۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

گرایش خانه‌های هوشمند به رویکرد DIY (خودت انجام بده)

از سال 2010 تاکنون بازار خانه‌های هوشند به طرز فزاینده‌ای رشد کرده است. با این حال تا سال 2010 کمتر از 0.5 درصد از منازل مسکونی در آمریکا از تجهیزات خانه هوشمند مانند ترموستات، روشنایی، حفاظت و وسایل تفریحی استفاده کرده‌اند. 12 درصد از منازل مسکونی تا پایان سال 2017 دارای تجهیزات خانگی هوشمند و متصل به شبکه خواهند بود. به طور میانگین در هر منزل مسکونی 6 وسیله‌ی هوشمند وجود خواهد داشت.

موفقیت خانه‌های هوشمند با عرضه‌ی بسته‌های نرم‌افزاری متمرکز بر نظارت امنیتی آغاز شد. با این حال، به واسطه هزینه‌ی بالای اجرای چنین پروژه‌ای، مشتریان سعی در به‌کارگیری روش DIY (خودت انجام بده) کرده‌اند. با وجود چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی روش DIY و سایر روش‌های حرفه‌ای، انگیزه‌ی رشد خانه‌های هوشمند وابسته به دو روش ذیل است که در کنار هم با تعامل در حال فعالیت هستند:

مشارکت در فناوری خانه هوشمند

گسترش روابط میان Vivint و Best Buy  و vivint با  sprintازجمله مشارکت‌های اخیر به شمار می‌رود. در بیشتر مواقع Best Buy در حال رقابت با Vivint به سر می‌برد. یک مشتری می‌تواند کامل‌ترین دستگاه و اکوسیستم را خریداری و اقدام به نصب آن کند و یا در صورت بروز مشکل با Geek Squad تماس بگیرد. شرکت Nest با مشارکت MONI سیستم نظارت پیشرفته‌ی اختیاری خود را به همراه دیگر محصولات خود با نام Nest secure  معرفی کرد.

فقط در سال 2017 در حدود 122 میلیون دستگاه خانگی هوشمند تولید و به سراسر نقاط دنیا صادر شد. 62 درصد از سهم کل فروش دستگاه های خانگی هوشمند در سال 2017 از طریق کانال خرده فروشی صورت گرفته است و تا سال 2021 این میزان به 70 درصد خواهد رسید. با وجود افزایش تقاضا برای نصب دستگاه توسط نصب‌کننده‌ی حرفه‌ای، رویکرد و روش سنتی «خودم انجام میدهم»، بیشتر حجم فروش را خرده فروشی تشکیل می‌دهد. برای مثال، مشتری، یک دوربین ویدئویی یا یک ترموستات کوچک از یک فروشنده می‌خرد و یا قصد دارد تجهیزات جدیدی را برروی سیستم قبلی نصب شده سوار کند؛ در این موارد افراد برای خرید به خرده فروش مراجعه می‌کنند.

اگرچه این رویکرد چندان جدید نیست اماScout Alarm, LiveWatch  و  SimpliSafe پیش از این نیز دارای رویکردی مشابه بودند. این روش بر ضرورت ترکیب چندین کانال و روش برای فعالیت در بازار تجهیزات هوشمند خانگی تأکید دارد.

علاوه براین، درسال 2017 کانال فروش کاربر سیستم چندگانه(MSO)  و تأمین‌کننده‌گان امنیت به طور یکسان کاهش خواهند یافت. با این همه، پیش بینی می‌شود تا سال 2021، کانال فروش MSI دو برابر بیشتر از کانال تأمین کننده‌ی امور امنیتی خواهد بود.

دلیل عمده برای چنین تحول پرشتابی در طی 5 سال عدم دسترسی به ارائه دهنده‌ی خدمات تأمین امنیت در مناطق خاورمیانه، اقیانوسیه، اروپا و آفریقا است. درنتیجه MSOها کانال‌های فروش را در این مناطق در اختیار می‌گیرند ولی در آمریکای شمالی تأمین‌کننده‌ی خدمات امنیتی حضور پررنگی در بازار دارد.

کلمات کلیدی در یک خانه هوشمند

تعدادی از کلمات کلیدی و پرمخاطب برای 12 الی 24 ماه آینده به جهت بررسی و کسب اطلاعات بیشتر عبارتند از: رابط کاربری، خدمات قابل انطباق(منعطف)، امنیت سایبری و بازار مجاور. روند رابط کاربری به تکامل خود در محیط خانه هوشمند ادامه خواهد داد. فرمان صوتی به آرامی درحال تبدیل شدن به یک رابط کاربری جدید برای سال‌های آتی است اما تنها وسیله‌ی برقراری ارتباط با یک خانه هوشمند نیست. گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هنوز وسیله‌ای ضروری برای تنظیم چیدمان  و پیکربندی دستگاه‌های یک خانه هوشمند هستند. اگرچه Amazon Echo می‌تواند پریز هوشمند WeMo را کنترل کند، اما کاربر باز هم مجبور است نرم‌افزار WeMo را نصب و دستگاه را کانفیگ کند. بعد از اضافه شدن دستگاه به همان شبکه‌ای که Echo به آن متصل است دیگر نیازی به استفاده از نرم‌افزار وجود ندارد. به این دلیل که خانه‌های هوشمند ارتباط افراد را با محیط پیرامون بسیار محدود می‌کنند، صفحات نمایش بسیار پرطرفدار خواهند شد. اکوسیستم‌هایی مانند wink یا SmartThings یا Philip Hue lighting اکثر اوقات محدود به یک نفر و یک دستگاه موبایل هستند. لذا دیگر ساکنین خانه برای کنترل تجهیزات، نیازمند در اختیار داشتن گوشی اصلی هستند و یا باید اجازه‌ی دسترسی به سیستم خانه هوشمند را بر روی گوشی خود از کاربر اصلی دریافت نمایند. (فرض بر آن است که بلندگوی هوشمند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.) دستیار صوتی در سیستم خانه‌های هوشمند بسیار محدود کننده بوده و تأثیری منفی بر تجربه‌ی کاربر می‌گذارد. دستیار صوتیGoogle Home گزینه‌ی جدیدی جهت افزودن حساب کاربری برای افراد مختلف طراحی کرده است؛ لذا دستیار صوتی می‌تواند صدای افراد مختلف را شناسایی و به دستورات صوتی آنها عمل کند. با این حال، صفحات نمایش نقش مهمی در دسترسی تمام افراد خانه به دیگر تجهیزات، بازی می کنند.

هزینه‌ی تجهیزات خانه‌های هوشمند

قیمت‌گذاری متغیر و ارائه‌ی خدمات متنوع در بازار خانه های هوشمند کاملاً فراگیر شده است. سیستم‌های نصب شده به روش DIY مانند Scout Alarm از ابتدا هیچ‌گونه خدمات  بازرسی ادواری را ارائه نمی‌کنند. شرکت‌های ارائه کننده‌ی خدمات نظارت تصویری نیز هیچگاه قیمت کالاهای خود را اعلام نمی‌نمایند و دیگر تأمین کنندگان نیز مانند شرکت Comcast به دنبال پیاده‌سازی آن دسته از نرم‌افزارهای  نظارت تصویری هستند که با شبکه اینترنت یکپارچه شده‌اند و هزینه‌ی این سیستم ناچیز به صورت آبونمان  ماهیانه می‌باشد.

تجهیزات خانه هوشمند معمولاً گران هستند. این موضوع زمانی بیشتر نمایان می‌شود که بخواهید یک خانه با مساحت 200 متر مربع را پوشش دهید. پوشش یک منزل مسکونی به این معنا است که کاربران بتوانند همواره بنابر درخواست خود به گزینه‌های این سرویس دسترسی داشته باشند و بتوانند سیستم نظارت تصویری را فعال یا غیر فعال کنند. در آخر، قیمت تأمین دستگاه‌های خانه هوشمند باید کاهش یابد اما همواره یک حداقلی نیز برای قیمت‌گذاری وجود دارد.

به دلیل اینکه بسیاری از دستگاه‌های مربوط به خانه هوشمند به صورت ماهیانه هزینه‌ای به عنوان آبونمان پرداخت نمی‌کنند، هزینه‌ی نگهداری از نرم‌افزارهای موبایل، پلتفرم‌ها و خدمات پشتیبانی باید از طریق قیمت فروش بالاتر دستگاه جبران شود. اما با این حال، شرکت‌ها می‌توانند با منبع‌یابی کالاهای اولیه‌ی مورد نیاز، بعضی از هزینه‌ها را کاهش دهند. گروه IHS Markit Teardowns، هزینه‌ی ساخت حلقه‌ی فلزی نمایش و کنترل که بر روی ترموستات نسل سوم Nest نصب می‌شود، در نهایت گران‌تر از صفحه نمایش LCD یا قیمت تمام شده خواهد بود. در مقایسه با این محصول، گران قیمت‌ترین قطعه در ترموستات Ecobee3، صفحه نمایش  LCDبه ارزش 4 دلار می‌باشد. در نتیجه، قیمت تمام شده‌ی ترموستات Ecobee3 درحدود 20 دلار کمتر از ترموستات نسل سوم Nest است.

امنیت خانه‌های هوشمند

ایمن‌سازی خانه‌های هوشمند موضوع داغ سال آینده خواهد بود. یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها، تغییر رمز ورود اولیه بعد از دریافت محصول از کارخانه است. سازندگان محصولات باید از مشتریان خود بخواهند رمز ورود محصول را پیش از استفاده، تغییر دهند. روترهای خانگی، اغلب از کلمه admin به عنوان نام کاربری و password به عنوان رمز ورود استفاده می‌کنند کاربران نیز هیچ‌گاه این کلمات را تغییر نمی‌دهند. چالش پیش روی بسیاری از کاربران و مصرف‌کنندگان آن است که بسیاری از رمزهای عبور درون firmware ذخیره می‌شود کاربر هیچ‌گونه دسترسی برای تغییر آن ندارد. این بدان معناست که مسئولیت یکپارچگی دستگاه به عهده‌ی سازنده است. با افزایش روز افزون تهدیدات حملات  botnetو باج‌گیری، سازندگان محصولات خانه‌های هوشمند مجبور خواهند شد تا آستانه‌ی ارزیابی تهدیدات خود را به منظور تأمین امنیت کاربران محدودتر کنند. یکی از شیوه‌های موجود، روش احراز هویت در دو مرحله است. IHS Markit انتظار دارد کسب در‌آمد ناشی از خدمات امنیت سایبری ارائه شده به مشتریان مسکونی در سال 2018 شروع به درآمد زایی کند. این بدان معناست که شرکت‌های تأمین کننده‌ی خدمات امنیتی، ترافیک شبکه را به‌جای مشتریان رصد می‌کنند. نرم‌افزار شبکه به طور مستقیم توسط مشتری پیاده‌سازی و رصد نمی‌شود؛ در عوض شرکت تأمین کننده‌ی خدمات، مسئولیت رصد ترافیک شبکه را بر عهده دارد. در نهایت این نرم‌افزار یا روتر است که بر ترافیک شبکه نظارت می‌کند و الگوهای موجود در تصاویر را مورد جست و جو قرار داده و آن دسته از سرورهایی که به تجهیزات IoT متصل هستند را مدیریت می‌نماید.

مراکز نگهداری از بیماران و سالمندان و شرکت‌های بیمه گذار

با اینکه نرخ مرکب رشد سالانه مربوط به سود خالص از تجهیزات خانه هوشمند تا سال 2021 بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت، اما این میزان می‌تواند حتی رشد بیشتری داشته باشد اگر سایر سازمان‌ها نیز مانند آسایشگاه سالمندان، سازندگان، تو‌سعه دهندگان و شرکت‌های بیمه در این رابطه از این طرح استقبال کنند. در مراکز نگهداری سالمندان، سنسورهای پنجره و سنسورهای حرکت می‌توانند در کنار یکدیگر به همراه یک نرم‌افزار برای نظارت موارد روزمره به کار گرفته شوند. در صورتی که هر یک از سالمندان یک مجموعه رفتار روزمره خود را تغییر دهد، سیستم به طور خودکار به پرستاران اطلاع خواهد داد. با استفاده از همین سیستم می‌توان نیازهای سالمندان یک مرکز را اولویت‌بندی کرد. همکاری با شرکت‌های بیمه یکی دیگر از روش‌های دسترسی به مشتریان تجهیزات خانه هوشمند است. با این حال استفاده از بیمه در مناطق مختلف بسیار پراکنده است.

درهم آمیختن خانه هوشمند دست ساز و صنعتی

با وجود ارائه‌ی تجهیزات با قیمت‌های دولتی (سنسورهای تشخیص دود، سنسور نشت آب) برای کاهش میزان ادعای خسارت حوادث، شرکت‌های بیمه گذار نیاز به دسترسی کامل به داده‌های افراد دارند. از این رو شرکت‌های بیمه علاقمندند تا پلتفرم مختص خود را از پایه طراحی کرده و یا با یک شرکت ارائه کننده خدمات تحلیل داده همکاری کنند. کار کردن در کنار کارگران باعث جمع آوری حمایت و پشتیبانی در مناطقEMEA  و  APACمی‌شود. برقراری ارتباط مستقیم با کارگر منجر به کاهش چالش‌های مربوط به بخش B2C و کل هزینه پروژه از طریق وام قابل پرداخت خواهد بود. این موضوع خود باعث افزایش تعداد تجهیزات نصب شده و نیز کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود. با ترکیب سیستم‌های کنترل صوتی، دستورالعمل‌های Amazon و Best Buy، کاهش تعداد هاب در خانه هوشمند با افزایش تعداد پروتکل های نصب شده بر روی روترها و گیت‌وی‌ها، عدم نیاز به چیپ مختص Apple برای سازگاری با Homekit بعد از معرفی iOS11  کنترل و دستیابی به خانه‌های هوشمند برای همگان تسهیل شده است.

ثبت یک پاسخ