۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

ناشناخته‌های حفاظت استادیوم‌ها

جمعیت چند هزار نفری وارد استادیوم‌ها می‌شوند تا رویدادهای ورزشی مهم را تماشا کنند. استادیوم‌ها با این حجم از تماشاچیانی که دارند، به هدفی برای تروریست‌ها و سایر افراد خرابکار تبدیل شده‌اند. چندین حمله‌ی تروریستی شدید در استادیوم‌ها طی سال‌های گذشته، همچون بمب‌گذاری‌های انتحاری سریالی که بیرون از استادیوم Stade de France در شهر پاریس فرانسه و در نوامبر 2015 اتفاق افتاد و نیز بمب‌گذاری در اتومبیلی خارج از استادیوم Vodaphone Arena واقع در استانبول ترکیه در دسامبر 2016، تنها بر نیاز به حفاظت بیشتر استادیوم‌ها تأکید کرده‌اند.

با این حال، متأسفانه پیش‌بینی تهدیدات تروریست‌ها و سایر حملات، امری مشکل بوده و یکی از بزرگترین چالش‌های مربوط به حفاظت استادیوم‌ها را ناشناخته کرده است. Hank Monaco معاون بازاریابی فناوری‌ها و راهکارهای ساختمانی در کمپانی Johnson Controls در این‌باره می‌گوید: در بحث با بعضی مدیران حفاظت استادیوم‌های عمومی بزرگ، آنچه از نظر این مسئولین نقشی حیاتی ایفا می‌کند، سعی در آماده شدن برای حوادث ناشناخته است.

وی افزود: در عصر حاضر، متأسفانه شما باید تلاش کرده و تیم خود (پرسنل اجرایی و کارکنان بخش حفاظت استادیوم) را برای رویدادهای ناشناخته‌ آماده سازید، سعی کنید تیم خود را برای آنچه با توجه به حوادث رخ داده در سرتاسر جهان، ممکن است اتفاق بیوفتد، آماده نمایید. بعضی از آن دلایل نگرانی عبارتند از ایمنی بازیکن و تیم، تجربه‌ و ایمنی هواداران و اولین هشدارهای حادثه.

مشکلات نظارت بر جمعیت

با وجود برخی استادیوم‌ها که گنجایش نگهداری بیش از 100 هزار تماشاچی را در هر رویداد ورزشی دارند، تضمین ایمنی و حفاظت تک تک افراد حاضر، مسئولیتی مهم و در اصل بزرگ‌ترین دغدغه به‌شمار می‌رود.

David Chauvin مدیر توسعه‌ی کسب و کار راهکارهای ایمنی عمومی در کمپانی Genetec در این زمینه اینگونه اظهار نظر کرد: بزرگ‌ترین نگرانی هنگام مواجهه با سالن‌های بزرگ، تعداد بسیار زیاد افرادی است که همزمان با هم وارد می‌شوند. این اتفاق قبل و بعد از رویداد ورزشی در حجم وسیعی رخ می‌دهد که منجر به نگرانی زیاد ناشی از بروز تلفات جمعی در محل برگزاری می‌شود. به گفته‌ی Laura Pedregal، مدیر بازاریابی بین‌المللی کمپانی Herta Security، این وظیفه هنگام درنظر گرفتن تعداد زیاد درب‌های ورود و خروج، مشکل‌تر نیز خواهد شد، چرا که وظیفه‌ی ردیابی افراد مشکل‌ساز و اشخاصی که در لیست سیاه قرار دارند را پیچیده‌تر می‌کند. گسترش یک سیستم حفاظتی کامل، از میان روش‌های مبارزه با نگرانی‌های حفاظت استادیوم، اولین خط دفاعی به شمار می‌رود. ترکیب درست نظارت تصویری، کنترل دسترسی، نرم‌افزار مدیریت تصویر و غیره می‌تواند برای اپراتورهای حفاظتی، یک بررسی اجمالی مناسب از آنچه در حین برگزاری رویداد اتفاق می‌افتد، ارائه نماید. اما دستیابی به این بررسی اجمالی نیز خالی از چالش نیست. به طور مثال، از نظر Sebastian Seibt، مدیر توسعه‌ی کسب و کار مربوط به سرگرمی کمپانی Bosch Security Systems، یافتن تعادل بین یک محل برگزاری امن و مطمئن در مقابل سرگرمی تماشاچیان و هواداران، چالش و دغدغه‌ای مهم و اصلی تلقی می‌شود. وی گفت: یافتن یک راهکار حفاظتی مناسب و درست جهت برگزاری موفقیت‌آمیز یک رویداد (همچون یک رویداد ورزشی) برای همه‌ی گروه‌های مربوطه مهم و حیاتی خواهد بود؛ از مالکان سالن‌های تجمع گرفته تا تماشاچیان و حاضرین.  Pedregal در این مورد افزود: به بیانی تخصصی‌تر، لازم است هر استادیوم یک زیرساخت شبکه با قابلیت پشتیبانی از سیستم‌های نظارت تصویری، کنترل دسترسی و آلارم داشته باشد که با یک راهکار مدیریت نرم‌افزار قدرتمند یکپارچه شده است. بررسی نوع دوربین‌های نصب شده در استادیوم نیز اهمیت و ضرورت بسیاری دارد. باید دوربین‌های مناسبی در مجموعه استفاده کنید تا بتوانند تصاویری با کیفیت و رزولوشن بالا ارائه دهند. حساسیت این موضوع به‌ویژه زمانی مشخص می‌شود که هدف از نصب دوربین‌ها، کنترل یک محیط شلوغ و پرجمعیت است.

Chauvin همچنین چالش اشتراک گذاری فوری اطلاعات حساس با سازمان‌های اجرای قانون را مورد اشاره قرار داد. وی متذکر شد که دسترسی به سیستم‌های خصوصی در زمان بحران می‌توانند به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شوند و فهمیدن چگونگی جمع‌آوری مؤثر و کارآمد داده‌های مهم‌تر در زمان مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

گام‌های دیگری برای حفاظت استادیوم‌ها

استادیوم‌ها در حال دریافت هشدارهایی فراتر از سیستم‌های نظارت تصویری و کنترل دسترسی سنتی هستند. شرکت در یک رویداد ورزشی مهم امروزه دیگر مانند گذشته نیست. در گذشته تماشاچیان با یک کوله‌پشتی پر از خوراکی یا یک دوربین فیلمبرداری وارد استادیوم می‌شدند. اما این‌روزها ورود به استادیوم‌ با محدودیت‌ها و قوانین دقیقی همراه است که همگی برای ایمنی تمامی افراد حاضر در استادیوم در نظر گرفته شده‌اند.

 Jeffery Miller  معاون ارشد کمپانی MSA Security نیز در این مورد اظهار نظر کرده است: برای ورود به سالن‌ها و مکان‌های پر جمعیت، قانونِ اجازه‌ی ورود به تنها کیف‌های شفاف که محتویات آن قابل مشاهده باشد، به‌منظور کاهش تهدیدات و خطرات، تصویب شده، چرا که در کیف‌های تیره می‌توان به‌راحتی مواد منفجره قرار داد و وارد استادیوم شد. همچنین در استادیوم‌ها از سگ‌های آموزش‌دیده‌ی ردیاب حساس به بوی مواد منفجره استفاده می‌کنند که می‌توانند ترکیبات انفجاری پروکسیدی را شناسایی نمایند. طبق توضیحات Miller، استفاده از سگ‌ها، یک راهکار احتمالی برای دو نگرانی موجود است: اولین نگرانی، چالش‌های غربالگری و پاکسازی وسایل نقلیه و دومین نگرانی، خطر دستگاه تشخیص مواد منفجره‌ی دست‌ساز و حمل‌شده با دست (PBIED) می‌باشد، دستگاهی که نزدیک گیت ورود صف افراد قرار دارد و پیش از آغاز برگزاری برنامه از آن استفاده می‌شود.

علاوه بر این، وی افزود، کاربری دتکتورهای فلزی که در تمامی گیت‌های ورودی قرار دارد و افراد از میان آن رد می‌شوند، کمک می‌کند تا محیط امن‌تری در داخل محل برگزاری و تجربه‌ی بهتری برای هواداران و تماشاچیان فراهم شود ، چرا که عبور افراد را تسهیل نموده و بازرسی آنان را نیز کامل‌تر انجام می‌دهد.

جلوگیری از حملات وسایل نقلیه

جمعیت بسیار زیادی که برای تماشای یک رویداد ورزشی به استادیوم آمده‌اند، نشان‌دهنده‌ی احتمال وجود تعداد زیادی از اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه‌ی خطرناکی است که وارد محوطه‌ی استادیوم و اطراف آن می‌شوند. یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی مکان‌های بزرگی همچون استادیوم‌ها، جلوگیری از انجام عملیات‌های تروریستی در محل و یا اطراف است. پس از حوادث استادیوم‌های پاریس و استانبول که در بیرون از محل رخ دادند، این چالش‌ها پررنگ‌تر شدند. Miller در این مورد اظهار داشت: اپراتورها در تلاشند تا بفهمند که بهترین راه جلوگیری از حمله‌ی وسایل نقلیه یا دستگاه انفجاری دست‌ساز (PBIED) در محل‌های مملو از جمعیت کنار گیت‌های ورودی چیست؟

جدا کردن وسایل نقلیه و مردم نیازمند ایجاد موانع مناسب یا بستن جاده‌های ختم شده به محل است که اجرایی نمودن این راهکارها مشکل خواهد بود.

به‌علاوه، چگونگی نمایش‌ دادن وسایل نقلیه پارک ‌شده در مجاورت استادیوم روی نمایشگر، چالش دیگر پیش روی اپراتورهای چنین مکان‌هایی به شمار می‌رود.

وی افزود: نگرانی‌هایی در مورد کارکنان و نیز تهیه‌ی لیستی از خودروهای نزدیک پارکینگ‌ها در زمان‌های حساس وجود دارد. به‌منظور مقابله با این مسائل، Miller مهم‌ترین گامی که یک محل برگزاری می‌تواند بردارد را اینگونه شرح داد: مهم‌ترین گام، داشتن یک فرد باتجربه است که ریسک و آسیب‌پذیری محل برگزاری را ارزیابی نماید.

این کار، خلاءها و مکان‌های خطر آفرین را تشخیص خواهد داد که توصیه‌های به‌خصوص را برای کاهش خطرات احتمالی، ارائه دهد.

استادیوم‌هایی برای آینده

تب هواداران بازی‌ها و مسابقات ورزشی، می‌تواند استادیوم‌ها را به نوعی زمین پرورش افراد برای درگیری و مقابله (میان دو تیم و هواداران آن) به روش سالم و بدون هرگونه فعالیت تروریستی تبدیل نماید. بنابراین نظارت بر استادیوم‌ها برای همه‌ی انواع حوادث، مقوله‌ای است که دائماً باید مد نظر قرار گیرد. به‌روز نگاه داشتن راهکارهای حفاظتی، یکی از بخش‌های ضروری برای حفاظت استادیوم‌ها به شمار می‌رود. اپراتورها و دست‌اندرکاران صنعت حفاظت استادیوم‌ها با همکاری و فعالیت جمعی به منظور ارائه‌ی امکانات و احتمالات جدید و به‌کارگیری فناوری‌های نوین، می‌توانند سیستم‌های خود را بهتر تجهیز نمایند تا با هر خطر احتمالی، به‌خوبی مقابله کنند.

ثبت یک پاسخ