۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

پیشرفت تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها

فرودگاه ها طی 20 سال گذشته بسیار پیشرفته تر شده اند. امروزه خدماتی که مسافران برای سفر از نقطه ای به نقطه دیگر دریافت می کنند، بسیار پیشرفت کرده و تعداد سفرها نیز تا حد چشمگیری افزایش یافته است. در نتیجه پیچیدگی خطراتی که اپراتورهای فرودگاه با آن مواجه هستند نیز بیشتر شده است. پرسنل حفاظت اکنون باید خطراتی نظیر حملات تروریستی، سرقت، ایمنی افراد و تهدیدات داخلی را کاهش دهند و در عین حال، اقدامات لازم را انجام دهند تا تجربه مسافران به بهترین شکل ممکن رقم بخورد. به غیر از صف های طولانی بازرسی حفاظت فرودگاه ها، بیشتر مسافران از حجم قابل ملاحظه اقدامات حفاظتی فرودگاه که ایمنی آنان را تضمین می کند در پشت صحنه بی اطلاع هستند.
افزایش تعداد مسافران

فارغ از دغدغه های معمول و روزمره اپراتورهای حفاظتی، فرودگاه ها روز به روز شلوغ تر می شوند. به گفته دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده، سال 2018 رکورد تعداد سفرهای هوایی شکسته شد، به گونه ای که نسبت به سال 2017 رشد 4.8 درصدی داشت. با ادامه این افزایش تعداد مسافران، نیاز به پرسنل حفاظت فرودگاه برای حفظ ایمنی مسافران و اموالشان نیز افزایش یافت.

به همین دلیل جدیدترین پیشرفت ها در فناوری حفاظت به عنوان بخشی از استراتژی کامل و جامع حفاظت فرودگاه، لازم و ضروری هستند. در این مطلب به برخی از این پیشرفت ها و اینکه چگونه به اپراتورهای حفاظتی در کاهش خطرات کمک می کنند می پردازیم.

فرمان و کنترل ویدئویی

فرودگاه ها در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته فعالیت می کنند؛ بنابراین داشتن سیستم دوربین مداربسته و نظارتی رده بالا و دقیق در این مکان ها، ضروری و اجباری است. در دنیای مبتنی بر داده های امروز، پرسنل حفاظتی به سیستم ها و راهکارهای متعددی تکیه دارند، که اغلب عبارتند از سیستم نظارت تصویری، اکسس کنترل، اطلاع رسانی با آلارم یا اعلام هشدار و غیره تا حفاظت کامل مسافران را تضمین کنند.

افزایش هجوم اطلاعات از این سیستم ها اغلب می تواند ما را دچار سردرگمی کند و در بیشتر موارد، فرآیندهای دستی برای مدیریت این اطلاعات به کار می رود. این فرآیندهای دستی، مشکل بوده و قابل گسترش و استفاده در ابعاد بزرگ تر نیستند. امروزه یک پلتفرم یکپارچه همراه با مدیریت رویداد و پاسخ به آن ارائه شده تا به اپراتورهای حفاظتی اجازه دهد کنترل شرایط را به حداکثر برسانند و پاسخ هوشمندانه و متناسب با شرایط را برگزینند.

مدیریت آنی شرایط

ترکیب ویدئوی آنی همراه با اطلاعات به دست آمده از سنسورها، دستگاه ها و اپلیکیشن های مختلف، کار را برای پرسنل حفاظتی فرودگاه، بسیار متفاوت می سازد. امروزه در هنگام وقوع یک حادثه، مسئولان حفاظت می توانند این داده ها را به کار ببرند تا آگاهی نسبت به شرایط افزایش یافته و پاسخ کارآمدتری دهند. به وسیله منابع اطلاعاتی گوناگون و سیستم های حفاظتی، فرودگاه ها می توانند به شکلی مدرن و پیشرفته بررسی های لازم را انجام دهند.

آنالیتیک پیشرفته

فناوری آنالیتیک یک منبع قدرتمند است که به تیم های حفاظتی، قابلیت کشف الگوهای چشمگیر و معنادار از داده های نظارت تصویری را می دهد. الگوریتم های پیشرفته می توانند عاملی کلیدی در ارسال هشدار زودهنگام و کمک به تشخیص خطرات باشند و به ارائه استراتژی حفاظت پیش بینانه کمک کنند. مسئولان فرودگاه با ارزیابی داده ها می توانند حفاظت کامل تری را تضمین کنند. علاوه بر این، فناوری ویدئوآنالیتیک می تواند استانداردهای از پیش تعریف شده را اتوماتیک سازند تا خطاهای انسانی به حداقل برسد و از منابع انسانی در مکان هایی کاربردی تر و بهینه تر استفاده شود.

گزارش دهی با موبایل

اینترنت اشیا (IoT) و قابلیت اتصال در همه جا، برای فرودگاه ها قابلیت ارتباط از راه دور را نیز فراهم ساخته است. راهکارهای گزارش دهی با موبایل به مسافران و کارکنان اجازه می دهد تا آگاهی بیشتری داشته باشند و هشدارهای امنیتی ارسال شده توسط مسئولان حفاظت فرودگاه را دریافت کنند. اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط مسافران و کارکنان می تواند برای کمک به مشخص شدن حادثه امنیتی و تسریع پاسخ مؤثر به آن کمک کند. بعضی از راهکارها حتی قابلیت به اشتراک گذاری ویدئو یا صدا را با مرکز فرماندهی از طریق موبایل مسافر دارند.

فناوری تشخیص چهره

تشخیص چهره، یک راهکار حفاظتی قدرتمند است که می تواند هوشیاری مراکز عملیات حفاظتی را از طریق تشخیص، ردیابی و هشداردهی، نسبت به موقعیت افزایش دهد. این سیستم ها قادر به جستجوی هوشمندانه هستند و در سال های پیش رو ارزشمندتر نیز خواهند شد.

به طور خلاصه، فرودگاه ها مانند شهرهای هوشمند بسیار کوچکی هستند که سرمایه ها و دارایی های متعدد، سهامداران و سایت ها و بخش های گوناگونی دارند که باید از همه آنها محافظت شود. با این حال، اگرچه مدیریت خطرات جهانی و چالش های روزمره برای اپراتورهای حفاظت دشوار است، اما فناوری های هوشمند و پیشرفته امروزی در نهایت می توانند تجربه سفری آرام و لذتبخش را برای مسافران به ارمغان بیاورند.

ثبت یک پاسخ