۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

پیشرفت‌ در صنعت نظارت تصویری و برقراری امنیت بیشتر

شناسایی موارد غیرمجاز در محیط پیرامون معمولاً اولین خط دفاعی برای سازمان‌ها و کاربران نهایی به شمار می‌رود، به خصوص محیط‌ها و تأسیسات حساسی همچون فرودگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و مکان‌های نظامی. بنابراین، شناسایی افراد غیرمجاز و عکس‌العمل نشان دادن در قبالِ آنها، برای اپراتورها به امری بسیار حیاتی تبدیل شده است. امروزه، نظارت تصویری به شکل روزافزونی پیشرفته شده و برای اهدافی همچون تشخیص ورود غیرمجاز و همین طور تأیید هویت مورد استفاده قرار می‌گیرد. آقای مایک پریساک، مدیر بازاریابی جهانی کمپانی Pelco برای بخش فرودگاه‌ها و بنادر گفت: یکی از مهم‌ترین مزایای تصاویر ویدئویی آن است که بدین وسیله می‌توان چیزی را که شناسایی شده، مشاهده کرد. فناوری‌های نظارتی پیشرفته تعداد آلارم‌های کاذب کمتری در مقایسه با سنسورهای شناسایی قدیمی ارائه می‌کنند. این سنسورها ممکن است به خاطر عوامل مختلفی همچون آب و هوا و محیط حیات وحش فعال شوند و اعلام هشدار نمایند.  همچنین بینایی، اصلی‌ترین حواس انسان‌ها به حساب می‌آید و چیزی است که در مواقع حساس به آن تکیه می‌کنیم و در صورت بروز اتفاقی آن را به حواس دیگرِ خود ترجیح می‌دهیم. بنابراین، حتی اگر حس دیگری به افراد نوعی اعلام هشدار بدهد، آنان مایلند تأیید بصری دریافت نمایند تا چیزی که به آنها گفته شده را باور کنند.

دوربین‌های مورد استفاده

مهم‌ترین مؤلفه در یک سیستم شناسایی پیرامونی مبتنی بر ویدئو، دوربین است که بر اساس نیاز کاربر می‌تواند از نوع معمولی و یا حرارتی باشد. قابلیت‌های ویدئوآنالیتیک در هر دو نوع دوربین‌های حرارتی و معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما، برای کاربر، شناسایی در شب و شرایط آب و هوایی سخت ممکن است مهم‌تر از جمع‌آوری اطلاعات شناسایی از قبیل رنگ لباس، ویژگی‌های چهره و یا نوع خودرو باشد. در این مورد، آنها از دوربین‌های حرارتی بیشتر از معمولی استفاده می‌نمایند. در محیط‌های دیگر، جایی که قابلیت درک جزئیات خاص در مورد سوژه بسیار اهمیت دارد، دوربین‌های معمولی با قابلیت‌های ویژه، گزینه‌ی مناسب‌تری هستند.

آقای آندری سوری، مدیر توسعه تجاری زیرساخت‌های حساس در کمپانی Axis گفت: در بسیاری از موارد، دوربین‌های معمولی و یا حرارتی، در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، شناسایی یک شیء توسط دوربین حرارتی، می‌تواند دوربین PTZ را فعال نماید که روی آن شیء زوم شود. ترکیب دوربین حرارتی برای شناسایی و PTZ برای دقت بیشتر و جمع‌آوری اطلاعات بصری از آن موقعیت، مزیتی بسیار بزرگ برای سیستم‌های امنیتی به شمار می‌رود.

آقای پریساک همچنین گفت: از نظر شناسایی، دوربین‌های حرارتی معمولاً بهترین نتایج کلی را برای ساختارهای محافظت پیرامونی ارائه می‌نمایند. اما، هر نوع محیطی را باید به صورت مستقل مورد بررسی قرار داد تا نیازهای خاص آن و همچنین عوامل تأثیرگذار در شناسایی موارد مختلف به دست آیند. در بسیاری از موارد، دوربین‌های معمولی مکمل دوربین‌های حرارتی برای امر شناسایی، ردیابی دستی و همین طور کسب آگاهی از موقعیت‌ها به شمار می‌روند.

هوشمندتر از همیشه

تصاویر ویدئویی که توسط دوربین‌ها دریافت شده، در ادامه مورد آنالیز سیستم‌های ویدئوآنالیتیک قرار می‌گیرد. این راهکارها در صورت بروز اتفاقاتی از پیش‌تعیین شده، اعلام هشدار می‌کنند. سیستم‌های آنالیتیک امروزی هوشمندتر از همیشه شده‌اند و در صورت شناسایی شخصی غیرمجاز، قادرند کارهایی فراتر از تنها به صدا درآوردن یک آلارم انجام دهند. آنها می‌توانند آلارم‌هایی را بر اساس موردی که شناسایی‌کرده‌اند، خواه انسان، حیوان و یا یک خودرو محدود کنند و یا همچنین اقداماتی را در مورد پرسه‌زنی افراد، ورود غیرمجاز پشت سر افراد مجاز و یا جا گذاشتن یک وسیله در محیط صورت دهند. پیشرفت‌های دیگری که در این حوزه اتفاق افتاده شامل قابلیت انجام ویدئوآنالیتیک در انواع محیط‌های متحرک، از قبیل خودروها، قایق‌ها و موارد دیگر است. در این راستا همچنین امروزه قابلیت‌هایی با تصاویر هوشمند یکپارچه شده‌اند تا راهکارهایی کامل‌تر به دست آید. از جمله تجهیزاتی که امروزه با دوربین‌های مداربسته ترکیب و یکپارچه می‌شوند، می‌توان به رادار، GPS، فنس‌های پیرامونی، سیستم تشخیص اسلحه، کنترل دسترسی و دستگاه‌های IoT اشاره کرد. موجود بودن نرم‌افزارهای شبکه‌ای منبع باز تأثیر زیادی بر بازار ویدئوآنالیتیک گذاشته است. فناوری یادگیری عمیق در برخی از انواع تشخیص ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ایجاد شرایط ناخوشایند برای چنین سیستم‌هایی جلوگیری می‌کند. قابلیت‌های آنالیتیک را می‌توان روی سیستم نرم‌افزاری دوربین‌ها، در سرورها و یا حتی محیط داخلی دوربین نصب کرد. تفاوت سیستم‌ها برای کاربر سطح پیچیدگی نوع الگوریتم شناسایی یا تمایل برای آنالیز ویدئوهایی با رزولوشن بالاتر است. به دلیل فضای کوچک در محفظه‌ی دوربین، الگوریتم‌های آنالیتیک داخل دوربین محدود به سرعت پردازنده، حجم داده‌های خروجی و حافظه‌ی آن است.

ثبت یک پاسخ