۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

احراز هویت موبایلی در دستگاه‌های هوشمند

با توجه به اینکه تلفن همراه هوشمند مدرن به ابزاری رایج و روزمره و نیز بخشی از فرهنگ افراد تبدیل شده است، باور اینکه چه زمان کوتاهی است که این وسیله وارد دنیای ما شده مشکل خواهد بود. اولین گوشی Apple iPhone در سال 2007 ارائه شد و اکنون با گذشت تنها کمی بیش از یک دهه، تلفن همراه هوشمند به اندازه‌ی کلیدها یا کیف پولمان مهم شده است. مفهوم تلفن همراه به عنوان یک دستگاه اتصال چند جانبه، در تمامی جوانب زندگی روزمره‌ی ما یکپارچه شده است. در خدماتی نظیرApple Pay، Android Pay و PayPal می‌توان مشاهده کرد که تلفن همراه جایگزین پول نقد و کارت‌های نقدی، کارت‌های اعتباری و حتی جایگزین کارت‌های دسترسی و کلیدها شده است.  توانایی احراز هویت موبایلی دقیق و درست یک فرد و کاربردهایی که برای اهداف و مقاصد حفاظتی ارائه می‌کند، چیزی است که صنعت حفاظت باید برای مواجهه با مشتریان و افزایش تعدادشان ارائه دهد.

مزایای قابل توجه

بیشتر متخصصان حفاظت، مزایای استفاده از احراز هویت با موبایل را درک می‌کنند؛ چرا که انعطاف‌پذیری مزیت اصلی آن است. تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند به راحتی اعتبارات احراز هویت را از راه دور دریافت کنند تا دسترسی فوراً تأیید یا رد شود. همچنین تلفن‌های همراه بسیاری از گزینه‌های ایمن برای تضمین آن را دارند که تنها توسط کاربر مجاز استفاده می‌شوند. اثرانگشت و تفکیک چهره و نیز احراز هویت با الگو و پین کد از جمله مثال‌های اولیه‌ی آن هستند.

متأسفانه، آگاهی در میان برخی اپراتورهای حفاظت، مشتریان و عموم نسبت به این مزایای جالب وجود ندارد. همچنین در دوره‌های زمانی مشخصی افراد تمایلی ندارند که به یک دستگاه موبایل با حفاظت فیزیکی اطمینان کنند. اعتماد نسبت به فناوری ظاهراً ثابت نشده، عجیب نیست، اما صنعت حفاظت باید اعتبار همراه با حفاظت قابل توجه و مزایای ایجاد آرامش در استفاده از آن را نشان دهد.

بخش قابل اطمینان شبکهی حفاظت

حفاظت دستگاه موبایل باید اعتماد کاربران را به دست آورد، به همان روشی که سایر کاربردهای عالی جدید این کار را انجام می‌دهند. سخت نیست که تصور کنید یک دستگاه موبایل غیر محافظت شده چه خطراتی می‌تواند برای هر شبکه‌ی امن داشته باشد.  دو مانع اصلی وجود دارد که تلفن‌های همراه باید پیش از اینکه بتوانند بخشی از شبکه‌ی حفاظت را به دست آورند، از میان بردارند. اولاً آنها باید به قدری امن باشند که به عنوان بخشی از یک شبکه‌ی حفاظتی در نظر گرفته شوند و دوماً اینکه بتوانند به شکلی قابل اعتماد حضور یک کاربر غیر مجاز را در محیط واقعی تشخیص دهند.  بسیاری از دستگاه‌های هوشمند در حال حاضر دستگاه موبایل را با استفاده از احراز هویت دو عاملی حفاظت می‌کنند. به عنوان مثال، این راهکار می‌تواند یک کد پین را با اثرانگشت یا چهره‌ی شخص مجاز ترکیب کند.  در مناطقی با حفاظت بسیار بالا، شما می‌توانید یک ریدر بیومتریک نصب شده روی دیوار را راه‌اندازی نمایید (همچون ریدر اثرانگشت، تفکیک چهره یا عنبیه) تا سطح بیشتری از حفاظت را اضافه کنید و تضمین نمایید که کاربرد اشتباهی از دستگاه موبایل صورت نمی‌گیرد.

حفاظت با موقعیت مکانی

جهت‌یابی مکانی GPS با قابلیت‌های متعدد و متنوعی که دارد بدون شک یکی از مفیدترین سیستم‌های موجود در تلفن‌ همراه به شمار می‌رود. همچنین ابزاری کامل برای کمک به تعامل با سیستم‌های حفاظتی به شمار می‌رود. با در نظر گرفتن هر یک از تسهیلات امن در می‌یابیم که دارای سطوح مختلفی از دسترسی می‌باشند. این سطوح از سالن‌های کوچک و ساده‌ی غذاخوری گرفته تا درب‌های امن اطراف مناطق خطرناک و بسیار حساس همچون اتاق‌‌های نیروگاهی یا حتی تسهیلات هسته‌ای را شامل می‌شود. رمزهای امنیتی یا کارت‌های دسترسی معمولاً قدرتمند هستند و تنها دسترسی به مناطق خاصی را مجاز می‌شمرند. با این حال دسترسی یک تلفن همراه هوشمند می‌تواند قبول یا رد شده‌ باشد که به موقعیت مکانی درخواست ارسال شده توسط فرد بستگی دارد و GPS سطحی از هوشمندی را به حفاظت اضافه می‌کند.

موارد شخصی

دستگاه‌های موبایل معمولاً به اندازه‌ی پول یا کلیدهای افراد محافظت و نگهداری می‌شوند. بسیاری از ما دستگاه موبایل خود را با خود به هر جایی می‌بریم، بنابراین احتمال گم شدن یا جاماندن آنها بسیار کم است، به ویژه در مقایسه با اشیای دیگری همچون یک کارت کلید. همچنین در مورد اینکه هر چند دقیقه تلفن همراه خود را به کار می‌برید فکر کنید، بعضی‌ها 2600 بار در یک روز آن را محاسبه کرده‌اند! با چنین حدی از تعامل، به سرعت از مفقود شدن آن آگاه خواهید شد. چنین سطحی از اتصال شخصی آن را برای استفاده همراه با سیستم‌های حفاظتی، عالی و بی نقص می‌کند.

فناوری یکپارچه

اتفاق نظر در پروتکل‌های باز رایج و به اشتراک گذاشته شده، متأسفانه یکی از موانع مهم برای صنعت حفاظت در سازگاری با رویکرد احراز هویت با گوشی‌های هوشمند است. فناوری NFC (اتصالات نزدیک میدان) در تلفن‌های همراه و دستگاه‌های هوشمند نتوانسته موفقیت جهانی خود را ثابت کند. موارد رایج فناوری موبایل برای سیستم‌هایی که از آن‌ها بهره می‌برند اختصاص یافته‌اند. تصمیم پیشین Apple (پیش از ارائه‌ی iOS 11) بر آن بود تا کاربری NFC در Apple Pay را در دستگاه‌های خود محدود سازد و دستگاه‌های این کمپانی اثر چشمگیری بر راه‌اندازی NFC در سایر برنامه‌ها داشته است. همه iPhone ندارند، اما این محصول چنان اهمیتی در بازار دارد که سایر تولیدکنندگان نگرانند که چگونه مشتریان می‌توانند فناوری‌های جدیدشان را استفاده کنند. ما تمرکز بسیار بیشتری روی تکنولوژی Bluetooth Low Energy در دستگاه‌های موبایل داشته‌ایم. با ارائه‌دهندگانی همچون HID Global، STid در فرانسه و Nedap در هلند که اکنون بر توسعه‌ی ریدرهای بلوتوث با انرژی کم و برنامه‌های اعتباری موبایل تمرکز دارند، این برنامه گزینه‌ای بسیار معتبر به نظر می‌رسد. همراه با NFC و بلوتوث با انرژی کم، به نظر می‌رسد که علاقه‌ی بسیاری به استفاده از کدهای QR به عنوان هویت ساده اما قابل اعتماد و احراز هویت کنترل دسترسی نشان می دهند. این کدها را می‌توان به سادگی روی یک نمایشگر نشان داد یا در صورت لزوم پرینت کرد که انعطاف بالایی به کاربر در نوع فناوری که در آینده استفاده خواهد نمود، ارائه می‌کند.

ارتقای سیستمهای حفاظتی موجود

ما به طور مداوم نشانه‌های جایگزینی احراز هویت با تلفن همراه هوشمند به جای کارت‌ها و رمزها را مشاهده می‌کنیم. با این حال، بسیاری از مصرف‌کنندگان به جای اینکه تنها به یک شیوه بسنده کنند، همچنان خواستار چند گزینه هستند. کسب و کاری که بر روی کارت و توکن سرمایه گذاری کرده خواستار آن خواهد بود که سرمایه‌ی آن فناوری را به طور کامل استفاده کند. تغییرات زمانی اتفاق می‌افتند که ریدرها به روز رسانی شوند، در اینجاست که متخصصان و نصب کنندگان حفاظت باید مزایای ریدرهای دارای فناوری دوگانه را بهبود بخشند که گزینه‌هایی را برای استفاده از ترکیب فناوری‌های قبلی با احراز هویت با موبایل هوشمند ارائه دهد. هنوز هم تنوع چشمگیری در میان دستگاه‌های هوشمند، سیستم عامل آن‌ها و فناوری حفاظتی که به کار می‌گیرند وجود دارد. دستگاه‌های اندرویدی، iOS و بلک بری، همگی با توجه به احراز هویت بیومتریک موجود متفاوت هستند، بنابراین مدیران حفاظتی باید در انواع احراز هویتی که می‌پذیرند منعطف باشند. فناوری کارت نیز با سرعت بالایی پیشرفت کرده است و سیستم +MIFARE بسیار مقرون به صرفه، کاربردی و امن می‌باشد و به راحتی یکپارچه می‌شود. مشاغل متعدد بحث‌های بسیاری دارند تا به استفاده از این سیستم‌ها ادامه دهند.

سیستمهای ترکیبی

یک رویکرد ترکیبی شاید بهترین پاسخ برای بسیاری از اپراتورها باشد. به عبارت دیگر افرادی که ترجیح می‌دهند از مزایای انعطاف‌پذیری و راحتی احراز هویت با تلفن همراه هوشمند بهره ببرند می‌توانند این کار را انجام دهند اما افرادی که مردد هستند می‌توانند به استفاده از روش‌های سنتی‌تر ادامه دهند. سازمان‌های بزرگ‌تر ممکن است دریابند که تبدیل کردن فناوری، فرآیندی کندتر و تدریجی‌تر است در حالی که مشاغل کوچک‌تر و تازه کار ممکن است ترجیح دهند به طور ناگهانی به سوی انتخاب رویکرد مبتنی بر تلفن همراه هوشمند جهش کنند. اگر سیستم‌های حفاظتی به خوبی یکپارچه شده باشد اما رویکرد آن‌ها ماژولار باشد، تکامل آنان در گذر زمان بسیار ساده‌تر می‌شود.

صرفهجویی در هزینه

مزیت واضح دیگرِ استفاده از احراز هویت با دستگاه هوشمند، صرفه جویی در هزینه نسبت به استفاده از رمزهای اجرایی سنتی می‌باشد. بج پلاستیکی، کارت دسترسی، پرینتر و غیره دیگر برای حفاظت مدیریت به کار نمی‌روند. این چیزی است که صنعت حفاظت واقعاً برای پیشرفت نیاز دارد. عجیب نیست که تلفن‌های همراه هوشمند بسیار رایج هستند. تصاویر اظهار می‌دارند که در سال 2015 نزدیک به 41 میلیون موبایل در انگلستان در حال استفاده بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022 این رقم به 54 میلیون موبایل برسد. با اینکه جمعیت انگلیس تنها کمی بیش از 65 میلیون نفر است، این درصد، نشان می‌دهد که تعدادی زیادی از مردم این تکنولوژی را با خود حمل می‌کنند.

ثبت یک پاسخ