۹ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

چه کسی می‌تواند این‌همه داده را محاسبه کند؟

ترابایت، پتابایت، اگزابایت… چه کسی می‌تواند این‌همه داده را محاسبه کند؟ این واژگان و اصطلاحات عجیب و غریب، امروزه دنیای ما را در بر گرفته و متحول ساخته است. باید گفت بی‌تردید ما وارد عصر داده‌های بزرگ شده‌ایم. این داده‌های بزرگ با وجود تمام مزایایی که می‌تواند در پیشرفت علم و فناوری داشته باشد، چالش‌ها و مشکلاتی را پیش روی کاربران و تولیدکنندگان سیستم‌ها و تجهیزات حفاظتی قرار داده  است. یکی از دلایل به وجود آمدن داده‌های بزرگ در بخش نظارت تصویری، تهیه‌ی تصاویری با رزولوشن بالا می‌باشد. تولیدکنندگان تجهیزات نظارت تصویری هر ساله به دنبال افزایش کیفیت تصویر دوربین‌های خود می‌باشند؛ اما تولید ویدئوهای باکیفیت به تنهایی قابل انجام نیست و فراهم سازی بستری برای مدیریت ذخیره سازی داده‌ها، امری ضروری تلقی می‌شود. در این ارتباط، دنیای حفاظت با برخی کارشناسان صنعت نظارت تصویری به گفتگو پرداخته تا نظرات آنان را پیرامون داده‌های بزرگ و نحوه‌ی مواجهه با آن در این صنعت جویا شود.

 

داده‌های بزرگ چه مسائل و چالش‌هایی را برای کاربران سیستم‌های حفاظتی به وجود آورده و برای مقابله با این چالش‌ها چه راه‌کارهایی پیشنهاد می‌کنید؟
Gus Brecher  مدیر توسعه و مارکتینگ  کمپانی Cathexis

Gus Brecher : یکی از چالش‌ها و مشکلات پیش روی ذخیره‌سازی ویدئوهای با رزولوشن بالا، مبحث پهنای باند و افزایش نیاز به پهنای باند و نیز حافظه‌ی بیشتر است. این چالش به ویژه در مراکزی خودنمایی می‌کند که نیازمند نظارت شبانه‌روزی در هفت روز هفته هستند. در چنین مواردی برای مدیریت دیتابیس یا پایگاه داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز، به راه‌کارهای خاص نیازمند خواهیم بود. استفاده از ویدئوآنالیتیک و آنالیز تصاویر ویدئویی، به خودی خود داده‌های بیشتری را می‌طلبد. برای آنالیز اَبَرداده ها در ویدئوآنالیتیک لازم است به پردازنده، دسترسی پیدا کنیم. در این حالت به یک نرم‌افزار برای مدیریت این شرایط نیاز خواهیم داشت. برای حل این مسائل، می‌توان تمرکز بیشتری بر روی تحلیل داده‌ها انجام داد. همچنین می‌توان ویدئو را در حافظه‌ی ابری مدیریت نمود یا اینکه ساختار حافظه را تغییر داد و تقویت کرد.

 

Tetsuo Okawa  مدیر فروش Panasonic در خاورمیانه و آفریقا

Tetsuo Okawa : فناوری‌های اخیر نظارت تصویری همچون شمارش افراد (People counting) منجر به افزایش کیفیت نظارت می‌گردد. اما با این حال کاربران اغلب ترجیح می‌دهند داده‌های بیشتری را در اختیار داشته باشند. بنابراین کمپانی‌های تولیدکننده در تلاشند تا فناوری‌ها و راه‌کارهای نظارت تصویری را با یکدیگر یکپارچه کنند و در نهایت تقاضای بازار را بیش از پیش برآورده سازند. رمزگذاری داده‌ها به تنهایی بی‌معناست. در نتیجه ما باید تنها داده‌هایی را برگزینیم که برایمان حائظ اهمیت هستند. در این‌حالت با مقوله‌ی داده‌های بزرگ و حجم وسیع داده‌ها مواجه می‌شویم. برای ترکیب این داده‌های بزرگ و معنادار کردن آن‌ها نیازمند آنالیز و تحلیل داده‌ها هستیم. برای حل این معضلات باید از فناوری‌هایی در دوربین‌ها استفاده کنیم که تنها تصاویر حائظ اهمیت را انتخاب و ضبط کنند.

 

Stephane Lantoine  مدیر مارکتینگ اروپا، خاورمیانه و آفریقا در کمپانی Pelco

Stephane Lantoine: یکی از چالش‌های مهم داده‌های بزرگ در حال حاضر، بحث امنیت و حفظ حریم خصوصی می‌باشد. چرا که در نظارت تصویری و به ویژه در بخش مانیتورینگ افراد متعددی درگیر هستند؛ بنابراین بحث حفظ حریم خصوصی داده‌های بزرگ از اهمیت بسیاری برخوردار است. چالش بعدی، چگونگی مدیریت کار در راه‌کار داده‌های بزرگ می‌باشد که برخی کمپانی‌ها برای این موضوع فعالیت انجام داده اند. این موضوع برای تولیدکنندگان و نیز نصب‌کنندگان و حتی کاربران نهایی اهمیت بسیاری دارد. برای مواجهه با این مسائل، راه‌کارهای End-to-End پیشنهاد می‌شود. باید محصولاتی با پلتفرم باز تولید نمود تا کاربرپسندتر باشند.

 

روند پیشرفت فناوری‌ها و استانداردهای فشرده سازی در سال 2017 چگونه بود و در آینده چه تغییراتی خواهد داشت؟

Tetsuo Okawa : فناوری H.265 در سال 2018 پرکاربردتر و پیشرفته‌تر خواهد شد. تقریباً تمام کاربران به دنبال فناوری H.265 هستند. این فناوری یکی از استانداردهای صنعت نظارت تصویری به شمار می‌رود. اما به موازات آن فناوری‌های پیشرفته‌ای در زمینه‌‌ی فشرده سازی ارائه شده که از کیفیت و عملکرد قابل قبولی برخوردارند. به عنوان مثال کمپانی پاناسونیک، فناوری Smart Coding را ارائه کرده که استفاده از این فناوری در کنار H.265 می‌تواند منجر به فشرده‌سازی بالاتر و کاهش بیشتر پهنای باند شود.

Stephane Lantoine : شرکت‌های مختلف برای حل معضلات مربوط به ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ راه‌کارهای متعددی را ارائه کرده‌اند. در سال 2017 شاهد استاندارد H.265 و H.264 بودیم که می‌توانند پهنای باند مصرفی را تا حد چشمگیری کاهش دهند و در نهایت منجر به کاهش مصرف حجم ذخیره‌سازی شوند. به ویژه استاندارد H.265 که به نظر من در سال 2018 مهم‌ترین فناوری و استاندارد فشرده‌سازی خواهد بود و به فناوری‌ها و قابلیت‌های بیشتری نیز مجهز می‌شود. در بازار نیز دوربین‌های بیشتری به فناوری H.265 مجهز خواهند شد.

معایب و ضعف‌های H.265 کدامند؟

Gus Brecher : یکی از راه‌کارهای جدید و کارآمد برای برطرف‌ نمودن مشکل ذخیره‌سازی، فناوری H.265 است، اما متأسفانه تعداد دوربین‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند زیاد نیست. بنابراین برخی کمپانی‌های نظارت تصویری از فناوری پخش ویدئوی زنده یا لایو استریم استفاده می‌کنند. بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده، تلاش چشمگیری را به کار می‌گیرند تا بیت ریت (bitrate) تصاویر را کاهش دهند. آنان دریافته‌اند که با کمک ویدئوآنالیتیک و فناوری‌های هوشمند در داخل دوربین می‌توانند استریم تصاویر بر روی سرور و ذخیره‌ی آن در حافظه را کاهش دهند. به همین جهت استفاده از اَبرداده‌ها و ویدئوآنالیتیک به ضرورتی در صنعت نظارت تصویری مبدل شده است.

Tetsuo Okawa : فناوری H.265 یک فناوری جدید است که مسلماً نقاط ضعف خاص خود را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، به دلیل نوظهور بودن این فناوری، قیمت بالایی دارد و کاربران به دنبال فناوری‌هایی ارزان‌تر هستند.

بنابراین تقاضای مشتریان و کاربران بیشتر در مورد تصاویر با رزولوشن بالا است. اما در رزولوشن پایین‌تر به دلیل کاهش پهنای باند نیاز به H.265 نیز کمتر می‌شود. بنابراین در مواردی که کاربران از تصاویر 4K و سایر تصاویر با رزولوشن بالا استفاده می‌کنند، نیاز به فشرده‌سازی و فناوری‌های مربوط به آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. مسلماً با گذشت زمان از قیمت فناوری H.265 کاسته خواهد شد.

هارد دیسک‌ها چگونه می‌توانند به افزایش پهنای باند ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ کمک کنند؟
Philippe Valiau  مدیر فنی کمپانی Seagate

Philippe Valiau : درایو هارد دیسک وظیفه‌ی خواندن (read) و نوشتن (write) داده‌ها را بر عهده دارد، فارغ از اینکه داده‌ها فشرده شده و یا نشده باشند. بنابراین می‌توان داده‌ها را پیش از ضبط (write) کردن، فشرده سازی نمود. از جمله مزایای استفاده از هارد دیسک‌ها آن است که داده‌ها را به درستی و به طور کامل ذخیره‌سازی می‌کند. همانطور که می‌دانیم در نظارت تصویری از دست دادن فریم اتفاق بسیار ناخوشایندی است و می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. اما همچنان چالش‌هایی در این بخش وجود دارد. ما باید به فناوری تولید هارد دیسک‌هایی دست یابیم که در برابر نفوذ آب یا حریق مقاوم باشند تا مانع از تخریب داده‌های ذخیره شده گردند. استاندارد H.265 جدیدترین استاندارد جهانی برای کاهش پهنای باند ذخیره‌سازی در صنعت نظارت تصویری است. با کمک این فناوری می‌توان جریان داده‌ها را مدیریت نمود. این فناوری در کنار هارد دیسک‌های جدید با گنجایش بالا، امکان ضبط و ذخیره‌ی مقادیر بسیار بالاتری از داده‌ها را فراهم می‌کند.

 

Gus Brecher : وجود هارد دیسک‌هایی با ظرفیت بالاتر نیز به جریان مواجهه با چالش‌های ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ و افزایش پهنای باند ذخیره‌سازی کمک کرده است.  به نظر من استفاده‌ی همزمان از هر دو فناوری H.265 و هارد دیسک‌هایی با ظرفیت بالاتر، می‌توانند در کنار یکدیگر معضلات داده‌های بزرگ را برای مصرف‌کنندگان تا حد چشمگیری کم و یا برطرف سازند.

ثبت یک پاسخ