۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

چرا برقراری امنیت کامل در فرودگاه‌ها کار دشواری است؟

تعداد بالای افرادی که از طریق یک فرودگاه بین‌المللی با سطح متوسط سفر می‌کنند باید به عنوان یکی از موانع بسیار مهم برای برقراری ایمنی و حفاظت مؤثر انگاشته شود. بر اساس آمار رسمی ثبت‌شده، فرودگاه هیثرو در بریتانیا تنها در سال 2016، 7/75 میلیون نفر مسافر داشت. با توجه به اینکه هیثرو هفتمین فرودگاه دنیا از نظر جمعیت مسافر است، می‌توان تصور کرد که فرودگاه‌های شلوغ‌تر با چه مشکلاتی روبرو هستند.  جیمز سامرویل اسمیت، مدیر مارکتینگ منطقه‌ی اروپا، خاورمیانه و آفریقا در کمپانی Honeywell گفت: مهم‌ترین چالشی که فرودگاه‌ها با آن روبرو هستند تعداد بسیار زیاد مسافرینی است که هر روزه قصد دارند از این طریق به سفر بپردازند. در فرودگاه‌های بزرگ اصلاً خوب نیست که بعد از بروز یک اتفاق نسبت به آن واکنش نشان دهند، چرا که در این صورت جانِ هزاران نفر به خطر می‌افتد. برای رفع این مشکل، فرودگاه‌ها از راهبردی استفاده می‌کنند تا طی آن مدیران امنیتی بتوانند هرنوع رویداد احتمالی را شناسایی و همان ابتدا از وقوع آن جلوگیری کنند.
احتمالات

برای مثال، یکی از احتمالات ممکن آن است که مثلاً تصور کنید، شخصی در فرودگاه یک کیف را در یکی از ترمینال‌ها جا می‌گذارد و بدونِ آن می‌رود. در این مورد، سیستم‌های ویدئوآنالیتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به نیروهای امنیتی در شناسایی این مورد کمک کنند و  در یک محیط شلوغ فرد مظنون را شناسایی و ردیابی نمایند و جلوی اتفاقات ناخوشایند را بگیرند. با یک سیستم مدیریت تصاویر ویدئویی بسیار راحت‌تر می‌توان رفتارهای عجیب یک شخص را شناسایی کرد، چرا که این سیستم به راحتی می‌تواند موقعیت‌های مختلف را در یک صفحه نمایش گروه‌بندی نماید. یک بار که شخص شناسایی و موقعیت ارزیابی گردد، کارکنان این بخش می‌توانند در صورت لزوم، از پرسنل امنیتی استفاده نمایند تا منبع نگرانی را از بین ببرند. آقای سامرویل اسمیت همچنین گفت: علاوه بر اینها، بسیاری از فرودگاه‌ها دارای محیط‌های فروشگاهی هستند که گاهی اوقات تعداد مراجعین آنها بیشتر از مراکز خرید در بسیاری از شهرها است. بازگرداندن کالاهای به‌سرقت رفته و همین طور دستگیری شخص مجرم، در صورتی که با پرواز رفته باشد، بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است. در نتیجه، لازم است که امکان جستجوی ویدئویی در تصاویر امکان‌پذیر باشد و بدین ترتیب، بتوان مجرمین را در فرودگاه ردیابی کرد و پیش از سوار شدن به هواپیما دستگیر شود. اما این موارد تنها تعدادی از چالش‌های این حوزه به شمار می‌روند. به عقیده‌ی آقای کوین گریمر، نایب‌رئیس کمپانی Digital Barriers، در ارائه‌ی نکات حفاظتی برای فرودگاه‌ها، عوامل مختلفی همچون بودجه، اعتبارگذاری و استانداردسازی اهمیت دارند. آقای گریمر گفت: صنعت هوانوردی بسیار قانونمند است. بنابراین، بودجه‌بندی، اعتبارگذاری، استانداردسازی و زمان لازم برای دریافت تأییدیه‌ها همگی چالش‌های بزرگی هستند که در محیط‌های امروزی شاهدش هستیم. عرضه‌کنندگان خدمات امنیتی باید از نزدیک با سازمان‌های استاندارد همکاری نمایند تا فناوری‌های مؤثر و بهترین سیستم‌های موجود در اختیار کاربران قرار گیرد.

عوامل مؤثر در آسیب پذیری فرودگاه ها

در نهایت، سیستم‌های مخصوص محیط‌های هوانوردی و فرودگاهی لازم است که به صورت یکپارچه با سیستم‌های دیگر کار کنند و همچنین محیطی امن را برای افراد حاضر فراهم نمایند. آقای گریمر با صحبت در مورد عوامل مهم که برای کاربرد در چنین محیط‌هایی باید مورد بررسی قرار گیرد، اضافه کرد که انعطاف‌پذیری فناوری‌ها و روندهای امنیتی در برابر خطرات جدید، امری مهم و کلیدی است. وی گفت: عامل دیگری که باید در نظر گرفته شود، حفاظت پیرامونی و چگونگی فرآیندهایی است که باید برای آنها تمرین کرد. برای مثال، حملات خرابکارانه، به سبک «گرگ‌های تنها»، خطری است که امنیت کشورها را تهدید می‌کند (گرگِ تنها به شخصی گفته می‌شود که به تنهایی و بدون اینکه با گروهی ارتباط سازمانی داشته یا از آن کمکی دریافت کند، در حمایت از آن گروه، جنبش یا عقیده دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زند). کارکنان داخلی نیز از جمله مواردی هستند که باعث آسیب‌پذیری محیط‌های فرودگاهی می‌شوند، چرا که این افراد مانند مسافران مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند. آقای پاتریک اندرسون، مدیر توسعه تجاری بخش حمل و نقل در کمپانی Axis نیز نظر مشابهی دارد. وی گفت: فرودگاه‌ها محیط‌های پیچیده‌ای به شمار می‌روند که افراد مختلف و جریان‌های مسافری انبوه در آن حضور دارند و جنبه‌های عملیاتی مختلف در آن انجام می‌گیرد تا هواپیماها به موقع پرواز و همچنین سروقت به زمین بنشینند. محدوده‌ی چالش در بخش فرودگاهی تأیید هویت افراد به صورت مؤثر است. برای جستجو و یافتن تروریست‌ها، سرقت در محل و مسافران مورد نظر، باید محیط‌های فرودگاهی از نظر کنترل دسترسی به دو بخش پاک و ناپاک تقسیم شوند. شناسایی خطرات احتمالی و یافتن یک شخصِ خاص در جمعیتی انبوه و همچنین ردیابی کردن یک مسافر در سریع‌ترین زمانِ ممکن، امری چالش‌برانگیز است. ایجاد توازن میان عملیات مختلف لازم است. این امر باعث ایجادِ درآمدهایی در بخش هوانوردی می‌گردد و همچنان امنیت را به اولویتی مهم در بخش تجاری فرودگاه‌ها تبدیل می‌نماید.

ثبت یک پاسخ