۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

دسترسي ميهمانان هتل ها با موبايل، توسط ASSA ABLOY Hospitality

به گزارش مجله‌ی تخصصی دنیای حفاظت، کمپانی نروژی ASSA ABLOY Hospitality‌، از سال 1979 اقدام به اجرای پروژه‌های متعددی در زمینه‌ی کنترل دسترسی در هتل‌ها و صنعت هتل‌داری نموده است. شرکت حافظ الکترونیک، دفتر رسمی توزیع‌کننده‌ی محصولات این کمپانی در ایران، به ارائه‌ی محصولات ASSA ABLOY Hospitality می‌پردازد. در این مقاله، راهکار نوین این کمپانی، تحت عنوان «دسترسی میهمانان هتل‌ها با موبایل» معرفی و تشریح می‌گردد.

نسل بعدی مهمان‌پذیری

به کمک راهکار جدید «دسترسی با موبایل» توسط ASSA ABLOY Hospitality‌ ، میهمانان اکنون می‌توانند با استفاده از تلفن همراه یا ساعت هوشمند خود، به عنوان یک کلید هوشمند، از مراحل پذیرش در پیشخوان هتل‌ها صرف‌نظر کنند. این راهکار جدید بهره‌وری عملی را بهینه کرده و راحتی و وفاداری میهمانان را به حداکثر می‌رساند. همچنین هزینه‌ها را کاهش داده و باعث جذب درآمد می‌شود. واقعيت اين است كه امروزه موبايل به‌عنوان يك عامل تعيين‌كننده در سطح فرهنگ جهاني مطرح است و روز به روز نيز اهميت بيشتري مي‌يابد. در حقيقت، كاربري موبايل با فراهم‌كردن راحتي بيشتر براي كاربران و توانايي قابل توجهی که در شخصي‌سازي تجربيات آن‌ها دارد، اساساً ساختار تمامي صنایع را تغيير داده است. اين تغييرات، صنعت مهمان‌پذيري را نيز شامل مي‌شود. در اين صنعت هم، تمايل به سرويس‌هاي موبايل مانند امكان سفارش سرويس داخل اتاق، يا دسترسي به اتاق هتل از طريق گوشي‌هاي هوشمند، افزايش چشم‌گیری داشته است. در حقيقت، پژوهش‌هاي اخير نشان داده است كه ٦٧ درصد ميهمانان، هتلي را كه امكان استفاده از ابزار‌هاي هوشمند دارد بر رقيبان آن ترجيح مي‌دهند. امروزه يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي مصرف‌كننده، نسل هزاره است؛ نسلی که در بازه 1980 تا 2000 متولد شده است. نسل هزاره، برخلاف نسل‌های قبل از خود، به شدت به فن‌آوری‌های دیجیتال وابسته است و پيش بيني مي شود تا سال ٢٠٢٠ پنجاه درصد درآمد صنعت مهمان‌پذيري را تشكيل بدهد. در نتيجه، طبيعتاً نسل هزاره تأثير عميقي بر نحوه ارائه خدمات هتل‌ها به ميهمانان دارد. بسياري از آنان (چه نسل هزاره و چه ديگران) از گوشي‌هاي هوشمند به عنوان ابزار اصلي ارتباط با محيط اطراف استفاده مي‌كنند.  مسئله اصلي در ارائه خدمات به مصرف‌كنندگان نسل هزاره برای استفاده از سرويس‌هاي موبايل، اين است كه امور ساده شوند و دسترسي به اطلاعات مفيد راحت‌تر گردد. براي مثال، طبق پژوهش اخير شركت ادوبی، ٨١ درصد نسل هزاره و ديگر افراد آشنا با تكنولوژي، از ابزارهاي موبايل براي انتخاب مقصد سفر خود استفاده مي‌كنند؛ در عين حال٧٤ درصد اين افراد از ابزارهاي موبايل براي مقايسه كردن هزينه‌هاي مسافرت بهره مي‌گيرند. به علاوه، ٦٨ درصد نيز در نهايت هتل را نيز با ابزارهاي موبايل رزرو مي‌كنند.

مزایا برای میهمانان:

تجربه کاربری منحصربه‌فرد

«دسترسی با موبایل» یک تجربه هتلی کاملا جدید را به میهمانان معرفی می‌کند. بسته به نوع راهکاری که توسط هتل انتخاب می‌شود، میهمانان می‌توانند اتاق خود را با استفاده از تلفن هوشمند رزرو کنند، سپس با استفاده از آن پذیرش خود را انجام دهند.

حذف مراجعه به پیشخوان از مراحل پذیرش

زمانی که میهمانان به هتل می‌رسند، می‌توانند مستقیما به اتاق‌های خود بروند و از تلفن همراه برای باز کردن درب استفاده کنند. هیچ نیازی به کلید یا کارت‌کلید نخواهد بود. آن‌ها نباید پس از یک سفر طولانی در صفوف طولانی بایستند. این تجربه یکپارچه و بی‌نقص کاملا ایمن و آسان بوده و در زمان همه صرفه‌جویی می‌کند.

مزایا برای هتل:

بهبود اعتبار تجاری

در بهبود سطح خدمات و تجربه میهمانان، فن‌آوری «دسترسی با موبایل» باعث وفاداری میهمانان و بهبود ارزش نشان تجاری و تصویر هتل خواهد بود. قابلیتی چون داشتن یک کلید دیجیتال ارزش زیادی را در رابطه با استراتژی‌های دیجیتال هتلی فراهم می‌کند. این قابلیت، رابطه مشتریان را با این فن‌آوری‌ها تقویت می‌کند.

بازده عملی در خدمات به میهمانان

این راهکار با ساده کردن فعالیت‌های پذیرش، هزینه‌ها را کاهش داده و زمان آزاد بیشتری را برای کارکنان پذیرش فراهم می‌آورد تا برروی خدمات ارجح‌تر به میهمانان تمرکز کنند.

افزایش وفاداری و سودآوری

«دسترسی با موبایل» ارتباطی یک به یک با میهمانان هتل برقرار می‌کند، که درنهایت باعث جذب اعتماد و درآمد می‌گردد. مزیت‌های این فن‌آوری – همه با هم – به تقویت تصویر کلی هتل و وفاداری میهمانان می‌انجامد. عملکرد پربازده، هزینه‌ها را کاهش داده، سودآوری و رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد.

سه راهکار متفاوت

هتلداران می‌توانند براساس نیاز خود، از سه روش مختلف یکی را انتخاب کنند :

یکپارچه‌سازی مختص مشتری

این راهکار برای هتل‌هایی طراحی گردیده که اپلیکیشن مبتکرانه خود را دارا هستند و تصمیم دارند فن‌آوری «دسترسی با موبایل» را در اپلیکیشن خود بکار گیرند. ASSA ABLOY Hospitality‌ برای این دسته از مشتریان، بسته توسعه نرم‌افزاری (SDK)، درکنار خدمات اختصاصی پذیرش سازمانی، برای تسهیل فرآیند یکپارچه‌سازی فراهم کرده است.

استفاده از اپلیکیشن‌های همکاران تایید شده ASSA ABLOY Hospitality‌

این راهکار مناسب هتل‌هایی است که کاربری تلفن همراه را بیشتر از کنترل دسترسی می‌بینند، اما هنوز امکانات اپلیکیشن اختصاصی خود را فراهم نکرده‌اند. در این مرحله آن‌ها می‌توانند از بین راهکارهایی که توسط یکی از همکاران نرم‌افزاری کمپانی تامین گردیده، یکی را انتخاب کنند؛ همکارانی که از طریق «برنامه همکاری تاییدشده» ASSA ABLOY Hospitality‌، قبلا قابلیت «دسترسی با موبایل» را با محصولات خود همگام‌سازی کرده‌اند.

استفاده از اپلیکیشن عمومی Mobile Access

این اپلیکیشنی است که هم‌اکنون در دسترس و قابل استفاده است. این گزینه مناسب هتل‌هایی است که می‌خواهند راهکار پایه «دسترسی با موبایل» را در قالبی ساده برای میهمانان‌شان فراهم کنند. این اپلیکیشن هم‌اینک در فروشگاه‌های اپل‌استور و گوگل‌پلی در دسترس است. هتل‌های مجهز به این روش، از طریق یک پورتال مدیریتی آنلاین، گرافیک سفارشی کلیدهای دیجیتال خود را طراحی می‌کنند تا منعکس‌کننده نام تجاری و طراحی مختص خود آن‌ها باشد.

فن‌آوری سئوز (Seos)تلفن‌های هوشمند را جایگزین کلید می‌کند

«دسترسی با موبایل» نیروگرفته از فن‌آوری سئوز است. سئوز، اولین سازوکار مولتی‌پلتفورم (چندبستری) برای صدور، انتقال و ابطال کلیدهای دیجیتال در جهان است. پروتکل سئوز واجد سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای امنیتی است، که شامل انتقال ایمن داده‌ها، کدگذاری قوی و محرمانگی اطلاعات می‌گردد. به کمک سئوز دستگاه‌های هوشمند همراه می‌توانند جایگزین کارت‌کلید گردند. متخصصان از بخش‌های مختلف گروه بزرگ ASSA ABLOY Hospitality، در یک همکاری مشترک سئوز را خلق کرده‌اند.

دسترسی با موبایل چگونه کار می‌کند؟

صرف‌نظر از روش به کار رفته، یک هسته‌ی مشترک نرم‌افزاری برای میهمانان تجربه‌ای را به ارمغان می‌آورد که آسان و ایمن بوده و در وقت آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

1- میهمان یک اپلیکیشن را برروی تلفن هوشمند خود دانلود و نصب می‌کند. تلفن خود را در اپلیکیشن ثبت کرده و اجازه می‌دهد که اپلیکیشن برای او پیام بفرستد.

2- میهمان یک رزرواسیون انجام می‌دهد و حدود 24 ساعت پیش از ورود به هتل، توسط یک پیام، دعوت به آغاز پذیرش و استفاده از کلید دیجیتال می‌گردد.

3-میهمان پیامی دریافت می‌کند مبنی بر اینکه پذیرش گردیده است، و اپلیکیشن با شماره اتاق و کلید دیجیتال به‌روز می‌گردد.

4- پس از ورود به هتل، میهمان به پیشخوان پذیرش توجهی نمی‌کند و مستقیما به اتاق خود می‌رود.

5-میهمان، با اطمینان از اینكه سرویس بلوتوث برروی تلفن همراهش فعال است، به سادگی تلفن را به قفل درب نزدیک می‌کند. با مشاهده چراغ سبز، درب باز شده و وارد اتاق می‌گردد.

ملزومات فنی:

سیستم قفل درب

آخرین نسل از قفل‌های الکترونیکی وینگ‌کارد (VingCard) ساخت ASSA ABLOY Hospitality‌، که شامل سیستم‌های Classic، Signature، Essence و Allure هستند، همگی با «دسترسی با موبایل» کاملا سازگارند. تنها کافی است یک افزونه کوچک بلوتوث به قفل متصل گردد. امکان نصب «دسترسی با موبایل» برروی قفل‌های نسل‌های قبلی هم وجود دارد. هتل می‌تواند بیشتر قسمت‌های سخت‌افزاری سیستم را حفظ کرده و تنها الکترونیک کارتخوان را به آخرین نسل از RFID ارتقا دهد.

سیستم نرم‌افزاری

آخرین نسخه از نرم‌افزار (Visionline)، به همراه مجوز نرم‌افزاری «دسترسی با موبایل» برای این منظور مورد نیاز خواهد بود. Visionline، نرم‌افزار سیستم کنترل دسترسی وینگ‌کارد است که مدیریت و صدور کلیدها و ثبت گزارش‌های ورود و خروج را به عهده دارد. سرور این نرم‌افزار در محل هتل قرار می‌گیرد. Visionline ، به طور خودکار ارتباطی ایمن با سرویس ابری ASSA ABLOY Hospitality‌ برقرار می‌کند.

صدور کلید دیجیتال

1- میهمان رزرواسیون آنلاین انجام می‌دهد و سرویس نرم‌افزاری مستقر در هتل پذیرش اولیه را آغاز می‌کند.

2- نرم‌افزار مدیریت هتل (PMS) اتاقی را به میهمان اختصاص می‌دهد و درخواست صدور کلید را به ویژنلاین صادر می‌کند.

3- ویژنلاین یک کلید دیجیتال تولید کرده و آن را از درگاهی ایمن به سرویس ابری ASSA ABLOY Hospitality مخابره می‌کند.

4- سرویس ابری ASSA ABLOY Hospitality، کلید دیجیتال را رمزگذاری کرده و به تلفن همراه ثبت شده می‌رساند.

5- تلفن همراه میهمان کلید دیجیتال را در یک غلاف ایمن، در داخل اپلیکیشن دریافت می‌کند. زمانی که تلفن به قفل نزدیک گردد، اپلیکیشن کلید رمزگذاری شده را از یک درگاه ایمن توسط پروتکل بلوتوث به قفل منتقل می‌کند.

چرا ASSA ABLOY Hospitality‌؟

ASSA ABLOY Hospitality‌، که در گذشته با نام VingCard Elsafe شناخته می‌شد، طی چهل سال گذشته همواره در صنعت امنیت هتل پیشتاز بوده است. این کمپانی تاکنون میلیون‌ها اتاق را در سرتاسر جهان با محصولات خود تجهیز نموده است. گستره وسیع راهکارهای فن‌آوری و امنیتی این کمپانی متشکل از قفل‌های الکترونیکی وینگ‌کارد، صندوق‌های امنیتی هتلی السیف، پلتفورم‌های نرم‌افزاری یکپارچه، و راهکارهای پیشرفته دسترسی با دستگاه‌های همراه هوشمند می‌باشد. آخرین ابداع ASSA ABLOY Hospitality‌، «دسترسی با موبایل»، فراهم‌آورنده امنیت بسیار پیشرفته برای هتل‌ها و تکمیل‌کننده تجربه اقامت میهمانان علاقه‌مند به فن‌آوری است. این کمپانی خدمات پس از فروش و حمایت از مشتری خود را در سطح جهانی و در 166 کشور گسترده است. ASSA ABLOY Hospitality‌، به عنوان بخشی از گروه بزرگ ASSA ABLOY Hospitality –پیشتاز جهانی در صنعت ایمنی درب – به مرکز بین‌المللی توسعه نرم‌افزاری ASSA ABLOY Hospitality دسترسی دارد. راهکار «دسترسی با موبایل» نتیجه سرمایه‌گذاری بلندمدت کمپانی در تمام بخش‌های گروه ASSA ABLOY Hospitality بوده است. با تجهیز بیش از 250 هزار اتاق میهمان به این فن‌آوری تاکنون، کارایی «دسترسی با موبایل» به حد کافی آزمایش شده و به اثبات رسیده است.

فن‌آوری به‌روزشونده

ASSA ABLOY Hospitality‌، همواره تیم اختصاصی توسعه محصولات خود را حفظ و تقویت کرده است؛ تیمی که به‌طور مداوم مشغول تحقیق و به روزرسانی راهکارها و اپلیکیشن‌ها است. این بدان معناست که مشتری می‌تواند مطمئن باشد که با معرفی دستگاه های هوشمند جدید به بازار، راهکارهای این کمپانی همواره به‌روز و سازگار با ابزارهای جدید باقی خواهد ‌ماند.

قابل اعتماد

بستر و میزبانی فضاهای ابری سرویس «دسترسی با موبایل» قابل اعتماد هستند و برای ترافیک بسیار سنگین طراحی گردیده‌اند. همچنین پیشنهادهای کمپانی شامل پشتیبانی فنی، جلسات آموزشی و توافق‌نامه‌های خدماتی بسیار جامع است.

امنیت

ایمنی فن‌آوری «دسترسی با موبایل»، که نیروگرفته از سئوز می‌باشد، نشات گرفته از بهترین درجه‌بندی استانداردهای رمزنگاری مي‌باشد که توسط مؤسسه ملی فن‌آوری و استانداردهای ایالات متحده تعریف گردیده است.

خدمات پذیرش سازمانی

ASSA ABLOY Hospitality‌ از یک برنامه جامع پذیرش سازمانی پیروی می‌کند، که با تشکیل تیم‌های اختصاصی برای تسهیل و پشتیبانی از فرآیند ورود این فن‌آوری جدید به هتل‌ها تلاش می‌کند. زمانی که درنهایت کلید و کارت‌کلید – به آن صورت که تاکنون آن‌ها را شناخته‌ایم – بتوانند دیجیتال باشند، بسیار سریع‌تر از آن‌چه همه تصور می‌کردند فرا رسیده است. آن‌چه مردم با آن مواجه می‌شوند، یک تجربه به شمار می‌رود.  آن‌ها این تجربه را از برندهای شناخته‌شده و معتبر درخواست خواهند کرد. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با پیشروترین فناوری‌های هتلی، خدمات و نحوه‌ی به کارگیری آن‌ها در مجموعه‌‌ی خود، می‌توانند با شرکت حافظ الکترونیک، دفتر رسمی توزیع‌کننده‌ی محصولات ASSA ABLOY Hospitality در ایران، در ارتباط باشند.

ثبت یک پاسخ