کنترل دسترسیمقالات

چرا علاقمندی به فناوری های بیومتریک بیشتر شده است؟

بازار کنترل دسترسی روز به روز پیشرفته تر می شود. این سرعت رشد در سال 2020 به اوج خود رسیده است. پیش از این، مدتها بازار کنترل دسترسی فناوریهای کمی را معرفی و ارائه می کرد. با اتخاذ سیستمهای حفاظتی مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)، پلتفرم های محاسبات ابری و راه اندازی سیستم های بی سیم نیز به رشد خود ادامه دادند. انتظار می رود بازار کنترل دسترسی نیز با رشد عظیمی در سالهای پیشِ رو مواجه شود. طبق گزارشی از Marketsandmarkets انتظار می رود که تا سال 2024 ریدرهای کارت همچنان بیشترین سهم را در بازار کنترل دسترسی داشته باشند. اما پیشرفتهای تکنولوژی و نیاز به حفاظت قدرتمندتر، سازمانها را به سوی فناوریهای تشخیص چهره، احراز هویت موبایلی و حتی هوش مصنوعی سوق می دهد.
تقاضای بیشتر برای تشخیص چهره

علاقمندی به فناوری تشخیص چهره در موارد کاربری کنترل دسترسی با رشد روزافزونی مواجه است. انتظار می رود در سال 2020 رایج ترین موضوع باشد. Marketsandmarkets گزارش کرده که انتظار می رود تا سال 2024 بازار جهانی برای تشخیص چهره به 7 میلیارد دلار برسد. ارائه دهندگان فناوریهای کنترل دسترسی پیش بینی می کنند که تقاضا برای ریدرهای تشخیص چهره بیشتر شود. دلیل این افزایش تقاضا آن است که کاربران نهایی به دنبال راهکارهای ایمنتر و با کاربری راحت تر هستند. چنین راهکارهایی در مکان های پر ترددی نظیر گیت های ورودی مطلوب تر خواهند بود. با این حال، دستگاههای تشخیص چهره نصب شده روی دیوار نیز انتظار می رود رواج بیشتری پیدا کنند. به گفته گائوپینگ زیائو، مدیر فروش APAC در کمپانی AMAG Technology، اتخاذ ریدرهای تشخیص چهره هنوز هم پر هزینه است و می تواند پنج تا 10 برابر قیمت یک ریدر کنترل دسترسی معمولی باشد.

چالش اصلی دیگر، مبحث حریم خصوصی داده ها و ذخیره سازی و جمع آوری داده های بیومتریک مانند تصاویر گرفته شده از چهره ها و اثرانگشتها می باشد. زیائو اظهار داشت که اطلاعات چهره معمولاً در ریدر ذخیره می شود و گاهی اوقات ریدر روی مکانی ناامن در کنار درب ورودی نصب می گردد. با این حال فالتون، مدیر توسعه تجاری استراتژیک در کمپانی Vanderbilt یادآور شد که مردم امروزه ظاهراً بیشتر از تصویر چهره، نگران اثرانگشتشان و مشکلات بهداشتی ناشی از ریدرهای اثرانگشت هستند.

شیوع کرونا و تغییر تقاضای سازمانها

فالتون خاطرنشان کرد: اخیراً با خطر شیوع ویروس کرونا، سازمانها به شکلی روزافزون به دنبال فناوریهایی هستند تا برقراری تماس مستقیم را به حداقل برسانند. آنان در عوض تلاش می کنند تا گزینه های کنترل دسترسی بدون نیاز به تماس مستقیم را جایگزین سازند. ریک فوک، مدیر تولید بخش کنترل دسترسی در کمپانی Johnson Controls به طور ویژه به دشواریهای موجود در راه اندازی این سیستمها در سطح جهان اشاره کرد.  هر کشور یا منطقه جغرافیایی، مقررات خاص خود را در مورد ثبت، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات شخصی افراد دارد.

با این وجود، به گفته Vince Wenos (وینس ونوس)، سوپروایزر و مدیر ارشد فناوری در کمپانی Allegion، اگرچه شکی نیست که افراد و آژانسهای دولتی بیش از پیش به تشخیص چهره و فناوری های بصری کامپیوتری مشابه آن به منظور حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها روی آورده اند اما نکته واضح و مشهود آن است که باید به ایجاد تعادلی معقول و منطقی بین مزایای این تکنولوژی و خطرات آن دست یابیم.

احراز هویت موبایلی، امنیت بیشتری را ارائه می کند

بر اساس داده های حاصل از شرکت International Data Corporation (IDC)، تنها در سه ماهه سوم سال 2019، بیش از 358 میلیون موبایل هوشمند به سراسر جهان ارسال شده است. فوک تشریح کرد: کاربران بیشتر به راهکارهایی علاقه نشان می دهند که بتواند هزینه های کارتهای کنترل دسترسی را حذف کند و به کاربران کارتها اجازه دهد تا بعضی از داده های شخصی شان را مدیریت کنند. رایج تر شدن فناوری احراز هویت موبایلی با نگرانیهایی نیز در مورد آسیب پذیری کارتهای کنترل دسترسی همراه است. کسب و کارها در جستجوی راهکاری ایمنتر از کارتهای دسترسی فیزیکی هستند. کارتها به راحتی مفقود، کپی و سرقت شده یا مورد سوء استفاده قرار می گیرند. فناوری امروزی موبایل تدابیر امنیتی بیشتری نسبت به کارتهای دسترسی ارائه می کنند. بنابراین بسیاری از صاحبنظران پیش بینی می کنند که سازمانها بیشتر بر روی احراز هویت موبایلی سرمایه گذاری کنند. با این وجود، دیگر نیازی به خرید بج های فیزیکی نیز ندارند و بنابراین صرفه جویی مالی نیز می کنند. دسترسی موبایلی همچنین به سازمانها، به قول فالتون، «کارآیی عالی» می بخشد. به وسیله فناوری اثرانگشت یا بلوتوث، سازمانها اکنون می توانند تجربه ورود سریع و راحتی را برای کارکنان و مراجعین خود رقم بزنند. ارتباط کارآمدتر با سیستم نیز به سازمانها این امکان را می دهد تا به سرعت تعیین کنند که آیا آسیب پذیری یا خطر احتمالی وجود دارد یا خیر.

افزایش علاقمندی به راهکارهای موبایلی

توماس شولز، مدیر مارکتینگ و ارتباطات اروپا، آفریقا و خاورمیانه برای راهکارهای دسترسی و دیجیتالی ASSA ABLOY انتظار دارد تا شاهد علاقمندی بسیار زیادی به راهکارهای کنترل دسترسی موبایلی در سال 2020 باشد و احراز هویت موبایلی ایمن جای کارتهای RFID را گرفته یا دست کم شانه به شانه آن پیش خواهد رفت. این کمپانی در حال حاضر شاهد افزایش تمایل به این نوع راهکار دسترسی بی سیم مبتنی بر موبایل است. متقاضیان از سایتها و مکانهایی مانند فضاهای پر پرسنل و دانشکده هایی هستند که بیشتر کارکنانشان قشر جوان و علاقمند به تکنولوژی می باشند.

با این وجود، استفاده از احراز هویت موبایلی برای کنترل دسترسی چالش های خاص خود را نیز به همراه دارد. برای مثال، سازمانها ممکن است با هزینه بالای تعویض ریدرها مواجه شوند که خیلی هم گران هستند. همچنین اگرچه اکثریت مردم موبایل هوشمند شخصی دارند، اما بسیاری از کارکنان ممکن است تلفن کاری اختصاصی نداشته باشند. این افراد حتی ممکن است نخواهند که اپلیکیشنهای کاری مربوطه را در دستگاه شخصی شان دانلود کنند.

چه موانعی بر سر راه است؟

با این حال، راهکارهای ابری و ACaaS با مقاومت کاربران به دلیل نداشتن اعتماد کافی و ترس از امنیت فضای ابری مواجه خواهند بود. ونوس اظهار داشت که اصلاح و بهبود فناوریهای احراز هویت، شناسایی و کاهش تهدیدات و حفاظت داده های عمومی تا حد چشمگیری حفاظت کلی ابر را ارتقا داده اند. وی افزود: «ترکیب فناوری روی دستگاه با راهکارهای ابری و ACaaS به کاهش خطرات امنیتی کمک بیشتری می کند.

حفاظت سایبری، موضوع داغی در کنترل دسترسی باقی می ماند

 افزایش سریع تعداد دستگاه های متصل، حفاظت سایبری را به موضوعی مهمتر تبدیل کرده است. امروزه هر دستگاه یکپارچه شده با یک شبکه سازمانی، آسیب پذیری احتمالی به شمار می رود. فرانک تر کویل، رهبر مارکتینگ در کمپانی Nedap Security Management اظهار داشت: «با وجود این که حفاظت سایبری ضعیف احتمال چنین خطری را در سیستمهای کنترل دسترسی به وجود می آورد، اما باز هم توجه کافی به آن نمی شود. حفاظت سایبری موضوعی است که در گذشته برای دپارتمانهای IT اهمیت داشته و بسیاری از مدیران حفاظتی هنوز هم با سرعت پیشرفت آن همگام نشده اند. خیلی مهم است که تیمهای حفاظتی و IT با یکدیگر در این راستا کار کنند».

هوش مصنوعی و آینده کنترل دسترسی

هوش مصنوعی (AI) تأثیر چشمگیری روی صنعت حفاظت داشته است. این فناوری صرفنظر از بهبود تشخیص چهره، انتظار می رود با هوشمندتر و کارآمدتر کردن کنترل دسترسی، نقش آن را متحول سازد. کویل در این مورد اظهار داشت: در گذشته، کنترل دسترسی فقط در حیطه حفاظت به کار می رفت. اما هر چه جلوتر می رویم، کنترل دسترسی به بخش ضروری در مدیریت تمامی زیرساختها و تسهیلات تبدیل می شود و به مدیریت هر چه بهتر ساختمانها و افراد کمک می کند.

اکنون با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (ML)، تأثیر این فناوریها به سرعت افزایش می یابد و تفسیر و هضم مقدار انبوه داده های ناشی از افزایش دستگاه های هوشمند و متصل به اینترنت اشیا را مقدور می سازد. به گفته ونوس: «بینش حاصل از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، اتوماسیون بعضی از عملیاتهای حفاظتی را پشتیبانی می کنند و قابلیتهای متخصصان حفاظتی را نیز افزایش خواهند داد که منجر به کسب تجارب و درآمدهای بهتر می شود. علاوه بر این، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، فناوریهای پیش بینی کننده یا proactive را نیز به این صنعت اضافه کرده اند».

نقش بی بدیل هوش مصنوعی

موتورهای آنالیزگر جدید و هوش مصنوعی همچنین با آنالیز و سپس تشخیص دقیق ناهنجاریها و الگوها از داده های سیستم، به هوشمندتر و کارآمدتر کردن سیستمهای کنترل دسترسی کمک کرده اند. آنالیتیک همچنین قادر خواهد بود تا هشدارها و رخدادهای به خصوصی را تشخیص دهد (مانند مشکلات آب و هوا، هشدار برای نقص های احتمالی سیستم و غیره). این قابلیتها به سازمانها اجازه خواهند داد تا اقدامات پیش گیرانه برای کاهش ریسک و بهبود عملکرد کسب و کار اتخاذ کنند. این قابلیت همچنین به اپراتورها اجازه می دهد تا داده های کنترل دسترسی را فوراً ارزیابی کنند و آگاهی بیشتری نسبت به شرایط داشته باشند. آینده کنترل دسترسی مطمئناً هوشمندتر از همیشه خواهد بود. بدین ترتیب مشاغل نه تنها می توانند در هزینه ها صرفه جویی کرده و شرایط را پیش بینی کنند، بلکه بینش بیشتری در مورد کسب و کار و امنیت آن نسبت به قبل به دست می آورند.

۱ نظر

  1. بله دقیقا با توجه به شرایط پیش آمده از چهار پیش که همه دنیا را درگیر نموده، این موضوع قابل پیش بینی بود.

ثبت یک پاسخ