۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
End UserIoTمقالات

انگیزه کاربران در خاورمیانه برای استفاده از IoT چیست؟

امروزه دیگر همه می‌دانند که IoT به دلیل مزایای متعددی که دارد به پدیده‌ای درحال رشد تبدیل شده است. در نتیجه‌ صرف هزینه روی محصولات و راهکارهای IoT در بازار سراسر جهان همچنان رو به افزایش می‌باشد که بازارهای خاورمیانه و آفریقا از این قاعده مستثنا نیستند.

بر اساس آخرین پیش‌بینی IDC، اینترنت اشیای به کار رفته در این منطقه امسال به 847 میلیارد دلار می‌رسد که رشد سالانه‌ی 15.9 درصدی را نسبت به سال‌ گذشته نشان می‌دهد.

بیشترین هزینه‌ی پرداخت شده بابت فناوری IoT روی سخت‌افزار بوده و بعد از آن به ترتیب خدمات، نرم‌افزار و اتصال آن می‌باشد. همچنین صنایعی که امسال بیشترین هزینه را صرف IoT کرده‌اند، بخش‌های تولیدی، دولتی، مصرف کننده، حمل و نقل و خدمات رفاهی هستند.

به گفته IDC: انتظار می‌رود اتخاذ IoT در خاورمیانه و آفریقا طی سال‌های آتی شتاب بیشتری به خود بگیرد؛ زیرا سازمان‌های عمومی و خصوصی به نظر می‌رسد تلاش می‌کنند خدمات بیشتری را در اختیار مشتریان قرار دهند، تصمیم‌گیری خود را تسریع بخشند، کیفیت محصولات و خدمات را بهبود بخشند، زمان خود را در بازار سریع‌تر کنند، هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

نتایج این تحقیق، عجیب و دور از ذهن نیست؛ زیرا صنایع نام‌برده در منطقه خاورمیانه و آفریقا بسیار گسترده و عظیم بوده و به همان نسبت از IoT استفاده‌ی وسیع می‌کنند؛ به ویژه بخش‌های تولیدی و نفت و گاز.

تولیدکنندگان بیش از پیش بر دستگاه‌های متصل و داده‌هایی که تولید می‌کنند متکی هستند که IoT یا اینترنت اشیای صنعتی نامیده می‌شود، تا کیفیت و بهره‌وری محصولات خود را افزایش و مدت زمان عدم کارکرد را کاهش دهند. به عنوان مثال سیستم‌های AOI که در رابطه با محاسبات روز کار می‌کنند می‌توانند معایب را در کمتر از یک ثانیه تشخیص دهند. حسگرهای متصل به ماشین‌آلات می‌توانند خرابی قریب‌الوقوع دستگاه را شناسایی کرده و فوراً اپراتورها را مطلع سازند تا آنان نیز به سرعت پاسخ‌های لازم را بدهند.

در صنعت نفت و گاز که خاورمیانه غنی از آن است نیز IoT می‌تواند به کمک بیاید، به ویژه در فرآیندهای میانی نظیر خطوط لوله تحویلی که هزاران کیلومتر طول دارد. دستگاه‌های نقاط پایان هر چند کیلومتر قرار داده می‌شوند تا نشت‌ها یا مشکلات دیگر را شناسایی نمایند و داده‌ها به مرکز فرماندهی ارسال می‌گردد تا کنترل و نظارت صورت گیرد.

بازارهای IoT در سایر مناطق

در مورد مناطق دیگر نیز گزارشات، رشد قابل توجه IoT را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، تحقیق Goldstein پیش‌بینی می‌کند اروپا که اغلب در کنار منطقه MEA (خاورمیانه) قرار می‌گیرد تا یک منطقه واحد به نام EMEA را تشکیل دهد، از بازار IoT 108.7 میلیارد دلار در سال 2016، به بازار 432.8 میلیارد دلاری در سال  2024 دست خواهد یافت، که نشانه‌ی رشد سالانه‌ی 18.32 درصدی می‌باشد.

در این گزارش گفته شده: اروپا فناوری IoT را در صنایع هواپیمایی، خدمات رفاهی، تولید و حمل و نقل به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌دهد. دولت فرانسه بر دستیابی به زیرساخت‌های عالی سرمایه‌گذاری می‌کند و روی استفاده از سوخت انرژی تجدیدپذیر تمرکز دارد حال آنکه دولت سوئد سرمایه‌ی خود را صرف پزشکی و علوم زیستی می‌کند.

طبق اظهارات این گزارش، بخش لوازم الکترونیک مصرفی رشد سالانه‌ی 18.73 درصدی خواهد داشت، در حالی که اجرای IoT در بخش مدیریت ناوگان و ردیابی سرمایه به شدت صنعت حمل و نقل اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین تخمین زده شده که بخش حمل و نقل و لجستیک 23 درصد از درآمد کل IoT را در اروپا به خود اختصاص می‌دهد و اتوماسیون صنعتی هزینه‌ی اجرایی را کاهش داده و تولید صنعت ساخت و ساز را افزایش داده است.

در مورد بازار حسگر IoT آمریکای شمالی، بر اساس گزارشی از Markets and Research، اعتبار این بازار در سال 2017 3.6 میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود با رشد سالیانه‌ی 21.6 درصدی در سال 2027 به 21.1 میلیارد دلار برسد.

همچنین در این گزارش آمده که اتومبیل‌های متصل رشد چشمگیری خواهند داشت. عواملی نظیر افزایش روزافزون کاربری IoT و دستگاه‌های متصل، بازار حسگر IoT آمریکای شمالی را هدایت خواهند کرد.

ثبت یک پاسخ