۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

سمینار تجهیزات Panasonic در برج میلاد تهران

سمینار تجهیزات و فناوری‌های حفاظت الکترونیک کمپانی پاناسونیک در تاریخ 4 اسفند ماه 1395 برابر با 22 فوریه 2017 و با همکاری شرکت‌های حفاظت الکترونیک عرفان و ایمن‌سازان پیشرو در سالن رودکی برج میلاد تهران برگزار شد. این سمینار با هدفِ معرفی جدیدترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تجهیزات به روزِ بکار رفته در سیستم‌های نظارت تصویری پاناسونیک تشکیل گردید؛ فناوری‌هایی که باعث تمایز این برند نسبت به سایر برندها شده است. در این سمینار در ابتدا آقای علیرضا صنعتکار مدیرعامل شرکت ایمن‌سازان پیشرو به مدعوین که از مراکز و سازمان‌های مختلف در این برنامه شرکت نمودند خوشامد گفت. سپس آقای یوسف مصطفوی مدیرعامل شرکت حفاظت الکترونیک عرفان به خوشامدگویی حضار و میهمانان سمینار مبادرت کرد.

یوسف مصطفوی- مدیرعامل شرکت حفاظت الکترونیک عرفان

علیرضا احمدزاده- مدیر فروش شرکت حفاظت الکترونیک عرفان

علیرضا پروین آذر- مدیر فروش شرکت ایمن سازان پیشرو

تاریخچه‌ی نظارت تصویری در جهان

در ادامه آقای دکتر نهازی در ارتباط با صنعت حفاظت الکترونیک گفت: تاریخچه‌ی نظارت تصویری در جهان، عمری نزدیک به 80 سال دارد که اولین بار در سال 1942 یعنی 76 سال پیش طراحی شد. 7 سال بعد، ایالات متحده موفق شد این سیستم را به بازار عرضه کند.

صنعت نظارت تصویری در کشور ما رو به گسترش است و به موازات آن، خطرات امنیتی و برقراری امنیت نیز روند افزایشی دارد. طی دهه‌ی 1990 تا 2000 استفاده از دوربین‌ها در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرد و در سال 2002 تحقیقات اصولی در زمینه‌ی تاثیرات دوربین‌های مداربسته بر پیشگیری از جرم صورت گرفت که نتایج، به طور قابل ملاحظه ای موفقیت‌آمیز بود. انگلستان در زمینه کاهش جرم و جنایت با کمک دوربین‌های مداربسته، موفق‌تر از ایالت متحده عمل کرد و علتِ آن مطالعات پیشرفته و فناوری‌های جدیدترِ انگلیسی‌ها در این صنعت و مهم‌تر، بافت فرهنگی و حمایت مردمی بوده است، چرا که بافت فرهنگی آن پذیرش سریع‌تر و راحت‌تری نسبت به ایالت متحده داشت.

علیرضا صنعتکار- مدیرعامل شرکت ایمن سازان پیشرو

ضرورت و اهمیت سیستم‌های نظارت تصویری

بالاترین نرخ تصادفات جاده‌ای در دنیا به کشور ما اختصاص یافته است که آمار سالانه‌ معادلِ یک زلزله یعنی بین 18 تا 25 هزار کشته است.

صرف‌نظر از عدم آموزش رانندگان، مشکلات فنی خودروها و بحث‌های دیگر، مشکلات جاده‌ها از اهم دلایل این تصادفات و مرگ و میرهاست که از مدتها پیش پلیس راهبر اقداماتی در رابطه با نصب دوربین‌ها انجام داده است. همچنین با وجود اینکه عمر سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای بیشتر از 30 سال نیست، در ایران از 10 سال گذشته و به‌ویژه از سال 88 توجه قابل ملاحظه‌ای به این موضوع صورت گرفته است. یکی از مقامات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که 3394 نقطه‌ی حادثه‌خیز در کشور داریم که با استفاده از مطالعات علمی، شناسایی شده‌اند و هر ساله حدود 18 تا 25 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشانند. در این راه‌ها و جاده‌های کشور تا بحال 2200 دوربین نصب شده که تا پایان سال 95 هم 600 دوربین دیگر نصب شد تا این آمار به 2800 دوربین برسد و در نتیجه کاهش چشمگیر تلفات جاده‌ای را شاهد باشیم. اهم نیازهای جمهوری اسلامی ایران به سیستم‌های حفاظتی و پایش تصویری هوشمند است. ملزم کردن مغازه‌ها و کارخانه‌ها و سایر محل‌هایی که نسبت به حملات سارقین آسیب‌پذیر هستند توسط مسئولین ناجا و اداره‌ی اماکن ناجا به تجهیزات دوربین‌های مداربسته از وقوع جرم سرقت به طور قابل ملاحظه‌ای پیشگیری کرده است. یکی از فرماندهان ناجا اعلام کرده  که استفاده از فناوری‌های روز دنیا از جمله دوربین‌های مدار‌بسته، سرقت را تا 40 درصد، کاهش داده است.

دکتر نهازی در رابطه با نیاز به حفاظت از جنگلها و محیط زیست و بحث نظارت تصویری در جنگلها افزود: فاجعه جنگل گلستان خیلی خطرناک و مصیبت‌بار بود. این حادثه و آتش‌سوزی در دیگر جنگل‌های کشور، مسئولین حفاظت محیط‌زیست را به این فکر انداخت که از سیستم پایش هوشمند و دوربین‌های مداربسته حساس به حرارت از طریق سیستم وایرلس استفاده کنند.

ایشان ادامه دادند: بحث امنیت و کنترل مرزها در جمهوری اسلامی نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. این سمینار می‌تواند نقش بسیار مهم و مثبتی داشته باشد و همانطور که جناب آقای مصطفوی فرمودند اگر 375 شرکت مشابه دیگر بتوانند چنین سمینارهایی را برگزار کنند، تحول بسیار سازنده‌ای در ارتباط با تفکر استراتژیک مدیرانِ پاناسونیک و نیز کاربران ایرانی یعنی سازمان‌ها و نهادها یا بخش خصوصی ایجاد خواهند کرد. برای نمونه 3141 کیلومتر مرز آمریکا و مکزیک که 4 ایالت آمریکا را با 6 ایالت مکزیک پیوند می‌دهد و اخیراً بحث ترامپ برای دیوارکشی این مرز ناشی از همین جرم و جنایاتی بود که سالانه میلیون‌ها نفر مکزیکی جویای کار، به صورت قاچاق روانه آمریکا می‌شدند و هزاران نفر خرابکار و از مجرمان آمریکایی نیز به مکزیک فرار می‌کنند. در آنجا از دوربین‌های مداربسته و سیستم نظارت هوشمند استفاده می‌شود که حتی به باد لاستیک‌ها حساس بوده و نوع قاچاق را نیزمشخص می‌کند. کشور ما دارای 7816 کیلومتر مرزهای آبی و خاکی، محل بار انداز قاچاقچیان می‌باشد. ایران با 15 کشور همسایه بعد از چین دومین کشور با تعدد همسایه است. 16 استان از 31 استان ما در مناطق مرزی هستند. که به لحاظ کمبود زیرساخت‌های توسعه، تراکم اندک جمعیت، ضعف بنیان‌های اقتصادی، پایین بودن شاخص‌های توسعه در مقایسه با میانگین در سطح ملی و غیره موجب بروز تهدیدات جدی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

در اینجا اهمیت نظارت تصویری و پایش تصویری هوشمند در مناطق مرزی نیز خودنمایی می‌کند و این سؤال مطرح می‌شود که از این نیاز کشور ما، سهم شرکت پاناسونیک چه خواهد بود.

از جمله تهدیدات غیرجنگی می‌توان به مواد مخدر اشاره نمود که بیش از 300 هزار شهید در مقابله با سازمان‌های مواد مخدر از مرزها تقدیم کردیم. قاچاق کالا و انسان، ترددهای غیرمجاز در مرزهای شرقی و غربی و جنوبی و امنیت مرزها، امنیت داخلی را به مخاطره انداخته است. در این ارتباط، پلیس کارآمدِ ما در سه محور فعالیت می‌کند:

1)فرماندهی: شامل ارتباطات، کنترل و اطلاعات، 2) تجهیزات و تکنولوژی‌های مهم نظارتی و مراقبت مرزی که اهمیت موضوع نیز در همین بخش است و 3) ارتقای آموزش. پلیس، هر قدر هم که ارتباطات، کنترل، اطلاعات و فرماندهی قدرتمندی داشته باشد در صورت ضعفِ تجهیزات، تکنولوژی و آموزش کاربران در استفاده از سیستم‌ها، نمی‌تواند به وظایف اصلی خود عمل کند.

چالش‌های صنعت نظارت تصویری در کشور

آقای دکتر نهازی در ادامه، بحث‌هایی فنی در رابطه با سیستم پایش تصویر در مرزها را مطرح نموده و تشریح کردند: شرکت‌های تولید‌کننده به‌خصوص پاناسونیک باید در نظر داشته باشند که مرزها در جهان چه معضلاتی دارند و در زمان وقوع جنگ‌های سیگنالی و الکترونیکی، دوربین‌ها چه موقعیتی را می‌توانند فراهم نمایند. کلاً خاصیت سیستم نظارت تصویری، ترساندن و فلج کردن مجرمین به منظور جلوگیری از بروز سرقت‌ها، افزایش بهره‌وری نیروی کار، کاهش مسئولیت و حتی کاهش بدهی می‌باشد. با توجه به این موضوعات چالش‌ها را مطرح می‌کنیم.

9 چالش را در ارتباط با صنعت نظارت تصویری مطرح خواهم کرد. از مسئولین خواهشمندم برای مطرح کردن این چالش ها اتاق فکری راه‌اندازی کنند. این چالش‌ها عبارتند از:

1) ذخیره‌سازی

2) فشرده‌سازی در ذخیره اطلاعات

3)آموزش کاربران که از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که عدم آگاهی کاربران می‌تواند به ضدتبلیغی برای تولیدکنندگان تبدیل شود.

4) کمبود مشاوران حرفه‌ای

5)استفاده از سیستم‌های نظارت تصویری مسئله امنیت و ایمن بودن سیستم‌ها برای نفوذ افراد بیگانه به‌خصوص خرابکاران

6) بحث زیرساخت‌ها از جمله فیبر نوری و مشکلات مربوطه

7)مقدار بانک اطلاعاتی برای کاربران، سازمان‌ها و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی

8)فرهنگ و حمایت‌های مردمی

9)تضاد بین دو واقعیت تلاش کشور برای بومی‌سازی سیستم‌های نظارتی و استفاده از متخصصان داخلی و کسب و کار شرکت‌های تجاری با برند معروف و برتر جهانی است که به دنبال بازار مصرف هستند.

اما چه راه‌حلی وجود دارد که هم شرکت تجاری با برند ممتاز بتواند بازار خود را از دست ندهد و هم بومی‌سازی، شکل بگیرد. باید ببینیم شرکت‌هایی نظیر پاناسونیک چه خواهند کرد.

مروری بر تاریخچه‌ی کمپانی پاناسونیک

در ادامه‌ی سمینار، مدیر فروش شرکت ایمن‌سازان پیشرو، علیرضا پروین آذر ضمن تشریحِ خلاصه‌ای از تاریخچه کمپانی پاناسونیک، اظهار داشت: کمپانی پاناسونیک در سال 1918 در ژاپن توسط فردی به نام ماتسوشیتا تاسیس شد. اولین محصولات این کمپانی، تولید لامپ و اتوی برقی بوده که با برند معروف ناسیونال به بازار و جهان عرضه شد. این شرکت با پیشرفت روز‌افزون و تولید تکنولوژی‌های متفاوت، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های حال حاضر دنیا در زمینه تولید تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی و صنعتی بوده است که در حال حاضر متشکل از 580 شرکت، 330 هزار نفر کارمند و 15هزار محصول مختلف در دنیا می‌باشد که با این پیشرفت روزافزون موفق شد در سال 2014 به یکی از برترین شرکت‌های تولیدی دنیا تبدیل شود. نامِ پاناسونیک از دو واژه پان و سونیک به زبان ژاپنی تشکیل شده که به معنای صوت بوده و از آن به صدایی که ما برای جهان خلق خواهیم کرد تعبیر شده است. پاناسونیک با پیشرفت و مدیریت آقای ماتسوشیتا موفق شده در طول این سال‌ها با تجربیات گرانمایه محصولات خود را به تمامی دنیا عرضه کند و بر این اساس لقب پدر تکنولوژی در ژاپن به او داده شد.

پاناسونیک به ساختن زندگی بهتر، کمک مداوم به تکامل جامعه و رضایت مردم در سراسر جهان متعهد شده و جزو اولین کمپانی‌هایی است که از سال 1950 به تولید دوربین‌های مداربسته به صورت آنالوگ مبادرت ورزید و در طول این 70 سال به صورت مستمر در این حوزه فعالیت کرده است.

کالبدشکافی دوربین مداربسته

آقای پروین آذر به تشریح ساختار یک دوربین نظارت تصویری پرداخت و گفت: پاناسونیک تنها کمپانی است که طول عمر بالای محصولاتش را به صورت مکتوب و MTBF یا حداکثر زمان کارکرد دوربین به شکل فایل بر روی سر‌برگ‌های خود ارائه می‌کند که معمولاً بین 10، 15 تا 70 و 80 سال است و در اکثر پروژه‌هایی که از تجهیزات پاناسونیک استفاده می‌کنیم این طول عمر را به صورت ملموس حس خواهیم کرد. از جمله پروژه‌هایی که پاناسونیک در کشور اجرا نموده می‌توان به بیش از 12800 دوربین متحرک در راهداری‌های کشور، حدود 3000 دوربین مداربسته متحرک در ناجا و پروژه‌هایی که از قدیم در سیستم‌های نظارت تصویری مورد استفاده قرار گرفته و با طول عمر بالای این تجهیزات، همچنان شاهد حفظ  کیفیت روز اول آنها می‌باشیم، اشاره کرد.

وی افزود: مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش یک دوربین نظارت تصویری را سنسور تصویر آن تشکیل می‌دهد. کار آن تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به سیگنال‌های دیداری می‌باشد. سنسور تصویر، تاثیر به‌سزایی در وضوح و کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته دارد. بعد از تبدیل فوتون‌های نوری به منابع انرژی الکتریکی و الکترون‌ها توسط یک پردازشگر و فشرده‌ساز تصویر، الکترون‌ها پردازش می‌شوند و بعد از ارسال آن به CPU، تصویر می‌تواند درونِ حافظه دوربین ذخیره‌‌سازی و یا بر روی شبکه ارسال شود. دو مدل سنسور تصویر عبارتند از: سنسور CCD و سنسور CMOS . سنسور CCD اولین بار در سال 1969 عرضه شد و کارِ آن تبدیل نور و فتون‌ها به الکترون و سیگنال‌های الکتریکی است. به علت هزینه و کیفیت بالای این سنسورها در دوربین‌های گران‌قیمت از آنها استفاده می‌شود. از مزایای این سنسور تصویری می‌توان به ارائه‌ی تصویر بسیار شفاف حتی در نور کم و در تاریکی شب و از معایب آن می‌توان به مصرف انرژی و هزینه تولید بالا و در نهایت قیمت بالای دوربین اشاره کرد.

سنسور بعدی که دقیقاً از لحاظ ساختار و عملکرد شبیه سنسور‌های CCD هست، سنسور CMOS نام دارد با این تفاوت که در آن المان‌های الکترون و فتون دیود کمتری داریم و نور توسط ترانزیستورها تقویت می‌شود و بعد از تقویت نور به پردازشگر تصویر ارسال خواهد شد. سنسورهای CMOS اولین بار در سال 1989 تولید شدند. از مزایای این سنسور می‌توان مصرف انرژی پایین و سرعت تبدیل نور بالاتر و هزینه تولید پایین را نام برد. معایب آن کیفیت پایین به ویژه در نور کم و در شب می‌باشد. از این سنسور در دوربین‌های ارزان‌قیمت استفاده می‌شود. کمپانی‌هایی که در زمینه سنسور تصویر فعالیت می‌کنند در دنیا بسیار محدودند. کمپانی پاناسونیک از تلفیق سنسور‌های CCD و CMOS و تکنولوژی‌های FSI موفق به تولید سنسور تصویری بنام MOS شد. سنسور MOS از لحاظ ساختار دقیقاً مانند سنسور CCD با وضوح و کیفیت تصویر بالا تصاویر را به نمایش می‌گذارد ولی مصرف انرژی و هزینه‌ی تولید پایین‌تری دارد و کیفیت تصویر بهتری در شب و تاریکی و نور کم ارائه می‌دهد. مزایای این سنسور جدید، کیفیت وضوح بالای تصویر در روز و نور کم مانند سنسور CCD و تمرکز بالای آن بر روی جذب نور از محیط، مصرف پایین انرژی در حد سنسورهای CMOS ، فناوری پردازش بالای smart FSI و micro win، ساختار جدید فوکوس نوری که باعث گسترش زاویه تابش و در نهایت ایجاد تصویر یکنواخت و با کیفیت بالا می‌گردد، کاهش دمای سنسور بر اثر ایستایی و پایداری انرژی و کاهش نویز و پهنای باند تصویر می‌باشد. این سنسور با تغییراتی که روی سنسور CMOS انجام شده و تلفیق آن با سنسور CCD برای اولین بار در سال 2006 توسط کمپانی پاناسونیک ابداع و به دنیا عرضه شد. در حال حاضر در دوربین‌های جدید پاناسونیک با کیفیت 4K  نیز به‌کار می‌رود.

فناوری‌های به‌روز پاناسونیک

آقای پروین آذر سپس در رابطه با فناوری جدید پاناسونیک در زمینه تولید پردازنده تشریح کرد: پردازنده‌ی تصویری که در تجهیزات پاناسونیک استفاده می‌شود پردازنده‌ای است که Uniphier نام دارد. این پردازنده، با سرعت بالای 4/1 گیگاهرتز، قادر است هر نوع تصویری را پردازش کند. می‌توان از این پردازنده در تلویزیون‌های پاناسونیک، دستگاه‌های دوربین‌های فیلمبرداری و دستگاه‌های دوربین‌های نظارتی بهره بُرد. پردازنده Uniphier، می‌تواند پهنای باند را روی دوربین‌ها با تکنولوژی‌های مختلف تا 70 درصد کاهش دهد.از امکانات این پردازنده می‌توان به افزایش کیفیت تصاویر تا 4K   یا 12 مگاپیکسل با توان مصرفی بسیار پایین، پشتیبانی از فرمت فشرده‌سازی H.265 در سری جدید دوربین‌های Extreme، کاهش پهنای باند تصاویر تا 70 درصد با کمک فناوری Smart Coding، تصویربرداری با سرعت بالای 60 فریم بر ثانیه برای دوربین‌های نظارت تصویری، افزایش قدرت سوپر داینامیک تا 133 دسی‌بل که منحصراً در دوربین‌های نظارت تصویری پاناسونیک مشاهده می‌شود، ایجاد کیفیت متغیر تصویر در 8 منطقه‌ی مختلف که باز هم به کاهش پهنای باند دوربین کمک می‌کند، پردازش و کاهش نویز multi noise reduction  خصوصاً به کمک گزینه‌ی FDF اشاره نمود. وی در مورد فناوری جدید Stream ها در دوربین‌های نظارت تصویری پاناسونیک این‌گونه تشریح کرد: پردازنده Uniphier، 4 فرمت فشرده‌سازی H.264 و 3 فرمت فشرده‌سازی Jpeg را برای ما بصورت همزمان ایجاد می‌کند. در پروژه‌ها به دلیل تعدد دوربین‌ها و پهنای باند محدود برای نمایش تصاویر این دوربین‌ها می‌توانیم از این stream ها به صورت کاملاً انعطاف‌پذیر استفاده کنیم. مثلاً می‌توان از هر یک H.264 برای رکورد تصویر، حالت تصویر زنده که روی مانیتور نمایش داده می‌شود و یا مراکز فرعی و client استفاده نمود. از تلفیق این stream ها می‌توان در مجموع، پهنای باند شبکه را کاهش داد. تنظیمات مختلف Streamها می‌تواند بر اساس پهنای باند ثابت انجام شود که امکان تغییر کیفیت تصویر و پهنای باند تا حداکثر را خواهیم داشت. در حالتی که Streamها متغیر باشند، هرچه حرکات تصویر بیشتر باشد، طبیعتاً پهنای باند نیز بالاتر خواهد بود.

در حال حاضر سرعت دوربین‌های پاناسونیک 60 فریم می‌باشد که پیش از این در اکثر دوربین‌های نظارت تصویری، 30 فریم بر ثانیه بوده است و اکنون کمپانی پاناسونیک به لطف پردازشگر Uniphier و سنسور MOS در دوربین‌های نظارت تصویری خود به این سرعت، دست یافته است. این سرعت باعث نمایش تصاویر سوژه‌های متحرک نظیر خودروها به صورت کاملاً واضح و افزایش قدرت زوم دیجیتال می‌شود.

فوکوس خودکار یا Auto back focus در تجهیزات نظارت تصویری و خصوصاً دوربین‌های سری 5 و 6 پاناسونیک، موجب شده تا تنظیم لنز و فوکوس دوربین‌های با مگاپیکسل بالا و نیز تغییر تصویر از شب به روز و بالعکس، که بسیار سخت و زمانبر است، به‌راحتی انجام شود.

در ورودی‌های پارکینگ برج میلاد تهران دوربین‌های پاناسونیک با حالت تنظیم 60 فریم بر ثانیه بابت ثبت پلاک‌ها نصب شده‌اند. قابلیت سوپرداینامیک برای متعادل‌سازی میزان نور محیط و ارائه‌ی تصویر با کیفیت بالا در دوربین‌های پاناسونیک به کمک پردازنده Uniphiere عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. در حال حاضر حالت Wide Dynamic 133 دسی‌بل بر روی کلیه دوربین‌های پاناسونیک نصب است. در سری جدید دوربین‌های Extreme پاناسونیک این WDR به 144 دسی‌بل رسیده و تصویر فوق‌العاده‌ای از نوری که مستقیماً به دوربین می‌تابد را ارائه می‌نماید. حسگر تصویر و سرعت شاتر بالای پردازنده Uniphier باعث می‌شود هم تصویر داخلی و هم تصاویر بیرونی با وضوح خیلی بالایی نمایش داده شود.

پاناسونیک با پردازنده Uniohier و حسگر MOS خود توانسته به تصاویری با وضوح 4K  یا 3840 در 2160 پیکسل برسد. همچنین می‌توان حداقل نقطه کور را در تصاویر داشت. بنابراین می‌توان از تعداد دوربین‌های کمتر با قدرت زوم بسیار بالاتر، کاهش نظارت و نهایتاً کاهش چشم‌گیر هزینه‌ی پروژه‌ها بهره برد. در دوربین های 4K  گزینه cropping را می‌توانیم داشته باشیم و تصویر دوربین‌های 4K  را به چند تصویر مختلف تقسیم کنیم. هر قسمت از تصویر را به دلیل وسعت دید این دوربین‌ها به یک تصویر مجزا روی سیستم‌های کنترلی خود داشته باشیم و اپراتور بتواند با وضوح خیلی بالاتر روی کل آن محوطه دید داشته باشد.

آقای پروین آذر در ادامه به قابلیت ارزشمند دیگری از کمپانی پاناسونیک اشاره نمود: کمپانی پاناسونیک قابلیت جدید دیگری را در دوربین‌های خود فعال کرده که smart coding نام دارد. این فناوری پهنای باند را تا 70 درصد کاهش می‌دهد که منجر به کاهش هزینه‌ها در پروژه‌ها خواهد شد. Smart Coding از سه عملکرد پیروی می‌کند که عبارتند از: 1)کنترل گروهی تصویر یا GOP control و تبدیل I fream به P fream، 2)حالت فیلتر تقسیم‌بندی فرکانس یا FDF به منظور حذف نویزهای برفکی در تصاویر شب، 3)پردازنده و کاهش نویز تصاویر به صورت سه‌بعدی که منجر به کاهش برفک تصاویر، افزایش وضوح و نهایتاً کاهش پهنای باند می‌گردد.

در پروژه‌ها به دلیل تعدد دوربین‌ها، نظارت و مانیتور کردن برای کاربران سخت و طاقت‌فرسا است. بیشتر کمپانی‌های نظارت تصویری قابلیت مانیتورینگ هوشمند را روی سیستم کنترلی خود، اجرا کرده‌اند. اما این منجر به افزایش مصرف CPU می‌گردد و با افزایش تعداد دوربین‌ها، مشکل‌ساز خواهد شد. تمایز کمپانی پاناسونیک در ایجاد ویدئو آنالیتیک به قرار زیر است:

وجه تمایز دوربین‌های پاناسونیک در ایجاد ویدئو آنالیتیک

این فناوری در خودِ دوربین تعبیه شده است که می‌تواند پردازش تصویر را به صورت آنی و در لحظه انجام دهد. به گونه‌ای که در زمان بروز اتفاق تعریف شده در سیستم، آلارم دریافت می‌شود و با توجه به نوع آلارم، اپراتور، مانیتور مربوطه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

  • تشخیص تجاوز به حریم. ناحیه‌ای که در تصویر با کادری مشخص می‌شود و به محض ورود شخص یا شیء به حریم، اپراتور آلارمی را از مرکز کنترل دریافت می‌کند.
  • تشخیص جهت حرکت. تشخیص تغییر صحنه مانند پوشاندن دوربین و یا تغییر جهت دوربین.
  • تشخیص اشیا: اضافه شدن یا کم شدن شیئی از صحنه.
  • تشخیص عبور از حصار مجازی که یکی از پر کاربردترین قابلیت‌های ویدئو آنالیتیک است.

در این قسمت از سمینار آقای احمدزاده، مدیر فروش شرکت حفاظت الکترونیک عرفان توضیحات تخصصی بر روی تنظیمات دوربین نصب شده در سالن و به منظور درک بهتر و دقیق‌تر نحوه عملکرد دوربین‌های نظارت تصویری جدید پاناسونیک ارائه کردند.

از دیگر تجهیزات پاناسونیک IRLED‌های هوشمند یا Smart IRLED می‌باشد. بسیاری از دوربین‌های نظارت تصویری از برندهای مختلف جهان به LED‌های مادون قرمز مجهز می‌باشند که برای نمایش تصاویر در شب به صورت سیاه و سفید و با وضوح بالا مناسب است. دوربین‌های مجهز به این قابلیت، از حیث سنجش فاصله‌ی سوژه تا دوربین و نحوه ساتع شدن نور از دوربین‌های مادون قرمز در محیط، هوشمند هستند.

در نتیجه در شب تصاویر باکیفیتی ارائه خواهد داد. اما تفاوت دوربین‌های مادون قرمز پاناسونیک با دیگر دوربین‌ها آن است که LEDهای دوربین پاناسونیک غیرقابل مشاهده هستند بنابراین شخص وارد شده در محدوده نمی‌تواند جهت دوربین را تشخیص دهد. تکنولوژی‌های بعدی این دوربین‌ها عبارتند از:  جبران رنگ یا SCC سوپر، که منجر به نمایش تصاویر در نور بسیار کم به صورت رنگی می‌شود، جبران نور زیاد یا HLC در محیط‌های پر‌نور، جبران مه/طوفان یا Fog Detection که آثار مه یا طوفان شدید را از روی دوربین برمی‌دارد و تصویری شفاف ارائه می‌دهد، LDC یا جبران اعوجاج لنز که تصویر را به صورت صاف نمایش می‌دهد و بر اساس شرایط محیط، قابل تنظیم است، حالت رطوبت‌زدایی یا dehumidification که رطوبت داخل دوربین را به بیرون هدایت می‌کند، مکانیزم ضربه یا vandal proof، پوشش طلق دوربین یا RWC پوششی از مواد هیدروفیلیک که موجب می‌شود لنز دوربین حتی پس از مدتها گرد و خاک، آلودگی یا بارندگی باز هم تمیز باقی بماند. مکانیزم پلک خودکار در دوربین‌های پاناسونیک سری SW598 تعبیه شده زیرا این دوربین‌ها قابلیت نمایش 215 تا 225 درجه بالای خط افق را دارا می‌باشند. در این دوربین‌ها به دلیل شرایط نور ممکن است تصویر به صورت دوتایی نمایش داده شود. این مکانیزم مانند پلک انسان عمل کرده و با پایین‌تر آمدنِ این پلک، اعوجاج تصویر را از بین می‌برد و تصویری یکنواخت ارائه خواهد کرد. این مکانیزم نیز منحصر به پاناسونیک است.

دوربین فوق حرفه‌ای AeroPTZ

در واپسین دقایق برگزاری این سمینار، دوربین‌های متحرک آیرودینامیک جدید بنامِ Aero PTZ پاناسونیک تشریح شد. آقای پروین‌آذر در این مورد افزود: این دوربین‌ها با طراحی بسیارمتفاوت و با قابلیت‌های ویژه تولید شده است.

از قابلیت‌های دوربین Aero PTZ می‌توان به ‌ساختار ضدلرزش بسیار قوی (روی دکل‌ها و پل‌ها)، مقاوم در برابر باد، مقاوم در برابر نمک آب و هوای مرطوب در کنار دریا و اقیانوس، دارای استانداردهای IP66 و IP67 و ضدآب، ضد ضربه، مجهز به برف‌پاک‌کن و LED‌های مادون قرمز با برد حداکثر 150 متر، قدرت چرخش 180 درجه بالا و پایین، برف‌پاک‌کن، شیشه‌شوی و رزولوشن Full HD اشاره کرد.

از دیگر سیستم‌های پاناسونیک دستگاه ضبطNX400 با پشتیبانی از 128 کانال دوربین و کیفیت تصویر 4K می‌باشد که برای ضبط تصویر، دریافت آلارم‌ها و دریافت و جستجوی تصاویر ضبط شده به صورت کاملاً حرفه‌ای قابل استفاده است. امکان تعویض هارد نیز در این دوربین مشاهده می‌شود که حالت Turbo-Raidسرعت جابجایی هارد را بالاتر نموده است. قابلیت Performance در هارد، حرکت دیسک را با‌ثبات‌تر کرده و طول عمر هارد را تا حد چشمگیری افزایش خواهد داد.

ثبت یک پاسخ