۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

10 مورد لازم در کنترل دسترسی موزه‌ها

 فناوری که تمامی این موارد لازم را عرضه می‌کند

در سال 1994، زمانی که تابلوی جیغ (The Scream) اثر ادوارد مونک از موزه‌ی اسلو در نروژ به سرقت رفت، سارقین، یادداشتی را بر جا گذاشتند که نوشته بودند: «با سپاس از حفاظت ضعیف موزه». همانطور که این سرقت و سایر سرقت‌های مشهور نشان می‌دهند، نمایش هر اثر با ارزشی با خطرات  برنامه‌ریزی شده یا حتی غیر برنامه‌ریزی شده‌ی سرقت، آسیب، تخریب یا تروریسم همراه است. در سال 2008، در کمتر از پنج دقیقه، آثار هنری Monet، Cézanne، Degas و Gogh واقع در یکی از گالری‌های شهر زوریخِ سوییس به سرقت رفت. به گزارش FBI، کمتر از پنج درصد از شاهکارها تاکنون بازیابی شده‌اند. مدارک اثبات می‌کنند بیشتر سرقت‌ها در جایی اتفاق می‌افتند که سیستم‌های حفاظتی ناکافی هستند. در یک سیستم چندلایه، کنترل دسترسی حرفه‌ای می‌تواند نقشی کلیدی در تضمین حفاظت و امنیت بازی کند، تا حدی که در بدترین حالت نیز اتفاقی نخواهد افتاد؛ چه اموال آثار باستانی با ساختاری تاریخی برجای مانده از قرن‌ها پیش باشد و یا ساختمانی جدید که نصب سیستم‌های حفاظتی جدید به آسانی قابل نصب در آن مکان است. اصول اولیه‌ی کنترل دسترسی كه به‌خوبی طراحی شده‌اند: تنها افراد مجاز در زمان‌های از پیش تعیین شده باید به بخش‌های نمایشی یا انبارها توسط سیستمی دسترسی داشته باشند که بتواند دقیقاً تشخیص دهد چه‌کسی، کِی به کجا رفته است.

سیستم‌های مکانیکی و سنتی قفل و کلید حداقل بدون داشتن مدیریت حفاظتی و امنیتی بزرگ نمی‌توانند این قابلیت‌ها را داشته باشند. اما کنترل دسترسی بی‌سیم الکترونیکی جدید به‌گونه‌ای است که در صورت اجرای 10 مورد ضروری می‌تواند انعطاف‌پذیری و کارآیی قابل توجهی را ارائه کند. این موارد ضروری، در قالب سؤالات زیر مطرح شده است:

1- آیا سیستم شما کامل است و تمامی درها و سایر ورودی‌ها نظیر زیرزمین، انبار و سقف را پوشش می‌دهد؟

2- آیا قفل‌ها نسبت به حملات فیزیکی مقاوم هستند و برای این مقاومت گواهینامه‌ دارند (مانند فناوری ضد سرقت)؟

3- آیا هر یک از قفل‌هایی که با خطر مواجه می‌شوند را دائماً تعویض می‌کنید؟

4- آیا ردیابی کلید مستقیماً انجام می‌شود، تا بتوانید دائماً در جریان باشید که دقیقاً چه کسانی کلید یا اجازه‌ی دسترسی دارند و آیا می‌توانید مجوزهای دسترسی را به‌سرعت تغییر دهید؟

5- آیا پیگیری‌های دقیق و کامل انجام می‌شود و با جزئیات شما را در جریان قرار می‌دهد که چه کسی، کِی به کجا رفته‌ است؟

6- آیا تعداد کلیدها را به حداقل رسانده‌اید و دسترسی‌ها را بر اساس نیاز و نه باتوجه به راحتی یا ارشد بودن مقام افراد تعیین کرده‌اید؟

7- آیا می‌توانید سطوح متعدد دسترسی را به کاربران مختلف و بر اساس نیاز هر یک ارائه دهید؟

8- آیا کلیدهای فیزیکی شما در مقابل کپی غیر مجاز محافظت شده‌اند؟

9- آیا درب اصلی در شرایط اضطراری از راه دور قفل و باز می‌شود؟

10- آیا قفل‌ها و سایر دستگاه‌ها برای حفظ ظاهر درب با توجه به موقعیت مناسب هستند؟ (مانند خزانه‌داری قلعه، ویلایی در حومه شهر، تئاتر تاریخی، زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی و غیره)

CLIQ  برای میراث‌های ملی کارت‌های اعتباری عرضه می‌کند

CLIQ یک سیستم قفل است که حفاظت مکانیکی و الکترونیکی رده بالا و پیشرفته را با یکدیگر تلفیق کرده است. این سیستم حفاظت فیزیکی تعدادی از قفل‌های استوانه‌ای و کلیددار را به حداکثر رسانده است و لایه‌ای اضافی از حفاظت رمزدار الکترونیکی با کاربری آسان اضافه نموده است. مدیران حفاظت و امنیت در تئاتر دویچه برلین، CLIQ را برای محافظت از مکان‌های تاریخی خود انتخاب کردند؛ دویچه نمادی از معماری نئوکلاسیک قرن نوزدهم است. سیستم جدید تئاتر جدیدترین فناوری میکروالکترونیک‌ها را با یک سیستم قفل استوانه‌ای مکانیکی رده بالا ترکیب و یکپارچه می‌کند. کارکنان بخش حفاظت هر کلید CLIQ را با دسترسی دقیق مورد نیاز کاربر برنامه‌ریزی می‌کند.برنامه‌های دقیق دسترسی درجه‌بندی شده، جهت ورود افراد از درب‌ها، برای تمامی پرسنل و پیمانکاران قابل تنظیم است. با استفاده از نرم‌افزار سیستم مستقیم و دقیق، هر کلید CLIQ را می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا اجازه ورود را تنها در زمان‌های از پیش‌تنظیم‌شده‌ای به افراد بدهد؛ به عنوان مثال در زمان‌هایی که درب برای عموم باز است یا چند ساعت بعد از ورود پرسنل نظافت. آپدیت‌های مجوز ورود با استفاده از کلیدهای برنامه‌ریزی CLIQ از سیستم به درب مرتبط می‌شوند. از آنجا که قفل‌های CLIQ  بی‌سیم هستند، برای زیبایی سخت افزار موجود درب یا ساختمان نیازی به گزینه‌های اصلی نیست. در سوئد، موزه‌ی Vasa واقع در شهر استوکهولم یک سیستم مکانیکی برای CLIQ در نظر گرفته است. کارکنان این موزه پیش از این می‌بایست قفل و زنجیرهای سنگینی را همراه با بیش از 10 کلید حمل می‌کردند. اکنون مدیران تسهیلات می‌توانند حقوق دسترسی هر شخص به یک کلید CLIQ را در هر زمان که بخواهند حتی از راه دور امکان‌پذیر نمایند. مایکل آندرسن (Michael Andrésen ) مسئول اجرایی و حفاظتی در موزه‌های دریایی دولتی سوئد معتقد است: پیش از این، بزرگ‌ترین مشکل، گم شدن کلیدها بود. بنابراین افراد مجبور بودند کلیدها را عوض کنند، که این کار هزینه‌ی بالایی داشت. با وجود CLIQ مشکل گم شدن کلیدها برای همیشه برطرف شد و این فناوری می‌تواند هر دربی را باز کند. با وجود CLIQ همیشه خواهید دانست که کلیدتان کجاست.

چگونه هزینه‌ی موزه‌ها را کاهش دهیم؟

می‌توانید CLIQ را بر روی قفل‌های گوناگونی نصب کنید، از قفل‌های مجهز به سیستم‌عامل و پیشرفته گرفته تا قفل‌های مکانیکی موجود در بازار. زمانی که CLIQ نصب شد، مدیران بلافاصله می‌توانند از هر جایی و در هر زمان، کلید گم شده را غیر مجاز کنند یا امکان دسترسی آن را تغییر دهند. تنها کلیدهای هوشمند CLIQ با یک مجوز نرم‌افزار معتبر می‌تواند یک قفل CLIQ را باز کند، در نتیجه هر نوع خطر احتمالی ناشی از کلیدهای دزدیده شده یا کپی شده را از بین می‌برد. زمانی که موزه‌ها به سیستم‌های حفاظتی مجهز می‌شوند، این کار یک سرمایه‌گذاری حفاظتی به شمار می‌رود؛ بازگشت این سرمایه نه تنها زمانی مشخص می‌شود که با وجود خطرات موجود، هیچکس نتواند به آن آسیبی وارد سازد، بلکه این سرمایه‌گذاری حفاظتی بر روی جریان کار و صرفه‌جویی در زمان و هزینه نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. CLIQ با حذف نیاز به تحویل کلیدهای فیزیکی، اتلاف زمان‌های ناشی از مراتب اداری را از بین می‌برد. زمانی که تسهیلات باید تغییر کنند، کاربران سایت به‌راحتی کلید خود را با برنامه‌ریزی دستگاه‌ها و یا به‌وسیله‌ی یک اتصال بلوتوث رمزگذاری شده به برنامه موبایل CLIQ Connect خود، به‌روزرسانی و آپدیت می‌کنند.

ثبت یک پاسخ