۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

پیشرفت فناوری‌ها، عاملی برای تغییر در تجهیزات داخلی اتاق‌کنترل

فناوری‌های جدید، شکل و شمایل اتاق‌های کنترل امروزی را تغییر داده‌اند. مانیتورهای CRT قدیمی در اتاق‌های کنترل، جایگزین نمایشگرهای صفحه تخت و نازک شده‌اند. اما این روند به کندی و آرامی صورت می‌گیرد. تجهیزات داخلی امروزی در اتاق‌های کنترل به شکلی متفاوت طراحی می‌شوند تا برای نصب مانیتورهای صفحه نازک و نیز مانیتورهای عریض‌تر مناسب باشند.

نیاز به سیستم‌های رک یکپارچه

با رشد کاربری سیستم‌های IP، نیاز به سیستم‌های رک یکپارچه‌ای به وجود می‌آید که دارای قابلیت‌های پیشرفته از قبیل مدیریت کابل هستند. اتاق‌های سرور به صورت محیطی توسط آن دسته از سیستم‌های خنک‌کننده و برق کنترل می‌شوند که بر روی شبکه‌ی IP مانیتور می‌گردند. مانیتورهای صفحه‌تخت کاربردهای بیشتری را برای فضای اتاق‌های کنترل ایجاد می‌نمایند و در نتیجه دیگر نیاز کمتری به کنسول‌ها وجود خواهد داشت. علاوه بر اینها، باید گفت که با سیستم‌های IP، محیط‌های کاری راحت‌تر می‌شوند، چرا که تجهیزات دست‌وپاگیر محدودتری در آنها به کار می‌رود.

در بسیاری از موارد، سرورها در یک محیط کنترل شده و ایمن نگاهداری می‌شوند تا از داغ شدن آنها جلوگیری شود و امنیت حفظ گردد. این محیط به روند مدیریت برق و کابل کمک می‌کند. امروزه شرکت‌های بسیاری هستند که به تولید رک‌های تجهیزات فنی این اتاق‌ها می‌پردازند.

طراحی‌های انعطاف‌پذیر اتاق کنترل

روند مهاجرت از سیستم‌های قدیمی و مانیتورهای CRT مورد استفاده در این سیستم‌ها به مانیتورهای کم حجم و صفحه‌تخت یکی از چالش‌های عمده در صنعت بوده است. بدین ترتیب، تمامی شکل و شمایل سیستم‌ها تغییر کرد. تغییر دیگری که در این اتاق‌ها به وجود آمد، تمایلِ کاربران به مانیتورهای بزرگ‌تر و HD بوده که باعث شده اطلاعات بیشتری را به نمایش درآورند. به جای استفاده از چند مانیتور کوچک برای هر کدام از کارهای عملیاتی، می‌توان یک مانیتور بزرگ تهیه کرد و تمامی آنالیزهای اطلاعاتی را روی آن انجام داد.

با نگاهی به آینده، اتاق‌های کنترل باید انعطاف‌پذیرتر از گذشته باشند، چه از نظر طراحی و چه قابلیت‌های استفاده از فناوری‌های متغیر امروزی. مشتریان قدیمی که در حال حاضر از کامپیوتر استفاده می‌کنند، ممکن است بیش از پیش به سیستم‌های راه دور روی بیاورند. در حال حاضر، توجه ویژه‌ای به انعطاف‌پذیری، قابلیت یکپارچه شدن و امکان اِعمال تغییرات در طول عمر یک سیستم صورت می‌گیرد.

یکپارچه کردن کاربری‌های مختلف در یک سیستم

روندی که در میان کاربران صنعت امنیت وجود دارد یکپارچه کردن عملیات فیزیکی چندگانه در یک سیستم است. در نتیجه، بیشترِ مشتریان به مدیریت آلارم و آگاهی از وضعیت کنونی محیط تمایل پیدا کرده‌اند. در صورت فعال شدن یک آلارم، فناوری‌های موجود چه کارکردهایی خواهند داشت؟ سرعت عمل سیستم‌ها در عکس‌العمل نشان دادن چگونه است و چه اطلاعاتی را در اختیار کارشناسان اتاق کنترل می‌گذارند؟ این سؤالات چگونگی طراحی اتاق‌های کنترل را متفاوت می‌سازند.

استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ی امروزی امری اجتناب‌ناپذیر است. هیچ انسانی نمی‌تواند تمامی داده‌های امنیتی را از طریق مانیتورها تماشا کند. هر قدر که کامپیوترها قدرت بیشتری نسبت به گذشته می‌یابند و برنامه‌های آنها جامع‌تر می‌گردد، تغییرات بسیار وسیع‌تری را می‌توان با استفاده از فناوری‌های رباتیک و موارد پیشرفته‌ی امروزی شاهد بود و در نتیجه، قابلیت‌های بیشتری در حوزه‌ی مانیتورینگ و همین طور روند برقراری ایمنی اتفاق می‌افتد.

ثبت یک پاسخ