۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

رایج‌ترین موضوعات نظارت تصویری در سال 2018 (قسمت اول)

سال 2017 پشت سر گذاشته شد. در این سال شاهد پیشرفت‌ها و چالش‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف صنعت حفاظت و به خصوص بخش نظارت تصویری بودیم. ویدئوآنالیتیک به قابلیت‌های هوشمندتری مجهز شد و فناوری‌های قدیمی‌تر آن نیز پیشرفته‌تر شدند. فناوری H.265 رواج بیشتری یافت و تولیدکنندگان، به دنبال راه‌هایی برای مقابله‌ی هرچه بیشتر با مشکلات و چالش‌های ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ بودند. حفاظت سایبری و موضوع مقابله با حملات هکرها و باج‌افزارها به سیستم‌های نظارت تصویری و تهدید داده‌های کاربران نیز از جمله مباحث داغ سال 2017 بود. با ورود به سال جدید میلادی مسلماً شاهد موضوعات جدید و پر اهمیتی خواهیم بود؛ چالش‌‌هایی که شاید تولیدکنندگان، فروشندگان، ارائه دهندگان خدمات نظارت تصویری و کاربران نهایی تا پایان سال با آن‌ها رو به رو باشند. به همین منظور دنیای حفاظت با تعدادی از کارشناسان فنی و مدیران کمپانی‌های مطرح تولیدکننده‌ی تجهیزات و راه‌کارهای نظارت تصویری گفت‌وگو کرده تا پیش‌بینی آنان در ارتباط با مهم‌ترین و رایج‌ترین موضوعات سال 2018 در حوزه‌ی نظارت تصویری را با خوانندگان خود در میان بگذارد.

Philippe Kubbinga، مدیر منطقه‌ای Axis در خاورمیانه و آفریقا

به نظر من مهم‌ترین عنوان رایج نظارت تصویری در سال 2018، مبحث یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، کاربری فناوری‌های ویدئوآنالیتیک در ساختمان‌ها و نیز هوشمندسازی شهرها خواهد بود؛ زیرا همانطور که در تمام جهان شاهد هستیم تمامی صنایع و حتی سبک زندگی مردم در حال هوشمندتر شدن است. از سوی دیگر، سیستم‌‌های حفاظتی گوناگون در کنار یکدیگر می‌توانند بازدهی بسیار بالاتری را عرضه نمایند.

Hanno Vogels نایب رئیس فروش منطقه‌ای محصولات BOSCH Security در خاورمیانه، روسیه، ترکیه و آفریقا

 

از نظر من در بخش نظارت تصویری مهم‌ترین موضوع رایج در سال 2018، مبحث ویدئوآنالیتیک خواهد بود. ویدئوآنالیتیک مبنای کاربری سیستم‌های مختلفی در صنایع گوناگون است که از آن جمله می‌توان سیستم‌های دستیار رانندگی هوشمند بوش در اتومبیل‌های هوشمند جدید را نام برد. به عنوان مثال، ویدئوآنالیتیک در این اتومبیل‌ها با کمک قابلیت تشخیص چهره، متوجه می‌شود که راننده خواب‌آلود نیست و یا اینکه اتومبیل از لاین خارج نشده است.

Marco Fornier مدیر فروش خاورمیانه و آفریقا در بخش اتاق‌های کنترل Barco

از نظر من ویدئوآنالیتیک مهم‌ترین موضوع سال 2018 خواهد بود؛ البته پیش از آنکه مشکل اطلاعات و داده به وجود نیاید. ما نیازمند نصب دوربین‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ هستیم؛ اما مشکل اینجاست که در چنین شرایطی با حجم بالای اطلاعات مواجه می‌شویم و به تعداد بالایی اپراتور نیاز خواهیم داشت. در اینجاست که لزوم داشتن یک سیستم هوشمند در دوربین‌ها احساس خواهد شد که بتواند آنچه دوربین‌ها ثبت و ضبط می‌کنند را درک نماید. این شیوه به اپراتورها کمک خواهد کرد تا تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشند. بنابراین از نظر من ویدئوآنالیتیک مهم‌ترین موضوع در سال پیشِ رو خواهد بود.

Gus Brecher مدیر توسعه و مارکتینگ کمپانی Cathexis

مهم‌ترین موضوع رایج بخش نظارت تصویری در سال 2018، استفاده از فناوری‌های هوشمند در ویدئوآنالیتیک خواهد بود. علاوه بر این، ما در سال 2018 شاهد تمرکز بالایی بر امنیت سایبری، یکپارچه سازی چندین سیستم و فناوری‌ دیجیتال با یکدیگر و همچنین تأکید کمپانی‌ها بر ارتقای بهره‌وری راه‌کارهای مرتبط با ضبط ویدئو خواهیم بود.

Firas Jadalla مدیر منطقه‌ای Genetec در خاورمیانه، ترکیه و آفریقا

در سال 2018 شاهد رشد کاربری راه‌کارهای هوشمند در نرم‌افزارهای نظارت تصویری خواهیم بود که در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری در کار می‌شود.  تلاش کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای نظارت تصویری همواره تولید نرم‌افزارهایی باز بوده است. بنابراین تمامی راه‌کارها مبتنی بر نرم‌افزارهای باز تولید و ارائه می‌گردند. در سالی که گذشت نرم‌افزارهای متعددی برای بخش‌های نظارت تصویری و کنترل دسترسی تولید و عرضه گردید. در سال 2018 نیز انتظار می‌رود شاهد برنامه‌ها و اپلیکشن‌های جدیدتری باشیم که از استانداردهای بالاتری پیروی کنند. همچنین نرم‌افزارهای جدیدی برای مدیریت پلاک‌خوانی ارائه می‌گردد. از سوی دیگر راه‌کارهای VMS به سمت استفاده از خدمات و حافظه‌ی ابری پیش می‌روند.

Mark Rainbow مدیر مارکتینگ کمپانی Ogier Electronics

مهم‌ترین و رایج‌ترین موضوع نظارت تصویری در سال 2018 از نظر من افزودن الگوریتم‌های هوشمند به راه‌کارهای دوربین‌های نظارت تصویری خواهد بود. افزودن قابلیت‌های آنالیتیک و یکپارچه‌سازی فناوری‌های آن به دوربین‌ها می‌تواند کارآیی سیستم‌های نظارت تصویری را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

Nicola Risi مدیر فروش منطقه‌ای خاورمیانه در کمپانی Videotec

در سال جاری و به ویژه سال آینده (2019) ویدئوآنالیتیک پیشرفت‌های بسیاری خواهد داشت. فناوری ویدئوآنالیتیک امروزه توسط بیشتر کمپانی‌های نظارت تصویری تولید و ارائه می‌شود. اما تمرکز برخی کمپانی‌ها بر روی دستیابی به فناوری‌های ویژه و منحصر به فرد ویدئوآنالیتیک در بازار است. دستیابی به این هدف، تحقیق و جستجوی بسیار زیادی را می‌طلبد.

Milind M. Borkar نایب رئیس کمپانی Infinova در خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا

مباحث متعدد نظارت تصویری نظیر سیستم‌های IP، سیستم‌های هیبریدی یا ترکیبی، ویدئوآنالیتیک مبتنی بر NVR در دوربین همچون تشخیص چهره، همه و همه موضوعاتی هستند که در سال 2018 مطرح خواهند شد. اما موضوع مهم و رایج سالی که پیش رو داریم، مبحث پهنای باند و ذخیره‌سازی خواهد بود؛ چرا که قیمت و هزینه‌ی ذخیره‌سازی بیشتر از هزینه‌‌های خود سیستم تمام می‌شود.

Tetsuo Okawa مدیر فروش Panasonic در خاورمیانه و آفریقا

به نظر من مهم‌ترین عنوان و موضوع در سال 2018، مبحث یکپارچه‌سازی تجهیزات و فناوری‌های نظارت تصویری خواهد بود. در این صورت یک دوربین نظارت تصویری علاوه بر تصویربرداری، قادر خواهد بود به کنترل نمودن گیت‌ها، تشخیص مسافران و کارهای دیگری از این دست نیز بپردازد.

Stephane Lantoine مدیر مارکتینگ اروپا، خاورمیانه و آفریقا در کمپانی Pelco

از دیدگاه من مهم‌ترین موضوع سال 2018 در نظارت تصویری، مبحث حفاظت و امنیت سایبری خواهد بود. امنیت سایبری موضوعی است که روز به روز بر اهمیت و حساسیت آن افزوده می‌شود. همچنین هوشمندی و اتوماسیون در نظارت تصویری پر رنگ‌تر و برجسته‌تر خواهد شد؛ در نتیجه به کاربران نهایی این امکان را می‌دهد تا از سیستم‌های هوشمندتر و اتوماتیک‌تر بهره‌مند گردند.

Christian Ringler مدیر فروش خاورمیانه کمپانی Milestone

به نظر من یکی از مهم‌ترین موضوعات و مباحث سال 2018 موضوع فناوری‌های هوش مصنوعی یا AI خواهد بود. بازار جهانی در حال نیل به سمت و سوی هوش مصنوعی است و تمرکز روزافزونی بر روی فناوری‌های هوشمند صورت می‌گیرد که ما را با حجم وسیعی از داده‌ها مواجه می‌سازد.

Samer Slik مدیر منطقه‌ای خاورمیانه در کمپانی Vicon

همانطور که می‌بینیم روند پیشرفت سیستم‌های نظارت تصویری در حال پیشروی به سوی هوشمندتر شدن است. بنابراین در سال 2018 ویدئوآنالیتیک یا سیستم‌های هوشمند، بخش بسیار مهمی از صنعت نظارت تصویری را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین هوش مصنوعی نیز در این میان سهم قابل توجهی خواهد داشت. اکثر مشتریان و کاربران نهایی هنگام خرید دوربین‌های نظارتی بیشتر علاقمندند بدانند که چگونه با دوربین کار کنند تا اینکه بخواهند راجع به مانیتورینگ، اطلاعات کسب نمایند. آنان می‌خواهند به تحلیل و بررسی ویدئو و تصاویر به دست آمده بپردازند و بدانند که سیستم چگونه ویدئو را آنالیز می‌کند. در این صورت بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام روش‌های آنالیز تصویر برای کار آنان مناسب‌تر است و در مجموع به این نتیجه می‌رسند که سیستم آنان با چه استراتژی‌هایی کار می‌کند. در سیستم‌های نظارت تصویری کلاسیک و سنتی همچون دوربین‌های مداربسته و DVR ها، ویدئو به طور مداوم ضبط می‌شد و افرادی نیز به عنوان اپراتور به مانیتورینگ و نظارت بر تصاویر می‌پرداختند. اما اکنون کاربران انتظار دارند سیستمی داشته باشند که به آنان در تصمیم‌گیری درست و انتخاب مناسب استراتژی، کمک کند.

ادامه این مقاله را در مطلب «رایج‌ترین موضوعات نظارت تصویری در سال 2018 (بخش دوم)» مطالعه کنید.

ثبت یک پاسخ