۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

سه دلیل برای به‌روز رسانی فناوری کنترل دسترسی

چشم‌انداز حفاظت، در حال تحول به مراحل پیچیده و جدیدی است. این انقلاب در سطوح مختلفی تغییر ایجاد می‌کند، که فرصتی را برای پیشرفت ایجاد خواهد نمود و باعث وقفه و دور شدن از موضوع اصلی نمی‌شود. با ترکیب فناوری‌های جدید، تهدید‌های امنیتی روزافزون و نیاز به بهره‌گیری بیشتر از زیرساخت‌های کنترل دسترسی، به اهمیت بیش از پیش این مفهوم پی می‌بریم؛ به‌روز‌رسانی فناوری‌های قدیمی به استانداردهای جدید کنترل دسترسی، از اهمیت خاصی برخوردار است. اما پیشرفت‌های اخیر این گذار را آسان‌تر کرده است. امروزه سازمان‌ها می‌توانند از راهکارهای سنتی عبور کنند و به سمت فناوری‌های کنترل دسترسی با مزایای بیشتر پیش بروند. کنترل دسترسی در حال پیش‌روی به سوی سیستم‌های یکپارچه‌تر با حفاظت چند لایه است. راهکارهای امروزی که پویاتر هستند، به سازمان‌ها قابلیت بهره‌گیری از مزایای بیشتری را می‌دهند و به تسهیل کارشان کمک می‌کنند. سازمان‌ها نه تنها باید پشتیبان نیاز‌های روز باشند، بلکه لازم ست به نیازهای آینده نیز توجه کنند. انگیزه اولیه‌ی بهره‌گیری از استاندارد جدید کنترل دسترسی، ممکن است بالا بردن سطح امنیت یا ترکیب استاندارد چند موقعیت مکانی باشد. امروزه زمان استفاده از پیشرفت‌های کنترل دسترسی، با هدف ساختن زیربنایی برای رسیدگی به تغییرات پیش‌بینی نشده و تهدیدهای امنیتی رو‌به‌رشد است. سازمان‌های قدرتمند از هر فرصتی برای ارتقاء راهکاری جدیدتر بهره می‌برند. استانداردهای جدید فناوری، طیف وسیعی از برنامه‌های ارزشمند، از دسترسی موبایل و خرید و فروش بدون پول نقد گرفته تا حضور و غیاب، مدیریت پرینت ایمن و ورود به شبکه را پشتیبانی می‌کنند.

1- محرمانه بودن داده‌ها

ممکن است سازمانی به دلیل یک‌سری از قوانین و مقررات، نیازمند ارتقاء امنیت خود شود. به همین شکل، اگر شرکتی مشتری جدیدی داشته باشد که خواهان سطح بالایی از امنیت است، نیاز به بهبود کنترل دسترسی ایجاد خواهد شد. سازمان ها و یا مالکین ساختمان ها  ممکن است نیاز به محیطی امن‌تر داشته باشند. برای حفاظت از سازمان مادر یا برای اجرای درخواست مالکین باید سیستم امنیت به‌روزرسانی شود. به کار بستن فن‌آوری‌های جدید و پویاتر کنترل دسترسی، مزایای زیادی نسبت به نگهداری فن‌آوری‌های راکدِ قدیمی دارد. سازمان‌ها با تهدیدات زیادی مواجه هستند، و چالش‌های حفظ ایمنی و محرمانه بودن داده‌ها بیش از پیش است. نیاز روزافزون به سطح بالاتری از ایمنی و راحتی در استفاده از موبایل برای کنترل دسترسی، افراد را به ایجاد تغییر و نوآوری سوق می‌دهد. متأسفانه گاهی تنها یک اتفاق غیرمنتظره یا شکاف امنیتی باعث می‌شود یک سازمان، مجبور شود سیستم کنترل دسترسی خود را به‌روز‌ رسانی کند. سازمان‌ها با برداشتن گام‌هایی صحیح در جهت دست‌یابی به استاندارد کنترل دسترسی مطمئن و به‌روز رسانی شده، می‌توانند با اطمینان، نیاز‌های امنیتی را فراهم کنند، و سرمایه‌گذاری مطمئنی برای آینده انجام دهند.

2- راحتی کاربر

امکان کنترل دسترسی به موبایل، تبلت، مچ‌بند، ساعت‌ مچی، و دیگر وسایل پوشیدنی، برای مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب و راحتی را به ارمغان می‌آورد و امکان بازکردن درب‌ها و گیت‌ها را نیز به آنها می‌دهد.

امروزه وسایل هوشمند همیشه در دسترس هستند. کاربران نیازی به نگهداری و حمل چند کارت یا کلید را ندارند. برای مثال، در پارکینگ‌ها یا گیت‌هایی که در مسیر اتومبیل‌ها قرار داده شده است، پوشش وسیع قابلیت اتصال بلوتوث این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به توقف یا پایین کشیدن پنجره، ریدر را فعال کرد.

 این امکان، مزیت دیگری را به‌وجود می‌آورند: توانایی بازکردن درب از راه دور با ژست‌های حرکتی-حسی. این موضوع همچنین لایه حفاظتی بیشتری را فراهم می‌کند. پیش‌بینی شده 155 میلیون دستگاه پوشیدنیِ هوشمند تا سال 2019 مورد استفاده قرار گیرند.

کاربری این وسایلِ همیشه در دسترس به عنوان ابزار کنترل دسترسی، از موبایل راحت‌تر است.

3- انعطاف‌پذیری

سازمان‌ها نیاز به سیستم عاملی دارند که آن‌قدر انعطاف‌پذیر باشد تا چندین برنامه مدیریت دسترسی فیزیکی (همچون ساختمان‌ها) و منطقی (مانند ورود به نرم‌افزارها، کامپیوترها و غیره) را پشتیبانی کند. سازمان‌هایی که تمایل به اضافه کردن برنامه‌های جدید مثل حضور و غیاب، مدیریت پرینت ایمن، بیومتریک، خرید بدون پول نقد و برنامه‌های دیگر دارند، باید کارتی برای کاربر صادر کنند. از این موقعیت می‌توان برای دستیابی به فناوری تولید لباس هوشمند  یا موبایل‌های هوشمندی استفاده کرد که کنترل دسترسی را با این کاربردها یا کاربردهای دیگر ترکیب می‌کنند، تا کارمندان بتوانند برای کار‌های مختلف تنها یک وسیله داشته باشند. مدیریت این برنامه ها باید به وسیله ی سیستمی به صرفه و کارآمد انجام شود تا برای سازمان ها حفاظتی کامل و چند لایه به ارمغان آورد.  در آینده افراد می‌توانند به راحتی و با اطمینان خاطر از قابلیت حمل کلیدهای دیجیتالی و مدارک روی موبایل‌های هوشمند استفاده کنند.

محرمانه بودن داده‌ها، راحتی کاربر و انعطاف‌پذیری، دست در دست یکدیگر

سازمان ها می بایست با تغییرات فناوری های متعدد کنترل دسترسی فیزیکی همگام سازی شوند. این تغییرات شامل ارتقاء دوسال یک بار کامپیوترها، طول عمر متوسط 18 ماهه موبایل‌ها و تغییر سیاست‌های مربوط به استفاده از وسایل شخصی می‌شوند. به‌علاوه، دسترسی به اینترنت با موبایل‌ها، به دلیل رشد استفاده از تبلت، لپ‌تاپ و تلفن هوشمند افزایش یافته است. راهکارهای امنیتی قدیمی اغلب از فناوری تجاری استفاده می‌کنند که ایستا بوده و امکان ارتقا، به‌روز رسانی یا افزایش لایه‌های امنیتی را ندارند. ناتوانی در پذیرش راهکارها باعث آسان‌تر شدن حمله به آنها می‌شود. فناوری‌های قدیمی با نرم‌افزارها، وسایل، پروتکل‌ها و محصولات از رده خارج پیوند خورده‌‌اند، که این موضوع اعمال تغییرات زیربنایی کنترل دسترسی را مشکل می‌سازد. جدیدترین سیستم‌های کنترل دسترسیِ فرکانس بالا، که بر اساس فناوری‌های پیشرفته ساخته شده‌اند ایمنی را از سخت‌افزار مستقل می‌نمایند. در نتیجه سازمان‌ها قادر خواهند بود از کارکردهای جدید پشتیبانی کرده و به سطوح امنیتی بالاتر داده‌ها دست یابند. جدیدترین سیستم‌های کنترل دسترسیِ فرکانس بالا همچنین به تولید ID ایمن برای وسایل هوشمند می‌پردازند، که قابلیت انتخاب بین کارت‌های هوشمند، موبایل، یا هردو را به سازمان‌ها می‌دهد. به‌علاوه این سیستم‌ها کارکرد جدیدی به کنترل دسترسی می‌دهند؛ از قبیل پرینت ایمن، دسترسی به شبکه، حضور و غیاب یا خرید بدون پول نقد.

به‌روز کردن فناوری کنترل دسترسی: یک سرمایه گذاری قابل اعتماد

اگر به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های منسوخ ادامه دهید، هرگز نمی‌توانید به بهترین حد کارکرد و سهولت در ایمنی و محرمانه نگه داشتن داده‌ها در کنترل دسترسی برسید. اگر جایگزینی سیستم‌های قدیمی با استانداردهای فناوری‌های جدید را آغاز کنید، حتی به تدریج در طول زمان می‌توانید خطر ایجاد یک شکاف امنیتی در آینده را به حداقل برسانید. اقدام پیشگیرانه بهترین راه است. سازمان‌ها به دلایل زیادی از تغییر فراری هستند یا آن را به تأخیر می‌اندازند. این دلایل شامل محدودیت بودجه، تأثیر روی بهره‌وری و گردش کار می‌شود. به تأخیر انداختن تغییر به‌خصوص می‌تواند در زیرساخت کنترل دسترسی خطرناک باشد، چرا که منسوخ شدن فناوری و تهدیدهای روز افزون، توانایی یک سازمان در محافظت از افراد، تسهیلات و بانک داده‌های سازمان را از کار خواهند انداخت. راهکارهای کنترل دسترسی باید قابلیت‌های آتی را بدون ایجاد خلل در عملیات کاری شرکت‌ها فراهم کنند. اگرچه برای تغییر، نیاز به بودجه وجود دارد، اما هزینه صرف شده بازگشت مثبت خواهد داشت. بازگشت سرمایه از طریق عملیات ایمنی پیشرفته، جریان‌های کاری با بازدهی بیشتر، یا کاهش حق بیمه به دلیل مدیریت ریسک بهتر اتفاق می‌افتد. برداشتن گام‌هایی برای جلوگیری از حوادث امنیتی که روی نیروی کار یا داده‌های مشتری اثر می‌گذارد، می‌تواند از مشکلات قانونی پرخرج، یا تأثیر منفی روی برند سازمان که ممکن است جبران آن سال‌ها به طول بیانجامد، جلوگیری کند.

نتیجه‌گیری

بهره‌گیری از ابعاد مثبت تغییر، نیازمند نوعی پلتفرم کنترل دسترسی می‌باشد که در عین حفظ داده‌ها به بهترین شکل، دارای سهولت استفاده و انعطاف‌پذیری بوده و پاسخگوی نیازهای امروز و حتی نیازهای فردا خواهد بود.

ثبت یک پاسخ