۹ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

پرونده ای برای فناوری فیبر نوری

هنگامی که بسیاری از افراد به فناوری‌های فیبر نوری می‌اندیشند، معمولاً آن را هم‌ردیف با خدمات اینترنت پرسرعت می‌دانند، اما این فناوری قادر به انجام کارهایی فراتر از تنها سروکارداشتن با حجم بالای ترافیک آنلاین و سرعت بالا است. راهکارهای تشخیص فیبر نوری برای مدت‌ها به عنوان تجهیزات امنیتی و حفاظت پیرامونی مورد استفاده قرار گرفته تا اشخاص مشکوک شناسایی شوند.

حداقل انحراف مغناطیسی در پرتوهای نوری که از طریق کابل‌های فیبر نوری متشکل از رشته‌های نازک پلاستیکی یا شیشه‌ای، ارسال می‌شود، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای شناسایی لرزش‌های بالاتر از زمین و در طول فنس‌ها تبدیل می‌سازد. اما در حالی که این راهکارها در میان کاربران نهایی و نصب‌کنندگان در بازارهای مختلف محبوبیت یافته، با نظم زیادی در پروژه‌های امنیتی تجاری پذیرفته نشده‌اند.

اخیراً مؤسسه‌ای در صنعت به وجود آمده که به صورت اختصاصی به آموزش در حوزه‌ی مزایای این فناوری و انواع مختلف ساختارهای آن می‌پردازد. به گفته‌ی آقای توماس کوهن، مدیر اجرایی، این مؤسسه توسط تعدادی از شرکت‌های عرضه‌کننده فناوری به وجود آمده تا محصولات و راهکارهای آنها برای بازار وسیع‌تری شناخته شود.

آقای کوهن با توجه به مبحث آموزش می‌گوید: این مؤسسه منابع مختلفی را به کار می‌گیرد تا اطلاعات کاربران را در حوزه فناوری از دیدگاه امنیتی و عملیاتی و نظارتی تکمیل نماید.

آقای لین ماتیس، مدیرعامل یکی از شرکت‌های مشاوره‌ای می‌گوید که ساختارهای مختلفی برای استفاده‌ی فناوری تشخیص فیبر نوری وجود دارند که وقتی در مورد شرکت‌ها صدق کند، چیزی فراتر از نصب روی فنس‌ها و یا دفن کردن زیر زمین خواهد بود.

آقای ماتیس چنین توضیح می‌دهد: در یک بندر، شما می‌توانید این فیبرهای نوری را زیر آب بگذارید و از آنجا که این فیبرها زیرِ آب به خوبی کار می‌کنند، شما می‌توانید روی آنها سنسور بگذارید. در نتیجه می‌توانید هر نوع صدا و فعالیتی را از زیرِ آب و در بنادر مورد پایش قرار دهید. این انواع سنسورها و قابلیت اجرای آنها، تنها محدود به تخیل شما و تمرکز روی این نکته است که چه خطرات خاصی مرتبط با محیط را باید محافظت کنید.

آقای ماتیس معتقد است راه‌هایی وجود دارد که با آنها می‌توان آگاهی را افزایش داد و سطح آموزش کاربران نهایی و نصب‌کنندگان سیستم‌ها در حوزه‌ی امنیت را ارتقا بخشید و آنها را با فیبر نوری بیشتر آشنا کرد، اما او می‌گوید، مسئله‌ی اصلی که باید در صنعت امنیت رخ دهد، در زمینه‌ی تولیدکنندگان است که می‌بایست با خطرات و مشکلات انطباق با قوانین که سازمان‌ها امروزه با آنها روبرو هستند، آشنایی یابند.

آقای ماتیس می‌گوید: تولیدکنندگان باید محصولاتی تولید کنند که به افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها در جهت مقابله با آن خطرات، انطباق با قوانین و نیازهای قانونی کمک نماید، اما این انعطاف‌پذیری در آنها به کار رفته تا کاربران بتوانند تنظیماتی را برای ایجاد تغییر در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار دهند. مشکل انطباق با خطرات و اجرا، مسئله‌ای بسیار مهم است که البته کاربران کمی بر روی این مطلب متمرکز می‌شوند. محیط تولید برای اجرای سیستم‌ها بسیار اهمیت دارد. اگر نصب‌کنندگان بخواهند با این خطرات مقابله کنند، باید محیط کاربران و مشتریان نهایی را بهتر از خودِ آنها بشناسند.

آقای ماتیس در کنار این مطلب می‌گوید که نصب‌کنندگان تجهیزات امنیتی باید محل کاربران را بسیار بهتر شناسایی نمایند تا توصیه‌هایی در حوزه‌ی فناوری به آنها عرضه نمایند و این نگرانی‌ها پوشش داده شود.

او این گونه اضافه می‌کند: شرکت‌ها دیگر نمی‌خواهند خیلی راحت بخشی از سیستم را جدا کرده و راهکار دیگری را به‌جای آن برگزینند، بلکه مایلند سیستم‌هایی داشته باشند که با محیط آنها انطباق دارد. بنابراین، نصب‌کنندگان و تولیدکنندگان باید این مسئله را درک کنند. نصب‌کنندگان باید یک قدم جلوتر نیز بروند، چرا که مسئولین شرکت‌ها امروزه آن قدر شلوغ هستند که زمان بررسی و کشف مشکلات این چنینی را بین خودشان حل نمایند.

ماتیس می‌گوید: از آنجا که فیبر نوری داخل شبکه‌ی شرکت جریان می‌یابد، بسیار اهمیت دارد که تولیدکنندگان هنگام تولید محصولات خود خطرات حملات سایبری را در نظر داشته باشند تا از هک شدن سیستم‌ها جلوگیری گردد و مشکل جدیدی برای شرکت ایجاد نشود.

او در ادامه می‌افزاید: این مسئله یکی از نکاتی است که ما در مورد دوربین‌های IP با آن سروکار داریم. برخی از تولیدکنندگان دوربین‌های IP راهکارهایی را برای جلوگیری از هک شدن سیستم‌ها در نظر نگرفته‌اند. در نتیجه، در محیط‌های IT، مدیران ارشد اطلاعات بسیار محتاط عمل می‌کنند و به ندرت این سیستم‌ها را در شبکه‌های خود به کار می‌گیرند.

با اینکه تصور عمومی آن است که فیبر نوری برای اجرا در پروژه‌های تجاری بسیار گران و پرهزینه است، آقای ماتیس می‌گوید که هزینه‌های این فناوری با افزایش میزان حجم کابل‌ها، در سال‌های اخیر تا حد زیادی پایین آمده تا نیازها را پوشش دهد.

آقای ماتیس این گونه توضیح می‌دهد: هزینه‌های مرتبط با کابل فیبر نوری تا حد زیادی کاهش یافته و اجرای پروژه‌ها با این راهکارها افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. نکته‌ی مثبت در این میان آن است که شما می‌توانید فناوری‌های مختلفی را روی کابل فیبر نوری اجرا نمایید، حتی آنها را برای دوربین‌های مداربسته‌ی خود به کار بگیرید و از آنجا که یک سنسور را به کار برده‌اید، می‌توانید از هر نوع فناوری هشداردهنده از قبیل سیستم اعلام هشدار استفاده نمایید. هر قدر فناوری این سنسورها تکامل می‌یابد، تمرکز روی ارتباط با سنسورها، دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت تصاویر دیگر نیز امکان کارکرد همزمان را فراهم می‌نماید و در نهایت راهکاری بسیار مناسب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ثبت یک پاسخ