۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

کاربری داده‌های حفاظت بصری نیازمند رشد بیشتر

با کمک پیشرفت‌هایی که در فناوری‌ HD TV حاصل شده، تکنیک‌های فشرده‌سازی ویدئو و صنعت دوربین های IP به مهم ترین موضوع فعلی تبدیل شده است.

زیرساخــت‌های نــظارت تصویری از یک اکوسیستم پیچیده تشیل شده که دوربین‌ها، حافظه، نرم‌افزار، سخت‌افزارهای مختلف و خدمات حرفه‌ای را شامل می‌شود. از آنجا که انتظار می‌رود بازار این اکوسیستم تا سال 2020 به 40.8 میلیارد دلار افزایش یابد، همه‌ی بخش‌های این صنعت نیز با همین رشد، به تغییر خود ادامه خواهند داد.

بنابراین، به این نتیجه می‌رسیم که بزرگ‌ترین فرصت‌ها زمانی حاصل می‌شود که با شیوه‌های فنی جدید سازگار شویم، به‌ویژه شیوه‌های اینترنت اشیا (IoT)، حافظه‌ی ابری، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI). اکنون این سؤال مطرح می‌شود که این موارد دقیقاً چگونه نظارت تصویری را در آینده تغییر خواهند داد؟

تعداد بیش‌از حد دستگاه‌های متصل به شبکه

اخیراً کمپانی های Seagate  و IDC مقاله‌ای تحت عنوان «عصر داده‌های 2025» منتشر کرده‌اند که به آینده‌ی داده‌ها و عوامل مربوط به انفجار اطلاعات در سرتاسر جهان اشاره دارد؛ چرا که تا سال 2025 حجم اطلاعات به 163ZB خواهد رسید. یکی از بزرگ‌ترین دلایل افزایش داده‌ها، تعداد روزافزون دستگاه‌های متصل به شبکه حاصل از فناوری IoT به شمار می‌رود. این رشد، به‌خصوص در حوزه‌ی نظارت تصویری به دلیل وجود قابلیت اتصال و آنلاین بودن دائمی دستگاه‌های حفاظتی پوشیدنی مشاهده می‌شود. با خلق تعداد زیادی تراکنش، لازم است در این مورد فکر کنیم که تغییرات سریع داده‌ها چگونه مدیریت خواهند شد.

از آنجا که IoT یکی از بزرگترین عوامل پیشرفت در عصر داده‌های ما به شمار می‌‌رود، ما باید ببینیم که چگونه این دستگاه‌های متصل (دوربین‌ها یا سنسورها) با مردم ارتباط برقرار می‌سازند و نتیجتاً چه فرصت‌هایی را می‌توان خلق نمود.

ویدئو در حافظه‌ی ابری

با این‌حال، افزایش دستگاه‌های متصل به شبکه نیز حجم وسیعی از داده‌ها را تولید خواهد کرد. در نتیجه، این سؤال مطرح می‌شود که این داده‌ها کجا و چگونه باید ذخیره شوند. این‌جا است که صحبت از حافظه و دسترسی به ویدئو در حافظه‌ی ابری به میان می‌آید. مصرف‌کنندگان به دلیل وجود خدماتی همچون Netflix و Spotify این روزها با حافظه‌ی ابری آشنایی پیدا کرده‌اند. حافظه‌ی ابری در بخش نظارت تصویری نیز به موضوعی داغ و مهم تبدیل شده و مزایای ارزنده‌ی بسیاری نیز در این بخش ارائه می‌نماید. اولاً داده‌ها در سیستمی مرکزی و به اشتراک گذاشته شده ذخیره می‌شوند؛ بنابراین کاربران می‌توانند از هرجایی که هستند به محتوا دسترسی سریع و آسان داشته باشند. ثانیاً می‌توان محصول مبتنی بر ابر را اغلب به صورت آنی ارتقا و بهبود بخشید؛ در نتیجه داده ها فوراً قابل مشاهده و در دسترس مشتریان خواهد بود. همانطور که تحقیق IDC نشان می‌دهد: یک محرک اصلی برای انتخاب کاربری داده‌های مبتنی بر ابر که دسترسی به آن‌ها سریع بوده و قابل جابجایی نیز می‌باشند آن است که این داده‌ها با سرعت روزافزونی تبدیل به عاملی مهم و تأثیرگذار نه‌تنها در کسب‌وکار ما بلکه در تمامی جوانب زندگی روزمره‌مان شده اند.

هوش مصنوعی برای پایش آنی

کاربری و یکپارچه‌سازی داده‌ها در کسب‌وکار و زندگی ما، نیاز به داده‌های آنی را نیز به‌سرعت افزایش می‌دهد. همچنین داده‌ها نه‌تنها برای اطلاع‌رسانی بلکه به‌منظور تعیین اقدامات، گاهی اوقات به‌صورت خودگردان و مستقل ارائه می‌شوند.

بنابراین یادگیری ماشین و هوش مصنوعی منجر به بروز همهمه‌ای بزرگ در بخش نظارت تصویری می‌شود. زمانی که فرصت برای بهبود کاربرد ایمنی و حفاظت، زیاد باشد، اگر تیم‌های حفاظتی و خدمات اضطراری بتوانند داده‌ها را از هوش مصنوعی بهره‌برداری نمایند تا پیش‌بینی‌‌های هوشمندانه انجام دهند، پیشگیری و ایمنی آنی در مقابل اقدامات نظارتی ما افزایش خواهد یافت، به‌جای اینکه در ابتدای امر به‌عنوان گزارشی برای بررسی‌های هوشمندانه تلقی شود.

یک پروژه‌ی اخیر که توسط مقامات شهر تایوان اجرا شده، عبارت است از بهینه‌سازی حفاظت از بناهای تاریخی، بررسی گردشگری، نظارت بر محیط زیست و ترافیک که توسط اعزام هواپیماهای بدون سرنشین همراه با آنالیز هوش مصنوعی انجام شده، مثال خوبی برای این موضوع می‌باشد. اما کل صنعت نظارت تصویری می‌بایست ارتباط ساختمان‌ها را در میان ارائه‌دهندگان فناوری و نرم‌افزار مختلف با یکدیگر حفظ کند. در طول زمان تقاضا نسبت به آنالیز و سیستم‌های تصویری هوشمند تنها سیر صعودی و افزایشی داشته است چرا که صنایع بیشتر و بیشتری پی به مزایای کاربری آن می‌برند. این به همه‌ی ما بستگی دارد که با شرکا و مشتریانمان کار کنیم و مطمئن شویم آنان آماده‌ی این تغییر هستند و بهترین روش برای مدیریت و ذخیره‌ی داده‌های به‌وجود آمده را مدیریت می‌کنند تا نیازهایشان را برآورده سازند.

ثبت یک پاسخ