۹ فروردین ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

سمینار اینفوسک در بهار 97 (قسمت دوم)

به گزارش دنیای حفاظت، سمینار IPVS 2018 به منظور افزایش سطح آگاهی و اطلاع‌رسانی بیشتر کاربران و مصرف‌کنندگان ایرانی پیرامون راهکارها و آخرین تجهیزات استاندارد حفاظتی، در روزهای یکشنبه و دوشنبه، مورخ نهم و دهم اردیبهشت ماه 97 برابر با 29 و 30 آوریل 2018 برگزار گردید. این سمینار دو روزه با موضوع قابلیت‌ها و راهکارهای تخصصی کمپانی سوئدی Axis، پیشرو در تولید سیستم‌های امنیتی تحت شبکه، کمپانی کانادایی Genetec، پیشرو در تولید VMS و نرم‌افزارهای امنیتی تحت شبکه و کمپانی Barco، ارائه دهنده‌ی سیستم‌های اتاق کنترل از بلژیک برپا شد. در این برنامه، اینفوسک میزبان مدعوین از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و حمل و نقل (زمینی، هوایی، دریایی) در هتل پارسیان اوین تهران بود. شرکت اینفوسک، سال‌های متمادی است که در زمینه‌ی تجهیزات نظارت تصویری IP به فعالیت می‌پردازد. این مجموعه‌ی پرتلاش و باتجربه، طی سال‌های فعالیت خود توانسته نمایندگی توزیع‌ (distributor) رسمی چند کمپانی معتبر و قدرتمند دنیا را کسب نماید که از آن جمله می‌توان به سه کمپانی Axis سوئد، Genetec کانادا و Barco بلژیک اشاره کرد. همچنین شرکت‌های دانش افزار کاوش، سامانه پرداز امیرکبیر، فناوری اطلاعات تراشه پارس، افرادید ایرسا، مهرپرداز البرز، تیواصنعت شرق و پیشتازان ارتباط مجازی که نمایندگان مجاز و رسمی فروش کمپانی‌های نام‌برده می‌باشند نیز در این سمینار حضور یافتند. در خلال برگزاری این سمینار نمایشگاه جانبی شرکت‌های نماینده و تعدادی کارگاه آموزشی و میزگرد اختصاصی جهت پرسش و پاسخ برگزار گردید.

نرم‌افزارهای Genetec پاسخگوی نیاز روزافزون به حفاظت

فرانسیس لاشانس (Francis Lachance)، مدیر تولید کمپانی Genetec به ضرورت امنیت در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: نیاز به حفاظت و امنیت با سرعتی روزافزون در حال افزایش است. در گذشته، نگهداری از سیستم‌ها در هر مجموعه‌ای‌، کاری پیچیده و پر هزینه به شمار می‌رفت. اما اکنون با نرم‌افزارهای پیشرفته‌ی Genetec که برای بخش‌های مختلف حفاظتی همچون نظارت تصویری، آنالیز تصاویر، کنترل دسترسی و غیره تولید و ارائه می‌شوند، حفاظت از مجموعه، بسیار به صرفه‌تر و کم‌هزینه‌تر شده است. در تکمیل توضیحات آقای لاشانس، آقای مقداد ضمیری، مدیر فنی اینفوسک گفت: Security center یکی از محصولات نرم‌افزاری Genetec می‌باشد. Security Center پلتفرمی یکپارچه با راهکارهای متعدد است که می‌تواند در تمامی سطوح مجموعه، برای همه‌ی اپراتورها و اشخاص مرتبط در دسترس قرار بگیرد و کاربر را از داشتن چند نرم‌افزار مختلف بی نیاز خواهد کرد. به عبارت دیگر، این نرم‌افزار شامل بخش‌های متعددی همچون سیستم‌های نظارتی، کنترل دسترسی، کنترل تردد و غیره می‌باشد. مزایای این نرم‌افزار عبارتند از: کاهش هزینه‌های مربوط به تراکنش (هزینه‌های نگهداری، به روز رسانی و غیره)، آنالیز داده‌ها و بهینه‌سازی در ذخیره‌ی داده‌ها، حفاظت سایبری قدرتمند و مطمئن، تجربه‌ی عالی برای کاربران.

Francis Lachance-Genetec

لاشانس اظهار داشت: در سبد محصولات Genetec علاوه بر Security Center پلتفرم‌ها و ماژول‌های متعدد دیگری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به Omnicast، Synergis و AutoVu اشاره کرد. علاوه بر این موارد، محصولات دیگری نیز توسط Genetec برای صنایع به خصوصی تولید و تخصصی شده‌اند؛ بخش‌هایی نظیر فرودگاه‌ها (نرم‌افزار airport sense)، امنیت شهرها (نرم‌افزار citygraf)، مدیریت بحران و غیره. ویدئوآنالیتیک که یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های نظارت تصویری است نیز در نرم‌افزارهای Genetec به چشم می‌خورد. کمپانی Genetec با همکاری کمپانی اتریشی Kiwisecurity در زمینه‌ی هوشمندسازیِ تصاویر موفق به تولید نرم‌افزارهای قدرتمندی شده ‌است. این نرم‌افزارها بسیاری از قابلیت‌های ویدئوآنالیتیک را دارا می‌باشند که از آن جمله می‌توان به تشخیص ورود غیرمجاز افراد به داخل مجموعه و امکان رصد کردن سلامت دوربین‌ها اشاره نمود. قابلیت دیگر نرم‌افزارهای Genetec، امکان پلاک خوانی (LPR) می‌باشد. اخیراً پلاک‌خوانی در ایران و برای پلاک‌های ایرانی نیز توسط این نرم‌افزارها امکان‌پذیر شده است. به عنوان مثال در صورت یکپارچه‌سازی سیستم نظارت تصویری با کنترل دسترسی و وارد کردن داده‌های شماره پلاک‌های پرسنل مجموعه، تنها اتومبیل‌هایی می‌توانند وارد مجموعه شوند که شماره پلاک آن‌ها در لیست از قبل وارد شده موجود باشد. داده‌های تولید شده یا خروجی، با کمک نرم‌افزارهای Genetec به سه شکل می‌توانند به دست اپراتور یا افراد مرتبط دیگر مجموعه برسند. اول، روی دسکتاپ یا صفحه‌ی اصلی سیستم؛ دوم، بر روی شبکه یا وب و سوم از طریق برنامه‌ی موبایل یا اپلیکیشنی که قابل نصب بر روی تلفن همراه است. امروزه تنها نیاز و خواسته‌ی کاربر از نرم‌افزار حفاظتی آن نیست که به ضبط وقایع بپردازد و پس از زمان مشخصی داده‌ها را حذف کند. بلکه کاربران نیازمند آنالیز و بررسی دقیق داده‌ها هستند تا بر اساس آن داده‌های آنالیز شده، تصمیمات مهم و حیاتی برای مجموعه یا سازمان اتخاذ کنند. کمپانی Genetec با در نظر گرفتن این موارد، به تولید نرم‌افزارها و قابلیت‌هایی مبادرت کرده تا لایه‌های مختلف سازمان بتوانند از آن محصولات استفاده نموده و با توجه به شرایط موجود، تصمیمات درست و مناسبی بگیرند. اپلیکیشن Mission Control، نوع تکامل یافته‌ی سیستم‌های DSS (سیستم پشتیبان در تصمیم گیری) برای همین منظور طراحی شده‌ است. تمامی سیستم‌های یکپارچه شده با سیستم‌های نظارتی مجموعه نظیر سیستم‌های کنترل دسترسی و اعلام و اطفای حریق با سیستم‌های نظارت تصویری، زیر نظر نرم‌افزار Mission Control به انجام فعالیت‌ها و اطلاع رسانی به اپراتور می‌پردازند تا سیستم در شرایط بحرانی و بروز حادثه، بهترین تصمیم‌گیری و عکس‌العمل را انجام دهد. Mission Control تمامی داده‌های حاصل از عملکرد کلیه‌ی سیستم‌های حفاظتی را تحلیل کرده و در اختیار اپراتور قرار می‌دهد.

 Ali Zamiri-Infosec

مدیریت بهتر با نرم‌افزارهای Genetec

سپس یانیک اروه (Yannik Herve)، مدیر توسعه تجاری کمپانی Genetec، نرم‌افزارهای جدید این کمپانی را معرفی کرد و گفت: شش اپلیکیشن Genetec عبارتند از: Citigraf برای نظارت شهری، Traffic Sense برای مدیریت ترافیک جاده‌ای، Retail Sense برای نظارت در محیط‌های فروشگاهی و خرده فروشی، Clearance برای افزایش بهره‌وری در کارهای تیمی و تحقیق و بررسی در مجموعه‌ها، Airport Sense برای فرودگاه‌ها و نهایتاً Clear ID که نرم‌افزاری جدید است و برای مدیریت بهتر و شناسایی دقیق‌تر افراد در یک مجموعه طراحی شده است. این نرم‌افزارها قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل‌های اندروید و iOS را نیز دارا می‌باشند و به همین جهت کاربر می‌تواند آن‌ها را روی تلفن همراه نصب کند.

Yannik Herve-Genetec

هدف از تولید نرم‌افزار Retail Sense، انجام یک سلسله کارها و برنامه‌ریزی‌هایی برای مدیریت بهتر محیط‌های فروشگاهی و افزایش بهره‌وری نهایی کار است. این نرم‌افزار امکان دسترسی به تعداد مراجعه کنندگان در دوره‌ی زمانی مشخص، شمارش افراد در صف و دنبال کردن مسیر حرکت اشخاص را به کاربر می‌دهد.

 از جمله قابلیت‌های نرم‌افزار Citigraf می‌توان به قابلیت اتصال به بخش‌ها و واحدهای مختلف شهری، تشخیص پلاک خودرو، تماس با پلیس سیار، اورژانس و آتش‌نشانی، آنالیز تصاویر و اعلام هشدار در صورت الزام، تشخیص صدای شلیک گلوله و بسیاری موارد مربوط به تأمین امنیت و حفاظت شهرها اشاره نمود. نرم‌افزار Citigraf زمان پاسخ به رویدادها را تا 30 درصد کاهش خواهد داد. در حقیقت Citigraf به کاربر کمک می‌کند درست‌ترین تصمیم را در کوتاه‌ترین زمان بگیرد.

 نرم‌افزار Traffic Sense، رویکردی سازگار و تخصصی شده برای عملیات‌های مخصوص ترافیک و تردد وسایل نقلیه می‌باشد. این نرم‌افزار علاوه بر مدیریت کلی شرایط، به تشخیص مکان‌ها و نقاط دقیق بروز تصادفات و تراکم و وضعیت دقیق ترافیک و تردد وسایل نقلیه می‌پردازد. همچنین می‌توان اطلاعات مربوط به تمامی نشانه‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی یک موقعیت جغرافیایی مشخص را وارد Traffic Sense کرد تا نرم‌افزار، در زمان بروز یک تصادف یا هر رویداد مرتبط دیگری، اطلاعاتی یکپارچه و دقیق به ما ارائه نماید.

نرم‌افزار Airport Sense با هدف نظارت دقیق و حرفه‌ای در فرودگاه و ارائه‌ی تجربه‌ای خوشایند و رضایت‌بخش به مسافران طراحی و عرضه شده است. این نرم‌افزار، با نظارت دقیق و کامل بر وضعیت پارکینگ‌ها، وسایل و چمدان‌های مسافران و شرایط ترمینال‌ها و نیز شمارش افراد و اجسام احساس امنیت را به مسافران و پرسنل فرودگاه ارائه می‌کند، با کمک حسگرهای متعدد و یکپارچه‌سازی آن‌ها به منظور محاسبه و نظارت دقیق بر حرکات و رفت و آمدهای مسافران سرعت عمل بالایی را دارا می‌باشد و با بهبود مداوم تجربه‌ی سفر و فروش در فرودگاه‌ها، منجر به اطمینان و وفاداری ایرلاین و مسافر به محیط فرودگاهی و لذت بیشتر افراد از سفر خواهد شد. یکی دیگر از قابلیت‌ها و سیستم‌های ارائه شده توسط Genetec، قابلیت RSA نام دارد که یک راهکار end-to-end بوده و می‌تواند به یک سیستم رادار مبتنی بر شبکه متصل و یکپارچه‌ شود و با کمک دوربین‌های نظارتی، سیستمی جامع و کامل را تشکیل می‌دهد که نظارتی دقیق را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در ادامه آقای Lachance به مبحث حفاظت سایبری، اهمیت آن و تدابیر کمپانی Genetec در این زمینه پرداخت و گفت: تلاش‌های Genetec برای حفظ امنیت سایبری عبارتند از: ارتقای تیم حفاظت سایبری مجموعه، دریافت گواهینامه ISO 27001، امکان به روزرسانی خودکار firmware ها، آموزش روش‌های تقویت پسوردها و غیره. جنتک تلاش می‌کند با شفاف سازی، ارائه‌ی شبکه‌ای قابل اطمینان، تشخیص و کاهش خطرات و ارائه‌ی راهکارهای معتبر، به ارتقای حفاظت و امنیت سایبری سیستم‌های کاربران کمک کند.

تأمین امنیت اتاق کنترل، با تجهیزات Barco

آقای یارمحمدی کمپانی بلژیکی بارکو را این‌گونه معرفی کرد: بارکو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طیف وسیعی از انواع نمایشگرهای حرفه‌ای در جهان به شمار می‌رود. این کمپانی در زمینه‌ی سرگرمی‌ها (Entertainment) بیش از 70 درصد نمایشگرهای سینماهای جهان را به خود اختصاص داده است. نمایشگرهای Barco در بخش بهداشتی درمانی (Healthcare) و تجهیزات اتاق‌های عمل و جراحی، به تولید نمایشگرهای حرفه‌ای، باکیفیت و دقت بسیار بالا می‌پردازد. بخش دیگری از سری محصولات این کمپانی، در حوزه‌ی نظارت و امنیت بوده و شامل تجهیزات اتاق کنترل و ویدئووال‌ها می‌شود. این تجهیزات عبارتند از انواع ویدئووال‌ها جهت نمایش تصاویر حاصل از دوربین‌های نظارتی و یا مانیتورینگ شبکه.

Koen Ameye-Barco

سپس کوئن آمیه (Koen Ameye)، کارشناس توسعه‌ی بازرگانی Barco در خاورمیانه و آفریقا در ارتباط با تجهیزات اتاق کنترل بارکو به سخنرانی پرداخت و همچنین آقای علی سموتی توضیحاتی را در خلال سخنان وی ارائه نمود. Koen Ameye اظهار داشت: مسلماً در یک اتاق کنترل تنها تجهیزات لازم، ویدئووال‌ها نیستند؛ بلکه راهکارها و محصولات دیگری از جمله نرم‌افزارها، پروژکتورها، کنترلرها و غیره نیز لازم و ضروری است. کمپانی بارکو پس از سال‌ها تجربه و فعالیت، امروزه با حضور در بیش از 90 کشور جهان، به یک کمپانی جهانی تبدیل شده و توانسته در سراسر جهان، سهم بازار قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. تلاش ما بر این است که با سایر تولیدکنندگان باتجربه یکپارچه شویم و اکنون این همکاری را با کمپانی قدرتمند Genetec داریم. ما از 30 سال پیش وارد بازار خاورمیانه شدیم و در اروپا نیز طی سال‌های مختلف بزرگ‌ترین و حساس‌ترین اتاق‌های کنترل را تجهیز کردیم.

تجهیزات بارکو در اتاق‌های کنترل عبارتند از تجهیزاتی برای مدیریت ویدئو و سایر روش‌های نمایش داده از منابع متعدد، کنترلرهایی مستقل برای نمایش تصاویر به صورت دوبعدی یا سه بعدی، پروژکتورهای دیواری یا ویدئووال‌های LCD و نرم‌افزارهای مدیریت نمایش و کنترل تصاویر. همچنین تجهیزات و سیستم‌هایی برای اتاق‌های سمینار و جلسات (meeting room) و نیز اتاق بحران در تمامی ابعاد و اندازه‌ها ارائه می‌کنیم.

آقای یارمحمدی در ادامه افزود: وجه تمایز محصولات بارکو نسبت به سایر رقبای خود علاوه بر کیفیت بالای نمایشگرها در تمامی انواع (LCD، laser projection و غیره) آن است که مجموعه‌ی کاملی از راهکارها را ارائه می‌نماید. این راهکارها با هدف مدیریت ورودی‌های تصویر، چگونگی نمایش هر یک از ورودی‌ها روی نمایشگر بزرگ و نحوه‌ی ارتباط ویدئووال با هر یک از سایر سیستم‌ها عرضه می‌شوند. محصولات بارکو علاوه بر ویدئووال‌ها و نمایشگرها، عبارتند از کنترلرها و نرم‌افزارهای مربوط به اتاق کنترل. اتاق‌ کنترل یکی از مکان‌هایی است که یکپارچه‌سازی در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. بارکو می‌تواند در اتاق کنترل تصاویر را از تمامی سیستم‌ها به شکلی کاملاً منعطف روی نمایشگرها به تصویر بکشد.

کوئن آمیه اظهار داشت: کمپانی بارکو اکنون به جای LCD و LED از فناوری پروژکتورهای لیزری RGB برای تولید ویدئووال‌های مخصوص اتاق‌های کنترل استفاده می‌کند. این نمایشگرها، روشنایی دوبرابر بیشتر از ویدئووال‌های LED دارند، 25 درصد کم مصرف‌تر هستند، تنظیم رنگ بسیار بهتر و بالاتری ارائه می‌کنند و قادرند تا بیش از 11 سال به صورت شبانه روزی (7/24) کار کنند. پیش از این، معروف‌ترین و رایج‌ترین تکنولوژی ویدئووال در جهان‌، LED ها بوده‌اند. کمپانی بارکو از حدود دو سال پیش، تکنولوژی لیزر را به بازار معرفی کرده است.

لیزر، مجموعه‌ای از پرتوهای نوری متمرکز شده می‌باشد و همین امر موجب کم‌مصرف شدن ویدئووال می‌شود. لیزر علاوه بر اینکه مصرف دستگاه را به شدت کاهش می‌دهد، وضوح رزولوشن و کیفیت رنگ و تصویر را نیز تا حد بسیار زیادی ارتقا می‌بخشد. از سوی دیگر، در اتاق‌های کنترل، مدیریت حرارت ناشی از فعالیت ویدئووال‌‌های سنتی و LED ها و خنک کردن آن‌ها امری حساس و پیچیده است. ویدئووال‌های لیزری، علاوه بر کاهش مصرف و هزینه‌های مصرفی، به جهت عدم افزایش دما، نیاز به استفاده از سیستم‌های خنک کننده را نیز حذف خواهد کرد. در نتیجه عمر مفید دستگاه نیز افزایش خواهد یافت و به همین دلیل، کمپانی بارکو، ویدئووال‌های خود را به همراه 11 سال ضمانت به فروش می‌رساند.

در جهان دو تکنولوژی مختلف لیزر برای تولید تصویر وجود دارد. تکنولوژی ارزان‌تر، laser phosphor نام دارد که از یک قطعه‌ی مکانیکی متحرک تشکیل شده و با چرخش خود رنگ‌های مختلف را به وجود می‌آورد. کمپانی بارکو علاوه بر این تکنولوژی، از فناوری RGB laser نیز استفاده می‌کند که منحصر به بارکو بوده و تنها توسط این کمپانی تولید و ارائه می‌شود.

سری جدید ویدئووال‌های بارکو، Unisee نام دارد. چالش‌های متعددی در LCD های معمولی اتاق‌های کنترل وجود دارد: حاشیه‌ها و لبه‌های دور هر LCD، مشاهده‌ی تصویر یکپارچه توسط تعدادی پنل کنار یکدیگر را با مشکل مواجه می‌سازد. LCD ها پس از مدتی یکنواختی شدت نور و کیفیت رنگ و تصویر خود در تمامی نقاط پنل را از دست می‌دهند. یکدست نبودن شدت نور و کیفیت رنگ در نقاط مختلف هر پنل، حس مشاهده‌ی یک تصویر یکپارچه را به بیننده نخواهد داد. پنل‌های Unisee بارکو تمامی این مشکلات را برطرف نموده‌اند.

از جمله مشخصات بارز ویدئووال‌های سری Unisee بارکو می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تولید تمامی اجزای نمایشگرها توسط خود کمپانی Barco
  • دارنده‌ی کوچک‌ترین شکاف و فاصله‌ی میان نمایشگرها در تمام جهان
  • یکپارچگی بسیار بالای نمایشگرها
  • کیفیت تصویر بسیار بالا
  • روشنایی زیاد پنل‌ها
  • انعکاس پایین نمایشگرها
  • نصب آسان
  • تضمین عمر مفید تا بیش از 10 سال
  • کالیبره‌ی تمام اتوماتیک Sense X
  • امکان شارژ از راه دور
  • بالاترین میزان وارانتی و خدمات

در ویدئووال‌های Barco Unisee میان هیچ دو نقطه‌ای از پنل از نظر کیفیت تصویر و رنگ و شدت نور، تفاوتی وجود ندارد. این یکنواختی کیفیت، با گذر زمان نیز تغییری نمی‌یابد.

برگزاری کارگاه‌های عملیاتی سمینار

بخش پایانی سمینار شامل برگزاری دو کارگاه بود. برگزارکنندگان دو کارگاه به ترتیب شرکت‌های دانش افزار کاوش و فناوری اطلاعات تراشه پارس بودند.

در کارگاه اول با عنوان راهکارهای نوین رادار در پشتیبانی دوربین‌های PTZ، آقایان اصلانی و شکیبا از شرکت دانش افزار کاوش، به ارائه‌ی توضیحات تخصصی پرداختند:

 RADAR مخفف Radio Detection and Ranging (کشف و فاصله‌یابی رادیویی) می‌باشد. رادار با انتشار امواجی در محیط و بر اساس انعکاس دریافت شده، موقعیت اشیاء را در محل شناسایی می‌کند. این رادار بر اساس امواج الکترومغناطیسی کار می‌کند در حالی که سایر دستگاه‌های تشخیص حرکت با ساتع کردن امواج رادیویی، به تشخیص اجسام موجود در محیط می‌پردازند. امواج الکترومغناطیسی حاصل از رادار قادر است فواصل بیشتری از محیط را تحت نظر قرار دهد و علاوه بر این اندازه و ابعاد، سرعت، جهت حرکت و فاصله‌ی اجسام تا رادار را نیز تشخیص خواهد داد.

قابلیت‌های رادار Axis عبارتند از:

تشخیص حرکات حتی در شرایط نامساعد جوی و نوری با دقت بسیار بالا

زاویه پوشش تا 120 درجه و 50 متر

امکان فعال کردن قابلیت ردیابی خودکار یا autotracking

تشخیص حرکات در فواصل خارج از دید دوربین تا فاصله‌ی 50 متری

کاهش ارسال آلارم‌های اشتباه در سیستم و جلوگیری از پر شدن زود هنگام فضای ذخیره‌سازی

عدم تمرکز روی حرکات غیر مهم اجسام (نظیر حرکت درختان)

 

کارگاه عملیاتی یکپارچه سازی محصولات اینترکام، access control و دوربین‌های نظارت تصویری

دانش افزار کاوش با اجرای کارگاه عملیاتی یکپارچه سازی محصولات اینترکام، access control و دوربین‌های نظارت تصویری، دو سناریوی مختلف را مطرح نموده و نحوه‌ی عملکرد سیستم جدیدی که متشکل از محصولات جدید Axis و Genetec است را توضیح داد: در سناریو 1، اینترکام نرم‌افزار Genetec، یک میکروفون و نرم‌افزار Genetec در موبایل را با یکدیگر یکپارچه‌سازی کردیم. در صورتی که آتش سوزی رخ دهد یا هر شرایط اضطراری دیگری اتفاق بیفتد، کاربر می‌تواند از طریق سیستم صوتی به اپراتور مربوطه اعلام آتش سوزی کند. سپس اپراتور می‌تواند چه از طریق موبایل یا از طریق خود سیستم، کلیه‌ی درب‌های بخش مربوطه‌ی مجموعه را باز کند و حتی از طریق سیستم صوتی، پیجینگ از کلیه‌ی افراد و پرسنل بخواهد که محل را ترک کنند.

در سناریو 2، اگر شخصی خارج از زمانِ کاری مربوطه‌ی خود بخواهد وارد ساختمان مجموعه شود، اپراتور می‌تواند از طریق این سیستم با مدیریت یا مسئول مربوطه ارتباط برقرار سازد تا وی ورود فرد را تأیید کند. در صورتی که فرد مسئول در مجموعه حضور نداشته باشد، اپراتور می‌تواند با شماره موبایلی که از قبل در سیستم تعریف شده تماس بگیرد. مسئول مربوطه (سوپروایزر) می‌تواند از طریق اپلیکیشن موبایل خود چهره‌ی فرد را مشاهده کرده و اطلاعات وی را در سیستم بررسی کند. در صورت تطبیق اطلاعات فرد با پرسنلِ مجاز، اپراتور از طریق موبایل درب را برای فرد باز خواهد کرد.

کارگاه عملیاتی قابلیت‌های Axis در بخش ITS

در کارگاه دوم که توسط شرکت فناوری اطلاعات تراشه پارس برگزار شد، آقای عادل زاده از تراشه پارس و آقای فاموری از دانشگاه شیراز به تشریح قابلیت‌های سیستم نظارت تصویری Axis در بخش ITS پرداختند: پردازش تصویر در دو حالت صورت می‌گیرد که عبارتند از آنالیز توسط دوربین (Analytic on the Edge) و یا آنالیز توسط سرور. آقای فاموری افزود: در دو مقوله‌ی ITS یا کنترل ترافیک و نظارت در مکان‌های بسته همچون سیستم‌های هوشمند تشخیص چهره و تردد شمار انسانی نیز می‌توان از دوربین‌های Axis استفاده کرد. سامانه‌ای که در دانشگاه شیراز روی آن کار شده، سیستم سرعت سنج می‌باشد. در ثبت تصاویر اجسام در حال حرکت چالش‌هایی وجود دارد: 1- انعکاس نور خورشید و کاهش کیفیت تصاویر دوربین، 2- شرایط متفاوت نور و آب و هوا و نیاز به تنظیم خودکار در ساعات مختلف شبانه روز، 3- نیاز به نرخ فریم بالا به دلیل سرعت بالای خودروهای در حال حرکت، 4- وجود خطای زاویه دید اجسام.

وی به سامانه هوشمند عبور از چراغ قرمز در دوربین‌های Axis اشاره کرد و گفت: دوربین Axis به طور هوشمند سه نوع تخلف مختلف را شناسایی کرده و داده‌های به دست آمده از خودروهای متخلف را به راهنمایی رانندگی و مرکز کنترل ترافیک ارسال خواهد کرد؛ این سه نوع تخلف عبارتند از 1- عبور خودرو از خط عابر پیاده، 2- توقف روی خط عابر پیاده، 3- عبور از چهارراه در زمانی که چراغ قرمز است.

این سامانه دارای قابلیت‌های مختلفی است از جمله WDR، پروفایل‌های نوری مختلف برای تصویربرداری در ساعات مختلف شبانه روز، امکان تخمین فاصله‌ها و امکان پلاک خوانی دقیق با کمک Axis Site Designer.

ثبت یک پاسخ