۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
حفاظت سایبریمقالات

حفاظت سایبری دوربین مداربسته را چگونه تضمین کنیم؟

حفاظت سایبری دوربین مداربسته IP همچنان یک مسئله مهم و جدی محسوب می شود. امروزه حفاظت دوربین ها در بازار، متفاوت است. همچنین حتی اگر دوربین ها نیز از نظر سایبری امنیت داشته باشند، محافظت در برابر تهدیدات و حملات سایبری، تلاشی پیچیده است که صاحبان مشاغل باید به آن مبادرت ورزند.

آیا دوربین های امروزی از حفاظت سایبری کافی برخوردارند؟

در مورد گزارشاتی از هک ها و نشت های امنیتی به دوربین های IP، مشکل ایمن سازی دستگاه های حفاظتی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. برای مقابله با این مسئله، بسیاری از تولیدکنندگان دوربین مداربسته IP اظهار می دارند که قابلیت های حفاظتی متعددی را به محصولات خود افزوده اند تا آنها را ایمن نگاه دارند. اما آیا در این کار موفق بوده اند؟ به گفته مشاورین و یکپارچه سازان، در سالهای اخیر تمهیدات حفاظت سایبری دوربین مداربسته بهبود یافته اند، با این حال در بسیاری از موارد، حفاظت دوربین ها هنوز هم مسئله ای است که باید با آن دست و پنجه نرم کرد.

Brian Lipscomb (برایان لیپسکام)، مدیر کنسول های پورتابل بازی برای بخش خدمات حفاظت سایبری در کمپانی Convergint اظهار داشت: «بسیاری از دوربین های IP هنوز هم آسیب پذیری های چشمگیری دارند که می توانند مورد سوءاستفاده هکر ها قرار بگیرند. این آسیب پذیری ها عبارتند از پسوردهای پیش فرض ، پروتکل های غیر ضروری، خدمات و درگاه های فعال و وجود آسیب پذیری ها در داخل خود دستگاه».

فشار رقابتی

در بسیاری از موارد، مشکلات حفاظت سایبری دوربین مداربسته به دلیل فشار رقابتی و شرایط بازار است که بر عملکرد تولیدکننده اثر می گذارد و عدم آگاهی کاربران نیز مزید بر علت می شود. Sanjay Kumar (سانجای کومار)، رئیس هیئت مدیره استخدام راه آهن در راه آهن هند در این مورد خاطرنشان کرد: «بر اساس مشاهدات اینجانب، بیشتر دوربین های IP در برابر حملات سایبری به طور کامل ایمن نیستند. اگر به تولیدکنندگان در حوزه IoT توجه کنیم خواهیم دید که آنان با دو مسئله مواجهند که بسیار مشکل آفرین است.

اولاً تحت فشار هستند تا زمان ورود محصولشان به بازار را کاهش دهند. آنان باید در ارائه یک راهکار جدید، از رقبای خود جلوتر باشند یا حداقل از آنان عقب نمانند. دوماً آنان محدودیت های هزینه دارند. اگرچه مصرف کنندگان از دیدن دوربین های حفاظتی آسیب پذیر نگران می شوند، اما هنگام خرید یک دوربین، ابتدا به مناسب بودن قیمت آن توجه می کنند و معمولاً امنیت دستگاه را چندان مورد توجه قرار نمی دهند.

کاربر چه کارهایی باید انجام دهد؟

کاربر نهایی یا مصرف کننده باید چه اقداماتی انجام دهد تا مطمئن شود که دوربین ها و سیستم نظارت تصویری وی از امنیت کافی برخوردار هستند؟ نکات زیر دستورالعمل هایی است که بدین منظور باید دنبال کرد:

دوربین مناسب از منبعی معتبر خریداری کنید

اطمینان از اینکه دوربین، امنیت کافی دارد با خرید دوربین با کیفیت و مناسب آغاز می شود. Stephen Mak (استفن مک)، نایب رئیس فروش آسیا و اقیانوسیه در کمپانی BlackBerry اظهار داشت: «پیش از خرید یک دستگاه هوشمند، تکالیف خود را به درستی انجام دهید: بررسی کنید که تولیدکننده، چه اقداماتی انجام می دهد تا داده های ذخیره شده روی دستگاه را محافظت کند. هر چند وقت یک بار برای دستگاه آپدیت ارائه خواهند کرد؟ اقدامات و خدمات حفاظت سایبری دوربین مداربسته پس از فروش کمپانی برای محصول چیست؟».

از اتصال اترنت استفاده کنید

هنگامی که یک دوربین با امنیت بالا خریداری شد، کاربر باید سعی کند آن را با سیم به شبکه متصل سازد تا مانع از هک دستگاه از راه دور شود. کاربران بهتر است دوربین IP خود را به جای Wi-Fi یا 5G، به وسیله اترنت به شبکه متصل سازند. اگر کاربر نتوانست این کار را انجام دهد، بدان معنا نیست که دوربین ناامن است؛ اما کاربر باید اقدامات بیشتری برای حفاظت از دستگاه در برابر حملات سایبری انجام دهد».

پسورد پیش فرض را تغییر دهید

اگرچه این نکته تاکنون بارها و بارها تکرار شده است، اما باید باز هم به کاربران یادآوری کرد تا برای حفاظت سایبری دوربین مداربسته، تنظیمات پیش فرض کارخانه را تغییر دهند. Lipscomb در این مورد متذکر شد: «پسوردهای پیش فرض را به رمزهایی تغییر دهید که بیش از 14 کاراکتر داشته و از پیچیدگی بالای برخوردار باشند».

سفت افزار روی دستگاه را مرتباً به روزرسانی کنید

کاربر حین انجام کار باید درگاه ها، پروتکل ها و خدمات غیر ضروری را غیر فعال کند. سپس باید مرتباً تنظیمات دستگاه را بررسی نماید تا مطمئن شود آخرین نسخه به روزرسانی سفت افزار سیستم، دریافت و نصب شده است. کمپانی ها مرتباً خلاءهای امنیتی یا قابلیت های جدیدی برای ارتقای سیستم هایشان می یابند که در آپدیت های مرتبی که ارائه می کنند، این موارد اِعمال می شود. لازم است این آپدیت های سفت افزاری به روز نگاه داشته شود تا دستگاه کاربر تا حد امکان در امنیت باشد و حفاظت سایبری دوربین مداربسته تضمین شود.

ثبت یک پاسخ