازمند دیتابیس یا پایگاه داده‌ها هستیم تا افراد وارد شده در یک سیستم را شناسایی و اطلاعات مربوط به آنان را در پایگاه داده ثبت نماییم.

Mark Rainbow : ویدئوآنالیتیک با قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند به افزایش امنیت در مجموعه‌ها کمک کند؛ زیرا توانایی آن در مشاهده و تشخیص موارد غیر متعارف و خارج از حالت طبیعی بسیار بیشتر از انسان است. چشم انسان قادر نیست تمام موارد را ببیند و تشخیص دهد. به‌عنوان مثال ویدئوآنالیتیک قادر است جا گذاشتن یک چمدان را به‌سرعت در صحنه ببیند و بلافاصله آلارم را در اتاق کنترل ارسال نماید.

Mohamed Rabah: ویدئوآنالیتیک با تشخیص و بازشناسی انسان‌ها، حیوانات و وسایل نقلیه از یکدیگر به ارتقای سطح امنیت کمک می‌کند. بنابراین آلارم‌های اشتباه و کاذب را کاهش می‌دهد. زمانی که تعداد آلارم‌های اشتباه زیاد می‌شود، اپراتور واقع در اتاق کنترل پس از مدتی به آلارم‌های دریافتی، بی‌توجه و بی‌تفاوت خواهد شد که این می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. اما با کمک ویدئوآنالیتیک و با پیشرفت روزافزون آن، تعداد آلارم‌های اشتباه بسیار کمتر شده و در نتیجه بیشتر آلارم‌های ارسالی به اتاق کنترل آلارم‌های صحیح و واقعی خواهند بود.

Giovanni Parisi : ویدئوآنالیتیک این قابلیت را دارد تا به صورتی هوشمندانه و خودکار، تصاویر حاوی اطلاعات ارزشمند را شناسایی و جداسازی نماید. این اطلاعات می‌تواند شماره پلاک خودرو یا چهره‌ی افراد باشد. زیرا امروزه تعداد زیادی دوربین با راه‌کارهای جدیدتر و عالی‌تر وجود دارد؛ دوربین‌هایی که در نهایت مقادیر عظیم داده‌های تولید شده را بر جای می‌گذارند که مدیریت آن‌ها از عهده‌ی بشر خارج است.

Nikola Risi : یک اپراتور هرگز نمی‌تواند به طور مداوم همه چیز را ببیند. بنابراین ویدئوآنالیتیک کمک شایانی به کاربران می‌کند و تنها توجه ما را به سمت وقایع غیر متعارف جلب می‌سازد.

 

چگونه آنالیز تصویر می‌تواند به کاهش پهنای باند و افزایش ذخیره سازی کمک کند؟

Mark Rainbow : با وجود برخی قابلیت‌های ویدئوآنالیتیک می‌توان گفت که قادر است به کاهش پهنای باند و مشکلات مربوط به ذخیره‌سازی کمک کند. به عنوان مثال ویدئوآنالیتیک می‌تواند تنها زمانی که فردی از فنس‌های مشخص شده عبور کرد یا در کل قانونی شکسته شد، دوربین را روشن و شروع به ضبط صحنه نماید. بنابراین در طول ساعات و دقایقی که صحنه بدون حرکت و بدون تغییری غیر معمولی باشد، صحنه‌ها را ضبط ننماید.

 

Mohamed Rabah : مسلماً ویدئوآنالیتیک قادر است به کاهش پهنای باند و مشکلات مربوط به ذخیره‌سازی و گنجایش حافظه کمک شایانی کند. با وجود ویدئوآنالیتیک ما دیگر مجبور نخواهیم بود در تمام طول روز ویدئو ضبط کنیم و تنها زمانی دوربین به ذخیره سازی ویدئو می‌پردازد که آلارم و هشدار به خصوصی به سیستم اعلام شود.

 

Giovanni Parisi : مسلماً ویدئوآنالیتیک می‌تواند تأثیر زیادی بر بهبود شرایط پهنای باند و حل مشکلات ذخیره‌سازی داده‌ها داشته باشد. ویدئوآنالیتیک باید بر روی هدف نهایی تصویر (target) تمرکز کند. اگر بخواهید بر روی چهره‌ها، افراد و غیره تمرکز کنید، ویدئوآنالیتیک به شما کمک می‌کند تا نقطه‌ی مد نظر خود را در داخل تصویر برگزینید. شما می‌توانید نقطه‌ی مد نظرتان را با حداکثر رزولوشن ممکن داشته باشید؛ اما در سایر نقاط تصویر می‌توانید سطح کیفیت تصویر را کاهش دهید و این به معنای کاهش پهنای باند خواهد بود. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که ویدئوآنالیتیک می‌تواند پهنای باند را کاهش دهد.

 

Nikola Risi : یک ویدئوآنالیتیک خوب و قدرتمند می‌تواند به فشرده‌سازی و کاهش پهنای باند ذخیره‌سازی کمک کند. در حقیقت، تنها زمانی ویدئو را ذخیره‌سازی می‌کند که اتفاقی رخ دهد؛ رویدادی که نیاز به ثبت و ضبط کردن دارد و اپراتور می‌بایست به آن توجه کند. بنابراین سایر صحنه‌ها و لحظاتِ بدون اتفاق و رویداد خارج از حالت نرمال را ضبط نمی‌کند. همچنین ویدئوآنالیتیک می‌تواند باعث شود که در حالت طبیعی صحنه‌ها با رزولوشن پایین ضبط شوند تا پهنای باند مصرفی کمتری داشته باشند و در هنگان وقوع رویدادی جدید رزولوشن صحنه را بالا ببرند. بدین ترتیب ویدئوآنالیتیک می‌تواند به کاهش مصرف حافظه و ذخیره‌سازی کمک کند.

ثبت یک پاسخ