۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

مسیر فناوری VMS

برخی از روندهای صنعت که بر طراحی و گسترش فناوری اثر گذاشته، با کاهش چشمگیری در هزینه‌ و قیمت دوربین‌ها و NVRهای پایین رده همراه می‌شود. فعالیت ادغام و اکتساب در حال کاستن از تعداد فروشندگان فناوری مستقل است و محبوبیت تولیدکنندگان فناوری با منبع واحد و خطوط سخت افزاری سرور توسط VMS بیشتر از گذشته شده که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند پلتفرم را از یک فروشنده به طور کامل ضبط کنند. فناوری VMS ظرف چند سال آینده چگونه خواهد شد؟ در این مطلب، روندها و فناوری‌هایی را جستجو می‌کنیم که ممکن است برای پلتفرم‌های VMS به کار روند.

حفاظت از اطلاعات

حفاظت، مقوله‌ای جدید و جذاب برای نظارت تصویری و سایر سیستم‌های حفاظت فیزیکی می‌باشد. چندین حمله‌ی شبکه‌ای متعدد طی چند سال گذشته با وجود جریانات امنیتی در دوربین‌های متصل به اینترنت و DVR ها امکانپذیر شده است. یک نمونه‌ی قابل ذکر، حمله‌ای جدید است که از اواخر 2016 اتفاق افتاد. Dyn یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان خدمات DNS در اینترنت است که به خدمات آن حمله شده؛ به‌ویژه دوربین‌ها و دستگاه‌های DVR/ NVR که بسیار در معرض خطر هستند. فروشندگان VMS و مصرف‌کنندگان سیستم‌های حفاظتی قابلیت‌ها و ویژگی‌های حفاظت اطلاعات را به عنوان مزایای استراتژیک و متمایز در نظر می‌گیرند. برخی از فناوری‌های حفاظت اطلاعات، قابلیت‌های رایج‌تر VMS را شامل می‌شوند. رمزگذاری برای فایل‌های پیکربندی سیستم، اتصالات و احراز هویت: رمزعبورهای سیستم و سایر اطلاعاتِ پیکربندی، در حین انتقال در شبکه رهگیری و یا از یک VMS سیستم سرور یا کلاینت کپی می‌شوند، رمزگذاری از فهرست‌ها محافظت می‌کند و آن‌ها را برای افراد فاقد کلید رمزگذاری، غیر قابل کاربری می‌نماید.  حافظه‌ی ویدئوی رمزگذاری شده مانع از آن می‌شود تا ویدئو روی هارد درایوی که به سرقت رفته، قابل خواندن باشد. اگر یک فرد خرابکار درایوهای حافظه‌ی ویدئو را پس از دسترسی فیزیکی به یک سیستم حذف نماید، ویدئوی ضبط شده دیگر قابل کاربری نخواهد بود. احراز هویت دو عاملی (دو مرحله‌ای)، یک گام تأیید اضافی ارائه می‌نماید تا ارزیابی کند که آیا نام کاربری و رمز عبور وارد شده با آنچه فرد تلاش می‌کند برای احراز هویت وارد نماید، هماهنگ است. در این رویداد یک رمز عبور توسط فرد غیر مجاز استفاده می‌شود، دومین عامل احراز هویت باید مانع آن شود که فرد بتواند به سیستم VMS ورود پیدا کند. صدور ویدئوی رمزگذاری شده: ویدئوی صادر شده بیش از هر چیز دیگری در معرض سرقت است. ویدئوی صادر شده اغلب به صورت فیزیکی از ساختمان سازمان حذف می‌گردد و امکان دسترسی به کلیپ‌های صادر شده وجود ندارد. اگر ویدئو گم شود، هر فردی می‌تواند آن را مشاهده نماید، آن را در یوتیوب آپلود کند، از آن یک خبر روز بسازد و غیره. همچنین ویدئوی صادر و رمزگذاری شده تضمین می‌کند که فقط افراد مجاز دارای کلید رمزگذاری قادر خواهند بود ویدئو را تماشا و استفاده کنند.

پچ نمودن سیستم خودکار یا یادآورهای آپدیت درون برنامه‌ای

همگام سازی پردازنده: نظارت تصویری در حال تبدیل به برنامه‌‌ای با پردازشگر بسیار فشرده‌تر است. بسیاری از عوامل به افزایش تقاضا برای محاسبه‌ی میزان انرژی مربوط است، از جمله افزایش اجرای فشرده‌سازی H.265، رزولوشن دوربین 4K و افزایش علاقه‌ به اجرای آنی و آنالیز مبتنی بر جستجو.کارگاه‌های کلاینت VMS نیازمند نیروی  محاسباتی اساسی هستند تا ویدئو را از حالت فشرده سازی شده خارج کنند، آن را در مقیاس ابعاد صفحه نمایش قرار دهند و به نمایش درآورند. سرورهای ضبط VMS ممکن است به نیروی محاسباتی اساسی برای پردازش ویدئو جهت تشخیص حرکات، آنالیز، ترانسکدینگ یا سایر عملیات‌ نیازمند باشند. به منظور کاهش هزینه‌ی سخت‌افزار سرور و افزایش عملکرد VMS، پلتفرم‌های VMS بیشتری در راستای یکپارچه‌سازی فناوری‌های گوناگون پردازش با هم کار خواهند کرد. در میان این فناوری‌های پردازش، واحدهای پردازش گرافیکی یا GPUها را می‌توان نام برد که پردازنده‌های واقع در کارت ویدئو می‌باشند. زمانی که یک VMS با این فناوری یکپارچه شود، بخشی از کار محاسبه توسط CPU و بخشی دیگر با GPU پردازش خواهد شد. افزودن یک GPU سازگار در یک کارت گرافیک، نیروی محاسباتی ایستگاه کاری کلاینت یا سرور را به قیمت بسیار کمتری نسبت به تهیه‌ی یک کامپیوتر ثانوی یا یک پلتفرم محاسباتی قدرتمند افزایش خواهد داد که چندین CPU را پشتیبانی می‌کند. سایر فناوری‌های پردازش با هم عبارتند از فناوری QuickSync Inte و نیز پردازنده‌های FPGA. هر دو فناوری محبوبیت و رواج کمتری نسبت به یکپارچه‌سازی CPU دارند.

بهره‌برداری از حافظه‌ی ابری

علاقه به راه‌اندازی نظارت تصویری ابری روز به روز بیشتر می‌شود. اما چنین عملیاتی دائماً توسط ساختارهای پهنای باند محدود می‌شوند. با وجود چالش‌های مقیاس‌بندی، سیستم ابر ممکن است همچنان توسط پلتفرم‌های سنتی VMS به روش‌های منحصر به فرد، تقویت شود. استقرار نظارت تصویری به سبک سنتی نیازمند نصب سخت‌افزار متعلق به مصرف‌کننده می‌باشد. این سخت‌افزار مقدار ثابتی حافظه خواهد داشت و مصرف‌کنندگان عموماً به دلیل اهمیت هزینه و قیمت، حافظه‌ای بیشتر از نیاز در نظر نمی‌گیرند.

این مدل سنتی چندان منعطف نیست. اغلب، نیاز مصرف‌کننده به نگهداری از ویدئو ممکن است تغییر کند یا شرایط صحنه تکامل یابد، و بر میزان حافظه‌ی لازم برای نگهداری ویدئو تأثیر بگذارد. به عنوان مثال یک مدرسه را در نظر بگیرید؛ نیاز به حافظه ممکن است در طول تابستان کم باشد، اما زمانی که مدارس بازگشایی می‌شوند، فعالیت صحنه‌، نرخ بیت دوربین را بالاتر می‌برد و در نتیجه نیاز به فضای بیشتر احساس خواهد شد. همچنین فروشندگان VMS ممکن است خدمات آرشیو ویدئو را ارائه نمایند. گزینه‌های داخل برنامه می‌توانند به مصرف‌کنندگان اجازه دهند تا بابت ذخیره‌ی داده‌ی بیشتر در حافظه‌ی ابری، هزینه پرداخت کنند. زمانی که حافظه‌ی محلی پر می‌شود، ویدئو برای نگهداری بلند مدت در حافظه‌ی ابری آپلود خواهد شد. کاربران می‌توانند نگهداری ویدئوی خود را در هر زمان بدون تغییر در سخت‌افزار مقیاس بندی نمایند. علاوه بر بهره‌برداری از حافظه‌ی ابری برای حافظه‌ی درخواست شده، ابر می‌تواند برای سایر برنامه‌های ترکیبی نیز به کار رود، همچون پردازش ویدئو آنالیتیک یا ساده‌سازی دسترسی از راه دور. در مورد پردازش ویدئوآنالیتیک، ویدئوی ضبط شده می‌تواند به منظور پردازش و آنالیز، به‌جای داشتن یک سرور در محل برای اجرای پردازش، در ابر آپلود شود. این مدل به دلایل متعددی مفید خواهد بود. به مثال یک فروشگاه زنجیره‌ای توجه کنید: ممکن است موارد ثبت و ضبط شده‌ی دوربین را بخواهید برای تولید یک نقشه‌ی حرارتی پردازش کنید تا الگوهای رفت و آمد مشتریان در طول یک روز را با این نقشه نشان دهید. آپلود نمودن ویدئو در ابر به منظور پردازش، سرمایه‌ی اصلی را در سخت‌افزار اضافی لازم برای پردازش ویدئو از بین می‌برد. همچنین اگر فروشنده بخواهد تعدادی دوربین را پردازش نماید، شاید به خواسته‌های جدیدی نرسد. در نهایت، ارائه‌دهندگان VMS می‌توانند تنظیمات دسترسی از راه دور ساده‌ شده‌ را با استفاده از خدمات ابری عرضه کنند. دسترسی از راه دور به سیستم نظارت تصویریِ مستقر شده شامل استفاده از VPN یا راه‌اندازی درگاه حمل و نقل (Port Forwarding) و DNS ترکیبی می‌شود که هر دو برای نصب و پیکربندی، پیچیدگی و زمان اضافی لازم هستند. در عوض یک تولیدکننده‌ی VMS می‌تواند خدمات ابری ارائه دهد که VMS برای اتصال به آن قادر باشد از قبل پیکربندی شود. خدمات ابری دارای اتصال از پیش تعیین شده ای برای سرور محلی VMS می باشد که به خدمات ابری این امکان را می دهد تا VMS را از درخواست‌هایی برای تصاویر ویدئویی به‌دست آمده از کلاینت‌ها از راه دور آگاه سازد.  این پیکربندی نیاز به درگاه حمل‌ونقل و راه‌اندازی DDNS و VPN را از بین می‌برد زیرا کلاینت‌ها درخواست‌های اتصال ورودی را به سرورهای VMS ایجاد نمی‌کنند.

نتیجه نهایی

تمایز رقابتی و تقاضای بازار همواره انگیزه‌های نوآوری در محصولات VMS می‌باشند. به نظر می‌رسد سیستم‌های هوشمندتر، ایمن‌تر و منعطف‌تر هدف جدید فناوری شرکت‌های تولیدکننده‌ی VMS باشند. این پیشرفت‌ها با یکپارچه‌سازی فناوری پردازش، اعمال نفوذ خلاقانه‌ی سیستم‌های ابری و تقاضای بازار برای دستیابی به سیستم‌های با ایمنی بالا حاصل می‌شوند. نتیجه و بازخور آن نیز سیستم‌هایی خواهند بود که عملکرد بیشتری داشته باشند و با صرف هزینه‌ی کمتری برای مشتریان به راحتی قابل گسترش باشند.

ثبت یک پاسخ